Gå til innhold

Svigermor vil ikke "hete" farmor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men jeg er for øvrig vokst opp med to bestefedre, og det var aldri noe problem. Hvis konteksten krevde det sa vi Bestefar Ole og Bestefar Jens, ellers bare bestefar.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mine foreldre kalles bestemor og bestefar av alle de andre barnebarna i familien, og det var derfor naturlig at våre barn også gjorde det. Bestemornavnet er altså opptatt.

Hun vil helst kalles bestemamma, men jeg synes at mamma-navnet er opptatt av meg.

Anonymkode: dfc88...8ab

Det var da voldsomt å vrang du er

Bestemor Marit (sett inn navn) så blir alle fornøyd 

Anonymkode: a525a...f38

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det du som bestemmer? La mannen din bestemme dette.

Anonymkode: eb104...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det synes hun hørers eldgammelt ut. Hun har kun to alternativer; bestemor eller bestemamma (eller altså fornavnet), alt annet er visst uaktuelt.

Anonymkode: dfc88...8ab

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det blir som sagt ikke bestemor eller bestemamma, så da blir det fornavnet.  

Anonymkode: dfc88...8ab

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alle fire besteforeldrene er mye sammen, det blir litt annerledes da.

Anonymkode: dfc88...8ab

La da den stakkars farmoren selv få bestemme hva hun vil kalles! Vil hun kalles bestemor så skal hun få det. Det er den som har kallenavnet som må få bestemme dette, ikke foreldrene. Vi har hatt dobbelt av bestemor hele tiden, og de er mye sammen. Null problem! Og så lenge de selv ikke ser det som et problem, så kan da ikke jeg legge meg oppi det. 

Du velger om du vil kalles mams, mamma, mor eller noe annet, akkurat som at besteforeldrene selv får velge sitt kallenavn. Synes det er skikkelig stygt å nekte noen å kalles det de vil. Det blir ikke oppbrukt bare fordi to som faktisk begge er bestemor, ønsker å kalles bestemor. 

Anonymkode: 03cca...2f2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det du som bestemmer? La mannen din bestemme dette.

Anonymkode: eb104...ef2

La den som skal ha kallenavnet bestemme det!

Anonymkode: 03cca...2f2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Puny skrev:

Barnet bestemmer vel etterhvert selv hva han/hun kaller henne? 

Det går ikke, barnet kan ikke snakke før det er ett år/halvannet. Ergo må den som eier kallenavnet få bestemme. Og da sier man "Kom til bestemor/farmor/tuddelidu". Man kan ikke vente til barnet kan snakke før man finner ut sånt. Og når barnet ikke kan bestemme det, hvem bør da gjøre det? Selvfølgelig den som skal lyde navnet. 

Anonymkode: 03cca...2f2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste sønn har mormor og Mimmi. Mimmi likte ikke tittelen farmor, og brukte mye tid med barnebarnet, så hun satt og øvet for å få barnet til å kalle henne Mimmi. Så da ble det Mimmi, som er gift med farfar. Hennes mor igjen hatet tittelen bestemor/mormor/farmor, så hun kalte seg Beste til sine barnebarn. Hun har nå oldebarn, og nekter å kalle seg oldemor, så det er fortsatt Beste. Til og med naboene har nå begynt å kalle henne Beste. Hun er superfornøyd. 😉

Min yngste sønn har en annen far. Han har mormor og bestemor. Bestemor er gift på nytt med bestefar, og faren til mannen min er farfar. 

Forvirrende, men ungene klarer det fint og alle er fornøyde. Og Mimmi er ikke forbeholdt mormor. 

Anonymkode: 5a85b...147

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du det samme om tanter og onkler også? Vi tenker jo aldri at «tante»-navnet er opptatt. Vi sier tante Berit, tante Elin, onkel Knut og onkel Pål. Hvorfor ikke bestemor Vigdis og bestemor Anne? 

Jeg synes du gjør dette innmari vanskelig, altså🤔

Anonymkode: ab1e4...961

Det med onkel og tante er en grei sammenligning. Men bestemamma virker bare kleint. 

Jeg lever godt med å bli kalt farmor, synes bestemor høres noe mer urgammel ut. Det er nesten ingenting som gjør meg mer glad enn når jeg henter i barnehagen og hører "Farmoor, kom og se!" 

Man blir vant til det, samme hva man velger. I disse tider med mine og dine barn, er det ofte "stemor" som blir kalt bestemor, da er det gjerne bestemor Anna og bestemor Beate. 

