Gå til innhold

barnehage plass , hjelp av Bv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så jeg har en baby på 6 måneder, saksbehandleren synes jeg skal ha henne i barnehagen 1,4 år pga bekymringen de har, at hun trenger stimulering osv, er dette tidligt eller passe? jeg er jo uføre så jeg jobber ikke, og hvem kan hente henne i barnehage? fleste sier at fedre har bare dukket  opp i barnehagen og ansatte har bare levert dem barna, har de lov til det? for e jo ikke det kjekkeste og skulle hente henne også plutselig så er hun ikke i barnehagen siden far har vært innom? spurte barneverne om det og de sa at de ikke er sikre pga lenge til, har foreldreansvar alene men barnefar vil til rettsak pga dt, noen som har det slikt?

Anonymkode: 0c1ab...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor mener bv at hun skal i bhg? Hvorfor er bv i det hele tatt innblanda? 

Hvem som helst kan ikke komme å hente barnet nei. Barnehagen får en liste med folk som kan hente barnet ditt fra deg.

Anonymkode: fc331...866

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 mnd er ungt for barnehage, men du må søke tidlig for å få plass. Det er lurt med barnehage for å få stimuli og utvikling. Bor hun hos deg er det naturligvis du som henter i barnehagen, hvem ellers skulle gjort det? Fedre henter når de har omsorg for barnet, får ditt barns far omsrog kan ham også hente når det er hans dager. Helt ærlig høres det ut som om det kan være greit at far også tar litt ansvar  i din sak, du er ufør, allerede under oppføliging av barnevernet og tilsynelatende uten forståelse for sammfunsfunksjoner. Mor har ikke enerett på et barn. 

Anonymkode: aabd8...60c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du ikke hente barnet selv i barnehagen? Far kan hente, men bare etter avtale med deg hvis du vil. Hvis du er ufør og barnet er hjemme med deg så kan det vel være godt for dere begge med noe tid utenfor hjemmet? Men vel å merke når ungen er større, 6 mnd er jo veldig tidlig da. BV kan vel uansett ikke bestemme dette. 

Anonymkode: b07a3...9c6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnhagen leverer ikke ut barnet til folk som ikke er godkjent av deg. Vi fikk et ark i vår barnehage der vi skrev ned hvem som kan hente. Da var det kun de som fikk hente frem til vi oppdaterte lista. 

Du får til et møte med barnehagen og bv. Så finner dere en løsning. Men 6 månder er veldig tidlig. Får du noe hjelp til å bli en bedre mor?  

For at bv anbefaler å sende et så lite barn i barnehagen betyr jo nettopp det at du ikke gir god nok omsorg.

Anonymkode: c44fe...36a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær forberedt på at far får foreldreansvar i rettsaken, det har du fått råd om her inne før også. 

Når det kommer til henting i barnehagen så kan ikke far bare plutselig hente barnet i barnehagen dersom det ikke er avtalt. Men barnehagen kan heller ikke holde igjen barnet ditt med tvang dersom han får det for seg å hente i barnehagen.

Anonymkode: c2036...e43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vær forberedt på at far får foreldreansvar i rettsaken, det har du fått råd om her inne før også. 

Når det kommer til henting i barnehagen så kan ikke far bare plutselig hente barnet i barnehagen dersom det ikke er avtalt. Men barnehagen kan heller ikke holde igjen barnet ditt med tvang dersom han får det for seg å hente i barnehagen.

Anonymkode: c2036...e43

Hva skjer hvis far insisterer på å hente når det ikke er avtalt på forhånd da? Ringer de og informerer mor og leverer ut barnet til far? Ble litt nysgjerrig nå på hvordan barnehagene håndterer en slik situasjon. 

Anonymkode: 21c48...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer hvis far insisterer på å hente når det ikke er avtalt på forhånd da? Ringer de og informerer mor og leverer ut barnet til far? Ble litt nysgjerrig nå på hvordan barnehagene håndterer en slik situasjon. 

Anonymkode: 21c48...910

Nei, da skal ikke barnehagen levere ut barnet. 

Anonymkode: 0fddd...1cc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer hvis far insisterer på å hente når det ikke er avtalt på forhånd da? Ringer de og informerer mor og leverer ut barnet til far? Ble litt nysgjerrig nå på hvordan barnehagene håndterer en slik situasjon. 

