Gå til innhold

Badeulykker


GrønnNellik68

Anbefalte innlegg

Jeg ser stadig om nye badeulykker i Norge. Men det står veldig lite om årsaker til ulykkene. Pluss at det er flere menn enn kvinner.

Noen som vet noe om dette? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Strong Peppermint
2 timer siden, Bente1234 skrev:

Jeg ser stadig om nye badeulykker i Norge. Men det står veldig lite om årsaker til ulykkene. Pluss at det er flere menn enn kvinner.

Noen som vet noe om dette? 

"I 2018 druknet 18 personer i forbindelse med bading mot tre året før. Ni av de omkomne var i 70- eller 80-årene, mens tre var barn mellom ni og 14 år. 
– Det høye antallet er trolig et resultat av en uvanlig fin sommer med stor badeaktivitet. Flere av de omkomne har badet alene, og kanskje overvurdert egne ferdigheter"https://www.framtidinord.no/nyheter/2019/01/10/Så-mange-døde-av-drukning-i-2018-18219965.ece

Her står det fakta om drukningsulykker generellt https://www.skafor.org/drukningsforebygging/fakta-om-drukningsulykker/

Drukningsstatistikk https://www.redningsselskapet.no/content/uploads/2019/01/Drukningsstatistikk_RS_Desember-2018-1.pdf

Endret av Strong Peppermint
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fall er greit fra brygger og båter. Men de som bader og bare forsvinner under overflata... siste jeg leste var en 27 åring. Hva kan skje? Hvor ofte kan det skje at det er kramper f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strong Peppermint
1 minutt siden, Bente1234 skrev:

Men de som bader og bare forsvinner under overflata... siste jeg leste var en 27 åring. Hva kan skje? Hvor ofte kan det skje at det er kramper f.eks?

Jeg vet ikke hvor ofte det skjer at mennesker får kramper. Jeg ønsker ikke å spekulere i årsaker i den saken du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei var ikke spesifikk den saken jeg mente d var bare ett eksempel jeg kom på i farten. Det er flere d har skjedd med. Men ingen finner hvorfor det skjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strong Peppermint
1 minutt siden, Bente1234 skrev:

Nei var ikke spesifikk den saken jeg mente d var bare ett eksempel jeg kom på i farten. Det er flere d har skjedd med. Men ingen finner hvorfor det skjer

Selv om årsakene til drunkingene ikke blir offentliggjort i media, så finner jo obdusentene svar på mye etter obdusering i de tilfellene det blir gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Strong Peppermint

"selvberging er det viktigste forebyggende tiltaket mot drukning. Man må gjøre seg kjent med miljøet og vite noe om hvilke utfordringer man kan møte under forskjellige forhold (strøm, bølger, kaldt vann med flere). I tillegg må man lære seg å svømme godt nok til at man ved uventet fall i vann, kan holde hodet over vann og håndtere kuldesjokket. Det er også viktig å kunne svømme godt nok til at man kan ta seg inn til redning og på den måten berge seg selv - i de klærne man har på seg." https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/drukningsdoden-rammer-hardt/

Sterke strømmer er også en av årsakene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis folk faller i vannet fra brygger eller fra land, som er den vanligste situasjonen for drukningsulykker, er det ikke usannsynlig at de slår seg i fallet, og trolig mister bevisstheten. Da er drukning et veldig sannsynlig utfall. 

Alle drukningene fra fritidsbåter skyldes vel stort sett at man ikke bruker redningsvest. 

Bakenforliggende årsaker blir selvsagt spekulasjoner, men det hadde ikke gjort noe om det ble advart enda sterkere mot alkohol både i forbindelse med båtliv og bading, da to av tre drukningsulykker skjer under alkoholpåvirkning.  

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strong Peppermint

"De fleste av oss har bare sett drukning på film, og har fått et skjevt bilde av hvordan det ser ut." "kaving, skriking og hyling... Dette er en angstreaksjon, og personen som skriker har midlertidig kontroll over situasjonen. Her har du har faktisk relativt god tid på seg til å hjelpe"  "Drukning skjer oftere helt stille. Og det er ikke enkelt å legge merke til at personen trenger hjelp"https://www.familieverden.no/Helse/Sikkerhet-og-forstehjelp/Drukning-ser-ikke-ut-som-drukning/

I artikkelen er det mye informasjon. Det står bl.a. at all energi brukes på å puste, og det kommer ikke en lyd. Personen som drukner klarer ikke å varsle om hva som skjer.

