Gå til innhold

Hjelp! Muggsopp bak sengen.


Tarzan24

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For å bli kvitt eventuelle muggsopp-rester: Kjøp disse eteriske oljene i god kvalitet, fortrinnsvis økologisk:

Bergamott
Rosmarin
Timian
Salvie

Og så kjører du dem en og en eller flere sammen i en diffuser noen timer hver dag der som sengen står, det dreper absolutt alle rester av mugg. Jeg snakker av erfaring, jeg hadde selv en muggoppblomstring ved fuktig vær etter en taklekkasje. Mugglukten hadde satt seg i vegg-til-veggteppet i gangen, og i alle klærne mine som hang der, og denne metoden tok alt sammen. Jeg bruker fortsatt disse oljene nå og da, det gir veldig frisk og god inneluft.

Anonymkode: eda95...67c

Er det sikkert at de oljene dreper mugg? Er det ikke slik at de kun kamuflerer mugglukten?

Anonymkode: c34e6...baa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å bli kvitt eventuelle muggsopp-rester: Kjøp disse eteriske oljene i god kvalitet, fortrinnsvis økologisk:

Bergamott
Rosmarin
Timian
Salvie

Og så kjører du dem en og en eller flere sammen i en diffuser noen timer hver dag der som sengen står, det dreper absolutt alle rester av mugg. Jeg snakker av erfaring, jeg hadde selv en muggoppblomstring ved fuktig vær etter en taklekkasje. Mugglukten hadde satt seg i vegg-til-veggteppet i gangen, og i alle klærne mine som hang der, og denne metoden tok alt sammen. Jeg bruker fortsatt disse oljene nå og da, det gir veldig frisk og god inneluft.

Anonymkode: eda95...67c

Takk for informasjon :) her står det også at "Timian Fin til å vaske vekk mugg på utemøbler eller fjerne bakterier i kjøleskapet."https://www.plusstid.no/helse-og-velvaere/hudpleie/eteriske-oljer-her-er-bruksomradene

Anonymkode: c34e6...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for bilde! Er begge de to veggene yttervegger (dvs at det ikke er noe oppholdsrom el.l. bak de to veggene)?

Anonymkode: c34e6...baa

Korrekt, det er grunnmuren til huset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tarzan24 skrev:

Korrekt, det er grunnmuren til huset. 

Takk for svar :) 

Anonymkode: c34e6...baa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men takk til alle for mange gode svar! 🙂

Etter samtaler med utleier skal hun håndtere muggen på veggen, så det slipper jeg å tenke på. Men skjønner at sengen må gå, da har jeg en unnskylding for å kjøpe en dyrere seng også. Slenger alt av dyner og puter på dynga også som jeg har sovet i samme rom, så får alt annet vaskes og satse på at problemet er borte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg regner med dette er snakk om en kald yttervegg. I gamle hus, kjellere/murhus og hus uten tilstrekkelig lufting og oppvarming så kan slikt skje når kondens møter kald vegg og kondensen blir sittende fast i møblene inntil de kalde veggene.

Anonymkode: 7c2a9...3c3

Hmm. Jeg bor i kjellerleilighet der soverommet er halvveis under bakken, og ene veggen er under bakkeplan, bør jeg IKKE sette senga til den veggen? Eller kan det gå bra? 

3 timer siden, Tarzan24 skrev:

Her er bilde for de som ville se, det er ikke lagt ordentlig gulv heller der sengen sto, siden det tidligere var en fastmontert seng der. Så er kun ett teppe og en slags matte over. 

15644181739065915816418204229003.jpg

Takk for at du delte bilde! 

Anonymkode: 3c49e...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hmm. Jeg bor i kjellerleilighet der soverommet er halvveis under bakken, og ene veggen er under bakkeplan, bør jeg IKKE sette senga til den veggen? Eller kan det gå bra? 

Du bør IKKE sette senga helt  inntil de veggene som er yttervegger. Minimum 1 cm klaring mellom vegg  og møbel sto det i en av linkene at det bør være.

Anonymkode: c34e6...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tarzan24 skrev:

Men takk til alle for mange gode svar! 🙂

Etter samtaler med utleier skal hun håndtere muggen på veggen, så det slipper jeg å tenke på. Men skjønner at sengen må gå, da har jeg en unnskylding for å kjøpe en dyrere seng også. Slenger alt av dyner og puter på dynga også som jeg har sovet i samme rom, så får alt annet vaskes og satse på at problemet er borte. 

Takk for hyggelig tilbakemelding :) Så bra at det ordnet seg slik at du slipper å betale noe for det med muggen på veggen.

Anonymkode: c34e6...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm. Jeg bor i kjellerleilighet der soverommet er halvveis under bakken, og ene veggen er under bakkeplan, bør jeg IKKE sette senga til den veggen? Eller kan det gå bra? 

Takk for at du delte bilde! 

Anonymkode: 3c49e...f1e

Nei jeg anbefaler deg å ha litt mellomrom og holde et øye med veggene som er under bakkenivå om du har andre møbler inntil. Det er gjerne på vinteren disse problemene etablerer seg.

Anonymkode: 7c2a9...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, MiniMjau skrev:

Her må utleier gjøre noe med det opprinnelige problemet. Det kan være dårlig drenert, og fukt kan sige inn i veggen. Så fjerne mugg,  vil ikke hjelpe.

Hadde kastet madrassen og krevd erstatning av utleier for alt som er skadet pga at bygget er dårlig vedlikeholdt.

Tull. Vi har hatt liknende problem på soverom over baken i gammelt hus, uten god nok lufting. Etter å ha rettet problemet er alle møbler nå alltid ut fra kaldvegger, og vi sover alltid med vinduet åpent. Sengen ble dessuten kastet.

