Gå til innhold

Åpent hus bursdagsfeiring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal feire straks-1-åringen, men grunnet plassmangel har vi ikke mulighet til å be alle på en gang. Bare nærmeste familie blir for mange. Derfor tenkte vi åpent hus, men hvor stort "tidsvindu" bør vi ha? Og hvordan presisere på en hyggelig måte at det ikke er meningen at man skal være der fra start til slutt? Muligens rundt 23 gjester, og vi har sitteplass til maks 14 samtidig. 

Anonymkode: d7b97...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det virker som en god ide. Bare skriv i innbydelsen at pga plassmangel blir dere å ha åpent hus slik at alle som vil får muligheten til å komme for å være der en time eller to. 

Anonymkode: 363cd...8a2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del gjestelisten i to og be med noen timers mellomrom 

Anonymkode: b5310...37a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Del gjestelisten i to og be med noen timers mellomrom 

Anonymkode: b5310...37a

Hmm, ikke dumt det. Må se hvordan det går. Tenker du da åpent hus for begge "runder" eller be fra 12-14 og 15-17 feks? 

Anonymkode: d7b97...530

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt å ha åpent hus fra 12 og utover. Det har aldri skjedd at folk har kommet nøyaktig samtidig, og det har aldri skjedd at folk ikke dro igjen. 

En gang skulle det komme omtrent dobbelt så mange som vi har plass til, og da trakk jeg litt i trådene ved å ha direkte kontakt med de største familiene og ba de komme til forskjellige tidspunkt med god margin. 

Servering har vært vafler, rundstykker, gryte etc, alt ettersom når folk kom. Mat som er lett å lage, som kan stå en stund og som kan lages i flere omganger når det ble tomt. 

Anonymkode: 4ac5f...54d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at dette er familie, og man kan da kommunisere med familie, ikke sant?
Det er da bare å invitere i 2 omganger, de første kommer fra xx.xx - xx.xx og de andre kommer fra yy.yy til yy.yy...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gjorde det. Funka knallbra! Folk kom og gikk som det passa dem, det var grillpølser på grillen, kake på bordet, is i frysern og brus i kjøleskapet til en hver tid, og folk satt, stod, var ute i hagen med unga og leika om hverandre. Helt perfekt! Kommer til å gjøre det samme på to årsdagen 👌👌👌

Anonymkode: eacde...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, ikke dumt det. Må se hvordan det går. Tenker du da åpent hus for begge "runder" eller be fra 12-14 og 15-17 feks? 

Anonymkode: d7b97...530

Ja

Anonymkode: b5310...37a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpent hus, risikerer dere ikke at alle kommer samtidig da? Jeg ville ha bedt noen (de som har barn kanskje) klokken 12 og resterende på ettermiddagen klokken 17.00. 

Anonymkode: ed934...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Åpent hus, risikerer dere ikke at alle kommer samtidig da? Jeg ville ha bedt noen (de som har barn kanskje) klokken 12 og resterende på ettermiddagen klokken 17.00. 

Anonymkode: ed934...b13

Jo, er det jeg er redd for. Vi er første som har fått barn i familie og av venner. Hans familie (foreldre, steforeldre, søsken, besteforeldre) er større enn min, og derfor ikke like enkelt å dele opp heller. 

Anonymkode: d7b97...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ide! Aldri prøvd før men når vi får barn så vil det aldri bli plass til alle samtidig, så dette var en smart ide.  Når vi har feriet oss selv har vi måttet brukt 2 helger for å komme gjennom hele familien. Så vidt plass til min familie, mens samboeren har skilte foreldre OG insisterer på å invitere sine tanter, onkler og søskenbarn.. 

Anonymkode: 12c91...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde ikke funket for oss! Alle hadde kommet på start-tidspunkt og ingen hadde gått før vi tydelig ga beskjed om at NÅ er besøket slutt! 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal feire straks-1-åringen, men grunnet plassmangel har vi ikke mulighet til å be alle på en gang. Bare nærmeste familie blir for mange. Derfor tenkte vi åpent hus, men hvor stort "tidsvindu" bør vi ha? Og hvordan presisere på en hyggelig måte at det ikke er meningen at man skal være der fra start til slutt? Muligens rundt 23 gjester, og vi har sitteplass til maks 14 samtidig. 

Anonymkode: d7b97...530

Vet om en som laget gryterett og bløtkake, og noen tok med kaker. Tidsvinduet var mellom 12 og 18. I invitasjonen bør det bare bli en enkel forklaring, at dere setter pris på at folk stikker innom for en matbit enten mellom 12 og 14.30 eller fra halv tre til kl. 18. Han hadde heller ikke plass til 23 på samme tid. Med stor kjele stod gryteretten på komfyren hele tiden. Han er veldig gjestfri og gjester drar jo gjerne når det kun er ståplass igjen til de nye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annen mulighet. Vi hadde ettårsdag forrige helg. Vi driver også og pusser opp, så å invitere hjem til fullt hus uten et fungerende kjøkken ble uaktuelt. 

Vi inviterte istedet til piknik i nærmeste park, med forbehold om avlysning ved stygt vær. Nå ble det imidlertid hetebølge istedenfor, men det gjorde ingenting. Enkelte var litt skeptiske i forkant, men vi har kun fått positive tilbakemeldinger i etterkant, til og med fra de som var negative i forkant. Ungene fløy og lekte på lekeplassen (vi har en del toddlersøskenbarn) og vi voksne satt i skyggen og koste oss. 

Tror vi kommer til å gå for den løsningen neste år også, selv om vi da forhåpentligvis er ferdige med oppussingen. 

 

Både ett og toårsdagen til storesøster ble forøvrig holdt med åpent hus, siden det var en litt annen årstid da. Her er familien flinke til å fordele seg utover dagen automatisk. Vi låner en pølsekoker fra en klubb, som er genial til sånne dager. 

Anonymkode: bceeb...658

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har samme problemet,  men av erfaring funker det dårlig å invitere til åpent hus fra 14-19. Stort sett ALLE kommer da fra 15-18 😂 så kommer kanskje 2-4 stk dinglende 18.30. 

Ideen over om å invitere i to puljer er god :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar og erfaringer! Håper dette går like knirkefritt som de fleste av dere erfarer ;) 

Anonymkode: d7b97...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har blitt invitert til åpent hus en gang, hos en litt perifer venninne som hadde et barn som hadde bursdag. Jeg gikk ikke - redd for at det blir litt kleint, hvis ingen andre er der samtidig, og sitte der og trykke med en jeg ikke kjenner SÅ godt. Eller bare besteforeldrene er der akkurat da, og så jeg. Kleint, small-talk, ikke min stil. Liker godt faste tidspunkt, slik at besøker har litt strammere regi, og man kan være med på eventuelle aktiviteter, mat først, så kaffe, osv.

Anonymkode: a28f5...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke ta det ute i en park? Eller leie et lokale? Koster ikke mye å leie et klubbhus eller i barnehagel ol!

Anonymkode: 11f6e...939

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...