Gå til innhold

Raw food for katt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen ''eksperter'' her innen det å gjøre egen kattemat?

Har noen spørsmål ang resept, uten kjøttkvern

Har sett enkle resepter på:

2,5 kg kyllinglår
400g kyllinghjerte

200g kyllinglever
Taurin 

Noe annet som man bør tenkte på? Grønnsaker? Behøver ikke kyllingen å kokes? eggskall? malt kyllingben?

Tar imot all tips med glede :)

Anonymkode: 0b46f...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du kan så lite om ernæring hos katt, bør du holde deg til et velbalansert for etter min mening. Katter er krevende å fore riktig, og konsekvensene av feilernæring er store.

Anonymkode: 204b8...307

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri lagd egen kattemat, bare om de har hatt løs mage. 

Kjøper heller VOM eller ligende. Katter er så kresne, så jeg hadde ikke kasta bort tid og penger på å lage selv.

Anonymkode: 48675...a6c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke taurin, det får de i rått kjøtt, det er tørrforet og annen bearbeidet mat som ikke inneholder det naturlig.

Jeg blander rått kjøtt med litt rå og kokte grønnsaker, og rå frukt. En "rett" som jeg lager er stangselleri, epler og blåbær kjørt i food prosessor blandet med grovt opphakket kjøtt. Eller jeg blander inn litt av maten min med deres, f.ex. en gryte som jeg har laget, ratatouille og lignende, eller bare litt grønnsaker som blomkål kjørt i food prosessor. Passer på at de får litt rå kjøttbein også, så det hender jeg klipper opp en kylling til dem og gir i passelige biter, så spiser de de beina som er små nok for dem, resten kan man koke kraft på (jeg samler opp bein som hunden ikke spiser og koker kraft til hunden og kattene). Jeg gjør det ikke så komplisert. Noen ganger blander jeg inn spirulina eller annet grønt pulver (det finnes grønt pulver for kjæledyr). Man kan også blande inn litt av en vitamintablett/kapsel, gjør ikke noe om det er for mennesker.

Det er bare èn grunn til at dette med foring av katt og hund har blitt så komplisert for oss: Tørrforindustrien fremstiller det slik for å selge mer. Og dyrlegene tror på dem også.

Anonymkode: e643a...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Du trenger ikke taurin, det får de i rått kjøtt, det er tørrforet og annen bearbeidet mat som ikke inneholder det naturlig.

Jeg blander rått kjøtt med litt rå og kokte grønnsaker, og rå frukt. En "rett" som jeg lager er stangselleri, epler og blåbær kjørt i food prosessor blandet med grovt opphakket kjøtt. Eller jeg blander inn litt av maten min med deres, f.ex. en gryte som jeg har laget, ratatouille og lignende, eller bare litt grønnsaker som blomkål kjørt i food prosessor. Passer på at de får litt rå kjøttbein også, så det hender jeg klipper opp en kylling til dem og gir i passelige biter, så spiser de de beina som er små nok for dem, resten kan man koke kraft på (jeg samler opp bein som hunden ikke spiser og koker kraft til hunden og kattene). Jeg gjør det ikke så komplisert. Noen ganger blander jeg inn spirulina eller annet grønt pulver (det finnes grønt pulver for kjæledyr). Man kan også blande inn litt av en vitamintablett/kapsel, gjør ikke noe om det er for mennesker.

Det er bare èn grunn til at dette med foring av katt og hund har blitt så komplisert for oss: Tørrforindustrien fremstiller det slik for å selge mer. Og dyrlegene tror på dem også.

Så det har absolutt ingenting med katters ernæringsbehov å gjøre? 

Og dyrleger ønsker selvsagt å tro på ren propaganda. De har overhode ingen interesse av at dyr er friske og sunne. Disse dyrehatende dyrlegen altså som overhode ikke skjønner seg på noenting altså. Hadde de bare skjønt det du forstår! Da hadde de virkelig klart å gjøre en bedre jobb da. 

Hvor holder du kurs og foredrag? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Så det har absolutt ingenting med katters ernæringsbehov å gjøre? 

Og dyrleger ønsker selvsagt å tro på ren propaganda. De har overhode ingen interesse av at dyr er friske og sunne. Disse dyrehatende dyrlegen altså som overhode ikke skjønner seg på noenting altså. Hadde de bare skjønt det du forstår! Da hadde de virkelig klart å gjøre en bedre jobb da. 