Det samme prinsippet gjelder f eks boder mot kalde vegger, man skal ikke ha skap/tette hyller, men åpne hyller.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hmm. Jeg bor i kjellerleilighet der soverommet er halvveis under bakken, og ene veggen er under bakkeplan, bør jeg IKKE sette senga til den veggen? Eller kan det gå bra? 

Takk for at du delte bilde! 

Anonymkode: 3c49e...f1e

Ta sengen ut fra veggen for å være sikker

Anonymkode: b8a19...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bør IKKE sette senga helt  inntil de veggene som er yttervegger. Minimum 1 cm klaring mellom vegg  og møbel sto det i en av linkene at det bør være.

Anonymkode: c34e6...baa

Ok, takk for svar. Hvorfor er ikke dette allmennkunnskap? Jeg visste ikke om dette... 

Anonymkode: 3c49e...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, takk for svar. Hvorfor er ikke dette allmennkunnskap? Jeg visste ikke om dette... 

Anonymkode: 3c49e...f1e

Bare hyggelig :) Jeg visste det heller ikke før inntil nylig. Men når jeg tenker meg om har jeg aldri sett feks fastmonterte klesskap på yttervegg i hus der klesskap er montert før innflytting. Jeg tenker at folk flest visste mye mer om slike ting før i tiden da flere bygde husene sine selv og møbler ble laget for å vare i generasjoner. I det hele tatt er det mye kunnskap som var almenkunnskap før, men som ikke er det nå lengre (bare tenk på slike ting som planter, røtter osv som man før (for bare noen tiår siden) sanket i skogen i Norge for å lage mat av men som svært få i dag har kunnskap om).

Anonymkode: c34e6...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Tarzan24 skrev:

det er ikke lagt ordentlig gulv heller der sengen sto, siden det tidligere var en fastmontert seng der.

Hvis denne fastmonterte sengen sto helt inntil veggene, har det muligens vært mugg i veggen allerede før du flyttet inn (og huseier har vasket bort mugg tidligere).

Anonymkode: c34e6...baa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Tarzan24 skrev:

Her er bilde for de som ville se, det er ikke lagt ordentlig gulv heller der sengen sto, siden det tidligere var en fastmontert seng der. Så er kun ett teppe og en slags matte over. 

15644181739065915816418204229003.jpg

Det er også fargeforskjell på veggen, noe som kan tyde på at utleier har malt over den muggen som eventuelt var der før du flyttet inn.

Anonymkode: c34e6...baa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.7.2019 den 11.30, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i et saneringsfirma som håndterer denne type skader på daglig basis. Ingen grunn til panikk her, det er bare å vaske bort muggen og ta med seg sengen. Jeg ville kanskje luftet madrassen godt før jeg tok den i bruk igjen. Muggsopp i små mengder er ikke livsfarlig og de fleste tåler dette godt. Muggsopp eksisterer rundt oss hele tiden, du kan bare først se det vokse når de riktige forholdene er til stede. Vi verken kan eller vil bli kvitt alle spor av muggsopp rundt oss. Vi anbefaler folk å flytte møbler vekk fra yttervegg og vaske med klor. 

Anonymkode: 49b3e...5b7

Hei. Hvis man skal demontere og bære ut et skap som er angrepet av muggsopp, hvilke tiltak bør jeg gjøre for å unngå at muggsopp spres i resten av boligen?
Bør jeg pakke inn materialene i plast før jeg bærer de ut?
Hva bør jeg behandle veggen med, dersom det er mugg på veggen bak skapet? Holder det å vaske med klorin?
Hvilket blandingsforhold mellom klorin og vann skal jeg bruke? Er det noe annet jeg bør gjøre?

Anonymkode: c34e6...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.7.2019 den 7.30, AnonymBruker skrev:

Det er også fargeforskjell på veggen, noe som kan tyde på at utleier har malt over den muggen som eventuelt var der før du flyttet inn.

Anonymkode: c34e6...baa

Oi, håper virkelig ikke det. Utleier sa ihvertfall at hun ikke viste om det. De har ihvertfall fjernet det gulvteppet helt nå, og det var mye mugg i det. De hadde hatt noen fagfolk der, og det er nok ett problem med dreneringen. Så de har fått fjernet all muggen inne nå og skal grave opp ute og drenere på nytt. Jeg har flyttet nå, så slipper å styre mer med det, og ingen mugg der jeg bor nå heldigvis! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 29.7.2019 den 8.10, AnonymBruker skrev:

Muggen har trolig kommet på grunn av at sengen har stått helt inntil yttervegg. Det er en kjent sak at det oppstår kondens + mugg når man setter møbler inntil yttervegg. Det skal være minimum 1 cm  klaring mellom møbel og yttervegg.

Anonymkode: c34e6...baa

Amen 🙏

Leietakere som aldri lufter soverommet og dusjer, tørker klær osv. og så klager de på utleier 🙈

Anonymkode: a6335...a87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Tarzan24 skrev:

Oi, håper virkelig ikke det. Utleier sa ihvertfall at hun ikke viste om det. De har ihvertfall fjernet det gulvteppet helt nå, og det var mye mugg i det. De hadde hatt noen fagfolk der, og det er nok ett problem med dreneringen. Så de har fått fjernet all muggen inne nå og skal grave opp ute og drenere på nytt. Jeg har flyttet nå, så slipper å styre mer med det, og ingen mugg der jeg bor nå heldigvis! 

Da kan det hende at utleier burde gi deg erstatning for sengen, madrassen og dyne m.m.

Anonymkode: c34e6...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...