Gå til innhold

Ikke lov å prate på konsert?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leste om dette tidligere i sommer, og i dag er det i avisen igjen: Det er visstnok et stort problem at nordmenn prater for mye når de er på konsert. Slik jeg forstår det, er det snakk om både festivaler og vanlige konserter.

Selv må jeg innrømme at jeg aldri har tenkt tanken at man ikke skal ha lov til å prate (i den grad det er mulig å høre hverandre), og er derfor ikke sikker på om jeg selv gjør dette eller ei. Det er én ting med konserter, men festivaler drar man vel på vel så mye fordi det er sosialt, som for å høre på musikken?

Hva tenker dere, er det frekt å prate under en konsert? Er det forskjell på festivaler og vanlige konserter?

Artikkelen fra i dag:https://www.nrk.no/nordland/hyller-festival-som-vil-lokke-plagsomme-publikummere-vekk-fra-konsertene-1.14642802?fbclid=IwAR06H1DVgLi0daVDVv6t_8XQaO22cLnPxi616nGCIUgPO4MPI1x3fNi4fBg

Anonymkode: 626ad...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AthenaRavenLuna

Når jeg er på konsert så er jeg der for å nyte musikken, ikke for å prate. Og det er irriterende når andre prater.

Endret av AthenaRavenLuna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er på en konsert for å faktisk høre på artisten eller bandet som opptrer er det utrolig irriterende å få den ødelagt av folk som overdøver musikken med prat (eller skrik og skrål som ikke har noe som helst med musikken å gjøre). 

Har fått ødelagt flere potensielt gode konsertopplevelser på grunn av dette. Syng gjerne med for full hals, men om du skal ha kaffeslaberas, så gjør det på en kafé eller pub istedet. 

Anonymkode: 4f28e...269

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Selvsagt holder man kjeft når man er på konsert eller festival! Tenk hvor mye du ødelegger for de rundt deg når du står og skravler. Jeg pleier å flytte meg når jeg havner ved siden av skravlekopper, men ofte utrolig kjipt å miste en plass jeg mest sannsynlig har kommet tidlig for å sikre meg. Men lar heller være og se noe, enn å høre på skravling. 

Beklager. Ble strengt dette, men det er så irriterende!! 

Anonymkode: 74664...1f0

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei fy flate, de som sitter og pjatter forstyrrer for andre som er der for å høre på musikken. Jeg opplevde dette i sommer på intimkonsert. En gjeng kvinner på 6 stk som pratet høyere og høyere utover kvelden. Det ødela mye av konserten.. Hva faen er de der for da? Kan like godt sitte hjemme.

Anonymkode: e11fb...043

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å prate på konsert er respektløst både overfor andre publikummere, som er der for å høre på musikken, ikke for å høre deg prate, og ovenfor artistene som opptrer. Det finnes mange fine kaféer for dem som er mer opptatt av å prate og drikke enn å høre på musikk, det er ingen grunn til å ødelegge opplevelsen ande har gledet seg til og betalt for. (Og legg vekk den *** mobilen, jeg er heller ikke på konsert på å se på andres skjermer).

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er man på festival og vil skravle, så trekker man seg unna scenen... 

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste er der for å høre på musikken, ikke fordi de ser på det som en slags sosial happening. De har ikke betalt mange hundre eller tusen kroner for å høre folk skravle. Det kan man gjøre mellom konsertene på en festival.

Anonymkode: 879ca...40f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg aldri opplevd😱  kan heller ikke se problemet siden musikken er så høy🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forstå det dersom det er en konsert med et lavt lydnivå der samtaler faktisk forstyrrer artistene og publikum for øvrig, men for mange typer konserter med et relativt bra lydtrøkk er ikke dette et problem. På disse konsertene hører man absolutt ikke hva sidemannen sier. 

Anonymkode: d1a72...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På konserter med høy lyd hører man ikke andre prate nei, men derimot hører man at de roper til hverandre.

Helt enig med de andre her som synes sånt er en uting, og som @Daria skriver: Legg vekk telefonen.

Anonymkode: d35b9...8a5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stod nesten foran på en konsert en gang, og rett foran meg stod det noen som hadde kaffeslabberas ved rekkverket, forferdelig irriterende! Så ja, hold kjeft på konsert, eller gå helt bakers og hvisk hvis ikke lyden overdøver deg. 

Anonymkode: d5fbb...a94

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nei, det er ikke forskjell på festivaler og vanlige konserter, skal du være sosial på konsert så gjør det på et område som ikke heter "scene", det skulle ikke være så vanskelig?

Anonymkode: d5fbb...a94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Konsert er som museum. Du kommer for å oppleve kunsten. (Det samme gjelder for øvrig fotballkamper)

Er det dårlig kunst, forlater du området før du klager.

Anonymkode: 6187a...fe9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konsert, teater, kino, museum osv. er steder man ikke skal prate. Det forstyrrer opplevelsen til de andre.

Anonymkode: 3d40e...d00

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge skal man være stille. I USA er det langt vanligere å lage lyd. Artistene sier det selv, de liker at publikum gir fra seg lyd. De verste konsertene er der salen er musestille selv om artisten sier " Make some noooooise!".

Anonymkode: 8a4dc...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I Norge skal man være stille. I USA er det langt vanligere å lage lyd. Artistene sier det selv, de liker at publikum gir fra seg lyd. De verste konsertene er der salen er musestille selv om artisten sier " Make some noooooise!".

Anonymkode: 8a4dc...fb8

Det er da virkelig forskjell på å vise engasjement og å prate om gutter, for å ta et eksempel. Mange artister er drittlei publikum som ikke ser ut til å følge med på konserten.

Anonymkode: e11fb...043

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Norge skal man være stille. I USA er det langt vanligere å lage lyd. Artistene sier det selv, de liker at publikum gir fra seg lyd. De verste konsertene er der salen er musestille selv om artisten sier " Make some noooooise!".

Anonymkode: 8a4dc...fb8

Har ingenting med at man skal være stille. Men ingenting er mer irriterende enn å måtte stå å høre på en samtale om noe sååå komisk som skjedde på jobb, når du selv prøver å få med deg konserten. Det å juble er en del av opplevelsen, snakk om hvem som ble fullest på festen dagen før er IKKE en del av opplevelsen. 

Anonymkode: a2835...38e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan forstå det dersom det er en konsert med et lavt lydnivå der samtaler faktisk forstyrrer artistene og publikum for øvrig, men for mange typer konserter med et relativt bra lydtrøkk er ikke dette et problem. På disse konsertene hører man absolutt ikke hva sidemannen sier. 

Anonymkode: d1a72...5c8

Men man hører gjerne hva den bak deg sier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, bttb skrev:

Men man hører gjerne hva den bak deg sier.

Da skal man på mange konserter snakke ganske høyt eller rope. Ofte er det ikke noe problem å snakke moderat inn mot ørene til hverandre. At folk snakker er hvertfall aldri noe problem på den type konserter jeg går på iblant, siden lydtrøkket kan sies å være bra. Men kan forstå det hvis det er mer klassiske konserter eller andre typer der lydnivået typisk ikke er like høyt. 

Anonymkode: d1a72...5c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...