Gå til innhold

parti mot barnevern?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At du stoler blindt på bv til tross for alt som kommer frem i mediene er mer skremmende.

Anonymkode: a11fc...156

Og hvor får du det fra? Jeg sier ikke at barnevernet aldri gjør feil, eller at det finnes mennesker som ikke burde jobbe der.

Men å tro at manglende lue alene skaper en sak er bare tullete og langt fra virkeligheten.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi fikk en bekymringsmelding på en hel A4-side sendt inn av hele familien min. Meldingen handlet om alt vi gjør som er alternativt (og dermed feil i følge mine foreldre og søsken), og mesteparten av det som sto i mld er sant. To møter hos BV, et hjemmebesøk + innhenting av opplysninger fra bhg, HS og lege. 

Jeg har bare gode ting å si om barnevernet, de var flotte mennesker som gav oss kjempefine tilbakemeldinger på foreldreskapet vårt. ❤️

Har vært i kontakt og fått gode råd i de to årene siden mld, ang hvordan forholde seg til familien, og hvordan takle det i forhold til ungene. ❤️

Vi gjør mye "rart" som er "værre" enn ting jeg har sett brukt som eksempler på hvorfor folk har mistet ungene sine (vegetarianere, hjemmeskole, hjemmefødsel, reiser mye, ammer lenge, samsover, bærer osv), og vi følte aldri noen frykt for å miste barna. 🤷‍♀️

Reformer er ofte lurt, forbedringer av etater er viktig, men herregud så lite jeg tror på de som hevder at man mister ungene fordi matboksen hadde for tjukke skiver ass.. 

Anonymkode: 749b7...142

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Brøleapen skrev:

Tror du virkelig at du vet hele historien her. Jeg kan love deg 100% at barnevernet ikke setter igang en undersøkelse kun pga en manglende lue. At du tror på det er faktisk bare skremmende....

BV er pliktig å alltid starte undersøkelse UANSETT hva meldingen går ut på. Så du er lite opplyst og bør egentlig ikke uttale deg. 

Anonymkode: ce556...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

BV er pliktig å alltid starte undersøkelse UANSETT hva meldingen går ut på. Så du er lite opplyst og bør egentlig ikke uttale deg. 

Anonymkode: ce556...de9

Det er vel du som er ute å sykler her:

Når barneverntjenesten har mottatt en bekymringsmelding plikter den å gjennomgå og vurdere denne. For å sikre barn rett hjelp til rett tid skal meldingen gjennomgås snarest, og senest innen én uke. Barneverntjenesten skal vurdere om det skal opprettes undersøkelse, og den må også vurdere om det er behov for akutte tiltak.

De må selvfølgelig vurdere bekymringsmeldingen, men det betyr at de fint kan henlegge den og ikke starte en undersøkelse. Som jeg skjev tidligere, barnevernet vil aldri starte en full undersøkelse i en sak hvis den kun dreier seg om en manglende lue, og det er det eneste som står i meldingen.

Den ville blitt henlagt før noen rakk å si pepperkake....

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

BV er pliktig å alltid starte undersøkelse UANSETT hva meldingen går ut på. Så du er lite opplyst og bør egentlig ikke uttale deg. 

Anonymkode: ce556...de9

Dette er rett og slett feil! BV kan avvise saker uten å gå videre! De gjør det også i større grad da de skal bruke ressursene sine på de alvorligste sakene! Så her er det du som ikke har kunnskap nok om det du skriver om! 

Anonymkode: 51230...cf6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pokijh
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker jeg ungene som blir pult av foreldrene sine synes er en dum ide. Det burde blitt enklere å fjerne barn midlertidig. 

Anonymkode: 8fc2b...b9c

Ikke noe problem det med egne rettssaler for barnevernssaker som kan behandle umiddelbart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi trenger barnevernet. 

Hvorfor vil du ta bort det eneste organet som utelukkende er på barnets side?

Det er bare å ta vare på ungene sine fysisk og psykisk, ikke slå, ikke begå overgrep, ikke rus deg så blir ungene hos deg. Det er ikke vanskelig. 

Anonymkode: 8fc2b...b9c

...ikke vær utenlandsk, ikke snakk andre språk enn norsk, ikke ha sure folk rundt deg, ikke ha inkompetente idioter rundt deg, ikke flytt for mye, ikke vær annerledes, ikke klem dine barn for mye, ikke... The list continues. :)

Anonymkode: 4ecd3...4b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker jeg ungene som blir pult av foreldrene sine synes er en dum ide. Det burde blitt enklere å fjerne barn midlertidig. 

