Gå til innhold

29 år, får ikke sove sammen før vi er gift


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest RødeFare
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som ér dumt, er å slutte å besøke foreldrene på grunn av noe så latterlig som dette. Hadde foreldrene til TS forsøkt å kontrollere livet hennes, DA kan vi snakke om respektløshet. De vil ikke, på grunn av sin overbevisning, tillate dette i deres hjem.

Anonymkode: a29e2...fd0

Hvis TS ikke hadde brydd seg om det hadde nok det gått greit. Men deres overbevisning er jo en del av problemet her. (Hvis de måtte sove separat pga noe praktisk hadde nok det føltes annerledes og vært mye mer uproblematisk.) De respekterer ikke valget barnet deres har tatt, og protesterer mot det på en barnslig måte. Jeg hadde ikke funnet meg i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Mass skrev:

Hadde det ikke bare blitt ekstra kjekt og godt å komme hjem igjen til eget hus hvor dere kunne sovet sammen igjen..? Argumentet om at dette gjør noe med deres samliv er jo bare tullete. Et samliv har også godt av litt lengsel og savn også. 

Forholdet må være veldig skjørt fra før av hvis dette, på noen måte, skader forholdet. Jeg har ei venninne som ofte inviterer meg og typen på hytta + andre samtidig, og denne sommerhytten har bare et stort soverom med flere køysenger, lurer veldig på hva hun og mannen hennes hadde tenkt om jeg hadde begynt å takke nei til å bli med fordi "det skader intimiteten, og behovet for nærhet ikke blir dekket og jeg har ingen å krype tett inntil." Jeg er da en voksen person som fint kan sove alene, og som jeg har skrevet tidlig, det er mulig å være intim og krype tett inntil uten at det betyr at vi må sove sammen. 

Anonymkode: a29e2...fd0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, RødeFare skrev:

Hvis TS ikke hadde brydd seg om det hadde nok det gått greit. Men deres overbevisning er jo en del av problemet her. (Hvis de måtte sove separat pga noe praktisk hadde nok det føltes annerledes og vært mye mer uproblematisk.) De respekterer ikke valget barnet deres har tatt, og protesterer mot det på en barnslig måte. Jeg hadde ikke funnet meg i det. 

Da er du jo like barnslig, siden du ikke respekterer dem og deres hjem, og proteserer ved å ikke dra på besøk til dem. Og dette på grunn av at du ikke får sove i sammen seng som kjæresten din i noen dager.... 

Anonymkode: a29e2...fd0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RødeFare
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da er du jo like barnslig, siden du ikke respekterer dem og deres hjem, og proteserer ved å ikke dra på besøk til dem. Og dette på grunn av at du ikke får sove i sammen seng som kjæresten din i noen dager.... 

Anonymkode: a29e2...fd0

Nei, fordi det er en vesensforskjell mellom å fatte valg for sitt eget samliv og det å fatte valg for andre sine samliv. Det underliggende her er ikke soving, det er manglende respekt for TS sitt valg av samlivsform. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt denne evige konflikten gående med foreldrene siden tenårene. Jeg og samboer er sammen på 5. året, men får enda ikke sove sammen når vi er på besøk hos foreldrene mine. Min eldre bror får sove med sin kone, fordi de er gift. 

Vi vet ikke enda engang om vi ønsker å gifte oss, vi synes samboerskap fungerer godt for oss. 

Det har gått så langt at jeg tror ikke jeg orker å besøke foreldrene mine mer. Hvor gammeldagse går det an å bli, og hvor går grensen på stahet?

Hjelp!

Anonymkode: 6ead1...801

Det er deres hjem og da skal de kunne stå for hva de tillater i sitt hjem.
Hvis dette går mot deres verdier så har de fullt lov til å si nei til ugifte overnattingsgjester å dele soveværelse og seng. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, RødeFare skrev:

Nei, fordi det er en vesensforskjell mellom å fatte valg for sitt eget samliv og det å fatte valg for andre sine samliv. Det underliggende her er ikke soving, det er manglende respekt for TS sitt valg av samlivsform. 

Om det hadde følt annerledes dersom det var praktiske årsaker som gjorde at dere ikke fikk sove i samme seng, da er det helt i orden? Du tolererer ikke at andre bestemmer i deres hus (dette er jo heller ikke en ting som er så veldig problematisk) og protesterer fordi du ikke får bestemme i andres hus. Det hørtes voksent ut 🙈 Hele samfunnet vårt baserer på at vi mennesker på tilpasse oss andre, klarer vi ikke å gjøre det, oppstår det mye unødvendig konflikt. Denne konflikten er unødvendig. 

