Gå til innhold

2-3-åringer forovervendt i bil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror bare det går på uvitenhet. Jeg satte meg skikkelig inn i bilsikring allerede under graviditeten med førstemann. Har en 6-åring som fortsatt har god plass bakovervendt i AxKid minikid. Han er ikke spesielt liten for alderen heller - ca 122 cm. Må bare montere bilstolen riktig til tilpasset lengde, altså så langt bak på setet til bilen som mulig. Da får barnet god plass til beina. 

Anonymkode: af037...230

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo mange grunner til at folk snur små barn. Mange av dem neppe "gode nok". Noen fordi de er uviten, noen fordi de må holde ut bilturen. 

Jeg har en stor 3-åring som enda sitter bakover. Jeg har utrolig lyst til å snu stolen, men han skal nok sitte bakover frem til han er minst 4 år. Han hyler omtrent hver eneste biltur og har veldig dårlig plass bakover. Han sitter ikke noe godt. Han er over 20 kg og nesten 110 cm. Men vi kjører ikke så mye, bare til og fra barnehagen eller på besøk. Maks 10-15 minutter i bil, så derfor holder vi ut tenker jeg. 

Eldste hylte også konstant da han satt bakover. Jeg gremmes over det, men han snudde vi da han bare var 1 1/2 - 2 år. Husker ikke helt, men han var liten. Alt for liten. Men jeg var alt for uvitende da (det er noen år siden nå). Hadde aldri gjort noe sånt igjen. Skjedde heldigvis aldri noe. Han sitter fremdeles i beltestol selv om han er langt over høyde/vektkrav til å sitte uten sikring. Han får sitte i den til han er for stor for stolen. 

Anonymkode: 8f60b...1fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke hørt om bakovervendte barneseter før for noen få år siden. Når ble dette egentlig vanlig? Har et barn født i 2012 som aldri har sittet i bakovervendt sete. Nå tok jeg ikke lappen før han var 4 år og vi bor i Oslo, så bilen brukes ikke så ofte da. Lurer på hvorfor jeg ikke visste om dette før for et par år siden :klo:

Anonymkode: 1d090...107

Tantebarnet mitt er 15 år og satt bakovervendt frem til 4 år. Men ja, det var nok ikke like vanlig da som nå. Godt at flere og flere blir opplyste 

Anonymkode: af037...230

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo mange grunner til at folk snur små barn. Mange av dem neppe "gode nok". Noen fordi de er uviten, noen fordi de må holde ut bilturen. 

Jeg har en stor 3-åring som enda sitter bakover. Jeg har utrolig lyst til å snu stolen, men han skal nok sitte bakover frem til han er minst 4 år. Han hyler omtrent hver eneste biltur og har veldig dårlig plass bakover. Han sitter ikke noe godt. Han er over 20 kg og nesten 110 cm. Men vi kjører ikke så mye, bare til og fra barnehagen eller på besøk. Maks 10-15 minutter i bil, så derfor holder vi ut tenker jeg. 

Eldste hylte også konstant da han satt bakover. Jeg gremmes over det, men han snudde vi da han bare var 1 1/2 - 2 år. Husker ikke helt, men han var liten. Alt for liten. Men jeg var alt for uvitende da (det er noen år siden nå). Hadde aldri gjort noe sånt igjen. Skjedde heldigvis aldri noe. Han sitter fremdeles i beltestol selv om han er langt over høyde/vektkrav til å sitte uten sikring. Han får sitte i den til han er for stor for stolen. 

Anonymkode: 8f60b...1fd

Er det setet eller bilen som gjør at han har det trangt?

Anonymkode: 84a9a...ffa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har observert at de aller fleste i min omgangskrets har snudd barna sine (2-3 år) forovervendt i bil. 

Vil ikke påstå at jeg er nazi på bilsikring selv, men barna mine skal sitte bakovervendt lenge ennå. Eldste er 3 år, og har god plass i setet sitt. 

Er det uvitenhet at folk snur barna så tidlig? Nekter å tro at alle blir bilsyke, selv om det ikke er en grunn til å snu. 

En venninne av meg sa at foreldrene kanskje snudde for at de skulle få sitte behagelig selv. Håper virkelig ikke foreldrene nedprioriterer sikkerheten til barna for at de skal sitte godt selv. I så fall er det hårreisende. 

Hvorfor snudde dere barna før 4 år?

Anonymkode: 6fb6e...d8e

Vi snur dem ikke før vi må. Hodet er for tungt i forhold til kroppen, derfor skal barn sitte bakovervendt så lenge det praktisk er mulig. 

Hva andre gjør, når de vet hva de gjør, hjelper det neppe å påpeke. Men lider folk av uvitenhet så må det være mulig å anbefale dem å lese litt om trafikksikkerhet. 

Anonymkode: 36fff...d35

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bedre med skrikende og kvalme barn enn døde barn.. 2 år er jo bare drøyt! En LITEN kollisjon og nakken er ferdig..

