Gå til innhold

Folk som ikke kondolerer...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mistet pappa for ei uke sida...broren til mannen min kondolerte ikke. Jeg er veldig lei meg og skuffa...hva er det med folk egentlig? Syns det er respektlaust...han er over 50år,men en stor egoist.

Anonymkode: e3f83...dfb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kondolerer aldri, kondolerer er et fryktelig ord! Men jeg gir uttrykk for medfølelse på andre måter da. Men så må man ha respekt for at enkelte synes det er vanskelig med andres sorg, og derfor ikke sier så mye.

Anonymkode: 6c126...e68

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår deg godt, syns det er litt merkelig jeg også. Men vet det er mange som ikke liker ordet kondolerer, kanskje han er redd du ikke gjør det? Men han burde uttrykt medfølelse i sorgen. 

Kondolerer så mye, forresten, trist å høre om faren din  :dagens-rose: ❤️

Endret av Salka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i å kondolere?

At man ikke bruker ordet "kondolerer" synes jeg er helt ok, hvis man erstatter det med noen andre trøstende eller medfølende ord, og/eller en klem. Så for meg er det å kondolere uansett om man bruker akkurat det ordet, eller noen andre ord.

Men oppførte svogeren din seg som om ingen ting hadde skjedd? Det er i så fall merkelig, men sier jo mye om ham og hans manglende sosiale antenner eller evne til empati.. Hev deg over det, og vær heller sammen med dem som gir deg trøst og støte i denne tiden.

Anonymkode: 82ab2...ca9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kondolerer aldri, kondolerer er et fryktelig ord! Men jeg gir uttrykk for medfølelse på andre måter da. Men så må man ha respekt for at enkelte synes det er vanskelig med andres sorg, og derfor ikke sier så mye.

Anonymkode: 6c126...e68

Ts her...mener ikke at man skal bruke det ordet. Men hva med å sei:trist med far din,eller en klem....

Anonymkode: e3f83...dfb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Har han uttrykket seg på noen annen måte, at han føler med dere i sorgen? Ikke alle som liker ordet kondolerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kondolerer aldri, kondolerer er et fryktelig ord! Men jeg gir uttrykk for medfølelse på andre måter da. Men så må man ha respekt for at enkelte synes det er vanskelig med andres sorg, og derfor ikke sier så mye.

Anonymkode: 6c126...e68

Man kondolerer jo selv om man ikke bruker ordet 'kondolerer'. ("Så trist å høre om faren din, hvordan går det med deg?"

På samme måte som man kan gratulere uten å bruke ordet 'gratulerer'. ("Så fantastisk at du fikk den jobben, den har du virkelig fortjent!")

Anonymkode: 82ab2...ca9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva legger du i å kondolere?

At man ikke bruker ordet "kondolerer" synes jeg er helt ok, hvis man erstatter det med noen andre trøstende eller medfølende ord, og/eller en klem. Så for meg er det å kondolere uansett om man bruker akkurat det ordet, eller noen andre ord.

Men oppførte svogeren din seg som om ingen ting hadde skjedd? Det er i så fall merkelig, men sier jo mye om ham og hans manglende sosiale antenner eller evne til empati.. Hev deg over det, og vær heller sammen med dem som gir deg trøst og støte i denne tiden.

Anonymkode: 82ab2...ca9

Takk for støttende ord...ja han lata som ingenting mens svigerforeldra mine kondolerte og prata litt. Prøver å heve meg over det, men grubler likevel og blir lei meg

Anonymkode: e3f83...dfb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Luna Llena skrev:

Har han uttrykket seg på noen annen måte, at han føler med dere i sorgen? Ikke alle som liker ordet kondolerer.

Nei...lata som ingenting

Anonymkode: e3f83...dfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kondolerer aldri, kondolerer er et fryktelig ord! Men jeg gir uttrykk for medfølelse på andre måter da. Men så må man ha respekt for at enkelte synes det er vanskelig med andres sorg, og derfor ikke sier så mye.

Anonymkode: 6c126...e68

Respekt for at enkelte synes det er vanskelig med andres sorg? Her bytter du rollene helt. Hvem det er synd på her er jo den som har mistet nær familie. Jeg forstår at det å være vitne til andres tap kan gjøre at man selv frykter for sine egne eller blir usikker på hva man skal si, men da har vi den enkle regel om at man sier kondolerer. Det er normal høflighet å vise medfølelse. 

Anonymkode: e1762...4bc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å høre at du har mistet din far.

Jeg bruker svært sjeldent ordet kondolerer,synes det er bedre å uttrykke sin medfølelse med andre ord. Håper din svoger sa noe trøstende til deg. Enkelte blir jo helt 'blokkerte' når de er i begravelse også,klarer ikke si ett eneste ord. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for støttende ord...ja han lata som ingenting mens svigerforeldra mine kondolerte og prata litt. Prøver å heve meg over det, men grubler likevel og blir lei meg

Anonymkode: e3f83...dfb

Faren din døde for en uke siden og du burde være i full gang med begravelsesforberedelser, ordne med minnesamvær, være med familien, sørge mm. Men du bruker tiden til å lage en tråd på kg om at svogeren din ikke helt vet hvordan han skal takle situasjonen... Hev deg over det!

