Gå til innhold

Fødselsdepresjon og autisme. Sammenheng?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du forstår vel at Ts ikke ønsker å miste barnet sitt? Hun hadde en fødselsdepresjon, folk kan gjøre syke ting mens det pågår, det betyr ikke at de ikke er glad i barna sine, de er bare syke der og da!

Dette er problemet med BV, hadde folk med mindre problemet blitt forsikret om at de fikk hjelpen de trengte hjemme så hadde ikke folk kviet seg for å kontakte helsevesenet for det de har gjort feil. 

Dette er ene og alene BV sin feil og det er derfor det trengs en reform!

Anonymkode: 5befd...b33

BV vil ikke ta barnet men prøve å hjelpe mor i hjemmet.

Anonymkode: 50ee2...1dc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror nok gjerne barnet har en form for autisme, og at det har arvet det fra deg - men ikke at du har påført barnet autisme.

Min far har aspergers - en mild form for autisme - og han hadde akkurat samme babytid som ditt barn hadde. Hans mor matet ham, så lot hun ham ligge hjemme i sprinkelsenga mens hun gikk ut av huset noen timer, for hun orket ikke å høre på gråting. På den tiden fantes jo ikke slike diagnoser som autisme, men da min far fikk sin diagnose sa hans psykolog at han nesten kunne garantere at moren hadde hatt det også utifra oppførselen hennes.

De to klarte aldri å få noe brukbart forhold resten av livet.

Du burde ta alt dette opp med helsesøster eller psykolog slik at du kan få hjelp til hvordan du skal forholde deg til barnet slik at dere kanskje kan ha en mulighet til å få et godt forhold til tross for hans/deres dianoser. 

Anonymkode: e709b...ff6

Jeg har aspergers, og føler meg ikke skikket til å bli mor. Jeg eier ikke ansvarsfølelse :( pappa deltok ikke i oppveksten, han har ikke fått diagnosen, men vi er helt like , i følge mamma. Er mye problemer på farsiden. Synes ofte mamma og morsiden er hysteriske på ting, men det er fordi ingen der har aspergers og de ikke er like følelsesflate som jeg.... 

er egentlig en sorg jeg bærer på at jeg aldri vil bli normal.. det er menn som blir interessert, men til hver gang fucker jeg det til fordi jeg ikke vet hvordan oppføre meg med en jeg liker.. 

Anonymkode: aed74...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Ts her

Kjenner at det er helt uaktuelt å sette i gang denne karusellen. Veldig glad for at jeg skrev her først, fremfor å gå til helsevesenet.  

Anonymkode: 999b4...7e6

 

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Men du forstår vel at Ts ikke ønsker å miste barnet sitt? Hun hadde en fødselsdepresjon, folk kan gjøre syke ting mens det pågår, det betyr ikke at de ikke er glad i barna sine, de er bare syke der og da!

Dette er problemet med BV, hadde folk med mindre problemet blitt forsikret om at de fikk hjelpen de trengte hjemme så hadde ikke folk kviet seg for å kontakte helsevesenet for det de har gjort feil. 

Dette er ene og alene BV sin feil og det er derfor det trengs en reform!

Anonymkode: 5befd...b33

Jeg føler at kommentaren fra TS jeg siterte øverst er en opptakt og en forberedelse til å legge skylden på slemme mennesker på KG for at "vi" er skylden til at barn ikke får nødvendig helsehjelp.

Anonymkode: d7481...399

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

BV vil ikke ta barnet men prøve å hjelpe mor i hjemmet.

Anonymkode: 50ee2...1dc

Men det er det hun tror når sannsynligheten er der. Det er klart at hun blir redd for å melde ifra.

Hadde bare BV ikke hatt så stygt rykte så hadde nok mange tatt kontakt helt frivillig, og mange barn hadde blitt «reparert» i familier som er fullt fungera er bare de får riktig hjelp. (Da snakker jeg om dype depresjoner o.l. IKKE barn som er utsatt for rus, vold og overgrep!)

Anonymkode: 5befd...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

Jeg føler at kommentaren fra TS jeg siterte øverst er en opptakt og en forberedelse til å legge skylden på slemme mennesker på KG for at "vi" er skylden til at barn ikke får nødvendig helsehjelp.

Anonymkode: d7481...399

Hvorfor siterte du mitt innlegg?

Anonymkode: 5befd...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor siterte du mitt innlegg?

Anonymkode: 5befd...b33

Fordi det var et svar til deg, du mener det er BV sin skyld at folk ikke tør be om hjelp, det virker som ts vil prøve å få frem et poeng i forhold til at det er slemme folk på KG som er skylden.

