Gå til innhold

Foreldre som ikke inkluderer samboer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kort fortalt så har jeg vært sammen med min samboer i litt over 4 år, foreldrene mine har kjent han all denne tiden, og sier at de liker ham godt. Både hans og mine foreldre bor i samme by ganske nærme hverandre, og vi bor i en litt større by ca 1 time unna. 

Hans mor er veldig inkluderende, ønsker alltid at vi skal komme på besøk alle sammen. Han har flere søsken, og svigermor vil gjerne at alle skal komme på besøk, og alle er velkomne. Blir ikke vi svigerdøtre med syntes hun nesten det er rart. Når vi er der er det hyggelig hele tiden, store familiemiddager og sammenkomster på terassen, utflukter med storfamilien etc. Veldig hyggelig.

Mine foreldre er derimot lite inkluderende ovenfor min samboer. De ønsker hele tiden at jeg skal komme hjem på besøk, men jeg får aldri inntrykk av at samboer er inkludert i den invitasjonen. Det blir mer sånn at jeg må fortelle de at han også kommer, og de aksepterer det.. 

Når vi er i hjembyen sover vi alltid hos svigermor på gjesterommet. Hos mine foreldre får vi ikke bruke gjesterommet (som ligger nært deres soverom) med dobbeltseng, men må bruke mitt pikerom med enkeltseng og ukomfortabel sofa. Føler ikke vi er spesielt velkomne der, eller at de anerkjenner at det er "oss" og at vi er et par. 

Min samboer prøver virkelig å bygge en relasjon til dem, men jeg syntes det går dårlig. De viser lite ønske om at han skal være på besøk, og når vi først er det så gjør vi ingenting. De fortsetter sitt dagligliv med å sitte på balkongen og lese bok, ligge på sofaen på kvelden å se på TV, jobbe i hagen o.l. Ingenting "ekstra" for å hygge oss alle sammen, får heller ikke gjennomslag hvis jeg foreslår ting som å grille på kvelden, dele en flaske vin (uten TV på), dra ut å spise en softis e.l.

Nå har foreldrene mine fått for seg at de skal få et vennepar fra utlandet på besøk neste år, og at de da selvsagt må kjøpe og sette inn en dobbeltseng på mitt pikerom til dem.. Men her har jeg ligget på sofaen på mitt eget pikerom i flere år de gangene samboer har vært her.

Grunnet deres oppførsel vil jeg rett og slett ikke at samboer skal sove over hos mine foreldre med meg. Jeg syntes det er ubehagelig, og føler vi er i veien. Eller, at min samboer er i veien. Han foreslår f.eks å dra på helgetur til mine foreldre fordi han vet jeg er glad i å besøke hjembyen, men jeg vil rett og slett ikke at han skal være med pga dette...

Er det noe jeg kan gjøre med dette? Foreldrene mine føler seg til gjengjeld snytt over at vi "alltid" er med svigermor når vi er i byen, men ser ikke ut til å forstå hvorfor... Føler meg rett og slett helt lost ift dette.

Anonymkode: f8ebc...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med dine foreldre om dette☺

Anonymkode: 6bd9d...07e

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker egentlig ikke som at det er samboeren din de har noe imot. På en litt skrudd måte tror jeg kanskje det er et tegn på at han er akseptert at dere ikke får gjøre noen kjekt når dere er der? Virker som at tankegangen er at du og din samboeren som "en del av familien" ikke trenger ekstraservice, men når det kommer storfint besøk fra utlandet, da er de gjester og må oppvartes. Er foreldrene dine litt oppi årene eller litt gammeldagse ellers?

Men jeg skjønner godt at det er ukoselig å komme på besøk når de behandler dere som en del av interiøret/ hjemmeboende unger. Har du prøvd å snakke med dem om det? Og hva oppgir de egentlig som grunn til at dere ikke kan grille osv.? Det du kan gjøre, er jo f. eks. å kjøpe med deg kake/is/pizza eller noe, si at "jeg tenkte vi kunne kose oss med kake i dag, så jeg tok med denne".  Så kan du dekke på bordet og bare sette i gang selv. De stopper deg neppe når kaken/isen allerede er i hus? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først å fremst så må du snakke med de.