Anonymkode: 8fc2b...b9c

Andelen barn utsatt for seksuelle overgrep som er under barnevernets "hjelpetiltak" er 0,5%. Din eksempel med andre ord er veldig dårlig.

https://www.bufdir.no/Statistikk_og_analyse/Barnevern/Barn_og_unge_med_tiltak_fra_barnevernet/ 

Anonymkode: 4ecd3...4b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er absolutt ikke bedre at barn som IKKE  har grunn til å bo i fosterhjem blir revet fra familien sin for og så bli levert tilbake år etter når bv har innsett at de har driti på draget.

Anonymkode: a11fc...156

Du vet ikke om disse barna har behov for beskyttelse i beredskapshjem/fosterhjem.

Anonymkode: 58ed0...f59

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet ikke om disse barna har behov for beskyttelse i beredskapshjem/fosterhjem.

Anonymkode: 58ed0...f59

Jo det vet jeg. Jeg har selv vært en av disse barna, og i mitt tilfelle hadde jeg ikke behov for «beskyttelse» fra bv.

Anonymkode: a11fc...156

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor store fordommer har du egentlig? Tror du virkelig at det kun er korka mennesker som får problemer med bv?

Anonymkode: a11fc...156

Tror ærlig talt det er ganske mange. Har sett noen antibarnevernsgrupper på facebook og mange som uttaler seg der virker mildt sagt uegnet som omsorgspersoner. Jeg får mange fordommer av å lese på disse gruppene. Er også endel veldig spesielle innlegg her på kg om antibarnevern. 

Anonymkode: d3777...e1e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frankie1985

Meldte noen selv til barnevernet fordi ungene var litt seksualiserte, de gjorde ingenting, men det hjalp veldig på barna, de ser mye lykkeligere ut idag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ærlig talt det er ganske mange. Har sett noen antibarnevernsgrupper på facebook og mange som uttaler seg der virker mildt sagt uegnet som omsorgspersoner. Jeg får mange fordommer av å lese på disse gruppene. Er også endel veldig spesielle innlegg her på kg om antibarnevern. 

Anonymkode: d3777...e1e

Da får du gjøre noe med fordommene dine. Det finnes folk som er kritiske til bv og ikke har slike meninger som de som er medlem i antibv-grupper på fb.

Å være kritisk til bv er ikke det samme som at man ikke ønsker et barnevern.

Anonymkode: a11fc...156

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får du gjøre noe med fordommene dine. Det finnes folk som er kritiske til bv og ikke har slike meninger som de som er medlem i antibv-grupper på fb.

Å være kritisk til bv er ikke det samme som at man ikke ønsker et barnevern.

Anonymkode: a11fc...156

Men de er fryktelig synlige og er jo mange mennesker. Det gir jo stor skade for de som er mer moderate som du selv. 

Anonymkode: d3777...e1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ærlig talt det er ganske mange. Har sett noen antibarnevernsgrupper på facebook og mange som uttaler seg der virker mildt sagt uegnet som omsorgspersoner. Jeg får mange fordommer av å lese på disse gruppene. Er også endel veldig spesielle innlegg her på kg om antibarnevern. 

Anonymkode: d3777...e1e

"Barnevernet vil vi ha fullstendig fjernet" gruppen har over 20 000 medlemmer, og sikkert endra flere følgere som ikke er medlemmer. Hvor mange av disse sine kommentarer har du lest? 

Jeg kan ikke si meg enig i alt/mye av hva enkelte i den gruppen skriver. Uansett forstår jeg at det er absolutt urimelig å vurdere omsorgsevnen til disse personer basert på noen meldinger i en FB gruppe. Men det er jo akkurat slik synsing som mange, kanskje de fleste barnevernssaker dreier seg om. 

Jeg selv har aldri postet eller skrevet noe i den gruppen og vil ikke det heller. Så fort vår familie er fullstendig ferdig med Norge så skal vi prøve vårt beste å glemme hva som skjedde med oss i det syke landet. Men helt klart, når vi møter folk som planlegger å flytte til Norge så skal vi advare dem, og det gjør vi allerede nå - Norge er ikke et trygt land for barnefamilier. Det er bra at stadig flere land vet dette. Det er bortkastet tid å prøve å endre noe i Norge. Nordmenn er dessverre altfor naive og late, de er ikke interessert i hva som skjer og de bryr seg ikke om andre, rett og slett. 