Anonymkode: d7481...399

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og i akkurat dette eksempelet som ts skisserer så mangler jo de som har satt autismediagnosen en vesentlig del av bildet, nemlig den omfattende omsorgssvikten som barnet ble utsatt for de første levemånedene.

Det er derfor det er viktig at TS opplyser om det nå i hvert fall, slik at det kan vurderes om dette har noen innvirkning på utfordringene barnet har nå, og om autismediagnosen er riktig.

Anonymkode: d7481...399

Diagnosen behandler har satt er basert på det behandler vet og ikke det behandler ikke vet. Allikevel er det slik at hvis behandler allerede vet nok til å stille diagnosen som den er så er ikke de andre opplysningene som har kommet ut i denne tråden relevante og de endrer ingen ting. Barn med autisme spekter forstyrrelser kan også utsettes for omfattende omsorgssvikt uten at det har noe innvirkning på barnet sin autistiske tilstand. 

 

2 timer siden, WhisperingWind skrev:

En lege?

Autismediagnose settes ikke av en lege, det settes av spesialpedagogisk team på Habiliteringsenter der barnet gjennomgår tester over flere dager og vurderes både av lege, pedagog, psykolog etc.

Mange leger har stilt autismediagnoser og det vil de fortsette med. Legen er den eneste fagpersonen på et slikt spesialpedagogisk team som har kompetansen innen for både det somatiske og psykiske til å vurdere i sin helhet eventuell differensialdiagnostikk godt nok til å korrekt kunne stille diagnosen autisme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Atomlynet said:

Barn med autisme spekter forstyrrelser kan også utsettes for omfattende omsorgssvikt uten at det har noe innvirkning på barnet sin autistiske tilstand.

Ja, jeg for eksempel, som opplevde et turbulent hjemmeliv og diverse grader av omsorgssvikt og psykisk mishandling, fordi jeg hadde uoppdaget autisme. Utfordringene jeg opplevde på grunn av det ble jeg latterliggjort og mobbet for hjemme, og jeg ble ikke møtt på de behovene jeg hadde som et barn med autisme.

8 minutter siden, Atomlynet said:

Legen er den eneste fagpersonen på et slikt spesialpedagogisk team som har kompetansen innen for både det somatiske og psykiske til å vurdere i sin helhet eventuell differensialdiagnostikk godt nok til å korrekt kunne stille diagnosen autisme.

Og nettopp her kommer det inn igjen det med at utredende instans mangler en vesentlig del av bildet som har stor betydning nettopp for det å vurdere situasjonen i sin helhet og som også har stor betydning for eventuell differentialdiagnostikk.

Anonymkode: d7481...399

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg for eksempel, som opplevde et turbulent hjemmeliv og diverse grader av omsorgssvikt og psykisk mishandling, fordi jeg hadde uoppdaget autisme. Utfordringene jeg opplevde på grunn av det ble jeg latterliggjort og mobbet for hjemme, og jeg ble ikke møtt på de behovene jeg hadde som et barn med autisme.

Og nettopp her kommer det inn igjen det med at utredende instans mangler en vesentlig del av bildet som har stor betydning nettopp for det å vurdere situasjonen i sin helhet og som også har stor betydning for eventuell differentialdiagnostikk.

Anonymkode: d7481...399

Utreder har bedre greie på det her enn deg og hadde ikke stilt en autismediagnose hvis det ikke var mer enn nok begrunnet at barnet har denne tilstanden. Det er uvesentlig hva utreder mangler av informasjon når utreder har hatt mer enn nok informasjon til å stille diagnosen som den er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Atomlynet said:

Utreder har bedre greie på det her enn deg og hadde ikke stilt en autismediagnose hvis det ikke var mer enn nok begrunnet at barnet har denne tilstanden. Det er uvesentlig hva utreder mangler av informasjon når utreder har hatt mer enn nok informasjon til å stille diagnosen som den er. 

Eventuelle relasjonstraumer og forstyrret tilknytning i den grad som kan komme av slik behandling som ts skisserer kan gi alle symptomene på autisme, og enda litt mer.

Om behandlerne hadde visst om det kunne de stilt riktig diagnose, eller i hvert fall vurdert det som et alternativ (diffensialdiagnose), og kanskje den hadde passet bedre. Ikke minst er behandlingen forskjellig.

Det er som å diagnostisere en person med forkjølelse fordi den har alle symptomene på forkjølelse, og si at det er riktig diagnose, når personen egentlig har influensa.

