Gå til innhold

2-3-åringer forovervendt i bil

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har observert at de aller fleste i min omgangskrets har snudd barna sine (2-3 år) forovervendt i bil. 

Vil ikke påstå at jeg er nazi på bilsikring selv, men barna mine skal sitte bakovervendt lenge ennå. Eldste er 3 år, og har god plass i setet sitt. 

Er det uvitenhet at folk snur barna så tidlig? Nekter å tro at alle blir bilsyke, selv om det ikke er en grunn til å snu. 

En venninne av meg sa at foreldrene kanskje snudde for at de skulle få sitte behagelig selv. Håper virkelig ikke foreldrene nedprioriterer sikkerheten til barna for at de skal sitte godt selv. I så fall er det hårreisende. 

Hvorfor snudde dere barna før 4 år?

Anonymkode: 6fb6e...d8e

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gjør som deg. Så lenge setet passer, så skal hun sitte bakover!

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Barna mine skal sitte bakovervendt så lenge som mulig. Egentlig burde også voksne sitte bakovervendt, da det er mye tryggere. Eldste nærmer seg 3 år, og sitter trangt, så det kan hende vi må kjøpe et nytt sete snart.

Forhåpentligvis arver hun ikke bilsyken til faren sin, som som barn kastet opp på hver minste biltur, selv hvis de kjørte innom butikken 300 meter unna. Skjer det, snur vi nok tidligere.

Anonymkode: 8fd55...641

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner 1 og de har snudd på varebil og sikt.

Anonymkode: 234be...632

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snudde han da han var 3.5 år, grunner konstant skriking og bilsyke. Hadde han vært fornøyd med å sitte bakovervendt hadde jeg fortsatt med det. Men det begynte å bli håpløst å kjøre selv de korteste turene, og skrikende unge er heller ikke det beste for trafikksikkerheten. 

Anonymkode: 0edb8...f27

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min 2 åring sitter forovervendt... 

han kaster opp og blir grønn i trynet bare vi kjører til butikken 4 kilometer unna.. prøvde på ferietur ifjor, bakovervendt. Han kasta opp 3 ganger på ett kvarter, så vi snudde ham raskt før vi fortsatte. Minuset er, vi kunne ha prøvd bilsyketabletter/plaster eller noe annet! Det glemte vi 

Anonymkode: 67b45...cd2

• Liker 1
Skrevet

Det er noen som snur tidlig ja, men hvilke grunner de enkelte har er jo vanskelig å vite noe om. Noen snur nok barna pga bilsyke. Noen fordi det ser trangt ut for ungen. Noen fordi det er trang for de voksne. Noen fordi de tenker at ungen er lang nok/tung nok for beltestol.

Vi har vurdert å snu vår 3-åring (som spyr ila ti-femten minutter på enhver biltur). men etter at vi begynte å bruke bilsyketabletter har det blitt ganske mye bedre (postafen. på pakken står det at de først kan bruke dette når de blir større, men om du har en småunge som er bilsyk så snakk med fastlegen). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min 2 åring sitter forovervendt... 

han kaster opp og blir grønn i trynet bare vi kjører til butikken 4 kilometer unna.. prøvde på ferietur ifjor, bakovervendt. Han kasta opp 3 ganger på ett kvarter, så vi snudde ham raskt før vi fortsatte. Minuset er, vi kunne ha prøvd bilsyketabletter/plaster eller noe annet! Det glemte vi 

Har du en TOÅRING forovervendt...!? 

Anonymkode: 7a806...933

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du en TOÅRING forovervendt...!? 

Anonymkode: 7a806...933

Jepp!

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Bedre med skrikende og kvalme barn enn døde barn.. 2 år er jo bare drøyt! En LITEN kollisjon og nakken er ferdig..

Her satt min jente bakover til hun var 5-6 år 

Anonymkode: c8bff...244

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Mine to eldste satt bakovervendt til de var 4 år. Vet langt mer nå enn jeg gjorde da(de er 8 og 10 nå). Men jeg får vondt i magen av tanken på at jeg snudde datteren min ved 4 år, hun var akkurat bikket 15 kg, men var egentlig for liten for stolen, så hadde vi havnet i kollisjon er jeg redd et hadde gått alvorlig galt.

