Gå til innhold

Fødselsdepresjon og autisme. Sammenheng?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 31.7.2019 den 9.08, AnonymBruker skrev:

Ts her

Da er du en bedre mor enn meg da. Gratulerer. 

Anonymkode: 999b4...7e6

Det skal ikke så mye til. Du trenger ikke å gratulere for det er ikke noe de har oppnådd i en konkurranse med deg. De fleste er en bedre mor enn deg!

De færreste putter propper i ørene både natt og dag når ungen skriker, og de færreste lar ungen ligge alle timer våken for seg selv unntatt når den skal få mat!

At du hadde en fødselsdepresjon er ok. Det er IKKE ok at du lot babyen ligge der i timevis uten noe stimuli annet enn å gi mat når det trengtes, både natt og dag! Og du puttet i tillegg propper i ørene for å stenge ute barnegråten både på dag og natt!!! Det er omsorgssvikt på det groveste, og det burde du ha forstått til tross for din depresjon. Du visste bedre da, men du gadd ikke annet, det er det som er sannheten.

Istedet for å putte propper i ørene, og la babyen ligge der og skrike i månedsvis, så burde du sett LITT  bort fra akkurat deg selv, din depresjon og ditt velbehag, og tenkt på hva dette kan bety for baby, både da og på sikt.

Nå har du et barn med autisme. Ja, jeg tror at det kan komme av at han ble latt for seg selv i 7 mnd, disse som er så viktig for utvikling. Den ungen har jo lært å bli innesluttet og i sin egen verden!

Beklager, men hos meg får du ingen støtte, men kritikk! For du kunne gjort SÅ mye annet og mer enn å la babyen ligge på et rom alene i alle timene i sine første 7 mnd. Selv om du var deprimert!

 

 

Anonymkode: e1379...f5e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Atomlynet skrev:

Du har ikke god nok greie på dette og det er derfor forenklingen din er helt søkt. Om dette autistiske barnet er rammet av relasjonstraumer itilegg er nok ikke så vanskelig å ta stilling til for utreder hadde merket det om barnet var plaget av noe mer utover autismen. 

Autisme kan forveksles med relasjonstraumer. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største forskjellen i RAD/diagnosen tilknytningsforstyrrelser er at barnet viser normalt samspill og kan knytte seg til andre personer i omgangskretsen. Selv om mor utsatte babyen for tilknytningsforstyrrelser så ville barnet kunne vise normalt samspill med f.eks de i barnehagen, venner eller en annen omsorgsperson i nærmeste omgangskrets. Dette skiller autisme spektrum diagnose og tilknytningsforstyrrelser. Det virker som barnet er noen år gammelt siden man vanligvis ikke begynner å utrede for ASD før barnet har vært på 4års kontroll, så det er nærliggende til å tro at barn er er rundt skolealder nå. Dermed kan man tro at barnet har en autisme spekter lidelse uavhengig av omsorgssvikten den opplevde i sin første leveår. Dessuten ville barnet oppleve tilknytning senere til moren hvis hun tok seg sammen og viste normalt samspill fra barnet var 7 måneder, selv om jeg ikke er helt sikkert på om barnet fikk normalt med omsorg de årene etterpå.

Ts, begynte barnet i barnehage rundt 1års alder? Foreldre som har fødselsdepresjon venter ikke med utsatt barnehagestart som regel fordi barna har det bedre i barnehagen enn sammen med foreldrene.

Anonymkode: 881c9...f47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en annen tråd i dag uttrykker enkelte at de ser ned på en ung alenemor som flytter inn til sin mor med babyen.... jeg sier ikke mer. 

Hvis dette er sant, beviser denne tråden det gamle uttrykket om at det trengs en landsby for å oppdra et barn. Her var «landsbyen» helt fraværende, og ingen kunne fange opp at Ts trengte hjelp. Ved alvorlige depresjoner er evnen til å ta initiativ svekket, mulig Ts brukte all sin energi på å gi fysisk omsorg og ikke maktet å selv kontakte hjelpeapparatet. Dette kan hun ikke lastes for, dette er sånn sykdommen er. I stedet for å legge skylda på mora her, legg heller skylda på en giftig samfunnsutvikling som splitter storfamilien og isolerer og fremmedgjør enkeltindividet. 