Anonymkode: d7481...399

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Atomlynet skrev:

En lege har funnet ut at barnet har autisme og det finnes ikke et fnugg av bevis for at barnet ikke har autisme spekter forstyrrelser. Er det vanskelig for deg å se at det er en klar og enkel sak?

Når det angår deg og ditt så var nok ikke diagnosen din stilt feil, kanskje du bare vokste det av deg?

Herregud. Du har lite kunnskap ser jeg. Ingen vokser av seg autisme. 

Anonymkode: ff95f...932

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
8 timer siden, Atomlynet skrev:

Diagnosen behandler har satt er basert på det behandler vet og ikke det behandler ikke vet. Allikevel er det slik at hvis behandler allerede vet nok til å stille diagnosen som den er så er ikke de andre opplysningene som har kommet ut i denne tråden relevante og de endrer ingen ting. Barn med autisme spekter forstyrrelser kan også utsettes for omfattende omsorgssvikt uten at det har noe innvirkning på barnet sin autistiske tilstand. 

 

Mange leger har stilt autismediagnoser og det vil de fortsette med. Legen er den eneste fagpersonen på et slikt spesialpedagogisk team som har kompetansen innen for både det somatiske og psykiske til å vurdere i sin helhet eventuell differensialdiagnostikk godt nok til å korrekt kunne stille diagnosen autisme. 

Nei. En lege har ikke samme kompetanse som et helt ressurs team med både spesialpedagoger, psykolog og lege som observerer og tester barnet over flere dager og timer. Btw; det eneste legen på det teamet gjorde da de utredet barnet til en bekjent var å sjekke syn, relasjonsevener etc. Ting som egentlig ikke hadde så mye med autisme å gjøre.

Psykolgen derimot intervjuet både foreldrene, spesialpedagogen som hadde jobbet med han i barnehagen og hadde fått informasjon fra barnehagen om atferden til barnet. Etterpå observererte psukologen barnet alene for å se hvordan barnet lekte, taklet samspill med henne og reaksjonsmønster på ting psykologen gjorde. I tillegg tok psykologen noen evnetester. 

Den største delen av testene ble gjort av to spesialpedagoger som var spesialisert innen autisme. De lekte, testet, sjekket samspill, følelsesregisteret osv før alle satt seg ned sammen og diskuterte. Det som avgjorde var faktiske «scoren» til psykologen som hadde en spesialtilpasset sjekkliste som var rettet kun mot autisme.

Så at en eller annen lege bare konkluderer med autisme høres helt søkt ut.

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, WhisperingWind skrev:

Nei. En lege har ikke samme kompetanse som et helt ressurs team med både spesialpedagoger, psykolog og lege som observerer og tester barnet over flere dager og timer. Btw; det eneste legen på det teamet gjorde da de utredet barnet til en bekjent var å sjekke syn, relasjonsevener etc. Ting som egentlig ikke hadde så mye med autisme å gjøre.

Psykolgen derimot intervjuet både foreldrene, spesialpedagogen som hadde jobbet med han i barnehagen og hadde fått informasjon fra barnehagen om atferden til barnet. Etterpå observererte psukologen barnet alene for å se hvordan barnet lekte, taklet samspill med henne og reaksjonsmønster på ting psykologen gjorde. I tillegg tok psykologen noen evnetester. 

Den største delen av testene ble gjort av to spesialpedagoger som var spesialisert innen autisme. De lekte, testet, sjekket samspill, følelsesregisteret osv før alle satt seg ned sammen og diskuterte. Det som avgjorde var faktiske «scoren» til psykologen som hadde en spesialtilpasset sjekkliste som var rettet kun mot autisme.

Så at en eller annen lege bare konkluderer med autisme høres helt søkt ut.

Du har ikke rett i det der, det er nemlig legen som stiller den endelige diagnosen i et slikt team.  Psykologer og spesialpedagoger har ikke kompetansen som trengs til å stille den diagnosen i klinisk sammenheng. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eventuelle relasjonstraumer og forstyrret tilknytning i den grad som kan komme av slik behandling som ts skisserer kan gi alle symptomene på autisme, og enda litt mer.

Om behandlerne hadde visst om det kunne de stilt riktig diagnose, eller i hvert fall vurdert det som et alternativ (diffensialdiagnose), og kanskje den hadde passet bedre. Ikke minst er behandlingen forskjellig.

Det er som å diagnostisere en person med forkjølelse fordi den har alle symptomene på forkjølelse, og si at det er riktig diagnose, når personen egentlig har influensa.

