Gå til innhold

Badeulykker


GrønnNellik68

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Macro skrev:

Uansett. Vann er ikke vårt naturlige habitat.

Tja. Det må vel være en grunn til at mennesket utviklet seg til å miste "pelsen" og få glatt strømlinjeformet hud. Og dette sammen med lukkerefleksen peker vel på en evolusjonær utvikling mot å klare oss ihvertfall i begrensede perioder i vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Strong Peppermint skrev:

Hva er det som er årsaken til at noen har og andre ikke har lukkerefleksen?

Har det å gjøre med om man drev med svømming som baby? Jeg leste noe om det en gang, at dersom man starter med babysvømming så beholder babyen lukkerefleksen (men jeg vet ikke om den blir beholdt for alltid).

Den må trenes opp for oss voksne. For babyer handler det om å ivareta. Du har sikkert sett de. De ungene som kniper sammen nesa med fingrene når de hopper ut i vannet? De som holder seg for nesa når de havner i vann skal du være veldig forsiktig med å redde. De har størst panikk. De med god lukkerefleks reagerer også først ved kraftig vind. Det handler om best mulig bevaring av lunger.

10 minutter siden, bananbøy skrev:

Tja. Det må vel være en grunn til at mennesket utviklet seg til å miste "pelsen" og få glatt strømlinjeformet hud. Og dette sammen med lukkerefleksen peker vel på en evolusjonær utvikling mot å klare oss ihvertfall i begrensede perioder i vann.

Hvor mange byer og veier har vi under vann? Vi fungerer begge steder, det ene lenger enn det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Macro skrev:

Den må trenes opp for oss voksne. For babyer handler det om å ivareta.

Nei den beholdes av alle. Som sagt hvis du blir bevisstløs under vann så vil du automatisk holde pusten til kroppen kjenner at den er over vann igjen (derfor man blåser på panna til fridykkere som har besvimt når de kommer til overflaten for å få igang pusterefleksen igjen)

1 time siden, Macro skrev:

Hvor mange byer og veier har vi under vann? Vi fungerer begge steder, det ene lenger enn det andre.

Evolusjonen skjer over lang tid over tusenvis av år. Byer og veier har vi hatt i relativt kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse flott info. Jeg er sinnsykt glad i å bade. Skikkelig badenymfe vært hele mitt liv. Passert 50 må da. Jeg har og veldig respekt for vann men er ikke redd. Men ser at å bade alene er noe jeg ikke skal gjøre... jeg er mest uttrygg på nye steder og i sjøen i utlandet der det kan være understrømmer. Veldig glad i bølger. Men det er skrekkblandet fryd å bade i dem.  Det med stemmebåndene var jeg ikke klar over. Har bestandig trodd krampe var at hele kroppen stivnet. Men krampe i stemme båndene hørtes mye skumlere ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strong Peppermint
På 1.8.2019 den 3.30, Macro skrev:

Den må trenes opp for oss voksne. For babyer handler det om å ivareta. Du har sikkert sett de. De ungene som kniper sammen nesa med fingrene når de hopper ut i vannet? De som holder seg for nesa når de havner i vann skal du være veldig forsiktig med å redde. De har størst panikk. De med god lukkerefleks reagerer også først ved kraftig vind. Det handler om best mulig bevaring av lunger.

Hvor mange byer og veier har vi under vann? Vi fungerer begge steder, det ene lenger enn det andre.

Takk for informasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.7.2019 den 20.24, Bente1234 skrev:

Noen som vet noe om dette

Veldig mange av "våre nye landsmenn" kan ikke, eller kan veldig begrenset, svømme.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Albbas

Jeg lurer også litt på hva det er som gjør at man drukner når man faller fra en båt som det er andre mennesker i. Er det at man slår seg bevisstløs? Ikke klarer å komme seg opp i båten igjen og etterhvert sliter seg ut? Kuldesjokk så raskt at man ikke blir reddet opp igjen (da ville ikke redningsvest hjulpet?)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er to hovedkategorier; Barn/ungdom som ikke er trygge i vann og voksne som kombinerer sjø/kai-anlegg med fyll. 

Barna går det jo an å sette inn tiltak for, men den sistnevnte gruppa er det vel lite å gjøre med.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strong Peppermint
På 3.8.2019 den 19.39, Albbas skrev:

Jeg lurer også litt på hva det er som gjør at man drukner når man faller fra en båt som det er andre mennesker i. Er det at man slår seg bevisstløs? Ikke klarer å komme seg opp i båten igjen og etterhvert sliter seg ut? Kuldesjokk så raskt at man ikke blir reddet opp igjen (da ville ikke redningsvest hjulpet?)? 

