Gå til innhold

Svigermor vil ikke "hete" farmor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da blir det en av de da. 

Anonymkode: b6d6a...e23

Nei, det blir som sagt ikke bestemor eller bestemamma, så da blir det fornavnet.  

Anonymkode: dfc88...8ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, det blir som sagt ikke bestemor eller bestemamma, så da blir det fornavnet.  

Anonymkode: dfc88...8ab

Ok. Dere er like rare ang. Saken

Anonymkode: b6d6a...e23

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det synes hun hørers eldgammelt ut. Hun har kun to alternativer; bestemor eller bestemamma (eller altså fornavnet), alt annet er visst uaktuelt.

Anonymkode: dfc88...8ab

Ahhh, hun vil være bestemor. Og så har familien din en bestemor fra før (din mor?). Min pappa hadde veldig lyst til å være bestefar, noe jeg var åpen til, men han respekterte at det var en bestefar allerede (svigerfar) så han aksepterte morfar. Nå synes han det er så staselig da betegnelsen forklarer hvilket selktskap han har til barnebarnet. Vel jeg hadde vel sagt fornavnet da, er jo det eneste alternative igjen. 

Anonymkode: 9213d...fe8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil hun det?

Anonymkode: dfc88...8ab

Fordi hun ikke liker bestemor eller farmor. Jeg gidder ikke å lage en greie ut av det når hun er fornøyd med å bli kalt Famme. Hun er en god farmor uansett hva hun vil kalles. Ungen har ingen problemer med å kalle henne Famme, så ser ikke problemet med å lage noe drama rundt det. 

Fornavn derimot er jo litt upersonlig synes jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, WhisperingWind skrev:

Fordi hun ikke liker bestemor eller farmor. Jeg gidder ikke å lage en greie ut av det når hun er fornøyd med å bli kalt Famme. Hun er en god farmor uansett hva hun vil kalles. Ungen har ingen problemer med å kalle henne Famme, så ser ikke problemet med å lage noe drama rundt det. 

Fornavn derimot er jo litt upersonlig synes jeg....

Famme er fint det, kanskje jeg skal foreslå det for svigermor.

Andre farmor-navn?

Anonymkode: dfc88...8ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mor og far på begge sider. Har alltid kalt besteforeldrene mine det samme på begge sider. Litt forvirrende til tider, men vi har aldri hatt bestemor, besta, beste, mormor, morfar, farmor, farfar på vår side. 

Anonymkode: b6d6a...e23

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal hun ikke få hete bestemor, bare fordi den andre bestemoren kalles det? Mine besteforeldre het bestemor/bestefar alle fire. Så omtalte vi dem for oss selv som bestemor/bestefar på Frei og bestemor/bestefar på Smøla. Når vi snakket med dem til stede sa vi selvsagt bare bestemor/bestefar. Ingen problem😊 

Anonymkode: ab1e4...961

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Famme er fint det, kanskje jeg skal foreslå det for svigermor.

Andre farmor-navn?

Anonymkode: dfc88...8ab

Evt. Noe som forbindes med navnet hennes som kan brukes som kallenavn. 

Anonymkode: b6d6a...e23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine foreldre kalles bestemor og bestefar av alle de andre barnebarna i familien, og det var derfor naturlig at våre barn også gjorde det. Bestemornavnet er altså opptatt.

Hun vil helst kalles bestemamma, men jeg synes at mamma-navnet er opptatt av meg.

Anonymkode: dfc88...8ab

Jeg har vokst opp med to bestemødre. Var aldri noe problem. 

Har foreldre som alltid har vært rause og fleksible. Så når begge ønsket å hete dette, så ble det slik. Fordi de ser at bestemor tittelen betyr mye for mange. 

Og bestemamma har da ingenting med mamma å gjøre - det er det bare du som er. 

Du fremstår ganske vanskelig her. 