Hvor holder du kurs og foredrag? 

Du står fritt til å velge tørrfor til katt som du får hos dyrlege, og stole på at de vet noe om ernæring. Jeg gjør ikke det.
Jeg har tre helt friske 8 og 9 år gamle katter, aldri vært syke i sitt liv. De er kastrerte og slanke. De går heller aldri og maser etter mat slik som en del katter som får tørrfor gjør.

Jeg har ingen utdannelse i dette, men har faktisk gått på en hundetrenerutdannelse der vi også hadde foredrag om foring. Hun som holdt foredraget heter Alice Hitchhiker og er ekspert på ernæring hos hund. Hun sa at å fore hunder er ikke noen rakettkunnskap, og at ingen vet hva som er "fullfor" for hund, så hundematprodusentene kan nødvendigvis ikke vite det heller. Hun syns det var synd at folk er så redde for å fore selv, da den maten man lager selv som oftest er bedre enn tørrforet. Selv råforer hun, men jeg husker ikke om hun bruker prey-modell eller ikke. Hun sa hunden er hovedsakelig en kjøtteter, som også kan spise plantemat.
Læreren på skolen fortalte at det absolutt ikke ville være noe problem å få et foredrag med en hundemat-produsent, helt gratis. De ringte nemlig hele tiden og stod klare med foredragene sine... Vi takket nei da vi luktet propaganda.

Jeg velger å gå samme veien med kattene mine som med hunden min. Jeg velger råvarer selv og bearbeider dem minimalt. Kattene mine får rått kjøtt, fisk og egg, med noe plantemat blandet i, samt bein og beinkraft. En katt er et enda mer typisk rovdyr enn en hund så jeg blander ikke inn så mye plantemat. Men da det er vanskelig å få tak i hele dyr, så blander jeg inn noe for å få litt forskjellige næringsstoffer i dem.

Karen Becker er dyrlege og har spesiell interesse for ernæring hos katt, og mener at mye nyreproblemer kommer av tørrfor, Hun har flere videoer om foring av katt, og også artikler: 

Her er en god artikkel med linker til blant annet forskning, ikke skrevet av dyrlege, men av en som fikk katten sin frisk fra tarmsykdom med råforing: http://www.catnutrition.org

Jeg har også selv erfaring med et sykt dyr, en schæferhund jeg hadde som hadde eksem over hele magen da jeg fikk henne. Dette gikk bort da jeg sluttet å fore med tørrfor, noe som gjorde meg veldig oppmerksom på problemene rundt det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Du står fritt til å velge tørrfor til katt som du får hos dyrlege, og stole på at de vet noe om ernæring. Jeg gjør ikke det.
Jeg har tre helt friske 8 og 9 år gamle katter, aldri vært syke i sitt liv. De er kastrerte og slanke. De går heller aldri og maser etter mat slik som en del katter som får tørrfor gjør.

Jeg har ingen utdannelse i dette, men har faktisk gått på en hundetrenerutdannelse der vi også hadde foredrag om foring. Hun som holdt foredraget heter Alice Hitchhiker og er ekspert på ernæring hos hund. Hun sa at å fore hunder er ikke noen rakettkunnskap, og at ingen vet hva som er "fullfor" for hund, så hundematprodusentene kan nødvendigvis ikke vite det heller. Hun syns det var synd at folk er så redde for å fore selv, da den maten man lager selv som oftest er bedre enn tørrforet. Selv råforer hun, men jeg husker ikke om hun bruker prey-modell eller ikke. Hun sa hunden er hovedsakelig en kjøtteter, som også kan spise plantemat.
Læreren på skolen fortalte at det absolutt ikke ville være noe problem å få et foredrag med en hundemat-produsent, helt gratis. De ringte nemlig hele tiden og stod klare med foredragene sine... Vi takket nei da vi luktet propaganda.

Jeg velger å gå samme veien med kattene mine som med hunden min. Jeg velger råvarer selv og bearbeider dem minimalt. Kattene mine får rått kjøtt, fisk og egg, med noe plantemat blandet i, samt bein og beinkraft. En katt er et enda mer typisk rovdyr enn en hund så jeg blander ikke inn så mye plantemat. Men da det er vanskelig å få tak i hele dyr, så blander jeg inn noe for å få litt forskjellige næringsstoffer i dem.