Anonymkode: 126d7...ef0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de føler seg snytt må jo du følge opp med å si at dere ikke vil overnatte hos dem fordi de er usedvanlig kjipe

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo snakke med dem! Forklar hvorfor dere bor hos svigers ikke dem. Om du bare ekskluderer samboer lager du deg et stort problem om dett er mannen du har tenkt å dele livet og kanskje få barn med

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor har de/du beholdt pikerommet så lenge?

Det naturlige ville være om det fikk ny funksjon nokså raskt etter at du flyttet ut, feks med sovesofa og hjemmekontor. Kanskje de har prøvd å gi dere «privatliv» da de vet at det er lytt mellom rommene? Og at de ikke har hatt lyst til å endre det som egentlig er ditt når du ikke har tatt initiativ til det selv?

At de ser mye på tv når dere er der er kanskje litt merkelig men samtidig er folk forskjellige. Kanskje de synes det er vanskelig å finne noe å prate om? Å gjøre ting sammen er forresten en veldig god måte å bli kjent på, hva med å hjelpe til med hagearbeidet? Ta med et brettspill så dere har noe å gjøre på kvelden?

Anonymkode: 78b6d...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at dette er frustrerende for deg TS, men du skriver ingenting om du har forsøkt å snakke med foreldrene dine? For å få til endring må dere snakke med hverandre. Det kan være tusen årsaker til at foreldrene dine gjør det de gjør. Er foreldrene dine gammeldags i syn på samboerskap? Hadde de endret syn om dere var gift tror du? Er samboer og foreldrene dine veldig ulike i væremåte/ syn på verdier/livsstil? Kanskje de ikke har kjemi? Dette kan du finne ut av, om du tar deg en tur hjem alene og tar praten. Hva er det som stopper deg i det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har de/du beholdt pikerommet så lenge?

Det naturlige ville være om det fikk ny funksjon nokså raskt etter at du flyttet ut, feks med sovesofa og hjemmekontor. Kanskje de har prøvd å gi dere «privatliv» da de vet at det er lytt mellom rommene? Og at de ikke har hatt lyst til å endre det som egentlig er ditt når du ikke har tatt initiativ til det selv?

At de ser mye på tv når dere er der er kanskje litt merkelig men samtidig er folk forskjellige. Kanskje de synes det er vanskelig å finne noe å prate om? Å gjøre ting sammen er forresten en veldig god måte å bli kjent på, hva med å hjelpe til med hagearbeidet? Ta med et brettspill så dere har noe å gjøre på kvelden?

Anonymkode: 78b6d...bed

Jeg bare omtaler det som pikerommet, fordi det er mitt gamle rom. Foruten mine foreldres soverom, er eommet er det største soverommet i huset, med tilknyttende bad. Det de har gjort om til "gjesterom" er ca 7-8kvm og ligger i samme soveromsgang som foreldrene mine sitt. De har allerede kontor. 

Jeg har sagt til dem flere ganger at det er helt i orden for meg om de ønsker å bruke pikerommet mitt som noe annet. Det er lite til ingen personlige effekter igjen, annet enn litt bamser i en hylle fra barndommen o.l Mener du at det er naturlig at voksne barn kjøper nye møbler til sitt pikerom når de flytter ut, eller at disse voksne barna gjør om sitt rom til noe annet?

Vanskelig og vanskelig. Jeg forsøker å dra i gang ting vi kan gjøre sammen, men det blir ikke noe av. Hagearbeidet ønsker ikke mor hjelp med (har forsøkt), og jeg har forsøkt ulike ting (dog ikke brettspill, aldri sett et brettspill i hus hele oppveksten), men de bare diverter tilbake til gamle vaner/aktiviteter. 