Ts, føler med deg. Fælt å leve med skyldfølelse. Kom deg til en psykolog å få snakket om å bearbeidet dette. Du trenger en uhildet samtalepartner som også kan drøfte med deg hvordan du best kan hjelpe barnet i FREMTIDEN.

Se fremover!

En siste trøst: midt i forrige århundre var det ikke uvanlig å behandle barn slik Ts gjorde, de fikk mat hver 4. Time og lå alene resten av tida. En gammel dame fortalte meg at hun praktiserte dette; barnet lå i ei seng på loftet mens hun gjorde sine oppgaver (kjøkken og gårdsarbeid)

Sitat: Jeg ante ikke hva barnet gjorde, men visste at hn var mett.

Meg bekjent hadde ingen av barna hennes autisme.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Helgeline skrev:

I en annen tråd i dag uttrykker enkelte at de ser ned på en ung alenemor som flytter inn til sin mor med babyen.... jeg sier ikke mer. 

Hvis dette er sant, beviser denne tråden det gamle uttrykket om at det trengs en landsby for å oppdra et barn. Her var «landsbyen» helt fraværende, og ingen kunne fange opp at Ts trengte hjelp. Ved alvorlige depresjoner er evnen til å ta initiativ svekket, mulig Ts brukte all sin energi på å gi fysisk omsorg og ikke maktet å selv kontakte hjelpeapparatet. Dette kan hun ikke lastes for, dette er sånn sykdommen er. I stedet for å legge skylda på mora her, legg heller skylda på en giftig samfunnsutvikling som splitter storfamilien og isolerer og fremmedgjør enkeltindividet. 

Ts, føler med deg. Fælt å leve med skyldfølelse. Kom deg til en psykolog å få snakket om å bearbeidet dette. Du trenger en uhildet samtalepartner som også kan drøfte med deg hvordan du best kan hjelpe barnet i FREMTIDEN.

Se fremover!

En siste trøst: midt i forrige århundre var det ikke uvanlig å behandle barn slik Ts gjorde, de fikk mat hver 4. Time og lå alene resten av tida. En gammel dame fortalte meg at hun praktiserte dette; barnet lå i ei seng på loftet mens hun gjorde sine oppgaver (kjøkken og gårdsarbeid)

Sitat: Jeg ante ikke hva barnet gjorde, men visste at hn var mett.

Meg bekjent hadde ingen av barna hennes autisme.

Hvis hun kkarte å ta seg sammen ved barselbesøk, samt å dra til helsestasjon, hvorfor klarte hun ikke å si i fra om hvordan hun behandlet babyen eller be om hjelp? Man vet vel at man utsetter barnet for omsorgsvikt selvom man er dypt deprimert? Eller er man nesten i koma?

Anonymkode: bee01...57c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rart de ikke har merket dette på HS. Adferden til mor. Ett barn jeg kjenner ble diagnosert med autisme da han var boende hos sine foreldre, etter 2 år i fosterhjem har de tatt bort diagnosen. Så omsorgssvikt kan gi samme trekk. 

Anonymkode: e59d6...ac4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Rart de ikke har merket dette på HS. Adferden til mor. Ett barn jeg kjenner ble diagnosert med autisme da han var boende hos sine foreldre, etter 2 år i fosterhjem har de tatt bort diagnosen. Så omsorgssvikt kan gi samme trekk. 

Anonymkode: e59d6...ac4

Det er fordi dette mest sannsynlig bare er en saftig historie, som flere har vært inne på, som er nøye designet nettopp for å få folk til å diskutere likhetene og forskjellene mellom symptomer på autisme og omsorgssvikt.

 

Anonymkode: d7481...399

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis hun kkarte å ta seg sammen ved barselbesøk, samt å dra til helsestasjon, hvorfor klarte hun ikke å si i fra om hvordan hun behandlet babyen eller be om hjelp? Man vet vel at man utsetter barnet for omsorgsvikt selvom man er dypt deprimert? Eller er man nesten i koma?

Anonymkode: bee01...57c

Fordi mange er redd for at hvis vi forteller at vi har fødselsdepresjon så sender de bekymringsmelding til barnevernet. Skjønner godt den frykten jeg. Hadde selv alvorlig fødselsdepresjon å fortalte det på sykehuset,da ble det sendt bekymringsmelding på meg. Heldigvis gikk den kun til helsesøsteren å aldri videre til BV.

Anonymkode: 50ee2...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi mange er redd for at hvis vi forteller at vi har fødselsdepresjon så sender de bekymringsmelding til barnevernet. Skjønner godt den frykten jeg. Hadde selv alvorlig fødselsdepresjon å fortalte det på sykehuset,da ble det sendt bekymringsmelding på meg. Heldigvis gikk den kun til helsesøsteren å aldri videre til BV.

Anonymkode: 50ee2...1dc

Fikk du hjelp?

Anonymkode: d7481...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi mange er redd for at hvis vi forteller at vi har fødselsdepresjon så sender de bekymringsmelding til barnevernet. Skjønner godt den frykten jeg. Hadde selv alvorlig fødselsdepresjon å fortalte det på sykehuset,da ble det sendt bekymringsmelding på meg. Heldigvis gikk den kun til helsesøsteren å aldri videre til BV.

Anonymkode: 50ee2...1dc

Dette. Folk er redde for bv og det har bvtj. seg selv å takke for.

Anonymkode: 5befd...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette. Folk er redde for bv og det har bvtj. seg selv å takke for.

Anonymkode: 5befd...b33

Folk flest er ikke redd for barnevernet. Jeg er selv enslig mor til 2 barn, hatt en svært traumatisk barndom, har PTSD og depresjon, og flere diagnoser på fysisk sykdom. Og ene barnet med diagnoser. Men jeg finnes ikke redd for barnevernet. 

Anonymkode: fc622...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Perelandra skrev:

Tråden er ryddet for brukerangrep og avsporinger

Perelandra, mod.

Hvilke kommentarer ble fjernet? 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 1.8.2019 den 14.03, WhisperingWind skrev:
For å stille en diagnose må man gjennom en utredning. 
 
Etter henvisning, får man innkalling til en samtale hvor man snakker om barnet og ser om man tror det hører til innfor autismespekteret. Det er desverre vanlig med ventetid, så selv om man nå er inne i systemet, kan det likevel ta tid før selve utredningen gjennomføres.
 
Utredningen vil i tillegg til utredning fra BUP (Barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling), inneholde en legeundersøkelse hvor barnet får en generell fysisk og motorisk undersøkelse. Dette er for å utelukke at atferden kommer på bakgrunn av noen fysiske sykdommer eller vansker.
 
Selve utredningen vil inneholde intervjuer av foreldre, for å kartlegge barnet og dets utvikling i tiden frem til i dag. Man vil også svare på en mengde spørsmål om hvordan barnet fungerer pr. i dag. I tillegg til den informasjonen foreldre kommer med, er det aktuelt å hente inn informasjon fra helsestasjon og barnehage/skole.
 
Barnet vil også gjennomføre et videointervju (filmet mens aktuelle tester blir foretatt). I tillegg vil fagpersoner observere barnet i sitt naturlige miljø (skole/barnehage).
 

På bakgrunn av intervjuer, barnets bakgrunn og observasjoner kan man så stille en eventuell diagnose. Den som skal stille diagnosen benyttet i vårt tilfelle et avansert skjema hvor ulike observasjoner og tester ble gitt en score. Dette ble så fremstilt grafisk slik at du kan se hvordan du/ditt barn ligger an i forhold til "normalen". Dette sammen med diagnosekriteriene benyttes for å stille en eventuell diagnose.

http://autismesiden.no/Page.aspx?id=23

 

All informasjonen fra alle undersøkelser og tester under utredningen samles i en rapport som en lege gjennomgår før legen stiller diagnosen. De andre fagpersonene i utredningen uten legeutdanning har ikke kompetansen til å diagnostisere og ved total fravær av lege klarer ikke resten av teamet å stille diagnose på egenhånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Atomlynet said:

All informasjonen fra alle undersøkelser og tester under utredningen samles i en rapport som en lege gjennomgår før legen stiller diagnosen. De andre fagpersonene i utredningen uten legeutdanning har ikke kompetansen til å diagnostisere og ved total fravær av lege klarer ikke resten av teamet å stille diagnose på egenhånd. 

Dette blir bare kvalmt.

Du har selv ikke blitt slettet når du påstår at andre liksom ikke vet hva de snakker om, nå er det min tur til å si at du er helt på bærtur og ikke har et fnugg av peiling på det du prøver å late som du vet noe om.