Dette handler nettopp om soving. TS har ikke skrevet at foreldrene legger seg borti hvordan de lever livet sitt, de vil bare ikke at de skal sove i samme seng i deres hus. Det er en stor forskjell. 

Anonymkode: a29e2...fd0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om det hadde vært praktiske årsaker som gjorde at dere ikke fikk sove i samme seng, da er det plutselig helt i orden? Du tolererer ikke at andre bestemmer i deres hus (dette er jo heller ikke en ting som er så veldig problematisk) og protesterer fordi du ikke får bestemme i andres hus. Det hørtes voksent ut 🙈 Hele samfunnet vårt baserer på at vi mennesker på tilpasse oss andre, klarer vi ikke å gjøre det, oppstår det mye unødvendig konflikt. Denne konflikten er unødvendig. 

Dette handler nettopp om soving. TS har ikke skrevet at foreldrene legger seg borti hvordan de lever livet sitt, de vil bare ikke at de skal sove i samme seng i deres hus. Det er en stor forskjell. 

Anonymkode: a29e2...fd0

 

Anonymkode: a29e2...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem vil dere bare godt. For noen går oppfostringen lengre. Regner med dem er glad i deg likefullt. Finn en mann som har evnen til å fri til deg, hvorfor holde på med en mann som ikke vet om du er den rette for han. 

Jeg skriver dette ut i fra jeg tror du er kvinne. 

Men er du mann så får du fri til samboeren din i dag!

Anonymkode: 668ed...0d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RødeFare
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det hadde følt annerledes dersom det var praktiske årsaker som gjorde at dere ikke fikk sove i samme seng, da er det helt i orden? Du tolererer ikke at andre bestemmer i deres hus (dette er jo heller ikke en ting som er så veldig problematisk) og protesterer fordi du ikke får bestemme i andres hus. Det hørtes voksent ut 🙈 Hele samfunnet vårt baserer på at vi mennesker på tilpasse oss andre, klarer vi ikke å gjøre det, oppstår det mye unødvendig konflikt. Denne konflikten er unødvendig. 

Dette handler nettopp om soving. TS har ikke skrevet at foreldrene legger seg borti hvordan de lever livet sitt, de vil bare ikke at de skal sove i samme seng i deres hus. Det er en stor forskjell. 

Anonymkode: a29e2...fd0

Jeg respekterer at andre bestemmer i sitt hus, men jeg forbeholder meg også retten til å fatte et valg om jeg ønsker å oppholde meg der. 

Synes du ikke det er noen grenser for hva som er rimelig å kreve av andre selv om de er gjester i deres hjem? Og hvis man opplever «regler» som urimelige, er det ikke greit å gi beskjed om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skader det TS og kjæresten hennes at de ikke får sove i samme seng mens de er på besøk hos foreldrene hennes? Dette burde det ikke bli noe konflikt av. 

Anonymkode: a29e2...fd0

Skader? Skader det foreldrene noe mer å la to godt voksne og veletablerte mennesker sove i samme seng? Jeg for min del sover utrolig dårlig alene, hadde foreldrene mine lagt seg opp i dette hadde vi ikke sett mye til hverandre. Vi hadde nok ikke vært enige om noe som helst. 

 

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Praktiser samme regler når de kommer på besøk!

Anonymkode: 09892...07f

Enig i dette. "I vårt hus får bare ugifte sove sammen. Vårt hus, våre regler! " :regler: Så får de kose seg i hver sin seng, det skader vel ikke dem heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Tamsi skrev:

Skader? Skader det foreldrene noe mer å la to godt voksne og veletablerte mennesker sove i samme seng? Jeg for min del sover utrolig dårlig alene, hadde foreldrene mine lagt seg opp i dette hadde vi ikke sett mye til hverandre. Vi hadde nok ikke vært enige om noe som helst. 

 

Enig i dette. "I vårt hus får bare ugifte sove sammen. Vårt hus, våre regler! " :regler: Så får de kose seg i hver sin seng, det skader vel ikke dem heller. 

👏👏👏

Anonymkode: 6ead1...801

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke reist dit på overnatting sammen med samboeren lenger. Kunne kommet alene, eller så kunne vi fått bo på rom sammen. Jeg blir mildt sagt sprø av å være flere netter i samme hus som familiemedlemmer og trenger å koble ut sammen med min nærmeste på kvelden. Uten den ventilen vil besøkene bli særdeles korte. Når jeg er hos foreldrene mine alene så ringer jeg mannen min hver kveld.

