Gå til innhold

Kontakte barnevernet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke gjør det. Er du riktig uheldig, kommer dere i kontakt med en rasshølansatt som ødelegger livet til dere og barnet. 

Anonymkode: 71bbe...d85

Hvordan ødelegge livet mener du? 

Anonymkode: a759a...8d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer å kontakte barnevernet på egne vegne. Ikke pga omsorgssvikt, men fordi jeg begynner å innse at det er ikke stort jeg har å tilby ungen. Dvs, barnefar og jeg har det meste nogenlunde på stell ang økonomi, utdannelse o.lign, men har nesten ikke noe nettverk. Vi har absolutt ingen å spørre om vi hadde trengt barnevakt. Vi har ingen vi å invitere til jul og bursdag. Han har ikke noe nært forhold til sin familie, og jeg og familien har lite med hverandre å gjøre. Ungen er glad, fornøyd og svært trygg, så det er ingenting feil i relasjonen mellom oss som foreldre og barnet, bare at vi har så lite nettverk. Noen som har vært i samme situasjon? Hva gjør man?

Anonymkode: e6aba...00c

Hvorfor i all verden skal du kontakte barnevernet for det? Du tuller no? Barnet får omsorgen og kjærligheten den trenger ,men pga lite nettverk skal du melde deg selv?WHAT??

Gå på ting, aktiviteter,gruppeting eller annet å prøv å bli kjent med noen.Når barnet begynner på skolen kanskje det er lettere å bli kjent med noen. 

Mange har det sånn som dette.. 

Vi har kun oss selv.Men prøver alt vi kan å ha åpent hjem til alle barnas venner.Og prøver å finne på ting med andre osv.

Ikke alltid lett å bli kjent med folk.De fleste har nok med seg og sitt..

Barnevakt vet jeg ikke hva er.Man klarer det man vil klare for det.

Vær stolt av deg selv og vis barnet at dere har det bra uten mange rundt. Det går fint det og. 

Anonymkode: 48cfd...a35

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avlastningshjem er jo for å avlaste foreldre med f.x. et krevende barn, eller f.x. dersom foreldrene sliter (som f.x. en av dem har kronisk sykdom)...

Hvor gammelt er barnet? Det går vel i barnehagen? Eller skole? Da kan du jo avtale "playdates" 😊

Svømmeklubb, kor, fotball, turn, etc, mange arenaer å skaffe nettverk på.

Det bor ikke noen hyggelige tenåringsjenter i nabolaget som kunne tenke seg å tjene penger på barnepass?

Kanskje bor der noen spreke pensjonister, (eller en enslig, eldre dame) i nabolaget som ikke har familie, eller at familien bor langt unna?

Tror faktisk dere bare må gjøre en innsats selv!

Lykke til 😊

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har ikke trodd at bv gir meg et nettverk. Jeg tenkte å avlastningshjem, gjerne med godt voksne folk, noen som kunne vært besøkshjem el.lign.

Anonymkode: e6aba...00c

Hvorfor kan du ikke bare ta saken i egne hender, istedenfor å bruke ressursene til bv når de allerede er overarbeidet?

 

Jeg har vært alenemor med NULL nettverk. Men jeg klarte jaggu meg meg å skaffe meg venner og en fosterfamilie til mitt barn på egenhånd. 

Anonymkode: 039d0...2dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Romsdal

Hei,  det er ikke noe i veien for å ringe BV og lufte saken. Evnt be om en samtale. Det kan hende de ber dere skrive en søknad. De vil avslå forespørselen din hvis de vurderer at det ikke er grunnlag for å tilby dere hjelp. Kanskje kan de gi noen råd/henvise deg videre til hvem du bør kontakte i ditt nærområde. Du viser omsorg for barnet ditt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet gjør desverre som regel alt verre...slik barnevernet fungerer idag i alle fall

Anonymkode: f18c1...d6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har ikke trodd at bv gir meg et nettverk. Jeg tenkte å avlastningshjem, gjerne med godt voksne folk, noen som kunne vært besøkshjem el.lign.

