Gå til innhold

Ebilsalget faller i følge tall...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg begynner å skjønne hvorfor Paul Rosenkvist er helten din. Du har rett og slett ikke snøring.

Anonymkode: f6c7b...ab8

Virkelig bra argumentasjon fra deg.
Tipper du har null teknisk kompetanse.
Taper du penger om elbilsalget går ned?
Har du kjøpt elbil og er sår for kritikk?

Anonymkode: 4348a...e84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tar feil.
Elbilbatteriene inneholder celler maken til laptop-batteriene.
I en laptop gjerne 6-8 celler, men i elbiler - noen tusen og oppover....
Beskyttelse mot oppheting, overlading, over-utlading finnes i alle Lithium batterysystemer.
Hvis ikke ville brannstatistikken gått rett i taket.

Den som har sprettet opp et laptop-batteri vil kjenne seg igjen i ei elbilpakke med flere celler pr modul.
 

Anonymkode: 4348a...e84

Du blander sammen formfaktor og kjemi. Ja, Tesla Model S og X bruker samme formfaktor som en del laptop-batterier, men kjemien inni er helt annerledes (gjelder ikke Roadster fra 2008, den hadde standard-celler). Model 3 har en annen sylindrisk formfaktor, mens de fleste andre elbiler bruker flate, firkantede celler. Formfaktor er uansett uinteressant, det er det som er inni som er viktig. Nissan Leaf har forøvrig 48 firkantede batterimoduler med 4 celler i hver, til sammen 192 celler. 

Det samme gjelder f.eks AA batterier, de har alle samme formfaktor men kan være alkaliske, ikke-alkaliske, oppladbare NiCd, oppladbare NiMh osv. med svært forskjellige egenskaper. 

Jeg snakket ellers ikke om beskyttelse mot overoppheting, men om aktiv temperaturkontroll (kjøling/varming). Det finner du ikke i laptoper og mobiler. Batteriene i elbiler tillates aldri å bli så varme som i en laptop, og de lades ikke til samme spenning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.8.2019 den 8.57, AnonymBruker skrev:

Motoren i en lekebil(batteribil) bråker jævlig mye. Summer som et romskip 

Anonymkode: 2e1a4...021

Tvert imot, de er så stille at, som noen påpekte, EU nå pålegger produsentene å lage kunstig lyd for at det skal gå an å høre dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tar feil.
Elbilbatteriene inneholder celler maken til laptop-batteriene.
I en laptop gjerne 6-8 celler, men i elbiler - noen tusen og oppover....
Beskyttelse mot oppheting, overlading, over-utlading finnes i alle Lithium batterysystemer.
Hvis ikke ville brannstatistikken gått rett i taket.

Den som har sprettet opp et laptop-batteri vil kjenne seg igjen i ei elbilpakke med flere celler pr modul.
 

 

Anonymkode: 4348a...e84

Sukk. Det er mange forskjeller, fra kjemien til temperaturstyring og så videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, -jk- said:

Du blander sammen formfaktor og kjemi. Ja, Tesla Model S og X bruker samme formfaktor som en del laptop-batterier, men kjemien inni er helt annerledes (gjelder ikke Roadster fra 2008, den hadde standard-celler). Model 3 har en annen sylindrisk formfaktor, mens de fleste andre elbiler bruker flate, firkantede celler. Formfaktor er uansett uinteressant, det er det som er inni som er viktig. Nissan Leaf har forøvrig 48 firkantede batterimoduler med 4 celler i hver, til sammen 192 celler. 

Det samme gjelder f.eks AA batterier, de har alle samme formfaktor men kan være alkaliske, ikke-alkaliske, oppladbare NiCd, oppladbare NiMh osv. med svært forskjellige egenskaper. 

Jeg snakket ellers ikke om beskyttelse mot overoppheting, men om aktiv temperaturkontroll (kjøling/varming). Det finner du ikke i laptoper og mobiler. Batteriene i elbiler tillates aldri å bli så varme som i en laptop, og de lades ikke til samme spenning.


Helt riktig som du sier at formfaktor ikke har betydning, men derimot kjemi, oppbygging og kontrollsystemene rundt. Altså elektronikken som styrer og beskytter.
Problemet er at lithium-batterier er et kjemiprodukt som svekkes med bruk og lading og spesielt ved ugunstige temperaturer som starter allerede rett over 30 grader C
 

Anonymkode: 4348a...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:


Helt riktig som du sier at formfaktor ikke har betydning, men derimot kjemi, oppbygging og kontrollsystemene rundt. Altså elektronikken som styrer og beskytter.
Problemet er at lithium-batterier er et kjemiprodukt som svekkes med bruk og lading og spesielt ved ugunstige temperaturer som starter allerede rett over 30 grader C
 

Anonymkode: 4348a...e84

Nettopp derfor er aktiv temperaturkontroll av batteriene en stor fordel. Har du hørt en Tesla lade på supercharger før, i varmt vær? De bråker ganske bra da viftene og AC-kompressoren går for fullt for å holde batteriet kjølig under lading. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...