Minstemann som snart er 4 år skal sitte langt lenger. Satser på at han kan sitte bakovervendt til sommeren før han begynner på skolen. Han er liten og tynn, så tviler igrunn på at han er 15 kg når han fyller 4. 100 cm er han nok, så en i-size stol kan han sitte lovlig i, men det er uaktuelt.

Anonymkode: d6c45...900

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Barna mine skal sitte bakovervendt så lenge som mulig. Egentlig burde også voksne sitte bakovervendt, da det er mye tryggere. Eldste nærmer seg 3 år, og sitter trangt, så det kan hende vi må kjøpe et nytt sete snart.

Forhåpentligvis arver hun ikke bilsyken til faren sin, som som barn kastet opp på hver minste biltur, selv hvis de kjørte innom butikken 300 meter unna. Skjer det, snur vi nok tidligere.

Anonymkode: 8fd55...641

De som kjører, skal de også sitte bakovervendt? Blir mye trafikkulykker av det gitt.

Anonymkode: d4a92...3c8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp!

Vi også. Vil ikke ha oppkast i bilen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mine to eldste satt bakovervendt til de var 4 år. Vet langt mer nå enn jeg gjorde da(de er 8 og 10 nå). Men jeg får vondt i magen av tanken på at jeg snudde datteren min ved 4 år, hun var akkurat bikket 15 kg, men var egentlig for liten for stolen, så hadde vi havnet i kollisjon er jeg redd et hadde gått alvorlig galt.

Minstemann som snart er 4 år skal sitte langt lenger. Satser på at han kan sitte bakovervendt til sommeren før han begynner på skolen. Han er liten og tynn, så tviler igrunn på at han er 15 kg når han fyller 4. 100 cm er han nok, så en i-size stol kan han sitte lovlig i, men det er uaktuelt.

Kan forøvrig legge til at det er et fåtall i området her som sitter bakovervendt etter 2 års alder. Og et fåtall sikres skikkelig etter at de begynner på skolen. Det slurves stort. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner 1 og de har snudd på varebil og sikt.

:klo:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi også. Vil ikke ha oppkast i bilen.

Heller knekt nakke på ungen enn litt oppkast i bilen. Prioriteringene i orden, ser jeg. 

Anonymkode: e21d2...d6d

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjørte rundt på en på 4 som satt bakover og en på 3 som satt fremover. Det var ikke snakk om litt oppkast, det var snakk om konstant oppkast hvert 5 minutt eller oftere, hylgråt og utslittnubge etter turer på over 30 minutter. Distrahert sjåfør og vrenge inn på hver busslomme i all slags hver, kledde av og skiftet på barnet i 5 plussgrader og iskald vind engang når det gikk galt (vi hadde en voksen med pose mellom barna når vi kunne, men ofte kjører man jo alene, og barn spyr IKKE i posen), og etter n'te gang med et barn som satt innpakket i håndklær, med selene innpakket i håndklær fordi de var søkkvåte av galle og spy... Så fant vi ut at dette er heller ikke så trafikksikkert. 

Jeg er klar over farene. Og jeg var klar over farene. Men vi snudde etter at barnet ble to år. Det var ikke for vår del, og ei heller for barnets comfort. Men feil bruk av sele og sete (sitte på masse håndkler, ikke få ha selen tett på kroppen) er også en risiko. 

Jeg forklarte aldri, men jeg fikk mange, lange og sure blikk.

Anonymkode: ea438...297

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som kjører, skal de også sitte bakovervendt? Blir mye trafikkulykker av det gitt.

Tolker ditt svar som at du ikke skjønner hvorfor små barn bør sitte med ryggen mot kjøreretningen? Det har med nakken og styrken i nakken å gjøre. Da skjønner du vel at det er forskjell på en sterk, voksen kropp vs en liten, svakere kropp?

Anonymkode: 83e65...621

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

:klo:

Pga. Fordi den står i fremsetet og bakover dekker speilet 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er så forbasket farlig å sitte forovervendt i baksetet, hvorfor produseres biler med forovervendt baksete? Hvorfor lages ikke biler med hele seteraden bak bakovervendt, hvis det er så at det er så mye tryggere som man skal ha det til?

Anonymkode: f251e...046

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...