Anonymkode: f8ebc...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn og deres partnere har en stående invitasjon / åpne dører hjem, likevel sier de fra/  spør om det passer - ikke fordi de ikke er velkommen men fordi det handler om gjensidig respekt voksne imellom tror jeg. Og her har alle rommene dobbelseng, fra ungene var ganske unge ble 90 sengen byttet med en 120 og så en 150 før tenårene nettopp for å unngå at det ble kleint den dagen de valgte ha med seg kjæresten hjem på overnatting osv osv.. Uansett,

Hvis du har latt dette pågå i fire år hvor det har irritert deg uten at du har snakket med de om det, hvordan skal de da vite at dette er noe som plager deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er veldig forskjellige alle sammen. Selv om hans familie er åpen og ønsker at folk skal være på besøk der hele tiden, synes andre dette er anstrengende og krevende, og det må respekteres. Vi har åpent hus her hos oss med barn inn og ut hele tiden, overnatting i hytt og pine, men kjenner at etter de eldste barna ble voksen, og fått samboere, så er terskelen høyere. Det er noe helt annet for oss å ha voksne folk som vi ikke er i familie med/kjenner så godt, på overnatting. Jeg blir låst, tenker jeg må liste meg på do om natten, kan ikke står opp uten å kle på meg, må stå tidlig opp og lage frokost osv. Føler litt at jeg ikke kan være meg selv. Mannen min er ikke så ille. Dette har ikke noe med svigersønn eller svigerdatter å gjøre, men at både jeg og mannen er litt reserverte personer når vi ikke kjenner dem kjempegodt! Vi liker derfor at det er planlagt når de begge skal overnatte her, mens foreldrene til f.eks datteren vår sin samboer, ønsker at de skal være hos dem hele tiden, inviterer på middag hele tiden osv. Vi har dog et kjempegodt forhold :), med tull og tøys når de er her (de overnetter heldigvis ikke så ofte). Det som plager meg er at datteren vår ALDRI kommer på besøk uten kjæresten. Vi har ikke snakket med henne siden hun flyttet ut for snart 2 år siden, pga kjæresten ALLTID er med. Han er hyggelig, men har mange meninger osv, slik at vi må passe på hva vi sier. Kan det være at de har lyst å se deg alene innimellom?

Med svigerfamillien min, er både jeg og samboer helt annerledes, og går inn og ut hos dem, samme med dem hos oss. Min familie er veldig sammenknyttet, men igjen det samme der, mine foreldre er litt reserverte, men når vi er invitert til dem, er de kjempesosiale. 

Anonymkode: 8f6c8...b93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå skal de kjøpe seng til ditt rom, som er større enn det som ligger vegg i vegg med dine foreldres soverom. Det jeg ville gjort for lenge siden var å flytte dobbeltsenga over til ditt rom. Uten å spørre, bare sagt at det er mer praktisk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Jytte skrev:

Så nå skal de kjøpe seng til ditt rom, som er større enn det som ligger vegg i vegg med dine foreldres soverom. Det jeg ville gjort for lenge siden var å flytte dobbeltsenga over til ditt rom. Uten å spørre, bare sagt at det er mer praktisk. 

 

På gjesterommet (det er et bad mellom dette og foreldrene mine sitt rom) er det en seng på 140, som de kjøpte og satt inn der for 2 år siden. Nå skal de hive ut enkeltsenga og kjøpe ny dobbeltseng til å sette inn på mitt pikerom, fordi de får et vennepar på besøk. 

Jeg flyttet "offisielt" ut for 4 år siden, men har i praksis ikke bodd hjemme på litt over 6 år. Pikerommet mitt har vært fritt for personlige gjenstander i 4 år, annet enn noen gamle CD-er, bamser fra barndommen o.l. Jeg har flere ganger sagt at det bare er å gjøre om rommet til hva de vil, det være gjesterom, hobbyrom eller lignende. Det ønsker de ikke.

