Gå til innhold

Begavede barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ei jente på litt over halvannet år som nå kan hele alfabetet og å telle til ti. Jeg har forstått at dette er veldig tidlig, men hun interesserer seg ekstremt for å lære nye ting. Dette er absolutt veldig positivt og gøy, men er det sånn at man bør være obs på noe i forhold til dette? Dette er ikke et tulleinnlegg, men en del av meg blir jo også litt bekymret 😆

Anonymkode: c0ff0...b6c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ei jente på litt over halvannet år som nå kan hele alfabetet og å telle til ti. Jeg har forstått at dette er veldig tidlig, men hun interesserer seg ekstremt for å lære nye ting. Dette er absolutt veldig positivt og gøy, men er det sånn at man bør være obs på noe i forhold til dette? Dette er ikke et tulleinnlegg, men en del av meg blir jo også litt bekymret 😆

Anonymkode: c0ff0...b6c

Vært stolt du, og hadde ikke bekymret meg hvis barnet var sosialt begavet i tillegg senere. Det er viktigere, føler jeg da, enn å være "skolesmart". 

Hvis barnet er for smart kan det bli en utfordring. Vi har slitt med det.

Så jeg føler sosialt kommer først, så motorikk, at de er flink med kroppen på en eller annen måte og så "skolesmart". 

Anonymkode: 54f64...f38

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ei jente på litt over halvannet år som nå kan hele alfabetet og å telle til ti. Jeg har forstått at dette er veldig tidlig, men hun interesserer seg ekstremt for å lære nye ting. Dette er absolutt veldig positivt og gøy, men er det sånn at man bør være obs på noe i forhold til dette? Dette er ikke et tulleinnlegg, men en del av meg blir jo også litt bekymret 😆

Anonymkode: c0ff0...b6c

Kan hun ramse opp alfabetet eller kjenner hun bokstavene når dere peker på dem? En gutt jeg var au-pair for lærte å kjenne igjen alle bokstavene før han ble 1 1/2 år. Han er helt vanlig begavet. 

En jeg kjenner lærte ikke å lese før han begynte på skolen. Han hoppet over et klassetrinn og var likevel alltid best i klassen. Kom så inn på et prestisjeuniversitet i utlandet og studerte til master i ingeniørfag der og holder nå på med doktorgrad.

Anonymkode: b3298...c06

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ei jente på litt over halvannet år som nå kan hele alfabetet og å telle til ti. Jeg har forstått at dette er veldig tidlig, men hun interesserer seg ekstremt for å lære nye ting. Dette er absolutt veldig positivt og gøy, men er det sånn at man bør være obs på noe i forhold til dette? Dette er ikke et tulleinnlegg, men en del av meg blir jo også litt bekymret 😆

Anonymkode: c0ff0...b6c

Det er jo litt sånn at det man øver på, blir man god på. Hvis foreldre går rundt og synger alfabetsangen til en ettåring, lærer de alfabetet. Synges det om dyrelyder, læres det lyder etc. Samme med telling.

å være evnerik er så mye mer enn å kunne ramse opp. Snarere tvert imot har det ingenting med gjentagelser å gjøre. 

Eks: ett av de tre barna våre har 140 i IQ. Hvordan merket vi det:

Som baby kom milepælene veldig raskt og fort. Mens alle babyene på hans alder  lå stille i åpen barnehage, akte han seg rundt. Han kom seg også mye lenger, og jeg var den moren som alltid måtte forlate rommet for å hente ham. 

som ettåring lærte han mange mange ting hver dag, og husket det. Men ikke minst: han brukte det i riktig setting. I barnehagen sa de at de aldri hadde sett en toåring som snakket så godt. Vi fikk mye pepper som foreldre, og kunne merke hva andre foreldre tenkte:   » skrytepave», «vårt er minst like smart», «de har sikkert øvd i skjul» etc etc. Mye misunnelse ute og går. Men som foreldre til to andre barn med mer «normal-atferd», visste vi allerede ved et år at noe var annerledes. 

På dagen toåring snakket han fullstendig rent, og ble målt til 7 år på forståelse og ordforråd. Han kunne alle farger, engelsk og norsk telling (sett en og to ganger på YouTube), alle navn, stedsnavn, lange setninger etc. 

