Gå til innhold

Matpakker til barnehagebarn og skolebarn, hvor mye varierer dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnet på snart to får med seg 2 skiver med selvvalgt pålegg. Hun får med frukt/nær når jeg kommer på det (de har fruktmåltid i barnehagen, så hun får nok av det uansett), og på fredager hender det at jeg putter oppi en yoghurt eller smoothie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her pakker vi med middagsrester hvis det er igjn det og det passer å ha med, ellers går det i enten brødskiver/rundstykker med pålegg (diverse ost, egg, makrell i tomat, nøttesmør, leverpostei, hummus, guacamole, fiskepudding, rødbetesalat eller lignende med tomat/paprika/agurk/druer/rødbeter/rødløk/salat) og innimellom grove vafler/pannekaker, pizzasnurrer, wraps eller lignende. Sender alltid med noe grønt ved siden av som for eksempel gulrot, kålrot, neper, tomat, paprika, agurk, sukkererter, hodekål, knutekål, avokado eller noen bær. De får også med nøtter, mandler eller frø de fleste dager. Innimellom får de noe ekstra i matpakka som for eksempel yoghurt, smoothie, ostebiter, biter av spekepølse eller en dip til grønnsakene sine. 

Men nå er ikke de jeg serverer kresne, da. Muligheten til å variere blir naturlig nok mye mindre da. 

Anonymkode: 92fc6...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en småskolegutt som er kresen på skolemat, han vil stort sett ha brød eller knekkebrød med brunost, hvitost, eller syltetøy - han kan i visse tilfeller spise en eplebit, men han får en smoothie i uka på skolen og i fjor fikk han en havregrøt i uka, men det kutter vi i år.  Dersom matpreferansene hans plutselig har skiftet mellom frokost og lunch, spiser han ikke og blir slapp og grinete. Lykken er om vi har hatt ovnspannekake med bacon eller pannekake dagen før og han får en i matpakken.

 Barnehageungen spiser det meste og får stort sett brødskive og frukt/ grønnsaker, men også iblant et egg eller en smoothie/ yoghurt i frokostmatpakken. Som oftest blir det meste spist, men hun vil gjerne ha variasjon, så det er om å gjøre å ikke sende yoghurt for ofte, eller den samme frukten/ grønnsaken for mange dager på rad. Bruker ofte banan som pålegg. 

Hun spiser stort sett hele matpakken. 

Jeg sender med det jeg vet de spiser. Den kresne, spiser heldigvis grønnsaker til middag og i tacoen. 

Det største skolebarnet smører seg mat selv. 

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.8.2019 den 9.10, AnonymBruker skrev:

Legger dere alltid frukt, bær og grønnsaker i matboksene så det blir stor variasjon fra dag til dag? Hva med middagsrester og salater? Hvor mye varierer dere pålegget og innholdet generelt?

Hvis det er foreldre med spesielt kresne barn her, hvordan løser dere dette? Tilbyr dere variert hver dag selv om noe garantert havner i søpla uansett? 

Kjenner jeg trenger inspirasjon nå som barnehagen og skolen starter for oss om et par uker. 

Anonymkode: 79f8e...5e2

Når jeg lager niste tar jeg alltid salat på. Ser mye mer fristende ut og ungene elsker det. 

Lager ofte horn (fylte eller ikke fylte), rundstykker, polarbrød ol. Pizzarester på mandager. 

Jeg syns det er viktig at brødmaten er grov, ferskest mulig (ingen liker å spise tørre brødskiver, så jeg fryser mye og tar opp på morgenen. Tiner alltid til lunsj)

Fyller opp med frukt, bær og grønnsaker, og som oftest salat på brødet.

Mine er ikke så glad i middagsrester (jeg etniske verdens beste kokk, sikkert derfor...), bare pizza. 

Pålegget får de velge selv, som oftest ost, leverpostei, egg og kaviar.

Mine er store og lager niste selv når de må. Jeg elsker å lage niste til de. De blir så glad og takknemlig og jeg pleier å då en diger klem som takk for maten når de kommer hjem og legger nisteboksen ut av sekken.❤️ De sier selv at skoledagen blir bedre når jeg lager niste for da har de noe å glede seg til midt på dagen😁

Anonymkode: 61665...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på mine egne nistevaner den gangen jeg var i skolealder på 90tallet. Da var det alltid kneipp med trønderfår pluss gulrot eller kålrabi 🙂 Og så fikk vi sånne små kartonger med melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får brødskive med noe de liker på, og en frukt. At matpakkene skal være som servert fra et 5 stjerners hotell er synd, mat er mat om det er to skiver slengt oppå hverandre eller klemt ut som stjerner og hjerter. De spiser det som ligger oppi hvis de er sulten. 

Anonymkode: 58b7f...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...