Mitt råd er å forlate landet Norge så fort familien din kommer i søkelyset av barnevernet. Selvfølgelig gjelder dette rådet familier som har det bra og har ressurser til å flytte, og ikke de få reelle saker hvor barn faktisk trenger hjelp fra barnevernet. Man kan ha et helt godt, ofte enda bedre familieliv i mange andre land. :)

Anonymkode: 4ecd3...4b6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

beklager for og sei det men barnevern systemet er heilt fucked opp, hvilken parti er den beste mot barnevernet? siden nå komme det snart å velge, og at de for nye lov

Anonymkode: d4e40...5bc

Du uttrykker deg litt feil kanskje?

Det er vel ingen som ønsker å fjerne barnevernet, men at man trenger en reform som gjør at barnevernet fungerer optimalt på alle måter, både for foreldre og ikke minst barna. Foreldre trenger den tryggheten at de kan be barnevernet om hjelp uten å føle utryggheten media har fremlagt de siste årene, men samfunnet trenger fremdeles et barnevern som kan beskytte barna som absolutt ikke har det bra i det hele tatt.

Det er viktig for samfunnet at man vet at barnas beste blir tatt på alvor, og ingen samfunn har godt av å avskaffe et barnevern. Barnevernet bør være en dønn stabil instans uten spesielle rom for feil. Altså trenger man kanskje en kontrollorgan i tillegg. Man har rettsapparatet, men heller ikke det fungerer optimalt. 

Endret av LittleMermaid
Autokorrekt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Samme her. Det et hjerteskjærende at han tvinges til å bo i en institusjon av de som jobber for «barnas beste».

Anonymkode: a11fc...156

Enig... Helt utrolig at 12-åringer og yngre bor på samme institusjon med 17-årige narkomaner bl.a. :(

Anonymkode: 4ecd3...4b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo det vet jeg. Jeg har selv vært en av disse barna, og i mitt tilfelle hadde jeg ikke behov for «beskyttelse» fra bv.

Anonymkode: a11fc...156

Nei, det vet du ikke. Du kjenner ikke alle som har vært under barnevernet. Jeg var i fosterhjem fra jeg var 12 år nettopp fordi jeg trengte beskyttelse fra mine foreldre.

Anonymkode: 58ed0...f59

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det vet du ikke. Du kjenner ikke alle som har vært under barnevernet. Jeg var i fosterhjem fra jeg var 12 år nettopp fordi jeg trengte beskyttelse fra mine foreldre.

Anonymkode: 58ed0...f59

På samme måte som at du heller ikke kjenner til alle tilfeller der barn har måttet bo på institusjoner og fosterhjem. Bv GJØR feil, mange og.

Anonymkode: a11fc...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tull. Naboen min fikk en bekymringsmelding på seg fordi barnet var observert uten lue ute. Ungen er ni år. Ble Alikevel full undersøkelse. 

En annen fikk beskjed om at hvis de ikke ble enig om barnefordeling i meglingsmøtet skulle begge barna plasseres i fosterhjem. 

At barn tar av seg luen ute, eller foreldre ikke blir enig i barnefordeling etter brudd er svært vanlig. Da er det ikke mange igjen som tar vare på barna sine, etter din mening. 

Anonymkode: ce556...de9

Alvorlig talt. Tror du virkelig at barnevernet vurderer fosterhjem fordi et barn mangler en lue ved et tilfelle? Det er så virkelighetsfjernt at jeg ikke har ord. 

Barnevernet tar barn om de utsettes for omsorgssvikt, rus, overgrep, fysisk/ psykisk vold (annen mishandling, passiv og aktiv) eller alvorlig psykisk sykdom. Omsorgssvikt er manglende evne eller vilje til å dekke barnets behov, hvor barnet står i fare for understimulering og stagnert utvikling grunnet neglekt. 

Å glemme en lue går ikke inn under noen av disse kategoriene! Å tro det er helt fjernt. Om barnet blir tatt så er det av overnevnte grunner, og svært ofte så skjer omsorgssvikt fordi foreldre ikke har selvinnsikt. Da vil de heller ikke forstå hva de gjør feil, ei heller ha evnen til å lære. Og da heller ikke forstå at barnet måtte bli fjernet fra hjemmet. 

Endret av Hubbie
  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...