Det står også at norsk sommervann er mer enn kaldt nok til å få kuldesjokk. Er det varmt i luften, blir kontrasten ekstra stor.

Og rundt 10 prosent av drukningsulykkene skjer fordi personen får krampe i stemmebåndene. Luftveiene blir stengt, og til slutt besvimer personen.

Endret av Strong Peppermint
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke ungdommen i dag er så svømmedyktige som før 🤔 og dei tar sjangser. Tenker ikke på hvor sterk strøm er. Og folk er for dårlig med sikkerhet, både i båt og på land. Skolen skulle hatt svømmetrening i sjøen ikke i bassenget!!!! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strong Peppermint
12 minutter siden, Rosasko skrev:

Tror ikke ungdommen i dag er så svømmedyktige som før 🤔 og dei tar sjangser. Tenker ikke på hvor sterk strøm er. Og folk er for dårlig med sikkerhet, både i båt og på land. Skolen skulle hatt svømmetrening i sjøen ikke i bassenget!!!! 

Enig. Mer informasjon og mer opplæring må til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strong Peppermint
35 minutter siden, Bente1234 skrev:

Nei var ikke spesifikk den saken jeg mente d var bare ett eksempel jeg kom på i farten. Det er flere d har skjedd med. Men ingen finner hvorfor det skjer

Ettersom det står her at rundt 10 prosent av drukningsulykkene skjer fordi personen får krampe i stemmebåndene, er nok årsakene grundig undersøkt. https://www.familieverden.no/Helse/Sikkerhet-og-forstehjelp/Drukning-ser-ikke-ut-som-drukning/

"Selv om alkohol er en medvirkende årsak i noen av drukningsulykkene, er det få av ulykkene som er forårsaket av rus, sier Pedersen. I stedet er det ofte snakk om en overvurdering av egne svømmeferdigheter, samt at man bader uten tilsyn"https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/okning-i-antall-drukningsulykker-i-sommer---juli-kommer-til-a-bli-en-sjokkmaned/3423515535.html

Endret av Strong Peppermint
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strong Peppermint
2 minutter siden, 29_j skrev:

Men hvorfor er det da personer som hopper uti vinterbadet og klarer seg da? De fleste som hopper uti på sommeren klarer det lille sjokket kroppen får uten å få krampe i stemmebåndet? 

De som vinterbader har kanskje gradvis tilvendt kroppen kaldere og kaldere vann, ved å bade jevnlig både på sommeren og utover høsten og vinteren.
De fleste som hopper uti vannet på sommeren får nok ikke et slikt kuldesjokk. Jeg vet ikke årsaken til at noen får kuldesjokk og andre ikke får kuldesjokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Strong Peppermint
15 minutter siden, 29_j skrev:

Men hvorfor er det da personer som hopper uti vinterbadet og klarer seg da? De fleste som hopper uti på sommeren klarer det lille sjokket kroppen får uten å få krampe i stemmebåndet? 

Om isbading: Sjokkeffekten kommer innen et minutt, og den er farlig. Under eksperimentet besvimte to utrente vinterbadere. Hvis man er i vannet og besvimer, drukner man. Derfor bør man aldri vinterbade alene. Vinterbaderne, og vitenskapen, anbefaler å starte med å vinterbade om sommeren. Hvis man starter i august, venner man seg gradvis til, og langsomt blir man en erfaren vinterbader, anbefaler Belhage.https://forskning.no/forebyggende-helse/hvordan-pavirker-isbading-kroppen/801266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Strong Peppermint skrev:

Hvis man er i vannet og besvimer, drukner man.

Det er ikke sant. Når man besvimer holder man automatisk pusten så lenge man er under vann, og så lenge man reddes ut av vannet innen rimelig tid går det helt fint. Det er f.eks ganske vanlig med besviming når fridykkere presser seg i å holde pusten, og det går helt fint i de aller fleste tilfeller. Som regel besvimer man, og holder da automatisk pusten, også blir man dratt opp av sikkerhetsdykkeren, og når man kommer til overflaten blåser man på panna til den bevisstløse dykkeren og h*n begynner å puste igjen. Alt dette er underbevisste automatiske reflekser, og er de samme refleksene som gjør at små babyer kan dukkes under vann uten at de drar vann inn i lungene.

