Gå til innhold

Pappaen tar ikke sin del i hjemmet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil starte dette innlegget med å si at det jeg ønsker er å lufte frustrasjon, høre hvordan andre har fordelingen hjemme og tips til god kommunikasjon med partner.

jeg og min mann har et barn på snart 2 år. Jeg har tatt et ekstra år permisjon. Jeg begynner å tenke at mannen min er lat, og tidvis egoistisk. Her er en vanlig dag hos oss; mann står opp kl 6, drar på jobb, kommer hjem fra jobb 16.15 og legger seg rett på sofa og tar en blund, vekkes til middag med enda en sur kommentar fra meg om at vi er foreldre med ansvar 50/50 når han kommer fra jobb. vi spiser middag og han setter seg i sofa igjen og snakker med vårt barn fra sofaen og kanskje tar vårt barn opp på fanget og setter på noe på tvn. 10-20 minutter av dette så er han på tlf eller har satt på en serie han liker å se. Klokka blir 19 og jeg tar som regel kveldsstell, eller BER min mann gjøre det mens jeg gjør klar flaska og legger barnet. Mens jeg legger barnet(tar alt fra 10 min-2 timer) finner han frem PC og spiller spill til alt for sent. Legger seg rundt 00. Samme regla dagen etter. Trøtt når han kommer fra jobb. Er det helg sitter han gjerne oppe til 3 på natta.

Jeg er så LEI! Vi har hatt en samtale om dette flere ganger, og han sier han prøver å delta mer og ta initiativ. Jeg ser liten bedring og gjør det meste her hjemme. Han trår litt til med husarbeid, men med omsorgen for barnet er han DÅRLIG. Han skifter sjeldent bleie på eget initiativ, steller ikke uten å få beskjed om det. Dere skjønner vel tegninga nå. Pga dette favoriserer selvsagt barnet meg så til de grader, og dette virker ikke å være så motiverende for far.

Når jeg tar opp med han hvor mye ansvar jeg føler, og hvor lite han gjør så går han alltid i forsvarsposisjon og lurer på om jeg mener han er en dårlig far. Blir lei seg og sier han virkelig prøver, men er ikke like god på å se barnets behov som meg. Dette har blitt en vond sirkel som ikke blir brutt. Føler jeg må mase for at han skal bidra! 

Avslutningsvis kan jeg legge til at vi er gift, elsker hverandre, han er en snill mann, vi har ellers et godt ekteskap og det er fullstendig uaktuelt «å gå». 

Anonymkode: bec8b...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går utifra at han ikke har hatt pappaperm og derfor ikke forstår omfanget av situasjonen din. La han ha pappa perm før barnet blir for knyttet til deg og far detter helt av lasset. 

Anonymkode: 561c9...03e

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Går utifra at han ikke har hatt pappaperm og derfor ikke forstår omfanget av situasjonen din. La han ha pappa perm før barnet blir for knyttet til deg og far detter helt av lasset. 

Anonymkode: 561c9...03e

Han hadde «pappaperm» i gåseøyne ja, for han måtte arbeide store deler av sin permisjon, eget firma. Jeg var hjemme.

Har vært på jenteturer en helg her og der, så de har vært alene også. Dessverre drar han ofte til sine foreldre når jeg er borte. De er veldig rask å invitere på middag og tur! Jeg har forklart hvorfor dette ikke er greit, og hele regla med alenetid de to.

ts

Anonymkode: bec8b...4cf

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han hadde «pappaperm» i gåseøyne ja, for han måtte arbeide store deler av sin permisjon, eget firma. Jeg var hjemme.

Har vært på jenteturer en helg her og der, så de har vært alene også. Dessverre drar han ofte til sine foreldre når jeg er borte. De er veldig rask å invitere på middag og tur! Jeg har forklart hvorfor dette ikke er greit, og hele regla med alenetid de to.

ts

Anonymkode: bec8b...4cf

Skjønner. Har du prøvd å gi han klare beskjeder på hva du vil han skal bidra med? Altså ikke bare si du trenger hjelp men i klartekst hva du vil ha hjelp til. 

Her hjemme tar vi 50 50 med barnet. Men jeg har måttet satt opp liste med hva og når barnet skal ha måltider. Brukte sikkert to måneder på å lære han å smøre stumpen ved bleieskift. Konstant påminnelse hver dag. Men alltid i en hyggelig tone. Vi bytter på å legge barnet, ene uken har jeg lese stund og far legger barnet etter lesingen. Neste uke bytter vi. 