Som treåring leste vi bok om alfabetet fem-seks ganger. Da knakk han skrive/lesekoden selv uten øvelse, rett før fireårsdagen. Nå leser han flytende. 

Sykling lærte han etter å ha observert andre, og var i gang på andre forsøk. Han hadde ikke brukt løpesykkel i forkant. Det samme gjaldt svømming. Han ble vist hvordan, og kort tid etterpå, lærte han seg selv. 

Har også ekstrem nyskjerrighet og en vanvittig interesse for store abstrakte spørsmål som andre på hans alder ikke har. Han tenkte abstrakt veldig tidlig. 

Nå elsker han matte og tall. Han ble fem for ikke lenge siden.

aldså:

-ekstrem nyskjerrighet

-lærer av seg selv etter å ha blitt vist en/få ganger

-en lynrask læringskurve, ulikt jevnaldrende 

-leker best med eldre barn, gjerne 3-4 år eldre 

- forstår mer enn jevnaldrende 

- et generelt rykende tempo, og blir ofte overeksponert. Virker som om inntrykkene tas inn i et mye høyere tempo. Kanskje han får med seg mer enn andre, derfor blir han ofte utslitt. 

Det å være evnerik er derfor alt annet enn, og MYE mer enn å telle. Jeg har som sagt en «med» og to «uten,» og jeg ser et HAV av forskjell- allerede fra tidlig babystadiet. 

Det kan hende det gjelder ts sitt barn også.

 Men jeg er opptatt av at evnerikhet ikke må bli en motediagnose. Når du har et barn med, så VET du det. For det skiller seg 100% ut i læringskurve på de fleste områder.

 

Anonymkode: 83617...5d7

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer, ungen din er et unikum!

Anonymkode: bd1d6...433

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo litt sånn at det man øver på, blir man god på. Hvis foreldre går rundt og synger alfabetsangen til en ettåring, lærer de alfabetet. Synges det om dyrelyder, læres det lyder etc. Samme med telling.

å være evnerik er så mye mer enn å kunne ramse opp. Snarere tvert imot har det ingenting med gjentagelser å gjøre. 

Eks: ett av de tre barna våre har 140 i IQ. Hvordan merket vi det:

Som baby kom milepælene veldig raskt og fort. Mens alle babyene på hans alder  lå stille i åpen barnehage, akte han seg rundt. Han kom seg også mye lenger, og jeg var den moren som alltid måtte forlate rommet for å hente ham. 

som ettåring lærte han mange mange ting hver dag, og husket det. Men ikke minst: han brukte det i riktig setting. I barnehagen sa de at de aldri hadde sett en toåring som snakket så godt. Vi fikk mye pepper som foreldre, og kunne merke hva andre foreldre tenkte:   » skrytepave», «vårt er minst like smart», «de har sikkert øvd i skjul» etc etc. Mye misunnelse ute og går. Men som foreldre til to andre barn med mer «normal-atferd», visste vi allerede ved et år at noe var annerledes. 

På dagen toåring snakket han fullstendig rent, og ble målt til 7 år på forståelse og ordforråd. Han kunne alle farger, engelsk og norsk telling (sett en og to ganger på YouTube), alle navn, stedsnavn, lange setninger etc. 

Som treåring leste vi bok om alfabetet fem-seks ganger. Da knakk han skrive/lesekoden selv uten øvelse, rett før fireårsdagen. Nå leser han flytende. 

Sykling lærte han etter å ha observert andre, og var i gang på andre forsøk. Han hadde ikke brukt løpesykkel i forkant. Det samme gjaldt svømming. Han ble vist hvordan, og kort tid etterpå, lærte han seg selv. 

Har også ekstrem nyskjerrighet og en vanvittig interesse for store abstrakte spørsmål som andre på hans alder ikke har. Han tenkte abstrakt veldig tidlig. 

Nå elsker han matte og tall. Han ble fem for ikke lenge siden.

aldså:

-ekstrem nyskjerrighet

-lærer av seg selv etter å ha blitt vist en/få ganger

-en lynrask læringskurve, ulikt jevnaldrende 

-leker best med eldre barn, gjerne 3-4 år eldre 

- forstår mer enn jevnaldrende 

- et generelt rykende tempo, og blir ofte overeksponert. Virker som om inntrykkene tas inn i et mye høyere tempo. Kanskje han får med seg mer enn andre, derfor blir han ofte utslitt. 

