Gå til innhold

Svigermor vil ikke "hete" farmor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Både jeg og mine barn har vokst opp med kun bestemødre/fedre på begge sider. Jeg hadde endatil et barn fra tidligere som også kalte farmoren til søsknene for bestemor. Så tre stykker som alle ble kalt bestemor, og det gikk/går kjempefint. Barnet er nå oppe i tjueårene og har aldri gitt uttrykk for at det har vært forvirrende. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dævendøtte
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det synes hun hørers eldgammelt ut. Hun har kun to alternativer; bestemor eller bestemamma (eller altså fornavnet), alt annet er visst uaktuelt.

Anonymkode: dfc88...8ab

Jeg vokste opp med fire besteforeldre som jeg kalte bestemor og bestefar. Da jeg snakket om de, la jeg automatisk til stedsnavnet til den av besteforeldrene jeg snakket om. Feks bestemor Ski og bestemor Gjøvik. Og når jeg snakket til de, sa jeg bare bestemor eller bestefar. 

Funket veldig bra det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde samme problemstilling, bare enda teitere.

Midt i svangerskapet kom en lang avklaringsforventning fra svigermor om at hun absolutt ikke kunne kalles farmor - bare bestemor. Men min mor kunne ikke kalles det samme, og måtte hete mormor. Det var ikke greit at barnet bestemte selv eller at vi ikke tok et tydelig og klart standpunkt til dette :P 

Der startet en lengre rekke merkelige påfunn og forventninger for å si det slik. Ganske uventet for far også.

Det greieste er bare å svare jada. Barna sier det de vil, somregel det vedkommende selv titulerer seg som.

Men min erfaring er at disse kravene sjeldent kommer alene, det er gjerne et tegn på sær personlighet. 

Anonymkode: 59f95...5a3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemor på begge to er da helt vanlig? Og ved behov hvis begge er i samme rom eller omtales så sier man bestemor Kari og bestemor Anne. 

Anonymkode: 83436...1ee

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for bestemor på begge, eventuelt "bestemor Anne" på svigermor hvis det faktisk var aktuelt å bruke kun fornavnet. Beste-mamma hadde jeg faktisk ikke godtatt, enig i at det er for nært "mitt" navn. 

Man har de assosiasjonene man har og de er vanskelig å endre. Jeg hadde selv mormor/morfar/farmor/farfar og syns derfor "beste-mor/far" høres ut som et forsøk på rangering, jeg personlig er ikke noen fan. Men her var det flere av besteforeldrene som bestemte seg for beste-varianten uten at vi ble spurt. Greit nok, det mest forvirrende er at vi har "bestemor og morfar, farmor og bestefar". Det høres ut som de er skilt og nyetablert, og etter 3 år må jeg fortsatt tenke meg om på hvilken kombinasjon som er hvem. Barnet er snart 3 og har ikke lært å si et eneste av kallenavnene deres, så jeg syns kanskje det slo mest tilbake på dem selv. 

Søsteren min påpekte at selv om de føler alternativer besteforeldrenavn gjør at de høres gamle ut - vel, de ER faktisk gamle nok til å være besteforeldre. Og barna kommer til å huske dem som gamle uansett. 

Anonymkode: 9d17a...430

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kaller de farmor: besta, og mormor: annabesta (heter anna). Tror ungene fant på dette selv, kan ikke huske hvorfor..

Anonymkode: 837f7...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har vi bestemor og bestefar, og besto og besten :)

Anonymkode: b112c...734

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare kalle de “Bestemor navn» ? 

Anonymkode: b41ba...0ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

(Inspirert av en annen farmor-tråd her inne nå.) Svigermor synes farmor-navnet er stygt, og hun vil heller at barna skal kalle henne ved fornavn. Jeg tenker at det er sært av henne, hva synes dere? Farfar er forresten veldig glad for å bli titulert som nettopp det.

Anonymkode: dfc88...8ab

Det kan jeg faktisk skjønne, har aldri brukt det navnet selv på min farmor, og jeg vil heller ikke bli kalt det med tiden. Da foretrekker jeg heller bestemor eller mimmi🙂

Anonymkode: e0b27...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det synes hun hørers eldgammelt ut. Hun har kun to alternativer; bestemor eller bestemamma (eller altså fornavnet), alt annet er visst uaktuelt.