Anonymkode: f8ebc...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi er veldig forskjellige alle sammen. Selv om hans familie er åpen og ønsker at folk skal være på besøk der hele tiden, synes andre dette er anstrengende og krevende, og det må respekteres. Vi har åpent hus her hos oss med barn inn og ut hele tiden, overnatting i hytt og pine, men kjenner at etter de eldste barna ble voksen, og fått samboere, så er terskelen høyere. Det er noe helt annet for oss å ha voksne folk som vi ikke er i familie med/kjenner så godt, på overnatting. Jeg blir låst, tenker jeg må liste meg på do om natten, kan ikke står opp uten å kle på meg, må stå tidlig opp og lage frokost osv. Føler litt at jeg ikke kan være meg selv. Mannen min er ikke så ille. Dette har ikke noe med svigersønn eller svigerdatter å gjøre, men at både jeg og mannen er litt reserverte personer når vi ikke kjenner dem kjempegodt! Vi liker derfor at det er planlagt når de begge skal overnatte her, mens foreldrene til f.eks datteren vår sin samboer, ønsker at de skal være hos dem hele tiden, inviterer på middag hele tiden osv. Vi har dog et kjempegodt forhold :), med tull og tøys når de er her (de overnetter heldigvis ikke så ofte). Det som plager meg er at datteren vår ALDRI kommer på besøk uten kjæresten. Vi har ikke snakket med henne siden hun flyttet ut for snart 2 år siden, pga kjæresten ALLTID er med. Han er hyggelig, men har mange meninger osv, slik at vi må passe på hva vi sier. Kan det være at de har lyst å se deg alene innimellom?

Med svigerfamillien min, er både jeg og samboer helt annerledes, og går inn og ut hos dem, samme med dem hos oss. Min familie er veldig sammenknyttet, men igjen det samme der, mine foreldre er litt reserverte, men når vi er invitert til dem, er de kjempesosiale. 

Anonymkode: 8f6c8...b93

Mine foreldre inviterer ofte meg hjem på besøk, og oppfordrer hele tiden til at jeg skal komme. Jeg er vel i snitt på besøk hos mine foreldre 14-20 ganger  i året (som oftest med overnatting), og samboer er med ca 2 ganger av disse. Da fordi jeg spør om det er greit han blir med... Det virker som de har hyggelige samtaler med han når han er her, men de viser inget initiativ/ønske om at han også skal bli med/at det hadde vært hyggelig å bli mer kjent med han. 

Noen ganger sover han hos sin mor, og jeg hos mine foreldre, og ei heller da tar de initiativ til at han skal komme over på middag en dag e.l.

Jeg forstår så klart at det kan kjennes rart ut at barnet deres har med seg en voksen kjæreste hjem og at dette kan sette litt begrensninger på hvor "frie" man er i sitt eget hjem, men en natt her og der syntes jeg de kan koste på seg å være ubekvemme, hvis det gjør at de får en bedre relasjon til svigersønn. Spesielt når de inviterer andre vennepar til å bo hos dem i flere uker, og plutselig skal tilpasse pikerommet mitt for det..

Anonymkode: f8ebc...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva pleier du og foreldrene dine å finne på når du er der uten samboer da?

Anonymkode: 6eef3...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Carrot skrev:

Mine barn og deres partnere har en stående invitasjon / åpne dører hjem, likevel sier de fra/  spør om det passer - ikke fordi de ikke er velkommen men fordi det handler om gjensidig respekt voksne imellom tror jeg. Og her har alle rommene dobbelseng, fra ungene var ganske unge ble 90 sengen byttet med en 120 og så en 150 før tenårene nettopp for å unngå at det ble kleint den dagen de valgte ha med seg kjæresten hjem på overnatting osv osv.. Uansett,

Hvis du har latt dette pågå i fire år hvor det har irritert deg uten at du har snakket med de om det, hvordan skal de da vite at dette er noe som plager deg?

Denne enkeltsengen (90) ble kjøpt da jeg var ca 13-14 år, tror jeg. Jeg ønsket å kjøpe en større seng, men jeg husker moren min sa at jeg hadde da ingen grunn til å skulle ha større seng når det bare var jeg som skulle sove i den. 

Jeg har sagt det til dem når de har uttrykt skuffelse over at jeg tilbringer mye tid hos svigrmor i ferien, og de sier ja og ha, men det skjer ikke noe mer. Så nå, ved den sjeldne anledning at samboer er med på overnatting, sover han i enkeltsengen og jeg på den harde sofaen. Føler det indikerer at de ikke anerkjenner oss som par, og det kjennes ubehagelig ut. Spesielt ovenfor samboer, da han virker litt utenforstående til hvorfor de ikke er særlig inkluderende ovenfor ham. 

