Gå til innhold

Tips til bhg mat som ikke er brød


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mini (1 år) begynner straks i bhg, og vi skal sende med ett måltid. 

Men mini spiser ikke brød, hn bare spiser av pålegget og legger brødet til side. Spiser heller ikke bananlapper 🙄

og det er ikke lov å ha med egg pga allergi hos et barn i bhg.  kan ha med mat med egg i, men ikke f.eks eggerøre.

så noen som har gode tips til hva vi kan sende med? 

Har tenkt på yoghurt, tomater, ostestaver, agurk, bringebær, jordbær, banan, middagsrester, fiskekake... også stopper det opp. 

Anonymkode: c4e21...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sendte med tørr havrefras. Det høres trist ut, men barnet likte det. (Dette var i tillegg til brødskiver skåret opp i smått,men barnet foretrakk helt klart havrefrasen.) Alle de andre ideene dine høres gode ut også.

Anonymkode: c4784...c62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd skive med smørbart pålegg som feks smøreost? Det er ikke mulig å plukke av.

Det beste er vel å jevnlig sende med skiver med alminnelig pålegg også. Barnet må lære seg å spise skive. Er ofte det som blir servert til felleslunsj også. 

Ellers er det grøt, yoghurt, frukt, grønnsaker, middagsrester, wraps, fylte horn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Luckiness skrev:

Prøvd skive med smørbart pålegg som feks smøreost? Det er ikke mulig å plukke av.

Det beste er vel å jevnlig sende med skiver med alminnelig pålegg også. Barnet må lære seg å spise skive. Er ofte det som blir servert til felleslunsj også. 

Ellers er det grøt, yoghurt, frukt, grønnsaker, middagsrester, wraps, fylte horn.

Åjoda :fnise: det gnager hn av! Senest til frokost i dag 😬 

wraps var god ide! Og havrefras skal jeg kjøpe å se om hn vil ha. Det kan tenkes er morsomt å spise på. 

Anonymkode: c4e21...91a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pastasalat med kylling,  laks etc,  brokkolisalat med det samme,  grove vafler,  pannekaker fylt med pålegg .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Luckiness said:

Barnet må lære seg å spise skive

Dette er en veldig norsk greie.

Maten er det man har oppå.

Anonymkode: a77f0...37e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matmuffins, kjøttboller med fullkornspasta/ fullkornsris og grønnsaker.

Anonymkode: 8b49b...ee9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Hadde også er barn som ikke var glad i brødmat, og jeg sendte ofte med middagsrester. Skåret i småbiter så det kunne spises med gaffel eller skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er en veldig norsk greie.

Maten er det man har oppå.

Anonymkode: a77f0...37e

Joda det er en veldig norsk greie. Men det gjør jo ting litt mer lettvint hvis man spiser det. Selvsagt helt ok at foreldre velger å lage istand annen mat. Men plutselig er det felleslunsj, kvelds hos barnehagevenner, skive til frokost hos besteforeldre e.l. og da kan man ikke forvente særbehandling. Isåfall må foreldre lage med egen matpakke. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en veldig norsk greie.

Maten er det man har oppå.

Anonymkode: a77f0...37e

Det er vanlig å få servert brødskiver i barnehage og på SFO, og det er en fordel å lære seg å spise det tidlig. Pålegg er dyrt og ingen kan nok regne med at barnet får spise seg mett på bare sunt pålegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin og inspirerende tråd 😊👍🏻

jeg lager grov pizzadeig med byggmel og sammalt hvete. Lager så små snurrer som jeg fyller med spinatsaus (hvitsaus med masse spinat) og mozzarella eller tomatsaus proppfull av rapet søtpotet og gulrot + litt ost. Ungen (16 mndr) syns disse er veldig gode. Lager man de skikkelig små, «sitter de godt» i handa og er myke.

byggmelsvafler er hn også veldig glad i. Hvis jeg har pålegg på disse slikker hn det av, mens hvis jeg ikke har pålegg på spises det opp 😅 så jeg har sluttet å bruke pålegg på disse grove vaflene. Da går det ned med god appetitt. 

Fiskepudding er også populært som pålegg  her. 

Du finner forresten en fin oppskrift her på «omelett» uten egg http://www.kristingjelsvik.no/oppskrift-deilig-omelett-uten-egg/

Anonymkode: 31bc9...878

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, Faria skrev:

Men hva pleier det å spise til frokost? Hvorfor kan du ikke sende med det? 

Falukorv, eggerøre, yoghurt, bær, grøt. Oftest eggerøre eller grøt. 

 

Anonymkode: c4e21...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hn får forresten servert brød hver dag, så håpet er at hn skal spise det etterhvert :) 

Anonymkode: c4e21...91a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så viktig at barn spiser brød?

Anonymkode: dd9af...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Polarbrød? 

Min som wr snart 14 fortsatt liker ikke brød. Her har det vært årevis av middagsrester, pastasalat, kylling salat osv. Mange gode matpakke tips på pinterest

Anonymkode: 4e313...37d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvorfor er det så viktig at barn spiser brød?

Anonymkode: dd9af...1a0

Janteloven. Barn kan ikke være forskjellige her i Norge vettu...

Anonymkode: 4e313...37d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagres matboksene i kjøleskap fram til lunsj? Om ikke, så vær forsiktig med ris/pasta: 

https://www.nrk.no/livsstil/ris--og-pastarester-kan-gjore-deg-syk-1.14118037
https://www.kk.no/helse/dette-ma-du-vite-for-a-unnga-a-bli-syk-av-ris--og-pastarestene/68728589

Skaff i hvert fall matboks med godt kjøleelement.

 

Anonymkode: 58e1d...579

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så viktig at barn spiser brød?

Anonymkode: dd9af...1a0

Fordi det er brød man får servert til lunsj i barnehagen og på SFO? Fordi brød er en «grunnsten» i norsk kosthold og dermed noe man kan forvente å få servert i forskjellige anledninger hele livet? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...