Endret av bananbøy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Strong Peppermint skrev:

Ettersom det står her at rundt 10 prosent av drukningsulykkene skjer fordi personen får krampe i stemmebåndene,

Stemmebåndene??? Roper de for mye? :ler2:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Strong Peppermint
8 minutter siden, bananbøy skrev:

Stemmebåndene??? Roper de for mye? :ler2:

"Larynxspasme er en akutt tilstand hvor stemmebåndene lukker seg sammen slik at luftpassasje gjennom strupen hindres eller stoppes. Larynxspasme er en livstruende tilstand som kan medføre kvelning."https://sml.snl.no/larynxspasme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strong Peppermint
2 timer siden, Strong Peppermint skrev:

Hvis man er i vannet og besvimer, drukner man. Derfor bør man aldri vinterbade alene. 

https://forskning.no/forebyggende-helse/hvordan-pavirker-isbading-kroppen/801266

 

17 minutter siden, bananbøy skrev:
Sitat
 
  2 timer siden, Strong Peppermint skrev:

Hvis man er i vannet og besvimer, drukner man.

 

Det er ikke sant. Når man besvimer holder man automatisk pusten så lenge man er under vann, og så lenge man reddes ut av vannet innen rimelig tid går det helt fint. Det er f.eks ganske vanlig med besviming når fridykkere presser seg i å holde pusten, og det går helt fint i de aller fleste tilfeller. Som regel besvimer man, og holder da automatisk pusten, også blir man dratt opp av sikkerhetsdykkeren, og når man kommer til overflaten blåser man på panna til den bevisstløse dykkeren og h*n begynner å puste igjen. Alt dette er underbevisste automatiske reflekser, og er de samme refleksene som gjør at små babyer kan dukkes under vann uten at de drar vann inn i lungene.

Takk for informasjon! Det du siterte var fra en artikkel der det sto at man ikke bør vinterbade alene.

Og hvis man isbader alene og besvimer i vannet og ingen er der som kan redde en opp fra vannet, så drukner man vel da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal svært lite kroppslige reflekser til at du gjør feil i vann. Feks så er det mange barn som svømmer veldig godt, men om du gir de en tupp i hodet meg pekefingeren, så går de under. Slik er det igrunn for alle. Om du gisper etter luft og du bommer på en bølge, så kan prosessen ha begynt. Lungene fylles og kroppen blir tung. Det som redder er lukkerefleksen. Det er en refleks og ergo er det de som har den som reddes. Jeg har selv blitt reddet av bevaring av denne refleksen. Jeg lå unger vann i nesten 5 min, flytende. Fulle lunger og lukket svelg/hals.

Uansett. Vann er ikke vårt naturlige habitat. Vi søker det. Vi håndterer det delvis, men vi hører ikke hjemme der. Derfor trenger vi badevakter og foreldre som passer barna sine.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strong Peppermint
På 1.8.2019 den 3.13, Macro skrev:

Det skal svært lite kroppslige reflekser til at du gjør feil i vann. Feks så er det mange barn som svømmer veldig godt, men om du gir de en tupp i hodet meg pekefingeren, så går de under. Slik er det igrunn for alle. Om du gisper etter luft og du bommer på en bølge, så kan prosessen ha begynt. Lungene fylles og kroppen blir tung. Det som redder er lukkerefleksen. Det er en refleks og ergo er det de som har den som reddes. Jeg har selv blitt reddet av bevaring av denne refleksen. Jeg lå unger vann i nesten 5 min, flytende. Fulle lunger og lukket svelg/hals.

Uansett. Vann er ikke vårt naturlige habitat. Vi søker det. Vi håndterer det delvis, men vi hører ikke hjemme der. Derfor trenger vi badevakter og foreldre som passer barna sine.

Hva er det som er årsaken til at noen har og andre ikke har lukkerefleksen?

Har det å gjøre med om man drev med svømming som baby? Jeg leste noe om det en gang, at dersom man starter med babysvømming så beholder babyen lukkerefleksen (men jeg vet ikke om den blir beholdt for alltid).

Endret av Strong Peppermint
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...