Anonymkode: 561c9...03e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som han trenger faste oppgaver. Som at han legger, rydder leker sammen med barnet, leker 15 til 30 minutter og et eller annet daglig husarbeid. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter det med faste oppgaver. Når han kommer hjem leker/leser han for barnet, mens du lager middag. Dere spiser middag og han rydder kjøkkenet mens du er med barnet. Etterpå kan dere være med barnet sammen/gjøre husarbeid sammen. Han bader barnet mens du gjør klar kveldsmat. Du er med barnet når det spiser og steller barnet. Så legger far barnet. For eksempel, dere må jo velge det som passer best for dere. Hvis han sliter med å ta initiativ kan det hjelpe med faste og forutsigbare oppgaver.

Anonymkode: 66731...47b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forslag: Han kommer hjem 16.15, du stikker ut 16.15. Du kan fint ha spist før det.

Hvorfor har dere en rutine om at du lager middag ETTER at han kommer fra jobb, når du enten a) Kunne hatt maten på bordet og alle spist kl 16.15, mannen rydder opp, leker med barnet og tar legginga. , b), barnet og du kunne ha spist, mannen fikser seg noe c) Mannen kan da lage ordentlig middag (hvis barnet har spist litt ca kl.14, kan dere spise middag sammen alle sammen kl. 17/18.30, felles kvelds/middag.

Hvorfor en rutine om at du legger barnet? Bare gå ut kl.19. Hver kveld. Sett deg med headset, pc, i vaskekjelleren, vær utilgjengelig.

Hvorfor kan han ta en blund? Kan han ikke gå rett ut og leke med barnet ute mens du lager middag?

Du lar ham jo holde på, du må slutte å gjøre det du vil han skal gjøre. Det er bare å slå av tv. Begynn i dag. Lag nye rutiner som passer alle bedre.

Anonymkode: ba594...f8c

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres jo helt absurd ut. Man kan ikke ha det sånn! 

Her i huset er jeg i permisjon, men når mannen kommer hjem er babyen hans ansvar. Han gir babyen middag og kvelds, han skifter bæsjebleier og vi bytter på tissebleiene, og han leker med henne. Jeg lager stort sett middag når han kommer hjem, men da leker og er han med barnet hele tiden. 

Jeg er den eneste som får til å legge ungen, siden hun må ammes i søvn, så der tar jeg hovedansvaret. 

Anonymkode: 85959...d93

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at alt må alltid være 50/50 når det gjelder husarbeid og plikter, og spesielt når du er hjemme. MEN i deres situasjon høres det ut som at du har en mann-baby hjemme i tillegg til barnet. Han legger seg på sofaen og tar en blund, og så sitter i sofaen og ser på TV, og så spiller PC spill resten av kvelden? Herregud, er han 12 år gammel liksom? Å spille PC spill hver kveld er ikke noe som en familiefar gjør. Selvfølgelig er han trøtt etter jobb og må ta en lur hvis han legger seg kl. 00.00 etter spill. Med andre ord, han prioriterer spill og TV over deg og deres barn. Ville han faktisk ha barn i det hele tatt? Dette kan du kanskje spørre ham. For sånn ser det ikke ut altså. Ja, han er lat, og i tillegg gir han blaffen i sin familie. 

Anonymkode: 0dcf6...545

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ja, han er jo en elendig far, så du kan ikke hjelpe for at det høres ut som han er det når dere snakker om ansvar.

Det første tipset, om han virkelig ønsker å gjøre så godt han kan, er å legge vekk alle skjermer om ettermiddagen. Ikke noe TV, nettbrett eller mobil fremme til å distrahere ham fra å se barnets signaler og kontaktforsøk. Da vil det bli mye lettere for ham å lykkes med å lære barnet å kjenne. 