Jeg tenker at redningsvest ville hjulpet i et slikt tilfelle, for da er det jo lettere for andre å redde vedkommende opp fra vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.8.2019 den 19.39, Albbas skrev:

Jeg lurer også litt på hva det er som gjør at man drukner når man faller fra en båt som det er andre mennesker i. Er det at man slår seg bevisstløs? Ikke klarer å komme seg opp i båten igjen og etterhvert sliter seg ut? Kuldesjokk så raskt at man ikke blir reddet opp igjen (da ville ikke redningsvest hjulpet?)? 

I en av de nylige drukningsulykkene fra båt, var det ihvertfall berusede ungdommer, mørkt, han falt uti fordi han reiste seg opp og sjåføren tok en krapp sving. Hvis det var høy fart så kan han ha slått seg i fallet, og sunket fort så kameratene ikke fant tilbake akkurat der han falt uti. Utrolig trist, hadde han bare hatt redningsvest hadde det kanskje endt annerledes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.7.2019 den 23.29, Rosasko skrev:

Tror ikke ungdommen i dag er så svømmedyktige som før 🤔 og dei tar sjangser. Tenker ikke på hvor sterk strøm er. Og folk er for dårlig med sikkerhet, både i båt og på land. Skolen skulle hatt svømmetrening i sjøen ikke i bassenget!!!! 

Ja, fin løsning.. Gi skolen oppgaver som helt klart burde falle på foreldrene. Jeg har lært min datter å svømme og tatt henne med på sjøen utallige ganger for at jeg skal vite at hun mestrer dette.. Har også sendt henne på svømmeskole, for å lære henne ulike teknikker. Ikke har jeg spesielt god råd heller, men det handler om prioriteringer .

 Jeg har ikke fått barn for å overlate alt av opplæring til skolen. Det er alt for lettvint å legge ansvar over på skolen. Dessuten er det ikke så lett for lærere og få ansvaret for 28 elever ute i sjøen med minimalt av ressurser. Jeg ville aldri ha tatt det ansvaret, og jeg er lærer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Prelunia skrev:

Dobbelpost

 

Endret av Prelunia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.7.2019 den 23.09, Bente1234 skrev:

Fall er greit fra brygger og båter. Men de som bader og bare forsvinner under overflata... siste jeg leste var en 27 åring. Hva kan skje? Hvor ofte kan det skje at det er kramper f.eks?

Vet ikke hvor utbredt det er, men leste tidligere om at der er ganske mange innvandrere som har veldig svake svømmeferdigheter. Jeg har hørt at det samme er tilfelle i enkelte afrikanske land, at folk som bare skal gå litt ut i sjøen/vannet for å dyppe seg i varmen blir tatt av en bølge eller strømning og havner for dypt til at de kan gå til land igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest Strong Peppermint
På 31.7.2019 den 20.24, Bente1234 skrev:

Jeg ser stadig om nye badeulykker i Norge. Men det står veldig lite om årsaker til ulykkene. Pluss at det er flere menn enn kvinner.

Noen som vet noe om dette? 

https://www.nettavisen.no/nyheter/derfor-drukner-vi---og-dette-kan-vi-gjore-for-a-unnga-det/3423829798.html

"De fleste er ikke ruspåvirket, men er kanskje alene i båten. Om du ikke ikke kommer opp igjen i båten, eller ingen oppdager fallet, tar det ofte kort tid før du er såpass nedkjølt at du ikke lenger klarer å svømme."
9042524.jpg?chk=321F5E

 

Endret av Strong Peppermint
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strong Peppermint
På 31.7.2019 den 23.09, Bente1234 skrev:

Fall er greit fra brygger og båter. Men de som bader og bare forsvinner under overflata... siste jeg leste var en 27 åring. Hva kan skje? Hvor ofte kan det skje at det er kramper f.eks?

Det kan være sterke understrømmer mange steder. https://www.tv2.no/a/3529678/

https://www.nrk.no/urix/sju-druknet-pa-grunn-av-sterk-strom-1.11154530

Endret av Strong Peppermint
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/1/2019 at 2:45 AM, bananbøy said:

Stemmebåndene??? Roper de for mye? :ler2:

Nei, de får vann ned i strupen, og larynxspasme (stemmebåndskrampe) er en nevrologisk respons på dette.