Anonymkode: a3d90...458

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mistet pappa for ei uke sida...broren til mannen min kondolerte ikke. Jeg er veldig lei meg og skuffa...hva er det med folk egentlig? Syns det er respektlaust...han er over 50år,men en stor egoist.

Anonymkode: e3f83...dfb

Du er ikke alene om denne opplevelsen, jeg har mistet begge foreldre, ingen kondolanser i noen form fra mine svogere og svigerinner. De var ikke i begravelsen siden de bor langt unna, det er helt ok, men absolutt ikke et ord? 

Jeg som svigerinne sender blomster og ringer for å uttrykke min medfølelse hvis jeg ikke kan delta i begravelsen. 

Anonymkode: 2a914...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Chantielle skrev:

Trist å høre at du har mistet din far.

Jeg bruker svært sjeldent ordet kondolerer,synes det er bedre å uttrykke sin medfølelse med andre ord. Håper din svoger sa noe trøstende til deg. Enkelte blir jo helt 'blokkerte' når de er i begravelse også,klarer ikke si ett eneste ord. 

Tusen takk❤️Han sa ingenting...

Anonymkode: e3f83...dfb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei...lata som ingenting

Anonymkode: e3f83...dfb

Så leit, forstår du er skuffet :hug: Men hvorfor noen er slik, er ikke godt å vite, kanskje han er av typen som ikke vet hvordan han skal oppføre seg eller si? Eller bare en drittsekk ? Ikke vet jeg. Men prøv å ikke la det gå for mye inn på deg i vertfall.

:dagens-rose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kondolerer aldri, kondolerer er et fryktelig ord! Men jeg gir uttrykk for medfølelse på andre måter da. Men så må man ha respekt for at enkelte synes det er vanskelig med andres sorg, og derfor ikke sier så mye.

Anonymkode: 6c126...e68

Syns du. De som har mistet noen trenger medfølelse, og å kondolere er trygt å si. Jeg hadde samme holdning før men innså fort hvor egoistisk det er. Det er vanskelig med andres sorg, ja, og det minste man kan gjøre er faktisk å si "jeg kondolerer" og/eller "tenker på deg i disse tunge tider/stunder". 

Noen ting er ukomfortabelt men man er faen meg frekk om noen man kjenner mister noen i nær familie og man ikke sier noe fordi man selv syns det er ukomfortabelt. Jeg haaater å trøste andre og syns det er så vanskelig når noen jeg kjenner har mistet noen, men jeg klarer likevel å lire av meg "kondolerer" eller "det var trist å høre". 

Nordmenn ass. Ja, dette tror jeg er særegent for merkelige nordmenn. 

Anonymkode: a68da...6ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns du. De som har mistet noen trenger medfølelse, og å kondolere er trygt å si. Jeg hadde samme holdning før men innså fort hvor egoistisk det er. Det er vanskelig med andres sorg, ja, og det minste man kan gjøre er faktisk å si "jeg kondolerer" og/eller "tenker på deg i disse tunge tider/stunder". 

Noen ting er ukomfortabelt men man er faen meg frekk om noen man kjenner mister noen i nær familie og man ikke sier noe fordi man selv syns det er ukomfortabelt. Jeg haaater å trøste andre og syns det er så vanskelig når noen jeg kjenner har mistet noen, men jeg klarer likevel å lire av meg "kondolerer" eller "det var trist å høre". 

Nordmenn ass. Ja, dette tror jeg er særegent for merkelige nordmenn. 

Anonymkode: a68da...6ff

Det hun sa. Det er i tillegg noe utrolig barnslig over "jeg liker ikke ordet kondolerer". Pussig at noen kan lage seg en egen oppfatning. "Kondolerer" betyr å uttrykke sin medfølelse og deltagelse ved andres sorg og er spesiallaget for akkurat dette tilfellet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er forskjellige, man takler ting på forskjellig måte. Og det må man på en måte bare godta. Det kan være vanskelig å vite hvordan man skal møte folk som har mistet sine, det må man også bare godta. Det kan og hende at vedkommende var redd for egne følelser, at hvis DU gråt så ville han og miste kontrollen og gråte. Og mange vil ikke slippe til slike følelser. 

Jeg personlig syntes da jeg var yngre at det var pinlig å  grine mer enn de nærmeste pårørende i begravelser. Bare noen tanker fra meg etter egne erfaringer. 

Jeg syns du skal bry deg om deg sjøl og egne følelser og ikke la andre sin oppførsel og reaksjoner bety så mye. Man kan i alle situasjoner velge bort det som ikke er viktig å tenke på. Her er du sjøl og din sorg det som nok er jobb nok for deg å takle. 

Anonymkode: 88b22...0c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er forskjellige, og ikke alle reagerer på samme måte. Noen mener det er best å snakke om andre ting når de møter noen som har mistet en, i frykt for å gjøre personen lei seg og minne på det som har skjedd. For oss som har opplevd å miste noen så blir det bare rart.

Det er vidt forskjellig hva folk i sorg ønsker også, og noen ønsker ikke kondolanser. 

Anonymkode: 556da...448

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...