Deretter ville jeg endret hverdagslogistikken på en slik måte at han fikk mer eneansvar for barnet. For eksempel kan han fast ha barnet mens du lager middag i fred og ro, og da gjelder det over om null skjerm. Han kan legge hver kveld. Han kan ta barnet med ut alene en dag eller to i helgen. Eller annet som dere blir enige om. Hovedsaken er at dere legger opp noen temmelig faste rammer inntil videre, siden han ikke evner å se hvor han kan bidra av seg selv. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann er litt lik, men langt i fra lik. Vi har hatt mange fine (?) samtaler om dette, og kommet frem til at han faktisk ikke ser hus-"behov". Så han ber meg instendig om å si fra, fordi han vil gjerne bidra. Eneste han er god på i husarbeidsøyemed er å rydde opp. Tingene han gjerne tar i et tak på, men som jeg må gi konkret beskjed om er støvsuging, annen vasking, rengjøre dusj og toalett, gå ut med søppel, klippe plen, skifte bleie og fikse mat til barna når han ikke er sulten selv. Jeg har vært borte i både hele dager, og helger, og det har gått utrolig fint. Han støvsuger fortsatt ikke på egen initiativ, men et par huskelapper om mellommåltider har holdt i massevis.

Fantastisk, og ærlig mann - 10 ganger bedre enn før vi kom fram til denne ordningen!

Anonymkode: c45d0...6df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mann er litt lik, men langt i fra lik. Vi har hatt mange fine (?) samtaler om dette, og kommet frem til at han faktisk ikke ser hus-"behov". Så han ber meg instendig om å si fra, fordi han vil gjerne bidra. Eneste han er god på i husarbeidsøyemed er å rydde opp. Tingene han gjerne tar i et tak på, men som jeg må gi konkret beskjed om er støvsuging, annen vasking, rengjøre dusj og toalett, gå ut med søppel, klippe plen, skifte bleie og fikse mat til barna når han ikke er sulten selv. Jeg har vært borte i både hele dager, og helger, og det har gått utrolig fint. Han støvsuger fortsatt ikke på egen initiativ, men et par huskelapper om mellommåltider har holdt i massevis.

Fantastisk, og ærlig mann - 10 ganger bedre enn før vi kom fram til denne ordningen!

Anonymkode: c45d0...6df

Så bra dere har funnet en ordning som funker for dere, men jeg hadde blitt sprø. Det er ikke min jobb å være administerende direktør for hjemmet eller mammaen til mannen min. Å planlegge og «se» alt som må gjøres er nesten like mye jobb som å gjøre det. Kalles ofte «det tredje skiftet».

 

Anonymkode: 9389d...b21

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde sagt rett ut når han spør at slik han holder på nå så er han en dårlig far ja. 

En god far klarer å ta seg av eget barn på eget initiativ. En god far ønsker å knytte seg til eget barn. En god far oppfører seg ikke som om han er barnløs. 

Anonymkode: ea686...c1b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner. Har du prøvd å gi han klare beskjeder på hva du vil han skal bidra med? Altså ikke bare si du trenger hjelp men i klartekst hva du vil ha hjelp til. 

Her hjemme tar vi 50 50 med barnet. Men jeg har måttet satt opp liste med hva og når barnet skal ha måltider. Brukte sikkert to måneder på å lære han å smøre stumpen ved bleieskift. Konstant påminnelse hver dag. Men alltid i en hyggelig tone. Vi bytter på å legge barnet, ene uken har jeg lese stund og far legger barnet etter lesingen. Neste uke bytter vi. 

Anonymkode: 561c9...03e

Han har fått faste oppgaver han skal gjøre, disse må han minnes på daglig 🙄 

Anonymkode: bec8b...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Bokdamen skrev:

Hvordan er det i helgene? 

Helgene varierer. Men også i helgene trenger han å få beskjed om å bytte bleie, gi mat osv. Det hender han klinker til og skifter ei bæsjebleie(skjedde nå i helga. Jeg ble helt paff og kjente faktisk et adrenalin av lykkerus), men også i helgene er han veldig glad i å slappe av. Vil anslå fordelingen oss mellom er 80/20. De 20 prosentene får han beskjed om.

Vi var hver sin dag i helga hvor vi kan sove litt lengre, men også her har det vært et problem at jeg må sparke han opp av senga for at han skal stå opp(fordi han sitter oppe til 2-3 på natta) og som et resultat får jeg ikke sove mer. Da trenger han et blund senere.

Når han ser jeg er ekstra sliten prøver han å trå til. 

Han er flinkere å gi oppmerksomhet til barnet i helgene.

ts

Anonymkode: bec8b...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forslag: Han kommer hjem 16.15, du stikker ut 16.15. Du kan fint ha spist før det.