Anonymkode: dfc88...8ab

Hva er galt med bestemor?

Anonymkode: ead94...244

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mine foreldre kalles bestemor og bestefar av alle de andre barnebarna i familien, og det var derfor naturlig at våre barn også gjorde det. Bestemornavnet er altså opptatt.

Hun vil helst kalles bestemamma, men jeg synes at mamma-navnet er opptatt av meg.

Anonymkode: dfc88...8ab

Det er da like sært av deg.

Hun kan være Bestemor-AnneLise. case closed.

Eller Bestemamma eller hva hun vil.

Anonymkode: eb104...ef2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller ikke bli kalt farmor når den dagen kommer, ikke er jeg så glad i å bli kalt mamma heller. Jeg har et navn, jeg er en person, og jeg ønsker å bli kalt det jeg heter og bli sett som den personen jeg er, ikke bli satt i en bås hvor jeg bare er mamma eller farmor 

Anonymkode: 58c91...e22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal hun ikke få hete bestemor, bare fordi den andre bestemoren kalles det? Mine besteforeldre het bestemor/bestefar alle fire. Så omtalte vi dem for oss selv som bestemor/bestefar på Frei og bestemor/bestefar på Smøla. Når vi snakket med dem til stede sa vi selvsagt bare bestemor/bestefar. Ingen problem😊 

Anonymkode: ab1e4...961

Vi har også bestemor og bestefar på Frei!😄🌸

Anonymkode: 45802...82e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke bare respektere henne og ønsket hennes? 

Anonymkode: 42f14...436

Ja, enig der. Er da ingenting å lage problem av!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ahhh, hun vil være bestemor. Og så har familien din en bestemor fra før (din mor?). Min pappa hadde veldig lyst til å være bestefar, noe jeg var åpen til, men han respekterte at det var en bestefar allerede (svigerfar) så han aksepterte morfar. Nå synes han det er så staselig da betegnelsen forklarer hvilket selktskap han har til barnebarnet. Vel jeg hadde vel sagt fornavnet da, er jo det eneste alternative igjen. 

Anonymkode: 9213d...fe8

I vår fam har vi bestemor Kari og bestemor Grethe. Så har vi bestefar Geir, og mistet nettopp bestefar Morten. 

Barne våre sier hele/begge navnene, synes det er koselig. 

Anonymkode: ebffa...6b2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har også bestemor og bestefar på Frei!😄🌸

Anonymkode: 45802...82e

😄☀️🌸

Anonymkode: ab1e4...961

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

(Inspirert av en annen farmor-tråd her inne nå.) Svigermor synes farmor-navnet er stygt, og hun vil heller at barna skal kalle henne ved fornavn. Jeg tenker at det er sært av henne, hva synes dere? Farfar er forresten veldig glad for å bli titulert som nettopp det.

Anonymkode: dfc88...8ab

Tenker du det samme om tanter og onkler også? Vi tenker jo aldri at «tante»-navnet er opptatt. Vi sier tante Berit, tante Elin, onkel Knut og onkel Pål. Hvorfor ikke bestemor Vigdis og bestemor Anne? 

Jeg synes du gjør dette innmari vanskelig, altså🤔

Anonymkode: ab1e4...961

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett. Ville bruke Bestemor/bestefar men det var ikke aktuelt for føltes så gammelt. Men nå når siste fikk ble det det. Så nå er de farmor/farfar, mormor/morfar og bestemor/bestefar for 5 barnebarn😜 Kan si at jeg går litt i surr 

Anonymkode: e3fb9...a89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mine foreldre kalles bestemor og bestefar av alle de andre barnebarna i familien, og det var derfor naturlig at våre barn også gjorde det. Bestemornavnet er altså opptatt.

Hun vil helst kalles bestemamma, men jeg synes at mamma-navnet er opptatt av meg.

Anonymkode: dfc88...8ab

Jeg er egentlig veldig for at besteforeldre skal få velge kallenavnene sine selv, men bestemamma syns jeg var såpass spesielt at det ville jeg ikke likt selv, nei. Da høres det jo ut som en slags ekstramamma i mine ører. Jeg ville sagt at hun fikk velge selv, men at bestemamma er uaktuelt. Da ville jeg heller bare latt henne bruke fornavnet sitt, det går vel helt fint, det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...