 

Her satt min jente bakover til hun var 5-6 år 

Anonymkode: c8bff...244

For det er mye bedre at sjåføren blir forstyrret av spontan spyling og hylskriking.. 

Anonymkode: 38340...863

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke hørt om bakovervendte barneseter før for noen få år siden. Når ble dette egentlig vanlig? Har et barn født i 2012 som aldri har sittet i bakovervendt sete. Nå tok jeg ikke lappen før han var 4 år og vi bor i Oslo, så bilen brukes ikke så ofte da. Lurer på hvorfor jeg ikke visste om dette før for et par år siden :klo:

Anonymkode: 1d090...107

For det første så har butikken du evt kjøpte setet i sviktet stort når de ikke har opplyst om bakovervendt sete. Hvertfall når det er etter 2012.

Bakovervendt sikring har "alltid" eksistert, hvert fall fra sent 70 tall. Men ble ikke særlig vanlig i bruk før sent 90-tall. Men spredningen av informasjon og opplysning om viktigheten har gått skremmende tregt. Lovgivningen begynner også å henge litt etter. Det opplyses dessverre litt for lite om hvilke skader som faktisk kan skje og hvor lite som skal til. Mange trenger nok de harde fakta før de klarer å ta innover seg hvor fatalt det kan gå.

Det er litt uforståelig at man finner foreldre som har fått barn etter 2005 som ikke har fått med seg anbefalingene for sikring av barn i bil. Sååå godt skjult er ikke informasjonen.

Jeg fikk mitt første barn i 2009 og var allerede under graviditeten klar over viktigheten av bakovervendt sikring, så det har alltid vært en selvfølge for meg å følge anbefalingene. Jeg har med årene blitt veldig opptatt av dette med sikring og har lest meg ganske bra opp, og lærer stadig noe nytt. Glad for at jeg har mulighet til å sikre barna mine som best jeg kan. 

Anonymkode: d6c45...900

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, snoren skrev:

Har du tenkt på at mange barn blir kvalme av å sitte bakoverlent?

Veldig ofte skyldes det stolen de sitter i. Noen stoler ser ut til å gi mer bilsyke enn andre(pga sittestillingen de gir).

Kjørestil har også innvirkning.

Og er man først plaget med bilsyke så blir man det samme hvilken vei man sitter. Jeg satt aldri bakovervendt som barn, men bilsyk var jeg til gagns. Heldigvis har ikke barna mine arvet dette, veldig takknemlig for det

Anonymkode: d6c45...900

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke hørt om bakovervendte barneseter før for noen få år siden. Når ble dette egentlig vanlig? Har et barn født i 2012 som aldri har sittet i bakovervendt sete. Nå tok jeg ikke lappen før han var 4 år og vi bor i Oslo, så bilen brukes ikke så ofte da. Lurer på hvorfor jeg ikke visste om dette før for et par år siden :klo:

Anonymkode: 1d090...107

Det er ulovlig å ha barn under 9 kilo i forovervendt barnesete.

Anonymkode: bf386...324

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det er mye bedre at sjåføren blir forstyrret av spontan spyling og hylskriking.. 

Anonymkode: 38340...863

Når barn spyr av å sitte bakovervendt, så er det like mye sittestillingen i setet som sjåførens ubehangleige kjøring som er forklaringen. Da bytter man til en sete med annen sittestilling, og begynner å tenke over hvordan man kjører/kjørestilen. Brå og brutal kjøring er ubehagelig for alle. 

Om et barn spyr bakovervendt så vil det høyst sannsynlig også spy forovervendt. 

Hyling kan kureres med kommunikasjon med barnet i de aller fleste tilfeller. Takler man ikke hyling, så får man parkere bilen. 

Og til kommetarern bedre med kvalme og skrikende barn enn døde barn; langt flere barn blir alvorlig skadet på grunn av feil motering av stol eller feil bruk av stol, enn antall drepte barn. Barn som er "grønnsaker" er faktisk verre enn drepte barn, spør du meg. En fyllekjører drepte våre to barn. De hadde seter av beste kvalitet montert riktig og alt det der. 

Anonymkode: 36fff...d35

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første satt bakovervendt til hun var 2,5 år. Hun var ekstremt bilsyk, og kastet opp etter bare noen minutt i bil. Vi kjørte faktisk ikke bil med henne fra hun var 2 år til 2,5 år pga dette, prøvde absolutt alt av tips og råd, men snudde til slutt setet. Nr 2 satt bakovervendt til han var 4 år, nr 3 er straks 3 år, sitter bakovervendt. Fortsetter med det en stund til...

vil bare si til dere som kritiserer å snu setet pga bilsyke.. dette er ofte av ren desperasjon! Vi prøvde alt men ingenting hjalp, det krevde MYE planlegging å droppe bil i 6 mnd, men vi klarte det.. det er ikke bra for barna å til slutt få vegring for reising i bil heller, tenk selv, om du spydde bare etter få minutter! Sikkerhet prioriteres, men noen ganger må man bare finne beste løsning for sin familie❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Thinkerbelle skrev:

Første satt bakovervendt til hun var 2,5 år. Hun var ekstremt bilsyk, og kastet opp etter bare noen minutt i bil. Vi kjørte faktisk ikke bil med henne fra hun var 2 år til 2,5 år pga dette, prøvde absolutt alt av tips og råd, men snudde til slutt setet. Nr 2 satt bakovervendt til han var 4 år, nr 3 er straks 3 år, sitter bakovervendt. Fortsetter med det en stund til...

vil bare si til dere som kritiserer å snu setet pga bilsyke.. dette er ofte av ren desperasjon! Vi prøvde alt men ingenting hjalp, det krevde MYE planlegging å droppe bil i 6 mnd, men vi klarte det.. det er ikke bra for barna å til slutt få vegring for reising i bil heller, tenk selv, om du spydde bare etter få minutter! Sikkerhet prioriteres, men noen ganger må man bare finne beste løsning for sin familie❤️

Desperasjon er ikke en god nok grunn til å skorte på sikkerheten. Om mor og far sitter med setebelte og airbag, så er det ren egoisme fordi man ikke orker hyling, prøve andre bilstoler eller å tørke evt. Spy. Mye greiere at barnet sitter utrygt.. 

Anonymkode: 3d200...a13

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 29.7.2019 den 12.04, AnonymBruker skrev:

Har du en TOÅRING forovervendt...!? 

Anonymkode: 7a806...933

Skal ungen spy hver gang han/hun kjører bil da?? Hadde DU likt det????

Anonymkode: 218ec...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.7.2019 den 11.07, AnonymBruker skrev:

Jepp!

Anonymkode: 67b45...cd2

Den dagen du er uheldig og må bråbremse i bare 15 kilometer i timen så knekker du nakken på ungen din. Kjip dag. Varene falt ut av handleposene og barnet knakk nakken. Men for all del, bedre enn at mor må tørke spy altså. 

Anonymkode: 7a806...933

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skal ungen spy hver gang han/hun kjører bil da?? Hadde DU likt det????

Anonymkode: 218ec...9d7

Da får man gå til legen til barnet og høre om hva som kan forsøkes. Evt. Melde seg inn i bilstolgruppa på Facebook. 

Det er regelrett bad parenting å snu en 2åring. 

Anonymkode: 3d200...a13

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da får man gå til legen til barnet og høre om hva som kan forsøkes. Evt. Melde seg inn i bilstolgruppa på Facebook. 

Det er regelrett bad parenting å snu en 2åring. 

Anonymkode: 3d200...a13

Dårlig foreldreskap, heter det. Slutt å bruk engelske ord når vi har norske ord som fint kan brukes.

Anonymkode: d4a92...3c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den dagen du er uheldig og må bråbremse i bare 15 kilometer i timen så knekker du nakken på ungen din. Kjip dag. Varene falt ut av handleposene og barnet knakk nakken. Men for all del, bedre enn at mor må tørke spy altså. 

Anonymkode: 7a806...933

For noe tull. Det skjedde med meg i går i 30 og ungene lever begge to. Det finnes grenser for hvor mye man skal overdrive. 

Anonymkode: a86bf...2a9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull. Det skjedde med meg i går i 30 og ungene lever begge to. Det finnes grenser for hvor mye man skal overdrive. 

Anonymkode: a86bf...2a9

20kmt er nok en overdrivelse, men hadde du hatt en 2åring fremovervendt og bråbremset i 50kmt så kunne nok helga gått med i planlegging av barne-begravelse ja. 

Men for all del. Så lenge man er forberedt på at det ved kræsj lett betyr momentant død for barnet sitt, så er det jo et informert valg. Litt som å gi hele druer til en ettåring. Det er det jo også mange som gjør. Men ikke lag noe dramatikk utav det om barnet stryker med, da. For den konsekvensen er man jo fullt klar over, og velger å ignorere.

Er bare å Google litt, så skjønner du kanskje at dette er naturlig seleksjon på sitt beste ;) 

Anonymkode: 3d200...a13

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

20kmt er nok en overdrivelse, men hadde du hatt en 2åring fremovervendt og bråbremset i 50kmt så kunne nok helga gått med i planlegging av barne-begravelse ja. 

Men for all del. Så lenge man er forberedt på at det ved kræsj lett betyr momentant død for barnet sitt, så er det jo et informert valg. Litt som å gi hele druer til en ettåring. Det er det jo også mange som gjør. Men ikke lag noe dramatikk utav det om barnet stryker med, da. For den konsekvensen er man jo fullt klar over, og velger å ignorere.

Er bare å Google litt, så skjønner du kanskje at dette er naturlig seleksjon på sitt beste ;) 

Anonymkode: 3d200...a13

Nå må du gi deg med den krisemaksimeringen. Selv om vi andre ikke gjør slik som dere i det perfekte mammapolitiet, betyr ikke det at vi setter ungenes sikkerhet i fare. Vi har både bråbremset og blitt påkjørt bakfra, men både ungene og vi voksne lever i beste velgående.

Anonymkode: d4a92...3c8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...