Anonymkode: e6aba...00c

Jeg tenker at det ligger mer bak tråden din enn det du skriver siden du snakker om avlasting med godt voksne folk, besøkshjem, du skriver "kjenner min begrensing" bl.a og det får meg til å undres hvilken begrensing du mener?
Jeg hadde skjønt det om du kanskje skrev et hjem med barn på samme alder i samme område så de kunne få flere venner, innspill som vi ikke gir dem eller lignende - men jeg lander likevel på at det er deres ansvar som foreldre å bruke de ressursene dere har, melde de opp på fritidsaktiviteter, delta selv på dugnad osv og rett og slett bygge et nettverk. Til sammenligning kjenner jeg en mor med fem barn som ikke har noe familie her, far er rett ut sagt en manipulerende voldelig dritt som gjør alt han kan for å forsure hennes liv på alle måter han kan og hans familie støtter han så klart i alt han gjør - like fullt har hun klart å skape seg et nettverk av folk som hun kan få hjelp fra og da tenker jeg at når man på tross av språkbarrierer, kulturforskjeller og det faktum at med fem barn har man ikke mye tid til noe annet enn jobb og familie så viser hun altså at det er mulig fordi hun har fokus utelukkende på det som er bra for barna og deres alder. Være seg idrett, musikk, teater - aktiviterer ungene elsker og en arena der de fleste foreldre som er to klager over at barna skal hit og tid og på samme tid så fikser hun det på ett vis fordi hun VIL.

Så kanskje du og partneren din skal se litt på egen vilje like mye som egen evne når du kjenner på det du føler er dine begrensinger?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bv kan til nød henvise deg til noen gratis aktivitets komunen din har.  Jeg får av lasting en helg i mnd  pga jeg er alenemamma til en autist .  Og det er komunene som driver ikke bv Og det måtte jeg krangle meg til å få  .  Viss du trenger tips og hjelp hadde jeg heller spurt frivillighet hjelpen og kommunene du bor i. Bv er for å hjelpe ja men de har ikke barnevakter eller noe sånt   

Anonymkode: 4ffa4...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vurderer å kontakte barnevernet på egne vegne. Ikke pga omsorgssvikt, men fordi jeg begynner å innse at det er ikke stort jeg har å tilby ungen. Dvs, barnefar og jeg har det meste nogenlunde på stell ang økonomi, utdannelse o.lign, men har nesten ikke noe nettverk. Vi har absolutt ingen å spørre om vi hadde trengt barnevakt. Vi har ingen vi å invitere til jul og bursdag. Han har ikke noe nært forhold til sin familie, og jeg og familien har lite med hverandre å gjøre. Ungen er glad, fornøyd og svært trygg, så det er ingenting feil i relasjonen mellom oss som foreldre og barnet, bare at vi har så lite nettverk. Noen som har vært i samme situasjon? Hva gjør man?

Anonymkode: e6aba...00c

Det du bør gjøre er å jobbe med å skaffe deg et nettverk. Barnevernets jobb er ikke å hjelpe voksne å skaffe seg et nettverk, eller å være barnevakt.

Hvis du tar kontakt med barnevernet om dette så risikerer du at de lager en barnevernsak mot deg. Det vil ikke gjøre livet ditt enklere.

Anonymkode: a6d3d...fe3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dere som er foreldre som skal sørge for å bygge et nettverk, det er ikke noe som barnevernet kan hjelpe med.

Når det er sagt så er det kansje ikke nødvendig med et omfattende nettverk hvis dere bor på en plass der det ikke er jevnaldrene unger og naboer som bor i gangavstand.

Ikke hør på alle tullingene her som advarer mot barnevernet, de er enten dårlige foreldre selv eller så har de ikke barn men tror på denne konspirasjonsteorien om at barnevernet er noe slemt og farlig. Normale oppegående foreldre har ingen ting å frykte når det gjelder barnevernet.