Karen Becker er dyrlege og har spesiell interesse for ernæring hos katt, og mener at mye nyreproblemer kommer av tørrfor, Hun har flere videoer om foring av katt, og også artikler: 

Her er en god artikkel med linker til blant annet forskning, ikke skrevet av dyrlege, men av en som fikk katten sin frisk fra tarmsykdom med råforing: http://www.catnutrition.org

Jeg har også selv erfaring med et sykt dyr, en schæferhund jeg hadde som hadde eksem over hele magen da jeg fikk henne. Dette gikk bort da jeg sluttet å fore med tørrfor, noe som gjorde meg veldig oppmerksom på problemene rundt det.

Så «eksemet» til din forallergiske GSD forsvant når du fjernet lagermidd fra foret. Klassisk!!!

Det går desverre ikke an å fortelle folk som vet svært lite hvor lite de vet. Da hadde du skjønt at det du skriver er hårreisende. Fra en katts ernæringsmessige behovs perspektiv! Du foret katten med rått egg til og med 🙈

Gud bedre! 

Men du skal ha for selvtillit. Den står det ikke på! 

Og hvor står det at dyrleger kun selger tørrfôr? Dyrleger er som regel ansatt ved en klinikk. Disse klinikkene selger enkelte for som de er avhengig av å ha på lager til katter og hunder med ernæringsmessige behov. For eksempel diabetes, nyresvikt (det var slik tørrforinfustrien startet, fordi det var så utrolig utfordrende å få til en hjemmelaget diett til dyr med nyresvikt), hjertelidelser, leddproblemer og IBD/allergiske lidelser. De fleste av disse diettene er tilgjengelig både som tørrfôr og våtfor. Så hvorfor i alle dager er «dyrlegefor» noe folk assosierer med tørrfôr? 

Og Please spar meg for ordet Expert 😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Så «eksemet» til din forallergiske GSD forsvant når du fjernet lagermidd fra foret. Klassisk!!!

Det går desverre ikke an å fortelle folk som vet svært lite hvor lite de vet. Da hadde du skjønt at det du skriver er hårreisende. Fra en katts ernæringsmessige behovs perspektiv! Du foret katten med rått egg til og med 🙈

Gud bedre! 

Men du skal ha for selvtillit. Den står det ikke på! 

Og hvor står det at dyrleger kun selger tørrfôr? Dyrleger er som regel ansatt ved en klinikk. Disse klinikkene selger enkelte for som de er avhengig av å ha på lager til katter og hunder med ernæringsmessige behov. For eksempel diabetes, nyresvikt (det var slik tørrforinfustrien startet, fordi det var så utrolig utfordrende å få til en hjemmelaget diett til dyr med nyresvikt), hjertelidelser, leddproblemer og IBD/allergiske lidelser. De fleste av disse diettene er tilgjengelig både som tørrfôr og våtfor. Så hvorfor i alle dager er «dyrlegefor» noe folk assosierer med tørrfôr? 

Og Please spar meg for ordet Expert 😂

Eh....nei. https://www.neatorama.com/pet/2013/05/20/Kibble-Me-This-The-History-of-Dog-Food/

Tørrfor er knyttet til nyresykdom hos katt:  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=14974568&query_hl=2&itool=pubmed_docsum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke gjøre det enkelt og servere fisk? Frøkna mi får fisk to ganger i døgnet og fri tillgang på Hills. Kokt fisk varer en uke i matboks om du passer tempen. Prøvde raw, men det tok hun som en fornærmelse.

Anonymkode: a10e9...3ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, SupaWoman skrev:

Katter skal ikke ha grønnsaker, de er kjøttetere.

Alikevel vet jeg om mange katter som elsker både frukt å grønt.... 

Anonymkode: a7a30...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Alikevel vet jeg om mange katter som elsker både frukt å grønt.... 

På hvilken måte? At de lukter og prøveslikker er ikke å elske... om de spiser iherdig bør varsellampene blinke.

Jeg som gravid elsket småstein. Det var fordi jeg manglet næringstoffer(mineraler), ikke fordi vi som mennesker har behov for småstein...Jeg tygde på småstein helt til en i helsevesen fant ut hva jeg manglet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

På hvilken måte? At de lukter og prøveslikker er ikke å elske... om de spiser iherdig bør varsellampene blinke.

Jeg som gravid elsket småstein. Det var fordi jeg manglet næringstoffer(mineraler), ikke fordi vi som mennesker har behov for småstein...Jeg tygde på småstein helt til en i helsevesen fant ut hva jeg manglet. 