Anonymkode: d7481...399

Du har ikke god nok greie på dette og det er derfor forenklingen din er helt søkt. Om dette autistiske barnet er rammet av relasjonstraumer itilegg er nok ikke så vanskelig å ta stilling til for utreder hadde merket det om barnet var plaget av noe mer utover autismen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Atomlynet skrev:

Du har ikke rett i det der, det er nemlig legen som stiller den endelige diagnosen i et slikt team.  Psykologer og spesialpedagoger har ikke kompetansen som trengs til å stille den diagnosen i klinisk sammenheng. 

Var ingen lege i teamet da de utredet mitt barn. Dette var på et av de største sykehusene i landet. Nå fikk ikke mitt barn diagnosen. Men jeg så ingen lege tilstede. 

Anonymkode: ad939...589

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Var ingen lege i teamet da de utredet mitt barn. Dette var på et av de største sykehusene i landet. Nå fikk ikke mitt barn diagnosen. Men jeg så ingen lege tilstede. 

Anonymkode: ad939...589

Teamet var nok ikke uten lege, kanskje du bare ikke hadde kontakt med legen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Atomlynet skrev:

Du har ikke rett i det der, det er nemlig legen som stiller den endelige diagnosen i et slikt team.  Psykologer og spesialpedagoger har ikke kompetansen som trengs til å stille den diagnosen i klinisk sammenheng. 

Tull, mitt barn har en autismediagnose og ble utredet ganske nøyaktig slik som WhisperingWind beskriver. Legens rolle var i hovedsak å utelukke at symptomene barnet viste kunne ha fysiske årsaker (f.eks. kan dårlig hørsel påvirke språkutvikling osv), det var psykologene på teamet som gjorde hoveddelen av utredningen. 

Anonymkode: 48d10...8bf

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
1 time siden, Atomlynet skrev:

Du har ikke rett i det der, det er nemlig legen som stiller den endelige diagnosen i et slikt team.  Psykologer og spesialpedagoger har ikke kompetansen som trengs til å stille den diagnosen i klinisk sammenheng. 

Du er helt på bærtur.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull, mitt barn har en autismediagnose og ble utredet ganske nøyaktig slik som WhisperingWind beskriver. Legens rolle var i hovedsak å utelukke at symptomene barnet viste kunne ha fysiske årsaker (f.eks. kan dårlig hørsel påvirke språkutvikling osv), det var psykologene på teamet som gjorde hoveddelen av utredningen. 

Anonymkode: 48d10...8bf

Nettopp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
1 time siden, Atomlynet skrev:

Du har ikke rett i det der, det er nemlig legen som stiller den endelige diagnosen i et slikt team.  Psykologer og spesialpedagoger har ikke kompetansen som trengs til å stille den diagnosen i klinisk sammenheng. 

For å stille en diagnose må man gjennom en utredning. 
 
Etter henvisning, får man innkalling til en samtale hvor man snakker om barnet og ser om man tror det hører til innfor autismespekteret. Det er desverre vanlig med ventetid, så selv om man nå er inne i systemet, kan det likevel ta tid før selve utredningen gjennomføres.
 
Utredningen vil i tillegg til utredning fra BUP (Barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling), inneholde en legeundersøkelse hvor barnet får en generell fysisk og motorisk undersøkelse. Dette er for å utelukke at atferden kommer på bakgrunn av noen fysiske sykdommer eller vansker.
 
Selve utredningen vil inneholde intervjuer av foreldre, for å kartlegge barnet og dets utvikling i tiden frem til i dag. Man vil også svare på en mengde spørsmål om hvordan barnet fungerer pr. i dag. I tillegg til den informasjonen foreldre kommer med, er det aktuelt å hente inn informasjon fra helsestasjon og barnehage/skole.
 
Barnet vil også gjennomføre et videointervju (filmet mens aktuelle tester blir foretatt). I tillegg vil fagpersoner observere barnet i sitt naturlige miljø (skole/barnehage).
 

På bakgrunn av intervjuer, barnets bakgrunn og observasjoner kan man så stille en eventuell diagnose. Den som skal stille diagnosen benyttet i vårt tilfelle et avansert skjema hvor ulike observasjoner og tester ble gitt en score. Dette ble så fremstilt grafisk slik at du kan se hvordan du/ditt barn ligger an i forhold til "normalen". Dette sammen med diagnosekriteriene benyttes for å stille en eventuell diagnose.

http://autismesiden.no/Page.aspx?id=23

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Atomlynet skrev:

Teamet var nok ikke uten lege, kanskje du bare ikke hadde kontakt med legen?

Det var en lege på BUP som gjorde rene fysiske undersøkelser, denne legen henviste til et team på et stort sykehus med spesialisering innen autisme. Der var det spesialpedagoger og psykologer, ingen lege.

Anonymkode: ad939...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...