Gjest Anonymous Skrevet 8. mai 2005 #1 Del Skrevet 8. mai 2005 Noen som kan fortelle meg litt om Storsalen menighet i Oslo? Hva slags menighet er det, hvilke holdninger har de, hvordan skiller de seg fra "vanlige kristne"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bella donna Skrevet 9. mai 2005 #2 Del Skrevet 9. mai 2005 Storsalen menighet er en indremisjonsmenighet. Jeg vet ikke hva du mener med "vanlige" kristne. Den er ikke hva jeg ville si i den karismatiske genren, ikke slik som Livets ord f. eks. Jeg anbefaler deg å lese på hjemmesiden deres, http:www.storsalen.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helenaa Skrevet 9. mai 2005 #3 Del Skrevet 9. mai 2005 Det som er ganske spesielt med Storsalen menighet er at de har 3-4 gudstjenester hver søndag, og det går MASSE folk der. Særlig unge/studenter. Jeg vet litt om dem, så hvis du har konkrete spørsmål, kan jeg kanskje svare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 9. mai 2005 #4 Del Skrevet 9. mai 2005 Kjenner noen unge som går der, er visst et stort ungdomsmiljø. Har gudstjenester på kveldstid på søndager, for de som liker å sove lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. mai 2005 #5 Del Skrevet 9. mai 2005 Det jeg vil vite er vel om de er veldig konservative. Om hva de er for/mot. Som alkohol, homofili etc. Og er de sånne "tunge-tale-utøvere"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 9. mai 2005 #6 Del Skrevet 9. mai 2005 De jeg kjenner som går dit drikker alkohol og har ikke noe imot homofile. Men hva menigheten som sådann står for vet jeg ikke. Virker som om de er mer konservative enn statskirken ihvertfall, de springer jo ut fra indremisjon og bedehusene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smil Skrevet 9. mai 2005 #7 Del Skrevet 9. mai 2005 Tror ikke de er typiske "tungetaleutøvere" nei, men jeg vet ikke da. Bor ikke i Oslo selv, men kjenner mange som har vært innom Storsalen og som trives godt der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 10. mai 2005 #8 Del Skrevet 10. mai 2005 Det jeg vil vite er vel om de er veldig konservative. Om hva de er for/mot. Som alkohol, homofili etc. Og er de sånne "tunge-tale-utøvere"? Storsalen er drevet av Normisjon, men er knyttet til Den norske kirke i den forstand at den står under tilsyn av Oslo biskop. Storsalen tillater kvinnelige prester, men har markert seg som negative til homofilt samliv, og er sånn sett det mange vil kalle konservativ i etisk henseende. Likevel er menigheten mer radikal mht. musikk, dans og arbiedsformer generelt. Når det gjelder alkohol tror jeg ikke menigheten har noen offisiell policy, og det går vel både avholdsfolk og måteholdsfolk der, vil jeg tro. Storfesterne finner du nok ikke der. Storsalens gudstjenester og arbeidsformer er bl.a. inspirert av av amerikansk kirkevekstbevegelse. Her legges det vekt på fellesskap, cellegrupper og den enkeltes åndelige modning. Kirkevekstbevegelsen er blant teologer kjent som relativt karismatisk. Noen uttalt tungetalepraksis tror jeg likevel ikke du finner i gudstjenestene, det hører mer til privatsfæren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kari N Skrevet 10. mai 2005 #9 Del Skrevet 10. mai 2005 Litt sidespor i debatten: Heter indremisjonen normisjon nå? Eller er det to ulike? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 11. mai 2005 #10 Del Skrevet 11. mai 2005 Litt sidespor i debatten: Heter indremisjonen normisjon nå? Eller er det to ulike? Det norske lutherske indremisjonsselskap (som vi vanligvis assosierer med "Indremisjonen" på Østlandet) og Den norske santalmisjon fusjonerte og ble Normisjon for et par år siden. Storsalen er en Normisjon-forsamling. På Vestlandet assosierer vi vanligvis "Indremisjonen" med det som i dag heter Indremisjonsforbundet, tidligere Vestlandske indremisjonsforbund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kari N Skrevet 12. mai 2005 #11 Del Skrevet 12. mai 2005 Takk hera, da fikk jeg vite det óg. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 19. mai 2005 #12 Del Skrevet 19. mai 2005 Jeg trodde storsalen var et eneste stort sjekkested . Jeg anbefalte det til ei venninne som ville ha seg en kristen mann.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solskinnsbolla Skrevet 19. mai 2005 #13 Del Skrevet 19. mai 2005 Jeg gikk der i en periode og det var ikke så verst. mange unge folk, kjekke folk. sosialt og greier. men det er mange år siden, vet ikke hvordan det er der nå... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hera ulogga Skrevet 19. mai 2005 #14 Del Skrevet 19. mai 2005 Jeg trodde storsalen var et eneste stort sjekkested . Jeg anbefalte det til ei venninne som ville ha seg en kristen mann.. Kjent for det, gitt! Jeg bodde en periode i samme gate hvor det lå en kristen sykepleierhøyskole med studenthjem, og klokka halv åtte, rett før "Lørdagskveld i Storsalen" begynte, kunne en observere stimen av søte unge studiner på vandring i retning Holbergs plass og Storsalen. Hvor mange som fikk napp, vet jeg ikke... Bodde i et kollektiv med to kristne gutter, og det var ikke fritt for at stimen av jenter kikka opp mot leiligheten vår idet de gikk forbi. De var vel ikke klar over at det var mitt, og ikke guttas vinduer som vendte ut mot gata... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hera ulogga Skrevet 19. mai 2005 #15 Del Skrevet 19. mai 2005 Jeg trodde storsalen var et eneste stort sjekkested . Jeg anbefalte det til ei venninne som ville ha seg en kristen mann.. Kjent for det, gitt! Jeg bodde en periode i samme gate hvor det lå en kristen sykepleierhøyskole med studenthjem, og klokka halv åtte, rett før "Lørdagskveld i Storsalen" begynte, kunne en observere stimen av søte unge studiner på vandring i retning Holbergs plass og Storsalen. Hvor mange som fikk napp, vet jeg ikke... Bodde i et kollektiv med to kristne gutter, og det var ikke fritt for at stimen av jenter kikka opp mot leiligheten vår idet de gikk forbi. De var vel ikke klar over at det var mitt, og ikke guttas vinduer som vendte ut mot gata... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå