Gå til innhold

Fødselsdepresjon og autisme. Sammenheng?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror nok gjerne barnet har en form for autisme, og at det har arvet det fra deg - men ikke at du har påført barnet autisme.

Min far har aspergers - en mild form for autisme - og han hadde akkurat samme babytid som ditt barn hadde. Hans mor matet ham, så lot hun ham ligge hjemme i sprinkelsenga mens hun gikk ut av huset noen timer, for hun orket ikke å høre på gråting. På den tiden fantes jo ikke slike diagnoser som autisme, men da min far fikk sin diagnose sa hans psykolog at han nesten kunne garantere at moren hadde hatt det også utifra oppførselen hennes.

De to klarte aldri å få noe brukbart forhold resten av livet.

Du burde ta alt dette opp med helsesøster eller psykolog slik at du kan få hjelp til hvordan du skal forholde deg til barnet slik at dere kanskje kan ha en mulighet til å få et godt forhold til tross for hans/deres dianoser. 

Anonymkode: e709b...ff6

Dette!! 👍

Anonymkode: 04754...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Kjenner at det er helt uaktuelt å sette i gang denne karusellen. Veldig glad for at jeg skrev her først, fremfor å gå til helsevesenet.  

Anonymkode: 999b4...7e6

Da har du isåfall bevist at du er en ansvarsløs og uegnet forelder. Det eneste riktige er å søke den hjelpen barnet ditt behøver, selv om det går utover deg selv. Å sette barnets behov før dine egne er det man skal gjøre som forelder. Det er en ting å ha fødselsdepresjon, men en annen ting når du ikke ønsker å gjøre alt det du kan for barnet ditt når du i ettertid merker at du har skadet barnet ditt. 

Anonymkode: 7e1c7...663

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her

Kjenner at det er helt uaktuelt å sette i gang denne karusellen. Veldig glad for at jeg skrev her først, fremfor å gå til helsevesenet.  

Anonymkode: 999b4...7e6

Så hva skal du gjøre nå da?

Nappe ungen din tilbake og holde den unna helsevesenet slik at de ikke oppdager hvordan barnet hadde det i starten av livet?

Anonymkode: d7481...399

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tullete rusk
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her

Kjenner at det er helt uaktuelt å sette i gang denne karusellen. Veldig glad for at jeg skrev her først, fremfor å gå til helsevesenet.  

Anonymkode: 999b4...7e6

Da beviser du at du er den samme egoistiske personen du var da du var "deprimert". 

Deprimert under babytid = ignorerer baby og sutrer

Barnet sliter og trenger hjelp = du nekter søke hjelp til barnet fordi du er redd for hva som vil skje med deg

Nettopp grunnen til at jeg mener det er viktig å annerkjenne at man tok dårlige valg i fortiden. Man kan da ta innover seg hvor dårlig man oppførte seg, slik at man faktisk lærer. Her er ts fornøyd med å late som om hun bare var deprimert og det var det eneste problemet, men vi ser at hun egentlig er fornøyd med å fortsette være egoistisk nå. Selv om barnet vil lide for det

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hva skal du gjøre nå da?

Nappe ungen din tilbake og holde den unna helsevesenet slik at de ikke oppdager hvordan barnet hadde det i starten av livet?

Anonymkode: d7481...399

Eller la ungen leve med en diagnose den egentlig ikke har, fordi hun har feilinformert helsevesenet... 

Anonymkode: 991f4...7f6

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Tragisk historie, dersom det er sant.

Du burde ha adoptert bort barnet, for begges beste.

Håper det går bedre med deg nå.

Anonymkode: 1fdf5...ed9

Med fare for å bli sanksjoner pga spekulasjon, dette er nok ikke mere enn en saftig historie. 

Anonymkode: b1903...178

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller la ungen leve med en diagnose den egentlig ikke har, fordi hun har feilinformert helsevesenet... 

Anonymkode: 991f4...7f6

Dette er bare utrolig trist om hun ikke gir beskjed om. TS, du må informere BUP! For barnets skyld. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, tullete rusk skrev:

Da beviser du at du er den samme egoistiske personen du var da du var "deprimert". 

Deprimert under babytid = ignorerer baby og sutrer

Barnet sliter og trenger hjelp = du nekter søke hjelp til barnet fordi du er redd for hva som vil skje med deg

Nettopp grunnen til at jeg mener det er viktig å annerkjenne at man tok dårlige valg i fortiden. Man kan da ta innover seg hvor dårlig man oppførte seg, slik at man faktisk lærer. Her er ts fornøyd med å late som om hun bare var deprimert og det var det eneste problemet, men vi ser at hun egentlig er fornøyd med å fortsette være egoistisk nå. Selv om barnet vil lide for det

 

Mitt barn, mitt liv, mitt valg. 

Anonymkode: 999b4...7e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Kjenner at det er helt uaktuelt å sette i gang denne karusellen. Veldig glad for at jeg skrev her først, fremfor å gå til helsevesenet.  

Anonymkode: 999b4...7e6

Du SKAL sette igang denne karusellen. Du MÅ gå til helsevesenet! Du må tenke på barnet nå. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tullete rusk
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Mitt barn, mitt liv, mitt valg. 

Anonymkode: 999b4...7e6

Ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller la ungen leve med en diagnose den egentlig ikke har, fordi hun har feilinformert helsevesenet... 

Anonymkode: 991f4...7f6

Hvis medisinske eksperter mener barnet har autisme så er det ikke noe galt med at diagnosen blir stående. Autisme spekter forstyrrelser er jo en sekkediagnose som gies fordi man ikke vet årsaksammenhengen til hvorfor barnet har spesifikke trekk og tendenser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt barn, mitt liv, mitt valg. 

Anonymkode: 999b4...7e6

Dette handler om barnets liv. Barnet har ikke skylden i dette. Det er ikke noe galt med barnet. Det har helt normale reaksjoner på unormale hendelser. Vær så snill og informer! Kan ikke få sagt nok ganger hvor mye det kan skade å leve med feil diagnose. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Mitt barn, mitt liv, mitt valg. 

Anonymkode: 999b4...7e6

Hvis du fortsetter å tenke sånn så er det ikke så veldig mye lenger du har råderett over barnet ditt....

Anonymkode: d7481...399

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt barn, mitt liv, mitt valg. 

Anonymkode: 999b4...7e6

Dette viser at du ikke burde ja ansvar for barnet. Du fortsetter omsorgssvikten, og gir ikke barnet mulighet til å få den nødvendige helsehjelpen gjennom å la en mulig feil diagnose stå. Noe som kan fortsette å skade barnet kognitivt. 

Dette syns jeg faktisk er et av innleggene hvor kg burde melde videre for å se til at barnet får nødvendig helsehjelp. 

Anonymkode: eaa4a...68d

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du fortsetter omsorgssvikten, og gir ikke barnet mulighet til å få den nødvendige helsehjelpen gjennom å la en mulig feil diagnose stå. Noe som kan fortsette å skade barnet kognitivt. 

Dette syns jeg faktisk er et av innleggene hvor kg burde melde videre for å se til at barnet får nødvendig helsehjelp. 

Anonymkode: eaa4a...68d

Jeg hadde meldt det videre om jeg visste hvem dette var. At barn ligger så mye alene uten å få nærhet og trøst skader utviklingen. Synes rett og slett denne tråden var hjerteskjærende. 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Atomlynet skrev:

Hvis medisinske eksperter mener barnet har autisme så er det ikke noe galt med at diagnosen blir stående. Autisme spekter forstyrrelser er jo en sekkediagnose som gies fordi man ikke vet årsaksammenhengen til hvorfor barnet har spesifikke trekk og tendenser. 

Jo, det er galt at diagnosen blir stående om barnet ikke har den. Det gjør noe med ens egen oppfatning av seg selv å bli feildiagnostisert. 

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tror nok gjerne barnet har en form for autisme, og at det har arvet det fra deg - men ikke at du har påført barnet autisme.

Min far har aspergers - en mild form for autisme - og han hadde akkurat samme babytid som ditt barn hadde. Hans mor matet ham, så lot hun ham ligge hjemme i sprinkelsenga mens hun gikk ut av huset noen timer, for hun orket ikke å høre på gråting. På den tiden fantes jo ikke slike diagnoser som autisme, men da min far fikk sin diagnose sa hans psykolog at han nesten kunne garantere at moren hadde hatt det også utifra oppførselen hennes.

De to klarte aldri å få noe brukbart forhold resten av livet.

Du burde ta alt dette opp med helsesøster eller psykolog slik at du kan få hjelp til hvordan du skal forholde deg til barnet slik at dere kanskje kan ha en mulighet til å få et godt forhold til tross for hans/deres dianoser. 

Anonymkode: e709b...ff6

Dette!

Hvordan fungerer du ellers, TS? Har du selv autistiske trekk? Er du blitt utredet, eller har noen andre eller deg selv hatt mistanke om autistiske trekk hos deg? Hvordan opplever du din sosiale fungering? Hva med barnets far?

Anonymkode: 27336...209

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var helt jævlig å lese. Stakkars lille skatten, så lite stimuli på så mange måneder.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner at jeg mistet motet fort her. Risikerer jeg å bli møtt med fordommer? Jeg har hatt det tøft nok, om ikke helsevesenet også skal begynne å hakke på meg..

Uansett, glad for at jeg ikke påførte barnet mitt autisme, så får vi fortsette vi to sammen. 

Anonymkode: 999b4...7e6

Jeg er ikke helsepersonell,  men tror ikke man kan påføre barn autisme.  Men det trodde man før.  Da fikk gjerne mødre skylda for at de hadde fått autistiske barn,  de ble beskyldt for å være kalde mødre. Dette har man i ettertid gått bort fra.  Så dersom barnet ditt er autist,  er drt ikke pga deg.  

Men barnet ditt behøver ikke å være autist. Det kan være noe annet.  Om dette annet,  er noe som kan repareres,  kan man ikke vite.  Barnet ditt kan være relasjonsskadet, da tilknytningen i første leveår er viktig.  Men mange barn som har vokst opp på barnehjem i andre land,  har bare ligget i en seng og bare blitt tatt opp til mating og likevel klart seg bra når de har kommet til kjærlige foreldre.  Du kom deg ut av depresjonen da babyen var 7 mnd  og hvis du etter det har vært en kjærlig mor,  så vil jeg ikke tro at barnets problemer har noe med deg å gjøre.  Ville uansett sagt fra til Bup eller der dere får veiledning,  om hvordan de første månedene var.  Jeg tror neppe du vil bli anklaget der.  

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kvepp skrev:

Du kan risikere at de sender bekymringsmelding til BV men da får du hvertfall bevist at du er en omsorgsfull mamma nå som ser barnets behov. 

Hvorfor skal de sende bekymringsmelding?? Det tviler jeg sterkt på dersom mor viser omsorg i dag.  Helsepersonell sender ikke bekymringsmelding for noe som skjedde for mange år siden.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...