Det du snakker om heter pica, og om dyr liker grønnsaker har det ingenting med pica og gjøre. Det er ikke slik at katten står på hodet i gulrotposen til den er tom, men katten liker å få en bit eller to med kokt gulrot, eple, pære f eks 

Katten min er ellers sunn å frisk. Hunden min spiser brokkoli flere ganger i uka, han liker også gulrot, kålrot, det meste av frukt. Men han virkelig elsker brokkoli. 

Dyrlegen sier det er helt normalt. 

Kattene til venninna mi elsker pannekaker (uten sukker), den er også glad i frukt og på sommeren fryser hun ned frukt og grønnsaker i en skål med vann og kattene elsker det. 

Her er litt info om pica fra nettet. 

Det skilles ofte mellom tre typer pica:

1. Geofagi: inntak av jord, steiner, sement, leire, keramikk og lignende
  2. Amylofagi: inntak av rå korn, ris, mel og lignende stivelsesrike produkter
  3. Pagofagi: inntak av større mengder is/snø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Småstein er ikke mat...

Det er ikke noe feil med at katter spiser litt grønnsaker. Det som er en dårlig idè er å la dem spise hovedsakelig karbohydrater blandet med litt protein fra merkelige kilder som en del tørrfor består av. Som for eksempel dette som består av hovedsakelig genmanipulert og svært bearbeidet mais som de selger på Dyrlegebutikken (hvorfor gjør de det egentlig?): https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=14974568&query_hl=2&itool=pubmed_docsum 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke gjøre det enkelt og servere fisk? Frøkna mi får fisk to ganger i døgnet og fri tillgang på Hills. Kokt fisk varer en uke i matboks om du passer tempen. Prøvde raw, men det tok hun som en fornærmelse.

Du vet selvsagt hva som skjer om du

a) forer katter med rå fisk 

b) forer ensidig med fisk 

du kan dette her ikke sant? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1) linken din fungerer ikke, så det er umulig for meg å vite hva du «refererer til»

2) hvilken nyresykdom er det du rent konkret snakker om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vet selvsagt hva som skjer om du

a) forer katter med rå fisk 

b) forer ensidig med fisk 

du kan dette her ikke sant? 

Du ser at vedkommende snakker om kokt fisk sant? Begynn å les før du kommer med bastante svar 

Anonymkode: 0212f...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
AnonymBruker skrev (På 1.8.2019 den 10.01):

Du ser at vedkommende snakker om kokt fisk sant? Begynn å les før du kommer med bastante svar 

Anonymkode: 0212f...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sjokkert over hvor lite kunnskap folk har om katteernæring i 2019.

Til den personen som sier at hun mater katten sin fisk to ganger for dagen. Yikes! Fisk er faktisk et allergen hos katter, og fører til mange helseproblemer. De vil ikke få det de trenger av vitaminer og mineraler ved å spise fisk - heller det motsatte! Fisk har svært høyt innhold av PUFA og fører til vitamin E mangel hos katter over tid. i tillegg til masse annet. Les her: http://www.allcatsvetclinic.com/storage/app/media/do-not-feed-fish-to-your-cat.pdf 

Det vil heller ikke være bra å mate katten kun på muskelkjøtt. Da det er lite taurin å finne i muskel. Katter trenger innvoller. Hjerte, lunge, nyre osv.

I motsetning til hunder trenger katter heller ikke grønnsaker eller frukt! Katter er obligate carnivores som betyr at de får alt de trenger av næring fra kjøtt. De kan ikke fordøye karbohydrater så det er ingen poeng i å gi dette. Det blir bare fyll. Produsentene hiver innpå med opptil 50% karbohydrater for å gjøre produktet deres billigst mulig å produsere. 

Man skal også være forsiktig med å gi rester fra sin egen mat. Da katter ikke skal ha salt eller løk. Noe vår mat ofte inneholder i store mengder. 

Katteeiere kommer alltid med samme argumentet at «min katt er helt frisk». Men katter er også eksperter på å skjule når de ikke har det bra. De vanligste kattesykdommene vi ser blant eldre katter kan forhindres ved at vi endrer standard dietten til kattene våre og tar deres helse og ernæring på alvor.

Jeg skriver dette fordi jeg grøsser av å lese hva noen mater kattene sine. Din katt kan være et unntak å slippe unna sykdom men hvorfor ta sjansen.

Anonymkode: a8a71...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...