Anonymkode: 37ea1...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest svarene som er kommet, kun Ts innlegg. Jeg jobber i bvtj. Du vil aldeles ikke få noe gratis barnevakt ol av bvtj.

hvis du sender inn søknad om avlastning eventuelt vil det måtte ligge særskilte grunner til dette, eks dårlig økonomi(holder ikke alene), diagnoser hos barn/foreldre osv. 

 

Anonymkode: 9d83a...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Normale oppegående foreldre har ingen ting å frykte når det gjelder barnevernet.

Anonymkode: 37ea1...042

Hvordan vet du at TS er normale oppegående foreldre. De fleste er ikke så gode til å evaluere seg selv.

Og å være en normal oppegående foreldre beskytter deg ikke mot barnevernsaker. Det siste TS trenger nå er at barnevernet gir han null hjelp og bestemmer seg for å undersøke han.

Anonymkode: a6d3d...fe3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at TS er normale oppegående foreldre. De fleste er ikke så gode til å evaluere seg selv.

Og å være en normal oppegående foreldre beskytter deg ikke mot barnevernsaker. Det siste TS trenger nå er at barnevernet gir han null hjelp og bestemmer seg for å undersøke han.

Anonymkode: a6d3d...fe3

Hvor har jeg skrevet at jeg anser TS som en oppegående person?.

På generelt basis så får ikke oppegående foreldre problemer med barnevernet, barnevernet kommer inn i bildet når det er en unormal situasjon som kan være til skade for barnet.

Hvordan vet du at TS er en "han"?.

Hvis barnevernet bestemmer seg for å undersøke situasjonen rundt barna til TS så er ikke det et problem, men det er et problem hvis det faktisk er omsorgssvikt inn i bildet. Er alt greit så er det ingen som har noe å frykte fra barnevernet.

Anonymkode: 37ea1...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er i samme situasjon som deg, og føler med deg/dere. Det er en sorg du må lære deg å leve med, dette med å mange familie. Du må forsøke å fokusere mer på hva dere har å tilby barnet, enn hva dere ikke har, og være åpen for nære bekjentskaper.

Jeg har selv tenkt på å bli reservebestemor, nå som mine unger begynner å bli tenåringer. Mange ensomme små familier rundt om. 

Anonymkode: 27eed...73d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer å kontakte barnevernet på egne vegne. Ikke pga omsorgssvikt, men fordi jeg begynner å innse at det er ikke stort jeg har å tilby ungen. Dvs, barnefar og jeg har det meste nogenlunde på stell ang økonomi, utdannelse o.lign, men har nesten ikke noe nettverk. Vi har absolutt ingen å spørre om vi hadde trengt barnevakt. Vi har ingen vi å invitere til jul og bursdag. Han har ikke noe nært forhold til sin familie, og jeg og familien har lite med hverandre å gjøre. Ungen er glad, fornøyd og svært trygg, så det er ingenting feil i relasjonen mellom oss som foreldre og barnet, bare at vi har så lite nettverk. Noen som har vært i samme situasjon? Hva gjør man?

Anonymkode: e6aba...00c

Vil fraråde deg å kontakte BV. Det at du skriver at du har lite å tilby barnet er ikke bra. Nettverk er viktig, så hvorfor har begge dere foreldre lite kontakt med besteforeldre og øvrige familie på deres sider? At dere trenger avlastning og barnevakt. Hva tenkte dere når dere planla barnet? Det vil komme spørsmål.

Det er mye bedre om en av dere foreldre melder dere inn i fks Røde Kors og få bekjente der. Flere eldre der også som kanskje kunne være barnepasser? Ja, yngre også. Jeg nevner akkurat Røde Kors fordi det er en trygg arena hvor en gjør veldig mye forskjellig. Hva med å gå på lekeparker, åpne barnehager osv? Du har fått mange forslag her! Det er foreldres oppgave å gjøre sitt beste for å danne et nettverk. Tror ikke du er helt klar over spørsmål som vil bli stilt. 