Hvorfor har dere en rutine om at du lager middag ETTER at han kommer fra jobb, når du enten a) Kunne hatt maten på bordet og alle spist kl 16.15, mannen rydder opp, leker med barnet og tar legginga. , b), barnet og du kunne ha spist, mannen fikser seg noe c) Mannen kan da lage ordentlig middag (hvis barnet har spist litt ca kl.14, kan dere spise middag sammen alle sammen kl. 17/18.30, felles kvelds/middag.

Hvorfor en rutine om at du legger barnet? Bare gå ut kl.19. Hver kveld. Sett deg med headset, pc, i vaskekjelleren, vær utilgjengelig.

Hvorfor kan han ta en blund? Kan han ikke gå rett ut og leke med barnet ute mens du lager middag?

Du lar ham jo holde på, du må slutte å gjøre det du vil han skal gjøre. Det er bare å slå av tv. Begynn i dag. Lag nye rutiner som passer alle bedre.

Anonymkode: ba594...f8c

A) Rutinen vår rundt middag kommer an på hva jeg og barnet har gjort ellers den dagen. Er vi ute på besøk/åpen bhg/kjøpesenter ol. Så handler vi på tur hjem og middagen startes når far kommer hjem. Er jeg hjemme på dagen og mini har en god dag og ikke insisterer på å hjelpe til med middagen(les. Henger i bena mine og skriker) så er middagen på bordet når han er hjemme, eller snart ferdig når han kommer hjem.

b) å spise middag som en samlet familie er viktig for meg.

c) mannen kan ikke lage mat. Liker ikke å lage mat. Jeg er kokken.

barnet nekter å bli lagt av far med mindre jeg er borte, og har vært borte hele dagen slik at de har hatt tid sammen før legging. Derfor har det blitt sånn at jeg legger barnet.

Godt forslag at han går ut når jeg lager middag. Han ble informert om denne nye regelen idag! 

Jeg har tatt denne kampen siden barnet kom, og etter lange dager og et drøss søvnløse netter resignerer jeg ofte når barnet er i seng. Mannen er veldig konfliktsky, og det er derfor slitsomt å gå i hælene på han om dette hele tiden.

ts

Anonymkode: bec8b...4cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ikke at alt må alltid være 50/50 når det gjelder husarbeid og plikter, og spesielt når du er hjemme. MEN i deres situasjon høres det ut som at du har en mann-baby hjemme i tillegg til barnet. Han legger seg på sofaen og tar en blund, og så sitter i sofaen og ser på TV, og så spiller PC spill resten av kvelden? Herregud, er han 12 år gammel liksom? Å spille PC spill hver kveld er ikke noe som en familiefar gjør. Selvfølgelig er han trøtt etter jobb og må ta en lur hvis han legger seg kl. 00.00 etter spill. Med andre ord, han prioriterer spill og TV over deg og deres barn. Ville han faktisk ha barn i det hele tatt? Dette kan du kanskje spørre ham. For sånn ser det ikke ut altså. Ja, han er lat, og i tillegg gir han blaffen i sin familie. 

Anonymkode: 0dcf6...545

Det var faktisk han som tok opp at han ønsket vi skulle prøve å få barn, tro det eller ei. Hver kveld sitter han å prater om hvor fantastisk vårt barn er, hvor høyt han elsker det og ber om bilder og oppdateringer når han er på jobb. Han facetimer også fra jobb for å få sett mini.

nå jobber jeg altså med at han skal vise dette i handling når han kommer hjem fra jobb og til barnet har lagt seg. Idag gikk han å la seg 23. Prøver å bli mer uthvilt etter jobb slik at han kan være pappa når han kommer hjem.

Ja, han er en mannebaby og trenger visst å få inn alt med t-skje. Siden jeg er glad i å varte opp og ta vare på(en måte å vise kjærlighet på for meg) innså jeg ikke at dette er et problem før vi fikk barn.

ts

Anonymkode: bec8b...4cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri akseptert at faren til mine barn måtte BES.. !  Han har tydeligvis fått en oppfatning av at barnet er ditt hovedansvar.  At du har hatt ett ekstra permisjonsår har selvfølgelig støttet opp under denne oppfatningen!  Hvorfor tok ikke manne din permisjon i stedet?  Så kunne far-barn relasjonen bli knyttet..

Tror det er på høy tid at du kommer deg ut i jobb!   

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...