Gå til innhold

Når bør barna smøre matpakka selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Inspirert av matpakketråden, samt en rekke andre tråder om arbeidsfordeling hjemme: Når er det rimelig å kreve at barna smører sin egen matpakke?

Anonymkode: 6deba...fb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min smører selv. Starter skolen til høsten. Han smører fordi han ønsker det selv da, ikke fordi jeg har sagt han skal.

Anonymkode: 8e59a...fc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Inspirert av matpakketråden, samt en rekke andre tråder om arbeidsfordeling hjemme: Når er det rimelig å kreve at barna smører sin egen matpakke?

Anonymkode: 6deba...fb8

Nå har ikke jeg egne barn, men hos broren min smører 10 åringen matpakke til seg selv og til lillebroren sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smurte frokost, lunsj og kvelds til meg og broren min som 7-8åring. Som 10åring brukte jeg å steke egg til moren min i helgene og servere frokost på senga :fnise:  --Lite skjønte jeg at min mor ønsket å sove leeeenge på lørdager og her kom jeg inn med frokost på senga kl 0800 :skratte:  


Om du ikke føler at ditt barn er trygg på brødkniver, skjær opp brødskiver å ha det i en egen pose, ha smør og pålegg lett tilgjengelig :)  Når barnet er trygg på å lage egen mat, så tar gjerne barnet å lager mat til seg selv om han/hun er sulten etter skolen, eller kveldsmat osv.. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har flere barn og smører sammen med en av dem hver kveld. Det er populært å være med på matpakkesmøring, for da får de vår fulle og hele oppmerksomhet alene uten søsken rundt, Vi har gjort det til en koselig stund, så jeg gruer meg til de krever å få gjøre det helt selv, haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smurte ikke selv før jeg begynte på videregående, for der var det kantine, så kjøpte mat istede. 

Anonymkode: 666e0...2d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her smurte en til alle helt til jeg begynte på vgs. Kommer til å praktisere det samme selv. Orker ikke at hele huset skal stå å svirre rundt på kjøkkenet om morgenen😋

Anonymkode: be6bd...eda

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inkludert henne i matpakkelagingen, dvs. laget pakka sammen med henne siden skolestart. Nå skal hun straks starte i 3. klasse og smører den egentlig selv, men som regel er det noe vi gjør sammen da jeg også smører matpakke til jobb. 

Den eneste i huset som får ferdig matpakke er mannen, men han er stort sett den som lager alt av middager, så det er velfortjent. 😛 

Anonymkode: 3d3e7...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste i en nettavis nå nylig om at man gjør barnet sitt en bjørnetjeneste for hver ting man gjør for dem.

Men hva hvis man "kun" har 1 barn, og synes det er kos med det man kan gjøre for barnet? 

Barnet her smører selvsagt på brødskivene til vanlige måltider selv, men ikke til nistematen, så det er ikke det at barnet liksom ikke skulle være opplært i hvordan man gjør det. Barnet mestrer også helt fint å skjære brød med brødkniv (er stort nok til det, og har fått opplæring under oppsyn).

Er det med å smøre matpakka selv noe de til et visst tidspunkt absolutt bør gjøre selv, uavhengig av disse faktorene?

Anonymkode: 7e8ea...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skar opp brød og smurte niste fra jeg var 5 år. Gikk helt fint. 

Anonymkode: 04eb1...2eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolebarnet mitt smører matpakken selv og har gjort det i noen år nå. Jeg smurte vel de første årene.. Går på ungdomsskolen. 

Vokste selv opp med en forelder som smørte alle sine matpakker fordi at forelderen ikke ønsket at vi alle skulle svirre rundt seg der. Det akter jeg ikke å videreføre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å smøre matpakke selv da jeg skulle begynne på ungdomsskolen. Lagde det selvfølgelig om kvelden, og satte maten i kjøleskapet over natten. Så legger jeg boksen i ryggsekken om morgenen, før jeg skal gå til skolen. 

Men jeg hadde med-elever som fikk smurt matpakke hver eneste morgen gjennom hele ungdomsskolen og videregående. 

Anonymkode: f28ed...da1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma synes det var så koselig å smøre matpakker til oss, så jeg smurte sjelden min egen matpakke før jeg begynte på videregående 😊 gjorde det jo så klart selv innimellom, på morninger hun var opptatt med andre ting eller måtte ut døra før vi rakk å stå opp, men innen jeg begynte på vgs smurte hun hver dag. På vgs ble det som regel kantine, noen få ganger fikk jeg med matpakke av mamma. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ikke kreve det av barnet uten å lære det opp tenker jeg? Jeg vokste opp med å smøre matpakken min veldig tidlig og til slutt ble det som en rutine på samme måte som man lærer seg å dusje.

Anonymkode: 6e14e...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange innspill! Barnet begynner på skolen snart, og jeg vil gjerne starte gode rutiner. Jeg synes det er en fin ting å kunne ha ansvar for, men var nysgjerrig på hva som er «vanlig» nå. 

 

Jeg tenker at man gjerne smører matpakken mens man sitter ved frokostbordet. Praktisk og enkelt, da står jo både brød og pålegg framme. :) 

TS

Anonymkode: 6deba...fb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for mange innspill! Barnet begynner på skolen snart, og jeg vil gjerne starte gode rutiner. Jeg synes det er en fin ting å kunne ha ansvar for, men var nysgjerrig på hva som er «vanlig» nå. 

 

Jeg tenker at man gjerne smører matpakken mens man sitter ved frokostbordet. Praktisk og enkelt, da står jo både brød og pålegg framme. :) 

TS

Anonymkode: 6deba...fb8

Hva som er vanlig skal du gi en god F i. Det er deres rutiner du skal lage, så det eneste som betyr noe er at det funker for nettopp dere! :)

Anonymkode: be6bd...eda

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Barnet mitt forstår ikke vitsen med matpakke og det har alltid vært en kamp både å få barnet til å ta den med seg hvis jeg smører, og få barnet til å spise maten det har med seg. De kom ofte hele hjem igjen.

Å få barnet til å smøre egne brødskiver eller ta med seg annen mat var vanskelig, da barnet til slutt bare smørte maten eller tok med seg det jeg sa, men det kom hjem igjen, uspist.

Nå går barnet på ungdomsskolen og har kantine, men hvis det de har i kantina den dagen ikke er det barnet vil ha, så spiser ikke barnet.

Barnet er ikke undervektig, så jeg prøver å slappe av med matmaset, men jeg er redd for at noen på skolen skal bli bekymret for at barnet ikke spiser eller ikke har med seg mat hjemmefra.

Når barnet får spørsmål av skolen om hvorfor det ikke spiser så kan det finne på å si at de ikke har råd til å kjøpe noe i kantina, når sannheten er det at de bare ikke har lyst på eller liker det kantina serverer den dagen.

Jeg er livredd skolen skal begynne å følge med på dette og tro at barnet ikke får mat eller blir tatt ordentlig vare på 🙈

Anonymkode: bedc7...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for mange innspill! Barnet begynner på skolen snart, og jeg vil gjerne starte gode rutiner. Jeg synes det er en fin ting å kunne ha ansvar for, men var nysgjerrig på hva som er «vanlig» nå. 

 

Jeg tenker at man gjerne smører matpakken mens man sitter ved frokostbordet. Praktisk og enkelt, da står jo både brød og pålegg framme. :) 

TS

Anonymkode: 6deba...fb8

Det gjorde vi da barna var små og de smurte egne matpakker fra før de begynte på skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har barna smurt selv siden skolestart. Sitter sammen ved frokosten og de lager sin egen matpakke og da med pålegget de ønsker. Dette fungerer veldig fint hos oss, og en  gang i blant spør de om jeg kan gjøre det, eller jeg tilbyr meg. Men de vet at det er deres jobb, og da også deres ansvar å lage noe de faktisk spiser på skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...