Anonymkode: 81803...b7c

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal hun ikke få hete bestemor, bare fordi den andre bestemoren kalles det? Mine besteforeldre het bestemor/bestefar alle fire. Så omtalte vi dem for oss selv som bestemor/bestefar på Frei og bestemor/bestefar på Smøla. Når vi snakket med dem til stede sa vi selvsagt bare bestemor/bestefar. Ingen problem😊 

Anonymkode: ab1e4...961

Alle fire besteforeldrene er mye sammen, det blir litt annerledes da.

Anonymkode: dfc88...8ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan hun ikke hete bestemor? Vet om flere som har samme savn på begge. Bestemor fra Ørsta og bestemor fra lia for eksempel. Det hindrer forvirring. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke begge være bestemor? Litt dårlig gjort at din mor skal ha førsteretten på det. Her fikk besteforeldrene velge helt selv. For min manns foreldre var det bare bestemor og bestefar som var naturlig, da alle bruker det om begge sider der de bor. Mine foreldre valgte da mormor og morfar fordi de gjerne ville ha et "eget navn". Det har ingenting å si for forholdet til barnebarna uansett.

Anonymkode: 61e79...608

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solkremen

Syns hun skal få velge selv. Jeg har vokst opp med mormor og farmor. Da vi fikk vår første sa svigermor at hun gjerne ville være bestemor, og ikke farmor. Selvfølgelig helt greit, så barna våre har bestemor, bestefar, mormor og morfar :hjerte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du fremstår ganske vanskelig her. 

Anonymkode: 81803...b7c

Jeg innrømmer gjerne at jeg også er litt vanskelig her, muligens preget av at svigermor generelt er en sær/vanskelig og lite raus dame.

Anonymkode: dfc88...8ab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle fire besteforeldrene er mye sammen, det blir litt annerledes da.

Anonymkode: dfc88...8ab

Det tror jeg nok skal gå helt fint. Hvorfor skal det være så himla vanskelig? Ikke tenk så mye, bare slapp av... 

Anonymkode: ab1e4...961

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at andre alt har foreslått at begge bestemødrene kan hete Bestemor. Men ikke helt på den måten jeg vokste opp med. Min mormor var Bestemor og min farmor var Bestemor Anne. Altså Bestemor+fornavn.  Hvis dere gjør det på den måten, så slipper dere det formelle med bare fornavn og det er lett å skille mellom bestemødrene.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg innrømmer gjerne at jeg også er litt vanskelig her, muligens preget av at svigermor generelt er en sær/vanskelig og lite raus dame.

Anonymkode: dfc88...8ab

Vet det er mange som ikke er enige med deg. Du må bestemme selv, hva som er best for familien og barnet. Men jeg synes det er veldig forståelig at du ikke vil hun skal hete beste-mamma. Høres ut som et tåpelig forslag fra svigermor for å presse gjennom å hete bestemor også. Men hun må pent forholde seg til familien i en helhet. Bestemor er tatt, og svigerfar vil ha farfar. Da er det farmor eller fornavnet hennes. 

Anonymkode: 9213d...fe8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden er problemet med at begge blir kalt bestemor? Hva hvis både farmor og mormor hadde vært «bestemor» fra før av? 

Anonymkode: a2b07...859

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere begge er litt vanskelig jeg... Jeg er vokst opp med to «bestemor» - hvorav den ene ble kalt mormor til alle de andre barnebarna. Aldri tenkt på det som noe problem.

Anonymkode: 49b0a...ced

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg synes dere begge er litt vanskelig jeg... Jeg er vokst opp med to «bestemor» - hvorav den ene ble kalt mormor til alle de andre barnebarna. Aldri tenkt på det som noe problem.

Anonymkode: 49b0a...ced

Samme her. Min bestemor hadde mange barnebarn og het både bestemor, besta, bestemor Hamar, farmor og mormor. Alle visste hvem det var snakk om uansett.

Anonymkode: 61e79...608

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...