Anonymkode: 21c48...910

Det skjedde i barnehagen min mor jobbet i. De tok da alle barna inn og låste alle dører. Det var da fare for kidnapping, så politiet ble tilkalt før de ringte mor. (i dette tilfellet hadde barnehagen fått kalt beskjed om at far ikke kunne hente under noen omstendigheter)

Anonymkode: 857f5...b39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det litt vanskelig å skjønne når barnevernet vil at barnet skal gå i barnehagen, forstår det som at det er når barnet er et år og fire måneder gammel. Det er en ganske vanlig alder å starte i barnehagen på, så ingen problem der. 

Siden du er i kontakt med barnevernet så går barnet ditt først i køen om hvem som får plass, så det er garantert. 

Barnehage er fantastisk for barn, de færreste foreldre idag greier å gi barna alt de trenger i forbindelse med sosialisering. Så bare se positivt på det, gjerne finn noe åpen barnehage før det også, så merker barnet litt hva det går ut på. 

Det er bare den med foreldreansvar som har lov til å hente barn i barnehagen, pluss de den med foreldreansvar har sagt fra at er greit. Om noen andre kommer å henter barnet og barnehagen lar barnet være med så kan du anmelde barnehagen. Barnevernet har selvfølgelig lov til å hente med vedtak om det. Så det er opp til deg hvem som henter og leverer, men anbefaler at du gjør det hvertfall stort med tanke på kommunikasjonen med barnehagen.

Det skal ekstremt mye til for at en far ikke får foreldreansvar i en rettsak. Men selv om han får foreldreansvar så går det an å komme til en ordning angående henting. Når min begynte i barnehagen ble det brudd med barnefar, som hadde foreldreansvar. Da ble det avtalt sammen med barnehagen og barnevernet at det kun var jeg som fikk hente ungen, og hvis noen andre kom så skulle jeg bli ringt, hvis han dukka opp rusa så skulle barnehagen selvfølgelig ringe politiet, det er de pliktig til å gjøre. Det ble også avtalt at jeg skulle si fra hver gang det var noen andre enn meg som skulle hente, altså ingen liste med godkjente personer på forhånd, pga situasjonen. 

Du bør ikke være redd for barnehagen, med tanke på at du er ufør så kan du bruke den tiden til å hvile, eventuelt gjøre husarbeid, så du er i best mulig form når barnet kommer hjem igjen, og dere kan bruke tiden sammen på best mulig måte. Se på barnehagen som en ressurs. 

Samme med barnevernet, ikke vær redd for ting de foreslår, de vil bare hjelpe deg og barnet ditt. Så se på de også som en ressurs. 

Med tanke på faren. Nå vet ikke jeg hva som er situasjonen der, mellom dere, i forholdet barnevernet og ikke minst mellom barnefar og barnet. Men prøv å alltid husk at hva enn som er greia mellom deg og barnefar så har ikke det noe som helst å si med tanke på relasjonen mellom barnet og barnefar. Du gjør deg selv og ikke minst barnet en veldig stor tjeneste med å la barnefar være en del av livet til barnet. Det er nemlig halve datteren din. Så prøv å ha best mulig samarbeid med han, og ikke minst, pass på å holde kontakten med den delen av familien til barnet. Tar forbehold om at far ikke ruser seg eller diverse, kontakt med hans familie gjelder uansett da barnet er for lite til å ta seg av den kontakten selv. 

 

Anonymkode: ec0b1...57f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.7.2019 den 1.12, AnonymBruker skrev:

Må legge til at det skal jævlig(unnskyld uttrykket) mye til for å frata foreldreansvar.

Anonymkode: b9ba5...733

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnhagen leverer ikke ut barnet til folk som ikke er godkjent av deg. Vi fikk et ark i vår barnehage der vi skrev ned hvem som kan hente. Da var det kun de som fikk hente frem til vi oppdaterte lista. 

Du får til et møte med barnehagen og bv. Så finner dere en løsning. Men 6 månder er veldig tidlig. Får du noe hjelp til å bli en bedre mor?  

For at bv anbefaler å sende et så lite barn i barnehagen betyr jo nettopp det at du ikke gir god nok omsorg.

Anonymkode: c44fe...36a

de mente ikke 6 måneder da jeg skrev når hun er ca 1,4 månder så vil de det

Anonymkode: 0c1ab...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

de mente ikke 6 måneder da jeg skrev når hun er ca 1,4 månder så vil de det

Anonymkode: 0c1ab...f61

1,4 måneder? Er det 1 år og 4 mnd du mener?

Anonymkode: fb053...ee3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1,4 måneder? Er det 1 år og 4 mnd du mener?

Anonymkode: fb053...ee3

Jeg tenker hun mener 14 måneder. Ett år og to måneder. 