Anonymkode: f8ebc...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva pleier du og foreldrene dine å finne på når du er der uten samboer da?

Anonymkode: 6eef3...2fa

De gjør akkurat det samme. Sitter på verandaen, ser på TV, jobber i hagen.

Anonymkode: f8ebc...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Reveenka skrev:

Jeg skjønner godt at dette er frustrerende for deg TS, men du skriver ingenting om du har forsøkt å snakke med foreldrene dine? For å få til endring må dere snakke med hverandre. Det kan være tusen årsaker til at foreldrene dine gjør det de gjør. Er foreldrene dine gammeldags i syn på samboerskap? Hadde de endret syn om dere var gift tror du? Er samboer og foreldrene dine veldig ulike i væremåte/ syn på verdier/livsstil? Kanskje de ikke har kjemi? Dette kan du finne ut av, om du tar deg en tur hjem alene og tar praten. Hva er det som stopper deg i det?

Jeg har tatt det opp med dem litt her og der, spesielt når de viser misnøye for at vi er mye hos svigermor. Da har jeg sagt at jeg føler ikke de ønsker besøk, og ikke viser noe ønske om å ha oss begge her. Sagt at vi gjør jo ingenting sammen, og jeg syntes det er vanskelig når mine forslag om aktiviteter blir avvist.

De har ikke et gammeldags syn på samboerskap, de syntes vel heller at det å gifte seg er tull. De er forskjellige i væremåte, verdier og livsstil, men de prater godt sammen og foreldrene mine sier de liker ham.

Anonymkode: f8ebc...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Visla skrev:

Du må jo snakke med dem! Forklar hvorfor dere bor hos svigers ikke dem. Om du bare ekskluderer samboer lager du deg et stort problem om dett er mannen du har tenkt å dele livet og kanskje få barn med

Jeg ekskluderer han ikke, de gjør. Syntes det er ubehagelig å "presse" på at han skal være med når de viser de ikke ønsker det. F.eks skulle min samboer komme på besøk nå (jeg er for øyeblikket hos mine foreldre), og jeg spurte om det var greit at vi utsatte å gå ut å spise lunsj en dag fordi min samboer gjerne ville være med. Han liker min mor og vil gjerne tilbringe tid med henne, og syntes det hadde vært hyggelig. Da får jeg senere høre av min far at mor ble svært lei seg for dette, fordi hun hadde gledet seg til å gå ut og spise lunsj med bare meg... Men vi gjør jo det hver gang! Tilbringer tid sammen, går ut og spiser lunsj. Syntes det er rimelig spesielt.

Anonymkode: f8ebc...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ekskluderer han ikke, de gjør. Syntes det er ubehagelig å "presse" på at han skal være med når de viser de ikke ønsker det. F.eks skulle min samboer komme på besøk nå (jeg er for øyeblikket hos mine foreldre), og jeg spurte om det var greit at vi utsatte å gå ut å spise lunsj en dag fordi min samboer gjerne ville være med. Han liker min mor og vil gjerne tilbringe tid med henne, og syntes det hadde vært hyggelig. Da får jeg senere høre av min far at mor ble svært lei seg for dette, fordi hun hadde gledet seg til å gå ut og spise lunsj med bare meg... Men vi gjør jo det hver gang! Tilbringer tid sammen, går ut og spiser lunsj. Syntes det er rimelig spesielt.

Anonymkode: f8ebc...5d3

Jeg mener fortsatt du ekskluderer om du begynner å reise uten han. Selv om de er værre. Men du er ikke en god kjæreste om du lar de «vinne». 

Jeg hadde latt være å reist til noen som behandlet meg og mannen slik. Da hadde jeg satt ned foten og begrenset besøk til en lunsj/kaffebesøk en gant i blant hvor BEGGE møtte opp, eller forventet at de besøker dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...