Anonymkode: 52109...6a8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, RødeFare skrev:

Jeg respekterer at andre bestemmer i sitt hus, men jeg forbeholder meg også retten til å fatte et valg om jeg ønsker å oppholde meg der. 

Synes du ikke det er noen grenser for hva som er rimelig å kreve av andre selv om de er gjester i deres hjem? Og hvis man opplever «regler» som urimelige, er det ikke greit å gi beskjed om det?

Helt enig!

Jeg hadde, som voksen person, ikke akseptert å bli ilagt den type begrensning. Ja, de bestemmer i sitt hjem, men jeg bestemmer om jeg ønsker å tilbringe tid der. For meg hadde dette blitt tolket som manglende respekt for den samlivsformen jeg hadde valgt.

For oss som par er også tiden etter leggetid hellig, særlig på ferie og særlig når store deler av dagen tilbringes med andre. Det er da vi har mulighet til å være sammen bare han og jeg, være nære og snakke om løst og fast. Det er viktig for oss i en ellers travel hverdag. Å avstå fra det for å tekkes andres tullete (etter min mening) prisipper, er ikke aktuelt.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå kan jeg bare snakke for meg selv, men to uker på separate rom hadde vært miserabelt. Nærheten med mannen betyr mye, og ofte er det kun om natten vi har den tiden når dagene består i kaos, barn og familie. Det å kunne sove tett, snakke sammen som siste ting når vi sovner, første ting når vi våkner. Det å alltid ha noen der om man våkner midt på natten, som alltid henter et glass vann til meg, noen å krype tett inntil. Og det er jo også eneste muligheten for intimitet på slike ferier. 

Nå klarer vi selvfølgelig helt fint å være på reise hver for oss. På hotell i forbindelse med jobb, eller andre forpliktelser. Men om vi først er i samme hus har jeg virkelig ikke, på 15 år sammen, sett noen som helst grunn til at jeg skal måtte gå glipp av disse spesielle timene sammen om vi først er under samme tak.  

Anonymkode: 1bd84...ed3

Den nærheten og samtalene klarer vi fint å ha på terrassen når barna sover, vi er trossalt naboer her. Jeg må virkelig ikke ligge å spoone og klå på hverandre om kveldene. Vil ikke påstå i er så dype og sitter heller å ler av teite vitser eller leser... Så har teaset litt hverandre på dagtid, ett klyp/klask på rumpa, blikk, osv og klådd litt på hverandre om vi tilfeldig er alene på rommet, fordi vi har møtt hverandre når vi skal hente ting og tang, og så går det dager der vi glemmer oss og er fornøyde likevel.. Altså... Samlivet fungerer, selv med sølibat i 2 uker. Vi sover sammen hjemme hele året ellers og timene er ikke så spesielle, for oss. Vi har 365 dager i året så ingen hast med å gå glipp av noe. Vi har alltid tid til å ta igjen tapt tid og med lange dager i hete fra morgen til kveld så er jeg ikke så interessert i aktiviteter som gjør meg varm. Så om vi hadde sovet på samme rom så skulle jeg gjerne likt å sovet i egen seng for det. Jeg hadde ikke gjort det om rommet hadde dobbeltseng, men hadde ikke brydd meg om vi hadde fått to separate senger på familieferie.. Jeg liker ikke å ha på luft om natten, blir så fort forkjøla. Og vi hadde nok ikke snakket så mye om vi hadde sovet i samme seng heller da hotellrommet har kun 1 rom + bad så hadde ikke tatt sjansen på å vekke barna, ei heller giddet å hviske masse greier som vi kan snakke normalt om på terrassen.. 

Synes hele innlegget ditt blir for dramatisert for min del. Såpass bedagelig har vi det at livet nytes ikke hver dag, de andre dagene overlever vi bare 😁

Anonymkode: 01c6c...6b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De mener at de har lov siden de er gift.

Anonymkode: 6ead1...801

Men de kommer jo hjem til dere, og så lenge de oppholder seg i ditt og samboers hjem må de følge deres husregler på lik linje som dere må hos dem! Og som en over sa så kan dere si at hos dere får bare ugifte sove i samme seng! Hvis de mener dere kan det så får de enkelt og greit bare finne seg i å måtte det selv hos dere! Reglene hos dere endres når de endrer sine regler, men frem til det skjer så får de følge sine egne regler!

