Gå til innhold

Klær Thailand

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Holder på å pakke til Thailand tur, men leste i går i en guide om Thailand, at man ikke bør bruke singlet på restuaranter??? Og at damer bør bruke bukse eller skjørt, og helst ikke shorts???

Stemmer dette?

(regner med det er litt strengere kleskode på finere restauranter, men trodde ikke det var sånn da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel....vi hadde ikke noe "problemer" med normalt sommertøy når vi var i Thailand.

:)

(Folk sier og skriver så mye rart....ikke bry deg om det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, var det jeg håpte. Skjønner at man skal dekke seg til med t-skjorte og lang bukse/skjørt når man skal i tempel, og at man kler seg litt pent når man er på en finere restaurant.

Tror den reiseguiden må være litt lite oppdatert på den fronten, da.

(så for meg at alle de fine singletene mine mått bli igjen hjemme :veldigsur: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp....men jeg husker ikke at vi hadde på oss noe annet enn shorts og singlet i templene. Buddhistene bryr seg da ikke om det :klø: . Det som er viktig når man skal i tempel..og eventuelt sette seg ned på gulvet....er å ikke vende fotsålene mot noen buddahfigur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert, da får jeg pakke videre. Både singletene mine og jeg ble glad nå :sjarmor:

Trenger vel egentlig ikke så mange t-skjorter eller noe særlig med bukser da???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvordan type ferie dere skal ha.

Men er det "normal" badeferie med litt sightseeing og tempelbesøk....så holder det lenge med ei langbukse for menn og en sarong for deg. :ler:

Det er varmt der.....så ta heller med lett tøy som fort kan vaskes og tørkes. Ellers så er jo klær billig der....så kan godt være at det vil lønne seg å reise med lite klær og heller kjøpe. Blir lett overvekt på flyet hjem hvis man har med mye tøy i tillegg til å kjøpe mye der.

Gir deg følgende tips: Har du med noen klær, sko, håndklær og kluter som du allikevel skal kaste/ikke bruker her hjemme....så slipper du å ta det med deg hjem igjen = sparer koffertplass på veien hjem = kan shoppe mer. :ler:

God tur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest manic

Jeg hadde ikke akkurat dratt på en finere resturang her i norge med skikkelige strandklær heller. Du kommer langt med sunn fornuft :) Å dekke seg til den lille stunden man er på et hellig sted bør ikke være noe problem. Man tropper vel ikke opp veldig lettkledd i en norsk kirke heller, i hvert fall ikke jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I templene skal man i utgangspunktet dekke til skuldre og knær.

Ellers er det som manic sier, bruk sunn fornuft! :rosasmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I templene skal man i utgangspunktet dekke til skuldre og knær.  

Oi...da er det nesten bare munkene som er "korrekt" antrukket...eller forresten...de er jo ikke det de heller hvis de skal dekke skuldre og knær...for de går med ene skulderen bar. :wink:

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp....men jeg husker ikke at vi hadde på oss noe annet enn shorts og singlet i templene.  Buddhistene bryr seg da ikke om det :klø: .  Det som er viktig når man skal i tempel..og eventuelt sette seg ned på gulvet....er å ikke vende fotsålene mot noen buddahfigur.

det handler om å vise respekt.

var i thailand for 1 1/2 år siden og da når vi var i tempel dekket vi til skuldere og knær.. av respekt.

når det gjelder på restauranter.. på fine restauranter bør man kle seg deretter... på strankaffer og sånne ting kan man kle seg litt letttere... (singlet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[det handler om å vise respekt.

var i thailand for 1 1/2 år siden og da når vi var i tempel dekket vi til skuldere og knær.. av respekt.

når det gjelder på restauranter.. på fine restauranter bør man kle seg deretter... på strankaffer og sånne ting kan man kle seg litt letttere... (singlet)

Klart man skal vise respekt for andre kulturer. Saken er vel heller om det i buddhismen er vanlig å dekke til skuldre og knær...eller om det er noe turistene tror og prediker. :wink:

Det holder helt greit med en vanlig sommerkjole på restauranter både i Thailand og i de fleste andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er da forresten de buddhistiske munkene respektløse for egen kultur...siden de går med den ene skulderen bar? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man dekker selvsagt til skuldrene når man skal inn i tempel. Ved Grand Palace kommer man ikke inn uten, dette gjelder også på flere andre mindre templer jeg har vært på. De har svette sjal til utlåns for de som ikke har tenkt seg om, men vil man i tempel, så viser man også respekt for kulturen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man dekker selvsagt til skuldrene når man skal inn i tempel. Ved Grand Palace kommer man ikke inn uten' date=' dette gjelder også på flere andre mindre templer jeg har vært på. De har svette sjal til utlåns for de som ikke har tenkt seg om, men vil man i tempel, så viser man også respekt for kulturen;)[/quote']

Oki...når vi var i Grand Palace så gikk alle vi så i helt normale sommerklær. Og klart man viser respekt for kulturen...det er da ikke det det er snakk om...heller det om det er kultur for å dekke skuldre og knær i buddhistiske templer....eller er noe turistene tror skal være sånn.

(Gjentar meg selv: munkene går med en skulder bar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Javel, jeg såg flere som ble stoppet i inngangen til GrandPalace (inkludert meg selv som hadde genseren i sekken og en topp som ikke hadde armer på meg;) )

Vi ble forøvrig også stoppet da vi prøvde å gå inn på et annet tempel som vi tilfeldigvis kom over etter en tur langs stranda. Her ble vi nektet inngang av munkene pga ikke dekket skuldrene godt nok til.

Men vi er vel ikke enige da, anbefaler iallefall alle til å ta med noe å dekke over skuldrene med hvis man skal inn i tempel, er kjedelig å ikke slippe inn pga noe sånt;)

Fra informasjonsside om Grand Palace:

NOTE: There is a strict dress code for visiting the Grand Palace. The Temple of the Emerald Buddha is Thailand's most sacred site. Visitors must be properly dressed before being allowed entry to the temple. Men must wear long pants and shirts with sleeves -- no tank tops. If you're wearing sandals or flip-flops you must wear socks (in other words, no bare feet.) Women must be similarly modestly dressed. No see-through clothes, bare shoulders, etc. If you show up at the front gate improperly dressed, there is a booth near the entry that can provide clothes to cover you up properly. You must leave your passport or credit card as security.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilde: det er forskjell på badetøy og sommerklær...og f.eks. stor forskjell på fotballshorts og cityshorts....og singlet med halve magen bar kontra lang singlet.

Kle seg med måte...så går alt bra. :)

(I moskeer derimot skal man dekke seg til).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...