Du har bevist gang på gang i denne tråden, som du merkelig nok er veldig aktiv i under ditt eget brukernavn, at du er helt på jordet, du har til og med påstått at autisme er noe man kan vokse av seg, og allikevel fortsetter du å strø om deg med total uvitenhet og en kvalm skråsikkerhet om ting du åpenbart ikke har peiling på.

Du fremstår egentlig som en fersk og skråsikker student av noe slag, som tror du har slagkraft, men som bommer totalt.

Hvis du ser for deg en karriere i helsevesenet så håper jeg du har lang tid igjen på skolebenken og har gode veiledere som kan ta deg i skole.

Anonymkode: d7481...399

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette blir bare kvalmt.

Du har selv ikke blitt slettet når du påstår at andre liksom ikke vet hva de snakker om, nå er det min tur til å si at du er helt på bærtur og ikke har et fnugg av peiling på det du prøver å late som du vet noe om.

Du har bevist gang på gang i denne tråden, som du merkelig nok er veldig aktiv i under ditt eget brukernavn, at du er helt på jordet, du har til og med påstått at autisme er noe man kan vokse av seg, og allikevel fortsetter du å strø om deg med total uvitenhet og en kvalm skråsikkerhet om ting du åpenbart ikke har peiling på.

Du fremstår egentlig som en fersk og skråsikker student av noe slag, som tror du har slagkraft, men som bommer totalt.

Hvis du ser for deg en karriere i helsevesenet så håper jeg du har lang tid igjen på skolebenken og har gode veiledere som kan ta deg i skole.

Anonymkode: d7481...399

Er det så ille for deg at det bare er leger som kan diagnostisere autisme? Det er veldig rart at noen skulle bli kvalm av noe sånt. Ønsker du at hvem som helst skulle kunne diagnostisere autisme helt uten å ha studert medisin? Det hadde jo bare blitt rot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

33 minutter siden, Atomlynet said:

Er det så ille for deg at det bare er leger som kan diagnostisere autisme? Det er veldig rart at noen skulle bli kvalm av noe sånt. Ønsker du at hvem som helst skulle kunne diagnostisere autisme helt uten å ha studert medisin? Det hadde jo bare blitt rot. 

Det jeg blir kvalm av er kombinasjonen av arroganse og uvitenhet som skinner gjennom alt du skriver.

Hva har forresten medisinstudier med autisme å gjøre?

Autisme forskes på og diagnostiseres av spesialister, ikke medisinstudenter.

Prøver du å si at det er din personlige mening at mange av de som kan er og er kvalifisert til å diagnostisere autisme i henhold til medisinske retningslinjer i dag ikke burde få lov til det og ikke er godt nok kvalifisert?

Anonymkode: d7481...399

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg blir kvalm av er kombinasjonen av arroganse og uvitenhet som skinner gjennom alt du skriver.

Hva har forresten medisinstudier med autisme å gjøre?

Autisme forskes på og diagnostiseres av spesialister, ikke medisinstudenter.

Prøver du å si at det er din personlige mening at mange av de som kan er og er kvalifisert til å diagnostisere autisme i henhold til medisinske retningslinjer i dag ikke burde få lov til det og ikke er godt nok kvalifisert?

Anonymkode: d7481...399

Vet du ikke at alle som diagnostiserer autisme i dag har vært medisinstudenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Atomlynet said:

Vet du ikke at alle som diagnostiserer autisme i dag har vært medisinstudenter?

Jo, det er de alle sammen, men det er fremdeles ikke slik at det kun er leger som diagnostiserer autisme.

Jeg forstår ikke egentlig hvorfor vi diskuterer dette engang.

Anonymkode: d7481...399

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist tråd, om den er sann! Har ei venninne som ble diagnostert med Asperger.  Viste seg å være omfattende relasjonsskader. Hun er nå over 50 år, med 2-3 venner, trygdet, fungerer svært dårlig med andre mennesker. 

 

Fy skam seg TS. Om det er sann historie. Jeg ville heller gitt bort barnet mitt enn å være så kald. Heller bedt om å legges inn på mødrehjem el.lign enn å påføre ungem evt livsvarige skader.

Anonymkode: cff58...3de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...