 

Endret av Jytte
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går ikke, barnet kan ikke snakke før det er ett år/halvannet. Ergo må den som eier kallenavnet få bestemme. Og da sier man "Kom til bestemor/farmor/tuddelidu". Man kan ikke vente til barnet kan snakke før man finner ut sånt. Og når barnet ikke kan bestemme det, hvem bør da gjøre det? Selvfølgelig den som skal lyde navnet. 

Anonymkode: 03cca...2f2

Tenker det er mor og far som bestemmer frem til barnet selv finner ut av det. Det er mor og far som snakker mest med barnet, så deres påvirkning er stor. 

Jeg kalte et av mine besreforeldrepar ved fornavn, og har alltid syntes det var trist, men det var jo en grunn til det. De ville ikke være besteforeldre og det var de heller ikke. 

Endret av Puny
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

(Inspirert av en annen farmor-tråd her inne nå.) Svigermor synes farmor-navnet er stygt, og hun vil heller at barna skal kalle henne ved fornavn. Jeg tenker at det er sært av henne, hva synes dere? Farfar er forresten veldig glad for å bli titulert som nettopp det.

Anonymkode: dfc88...8ab

Synes også det er sært, de må innrømme at de er en generasjon eldre enn deg. Fornavn gir ikke særpreg, koselig med tittel som farmor for ungene eller et kallenavn er også fint. Hun er jo farmor av hva er galt med det?? Tror nok at hun føler seg gammel når en sier farmor. Bør jo ikke føles seg gammel for det😄

Anonymkode: d22bf...04e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mommo og mimmi er jo mormor-navn!

Anonymkode: 8469b...d2b

Satan. Her kaller farmoren til barna seg både for mimmi og mormor. Jeg synes ikke noe av dette er greit. 

Anonymkode: 0042f...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Bittelite problem. Det høres mer familiære ut med farmor. Det knytter henne til barnet tenker jeg. Ved fornavn så er hun på en måte en hvemsomhelst. Men det får jo være opp til henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Mine foreldre kalles bestemor og bestefar av alle de andre barnebarna i familien, og det var derfor naturlig at våre barn også gjorde det. Bestemornavnet er altså opptatt.

Hun vil helst kalles bestemamma, men jeg synes at mamma-navnet er opptatt av meg.

Anonymkode: dfc88...8ab

Hils henne fra meg og forklar at det høres helt psyco ut!!!!!

Anonymkode: 1aa37...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mine foreldre kalles bestemor og bestefar av alle de andre barnebarna i familien, og det var derfor naturlig at våre barn også gjorde det. Bestemornavnet er altså opptatt.

Hun vil helst kalles bestemamma, men jeg synes at mamma-navnet er opptatt av meg.

Anonymkode: dfc88...8ab

Opptatt??

Det er da kjempemange som har bestemor/-far på begge sider!

Anonymkode: dbd9f...e0a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med fire besteforeldre. Sa bestemor og bestefar når jeg snakket til dem. Om dem så sa vi bestemor-Anne, bestemor-Marit osv. Det var aldri noe problem. Jeg klarer ikke å se at det er et problem med to Bestemor/Bestefar.

Hvis hun vil kalles ved fornavn, så vær så god, hadde jeg sagt. Det høres jo ut som en inngiftet person, Farfar og Bente. Jeg hadde ikke brydd meg.

Jeg som er vant med bestemor er det jeg selv tenker jeg vil kalles når den tid kommer. Men om barnet vil kalle meg for farmor, fammo eller hva som helst så er det helt greit. Men bare fornavnet mitt hadde jeg ikke ønsket, det er mer stas med bestemor/farmor/mormor/mommo osv.

Anonymkode: c9f8c...a86

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest RødeFare

Litt på siden kanskje, men jeg synes det er så rart å lese alle som ikke vil ha en tittel fordi det «høres gammelt ut». Man er da den alderen man er, helt uavhengig av relasjoner til andre og hva de kaller en? 

Klarer ikke bestemme meg for om det er veldig forfengelig eller bare veldig snodig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemamma hadde vært helt uaktuelt for meg også. Svigerfar forsøkte en periode å kalle seg for bestepappa, da satte jeg foten ned 😅

Hva med bestemami og bestepapi? Eller mor og far?

Anonymkode: e0fb1...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt bestemor og bestefar på begge sider gjennom hele oppveksten. Det bar bestemor og bestefar «på sted a» og bestemor og bestefar «på sted b». Hvorfor gjør du deg så vanskelig ts? 

Anonymkode: 1d0c7...6bf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ville begge kalles bestemor så vi har Bestemor på *stedsnavn* og bestemor i *stedsnavn* for å skille dem av når vi snakker om dem. . Når vi treffes så sier barnet bare bestemor. 

Anonymkode: 7c680...7c4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...