Anonymkode: 09892...07f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men de kommer jo hjem til dere, og så lenge de oppholder seg i ditt og samboers hjem må de følge deres husregler på lik linje som dere må hos dem! Og som en over sa så kan dere si at hos dere får bare ugifte sove i samme seng! Hvis de mener dere kan det så får de enkelt og greit bare finne seg i å måtte det selv hos dere! Reglene hos dere endres når de endrer sine regler, men frem til det skjer så får de følge sine egne regler!

Anonymkode: 09892...07f

Ganske drøyt å praktisere slik oppførsel mot egne foreldre som har elsket og oppfostret deg hele livet? Lett å gi andre råd om å "la dem få smake sin egen medisin", men ville du virkelig gjort det selv?

Anonymkode: 6ead1...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herregud så barnslig av foreldrene! Selv er jeg relativt konservativ, og hadde fex ikke lagt til rette for overnatting for tenåringsbarna i fall de hadde hatt en kjærest. Men dette er jo noe helt annet! Helt latterlig.

Er overrasket over at det er flere svar her som støtter foreldrene. Må være for å kverulere...

Hadde forstått det til nød hvis foreldrene hadde hatt en dyp religiøs overbevisning, men det høres ikke ut som det er tilfellet her. Nei, hadde heller besøkt svigers.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ganske drøyt å praktisere slik oppførsel mot egne foreldre som har elsket og oppfostret deg hele livet? Lett å gi andre råd om å "la dem få smake sin egen medisin", men ville du virkelig gjort det selv?

Anonymkode: 6ead1...801

Veldig mange har tidligere i tråden presisert at det ikke skader noen å sove alene, så såå grusomt kan det da ikke være? Har de problemer med det selv, bør de ikke forvente at det går fint for henne :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri blitt med på besøk til mine svigerforeldre om jeg ikke fikk delt rom med samboeren... Jeg trenger å vite at jeg og han har et eget fellesskap når vi er hos andre, feks. hvis det er noe jeg synes er vanskelig eller slitsomt, eller vi vil ha litt alenetid. Det blir veldig merkelig å gå på "besøk" hos den andres soverom om vi må snakke om noe. 

Min samboer hadde muligens ikke hatt samme behovet om det var hos mine foreldre, men det hadde jo da vært hans valg. 

Anonymkode: 447ce...469

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Helgeline skrev:

Herregud så barnslig av foreldrene! Selv er jeg relativt konservativ, og hadde fex ikke lagt til rette for overnatting for tenåringsbarna i fall de hadde hatt en kjærest. Men dette er jo noe helt annet! Helt latterlig.

Er overrasket over at det er flere svar her som støtter foreldrene. Må være for å kverulere...

Hadde forstått det til nød hvis foreldrene hadde hatt en dyp religiøs overbevisning, men det høres ikke ut som det er tilfellet her. Nei, hadde heller besøkt svigers.

Hvor ofte sover de hos foreldrene?? De er voksne og har flyttet ut så kan da ikke være store deler av livet sitt...

Jeg har ikke problem med å sove på hvert vårt rom i hvert fall. Hadde det vært for foreldrene mine sine meninger så hadde jeg tenkt de var teite i hodet, men hadde ikke lagd en big deal ut av det. Vi sover på hvert vårt rom hos mine foreldre fordi alle rommene, som er 4 soverom, hvor vi søsken vokste opp, har fremdeles kun en enkelseng og de er alle kun 90 cm. Jeg har ikke kommet på å foreslå at de burde sette inn dobbeltseng en gang.. Og ikke kjenner jeg behovet for kosing og nærhet under foreldrene mine sitt tak heller. På hytta til svigers sover vi i dobbeltseng og det skjer noen ganger at vi har sex, men da har vi gått på en smell med tørke i noen dager og så kommet trangen "uhelldigvis" der ute. Men ellers så er det bare en seng, ett sted å sove.. Så viktigst for meg er å få nok søvn. Ikke hvem jeg ikke sover med når jeg er hos andre. 

Ellers sovner vi begge på rygg og jeg er den som alltid vil holde hånde hans og nå er han så vandt med det at hvis jeg ikke holder for jeg er så trøtt så tar han min hånd, og jeg føler dette er like mye rutine som kjærlighet, men om jeg må sove alene så kjenner jeg ikke mer enn at det er litt tomt og stusselig, og så er det plutselig morgen.... 

Anonymkode: 01c6c...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...