On 8/1/2019 at 4:58 AM, bananbøy said:

Nei den beholdes av alle. Som sagt hvis du blir bevisstløs under vann så vil du automatisk holde pusten til kroppen kjenner at den er over vann igjen (derfor man blåser på panna til fridykkere som har besvimt når de kommer til overflaten for å få igang pusterefleksen igjen)

Evolusjonen skjer over lang tid over tusenvis av år. Byer og veier har vi hatt i relativt kort tid.

Nei, dykkerrefleksen er ikke alltid godt bevart hos voksne. Dessuten vil den normalt ved tap av bevissthet overstyres av et område i hjernestammen (dorsale vagusnukleus) ved tap av bevissthet, slik at kroppen begynner å puste igjen. Det er en dårlig idé hvis man er under vann. Fridykkere kan ikke sammenlignes med vanlige mennesker, selv om de i utgangspunktet har samme fysiologi. Effekten du beskriver, har et meget kort tidsvindu, og har ingen relevans til denne trådens tema. 

On 8/3/2019 at 7:39 PM, Albbas said:

Jeg lurer også litt på hva det er som gjør at man drukner når man faller fra en båt som det er andre mennesker i. Er det at man slår seg bevisstløs? Ikke klarer å komme seg opp i båten igjen og etterhvert sliter seg ut? Kuldesjokk så raskt at man ikke blir reddet opp igjen (da ville ikke redningsvest hjulpet?)? 

Det er mange faktorer som styrer utfallet av dette, men det er hovedsaklig to fenomener som avgjør. For veldig manges vedkommende, er det kroppens egne reflekser som initierer en drukningsulykke fra det øyeblikk man treffer vannet. Når man treffer vann som er relativt mye kaldere enn kroppen, aktiveres ofte en kraftig innpust ("respiration de surprise"). Denne kontrollerer man når man bader, men ved uventet fall i vann, kan det medføre at man umiddelbart etter å ha havnet i vannet, trekker vann ned i luftveiene. Dette kan utløse larynxsspasme, som medfører at luft ikke kommer ned i lungene, og eventuelt vann som er kommet ned i dem ikke kan hostes opp. Da er man avhengig av ekstremt rask hjelp. Om larynxspasme ikke inntreffer, vil hoste og det allerede innpustede vannet føre til utmattelse og drukning i løpet av få minutter.

Teoretisk kan larynxspasme inntreffe ved stort temperaturfall mot halsen, men i praksis vil dette neppe skje. Det er som regel som følge av at vann eller fremmedlegemer kommer ned i svelget og videre ned i stemmespalten (inne i strupehodet).

Det andre hovedmomentet er hypotermi - nedkjøling. Vann suger veldig effektivt varme ut av kroppen. Det finnes nøyaktige oppstillinger over hvor raskt dette vil skje i ulike vanntemperaturer, men som en hovedregel kan man si at i norske farvann har du sjelden mer enn en halvtime på deg til å klare å gjøre noe før du er så nedkjølt at du ikke klarer å foreta deg noen ting. 

Alle som har opplevd en "mann-over-bord"-situasjon, vet at det ikke skal mye sjø til før det er vanskelig å finne den som har falt over bord, og man har dårlig tid. Ved en utløst "respiration de surprise", med eller uten larynxspasme, vil vedkommende ikke være synlig over vann etter to-tre minutter, med mindre flytevest brukes. Nedkjøling inntreffer hurtig hvis folk kaver veldig i vannet, og enda hurtigere hvis man er alkoholpåvirket (fordi alkohol utviderer perifere blodårer, bl. a. rett under huden, og gjør varmeutvekslingen til vann mer effektiv). Når kroppens kjernetemperatur går under 35 grader celsius, mister man oftest bevisstheten. Da har man vært handlingslammet lenge allerede. Ytterligere nedkjøling fører uvegerlig til død om man ikke får hjelp.

Flytevest øker sjansene til å bli reddet, fordi man blir i overflaten med hodet over vann, men man har ikke særlig god tid under norske forhold. Man er avhengig av å bli funnet relativt raskt. 

Man sier gjerne at ved vanntemperaturer under 24 grader, er nedkjøling det som dreper folk. Ved temperaturer over 24 grader, er hai den største faren. I de fleste tilfeller vil drukning inntreffe først, med mindre man bruker flytevest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...