Anonymkode: 4bece...4eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jo rett og slett være 1.4 år, altså et fullt år + 40% av et år. Som da vil si et år og nesten fem måneder (4.8 måneder for å være nøyaktig) 

Anonymkode: ec0b1...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker hun mener 14 måneder. Ett år og to måneder. 

Anonymkode: 4bece...4eb

Med barnehagestart i april? Det er ikke akkurat vanlig. 

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jo rett og slett være 1.4 år, altså et fullt år + 40% av et år. Som da vil si et år og nesten fem måneder (4.8 måneder for å være nøyaktig) 

Anonymkode: ec0b1...57f

Oppstart i juli? Ikke så mye mer vanlig enn april, kanskje. 

Har ikke noen bedre forslag selv, da. Tenkte først 1 år og 4 mnd, men da blir det  oppstart i juni. 

Anonymkode: 857f5...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke lett å gjøre noe med statusen som ufør, men det du kan gjøre noe med er nettverket ditt. Jeg reagerer litt når du skriver at "de fleste" sier det, og det og det. Da lurer jeg litt på hvilke folk du omgås. Når barnet begynner i en barnehage, så bør du gjøre ditt aller beste for å oppnå en god kontakt med mange av foreldrene. Da bør du være "på hogget" fra ganske tidlig av. For din egen del, men også for barnet sin del, for noe i innlegget mitt sier at du kanskje ikke er den mest ressurssterke personen på egenhånd, og det er ikke vondt ment med at jeg sier det.

 

Du kan forresten også gjøre ditt for å stimulere barnet på en rimelig måte i fritiden! Mange bibliotek har høytlesning for barn i den alderen, med foreldre, med jevne mellomrom. Det er alltid gratis å delta på. Spør samtidig bibliotekarene du møter på etter bøker som handler om å forstå barnet sitt. Det tror jeg du ville hatt god nytte av! Selv om man ikke studerer, så kan man jo lese bøker! Det finnes også mange bøker med sterke farger, også noen med mer "stoff" (tøy) som det kan kjenne på, som du kan låne for barnet sin del, for å introdusere det til litteratur.

 

Du bør også sjekke ut om det finnes grupper i ditt lokalsamfunn der du og barnet kan utvide ditt nettverk, og der du kan være med på å stimulere barnet! Søk på Facebook etter arrangement om sang for barn og lignende! :) 

Anonymkode: 9f10a...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner godt at bv ønsker at barnet skal begynne i barnehagen. Jeg er selv ufør og mitt barn begynte i barnehage da det var 1,5 år. Grunnen er så enkel at barnet hadde behov for å sosialiseres. Fra barnet var 6 mnd var vi jevnlig innom åpen barnehage (Anbefales!) og jeg så hvor glad barnet mitt ble av å se andre barn. Jeg har ikke et stort nettverk og det er viktig for meg at barnet mitt skal få dekket de behovene hen har. Jeg både henter og leverer barnet selv. I vår barnehage må du gi en liste over navn på personer som har lov å hente barnet i barnehagen. De leverer ikke ut barnet til noen som ikke står på listen, hvis det er noen som prøver å ta et barn så ringer de politiet for det er kidnapping. 

Alle barn fortjener å vite hvem sin far er. Jeg bor ikke ilag med far og han ønsker ikke å ha omsorg, men han kommer på besøk ca 1 gang i mnd for å hilse på. Personlig ønsker jeg ikke å ha kontakt med han, men jeg gjør det på vegne av mitt barn, hen fortjener det. Farmor og farfar til barnet har vi også litt kontakt med, og jeg ser på dette som en bra ting.

Anonymkode: dd989...f60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis far får delt foreldreansvar etter rettssaken, kan ikke barnehagen nekte far å hente i barnehagen selv om han ikke har avtalt det med deg. Det er da en konflikt mellom deg og far, som barnehagen ikke er en part i.
Dersom far ikke har foreldreansvar, er det kun du som kan hente, hvis ikke annet er avtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med barnehagestart i april? Det er ikke akkurat vanlig. 

Oppstart i juli? Ikke så mye mer vanlig enn april, kanskje. 

Har ikke noen bedre forslag selv, da. Tenkte først 1 år og 4 mnd, men da blir det  oppstart i juni. 

Anonymkode: 857f5...b39

I barselgruppa mi starter ungene i november, november, februar, april og august. Har også to venninner hvor barna startet forrige uke i juli. Så det er ganske normalt. 

Anonymkode: 4bece...4eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...