Det å være evnerik er derfor alt annet enn, og MYE mer enn å telle. Jeg har som sagt en «med» og to «uten,» og jeg ser et HAV av forskjell- allerede fra tidlig babystadiet. 

Det kan hende det gjelder ts sitt barn også.

 Men jeg er opptatt av at evnerikhet ikke må bli en motediagnose. Når du har et barn med, så VET du det. For det skiller seg 100% ut i læringskurve på de fleste områder.

 

Anonymkode: 83617...5d7

Hvordan er han sosialt sett?

Anonymkode: 72120...a3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Luna Llena skrev:

Skryteinnlegg....🙄

Jantelov.... 🙄

Anonymkode: d1f47...a20

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Luna Llena skrev:

Skryteinnlegg....🙄

Ganske dårlig skjult og🙈

Min 3-åring snakker 3 forskjellige språk, telle og kan alfabetet. Det gjør meg meget bekymret at jeg ikke har tenkt på st jeg har et meget begavet barn, etter å ha lest denne tråden😱

Anonymkode: c1cf2...8b7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er han sosialt sett?

Anonymkode: 72120...a3e

Fungerer optimalt med de som er 3-4 år eldre. 

Kjeder seg ihjel med jevnaldrende.

Anonymkode: 83617...5d7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så uvanlig at barn kan alfabetet og telle i den alderen? Det kunne mitt barn og, helt vanlig barn, men lærer fort.

Anonymkode: b9013...218

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fungerer optimalt med de som er 3-4 år eldre. 

Kjeder seg ihjel med jevnaldrende.

Anonymkode: 83617...5d7

Okey. Jeg spør bare for jeg kjenner til et par skikkelig smarte barn, og begge sliter sosialt

Anonymkode: 72120...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Okey. Jeg spør bare for jeg kjenner til et par skikkelig smarte barn, og begge sliter sosialt

Anonymkode: 72120...a3e

De sliter jo egentlig ikke. Det er bare at de blir satt sammen med barn som fungerer på et lavere kognitivt nivå. Slik er den norske skole- man SKAL passes inn med alder- uavhengig av forskjeller.

Anonymkode: 83617...5d7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De sliter jo egentlig ikke. Det er bare at de blir satt sammen med barn som fungerer på et lavere kognitivt nivå. Slik er den norske skole- man SKAL passes inn med alder- uavhengig av forskjeller.

Anonymkode: 83617...5d7

Joda, men ungene havner jo helt utenfor sosialt da, da de fleste går i klasse med jevnaldrende barn. 

Anonymkode: 72120...a3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Joda, men ungene havner jo helt utenfor sosialt da, da de fleste går i klasse med jevnaldrende barn. 

Anonymkode: 72120...a3e

Ja, det er veldig dumt. Men det er jo ikke ungene sin skyld- men skolens. Man får jo ikke gjort noe med høy iq, på samme måte som man ikke får gjort noe med lav IQ.

men hvorfor skal det være et problem? Det er jo ikke det som voksen, mange med høy IQ har svært gode jobber

Anonymkode: 83617...5d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg blir svært bekymret over hva jeg leser. Et barn på 1,5 år som kan hele alfabetet? Det er rett og slett omsorgssvikt! Fôr barnet ditt med blodpudding i en ukes tid, da skal den altfor tidlige intelligensen bremse opp litt. 

Anonymkode: 1b6c8...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Luna Llena said:

Skryteinnlegg....🙄

Misunnelse….🙄

Anonymkode: 902c4...785

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Misunnelse….🙄

Anonymkode: 902c4...785

Nei, har ikke barn så misunnelig   er jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er veldig dumt. Men det er jo ikke ungene sin skyld- men skolens. Man får jo ikke gjort noe med høy iq, på samme måte som man ikke får gjort noe med lav IQ.

men hvorfor skal det være et problem? Det er jo ikke det som voksen, mange med høy IQ har svært gode jobber

Anonymkode: 83617...5d7

Neida, jeg forstår hva du mener. Hvilken iq har du og mannen din? Interessant å høre om hvor arvelig iq er. 

Anonymkode: 72120...a3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...