BV er til for vanskeligstilte, og de som trenger reell hjelp. Gjør en innsats selv, og husk at flere familier inviterer ukjente for å feire jul med seg. Det er flere muligheter. 

Anonymkode: d3027...45c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Vi er i samme situasjon som deg, og føler med deg/dere. Det er en sorg du må lære deg å leve med, dette med å mange familie. Du må forsøke å fokusere mer på hva dere har å tilby barnet, enn hva dere ikke har, og være åpen for nære bekjentskaper.

Jeg har selv tenkt på å bli reservebestemor, nå som mine unger begynner å bli tenåringer. Mange ensomme små familier rundt om. 

Anonymkode: 27eed...73d

Det er en som deg jeg tenkte på; en som allerede har store barn, og ekstra tid, omsorg og klokskap. Slik at barnet har flere, gode omsorgspersoner rundt seg. For, ja, det er en sorg å ikke kunne tilby en storfamilie.

Anonymkode: e6aba...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 hours ago, AnonymBruker said:

Vil fraråde deg å kontakte BV. Det at du skriver at du har lite å tilby barnet er ikke bra. Nettverk er viktig, så hvorfor har begge dere foreldre lite kontakt med besteforeldre og øvrige familie på deres sider? At dere trenger avlastning og barnevakt. Hva tenkte dere når dere planla barnet? Det vil komme spørsmål.

Det er mye bedre om en av dere foreldre melder dere inn i fks Røde Kors og få bekjente der. Flere eldre der også som kanskje kunne være barnepasser? Ja, yngre også. Jeg nevner akkurat Røde Kors fordi det er en trygg arena hvor en gjør veldig mye forskjellig. Hva med å gå på lekeparker, åpne barnehager osv? Du har fått mange forslag her! Det er foreldres oppgave å gjøre sitt beste for å danne et nettverk. Tror ikke du er helt klar over spørsmål som vil bli stilt. 

BV er til for vanskeligstilte, og de som trenger reell hjelp. Gjør en innsats selv, og husk at flere familier inviterer ukjente for å feire jul med seg. Det er flere muligheter. 

Anonymkode: d3027...45c

En av oss mistet begge foreldrene i sykdom som tenåring. Vi har kontakt med resten av familien, men ser de maks 2-3 ganger i året. Den andre forelderen vokste opp som barnevernsbarn og har lite kontakt med sin biologiske og (p)syke familie og sliter med sterk sosial angst. Vi har begge venner, men de er lite barneinteresserte. Vi må rett og slett få oss et barnevennlig nettverk, i tillegg. Vi er aktive i åpen barnehage, ungen leker masse med nabobarna, og skal straks begynne i barnehage. Men vi skulle så gjerne ønske at ungen hadde hatt noen omsorgspersoner i tillegg til oss.

Hva vi tenkte før barnet ble født? Jo, vi trodde den ene siden av familien skulle være litt mer engasjerte enn de har vært. Vi tenkte at våre omsorgsevner skulle veie opp. Hittil har det jo også gjort det.

Anonymkode: e6aba...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.7.2019 den 15.07, AnonymBruker skrev:

Du finner det provoserende at jeg innser begrensingene mine, og vurderer å be om  avlastningshjem eller besøkshjem, slik at barnet kan få en best mulig oppvekst?? Litt spesiell holdning, syns jeg..

Anonymkode: e6aba...00c

Det som er spesielt med din holding til dette er at du tydeligvis ikke forstår at det er din egen oppgave og skaffe nettverk å ikke BV.. Lær deg og se forskjellen på hva BV står for og hva din rolle som mor til barnet er. Du sier selv at barnet har alt. Så hva mer skal BV kunne gi da? Svarene dine er så tåpelige at de eier ikke rot nedi havets dypde😑

Anonymkode: b9c66...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvofor barnevernet? Hva med familievernkontoret? Og feks være med sosiale, invitere folk hjem til dere, være frivillige, osv.

Anonymkode: 15eb8...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...