Gå til innhold

Hjelp! Muggsopp bak sengen.


Tarzan24

Anbefalte innlegg

Så jeg skal flytte idag, og skulle i den forbindelse løfte sengen på høykant for å bære den ut, og da så jeg at bak veggen (som er en murvegg og ytterveggen.) Og der sengen hadde stått var det fult av mugg! Har googlet en del nå, og skjønt at sengen ikke burde stått inntil en yttervegg, men det er jo for seint nå. 

Spørsmålene mine er da som følger: Burde jeg kaste sengen? Så noen nevne det på ett forum, men da var det synlig mugg på sengen. Det er en kontinentalseng, og jeg kan ikke se noe synlig mugg på selve sengen, men må man bare anta det har trekt inn i madrassen? Jeg er astmatiker (iknow kjempebra å puste inn mugg i søvne) så litt redd for at det skal være noe inne i sengen, men samtidig kjipt å kaste en 2 år gammel seng til flere tusen..

Burde jeg prøve å vaske det bort? Eller la det være så utleier får sett først? Jeg oppdaget det akkurat, og utleier er ikke hjemme nå, men tenkte å ta bilder og sende melding. Jeg skal jo og flytte, så problemet vil ikke påvirke meg lenger. Men vil jeg stå til ansvar for dette? 

Endret av Tarzan24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Tarzan24 skrev:

Burde jeg prøve å vaske det bort? Eller la det være så utleier får sett først? Jeg oppdaget det akkurat, og utleier er ikke hjemme nå, men tenkte å ta bilder og sende melding.

Det er lurt å ta bilder og sende til utleier. Ikke vask bort muggen på veggen. La utleier få se på det slik som det er. Muggsopp må behandles med andre ting enn vaskemidler. Til og med døde muggsoppsporer er helseskadelige.

Anonymkode: c34e6...baa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er lurt å ta bilder og sende til utleier. Ikke vask bort muggen på veggen. La utleier få se på det slik som det er. Muggsopp må behandles med andre ting enn vaskemidler. Til og med døde muggsoppsporer er helseskadelige.

Anonymkode: c34e6...baa

Takk for svar! Oi, jeg trodde man kunne vaske det som er synlig jeg, med klor feks? Men hva tror du om sengen? Må den kastes eller ikke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tarzan24 skrev:

Takk for svar! Oi, jeg trodde man kunne vaske det som er synlig jeg, med klor feks? Men hva tror du om sengen? Må den kastes eller ikke? 

Det stemmer at klor dreper mugg MEN døde muggsoppsporer er også helseskadelige som sagt. Så jeg ville latt  utleier tatt seg av muggen. Det er spesialfirma som tar seg av utbedring av slike muggsoppskader, og de  bruker spesialmidler som krever verneutstyr m.m. Jeg ville nok kastet sengen.

Anonymkode: c34e6...baa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer at klor dreper mugg MEN døde muggsoppsporer er også helseskadelige som sagt. Så jeg ville latt  utleier tatt seg av muggen. Det er spesialfirma som tar seg av utbedring av slike muggsoppskader, og de  bruker spesialmidler som krever verneutstyr m.m. Jeg ville nok kastet sengen.

Anonymkode: c34e6...baa

Men jeg har jo allerede pustet det inn mest sannsynlig, kan det bli mer helseskadelig enn det jeg allerde er eksponert for? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Tarzan24 skrev:

Men jeg har jo allerede pustet det inn mest sannsynlig, kan det bli mer helseskadelig enn det jeg allerde er eksponert for? 

Tenker du på hvis du beholder sengen? Svaret på det uthevede er ja.

Anonymkode: c34e6...baa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du på hvis du beholder sengen? Svaret på det uthevede er ja.

Anonymkode: c34e6...baa

Jeg tenkte på mugsoppen generelt egentlig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tarzan24 skrev:

Jeg tenkte på mugsoppen generelt egentlig. 

 

Ok. Her står dette: "det er av og til nok å bare vaske bort mugget med vanlige rengjøringsmidler. – Du kan for eksempel bruke én del Klorin og ti deler vann til å vaske vegger og tak, anbefaler Berge i If." https://www.dinside.no/bolig/det-kan-vaere-veldig-enkelt-a-fjerne-mugg/69715717 MEN jeg har som sagt lest om at også døde  muggsoppsporer er skadelige.

Anonymkode: c34e6...baa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som skriver her: "Skjedde akkurat det samme hjemme da leieboeren satt rn madrass opp langs veggen fordi den var så kald ig hun kom borti den når hu sov. 
Det ble for mye isolasjon på innsiden og kondenspunktet ble flyttet. Mugg iløpet av to-3 dager. Vasket med varmt vann med ca 10% klorin. Og ga beskjed om at alt inventar må stå 1cm ut ifra yttervegger. 
Alt vel nå og ikke noe problem bortsett fra den ene lista som aldri ble fin igjen men ingenting «vokser mer der da."https://byggebolig.no/gamle-hus-gamle-mobler-restaurering-vedlikehold/hjelp-mugg-i-skapet/msg821955#msg821955

Anonymkode: c34e6...baa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps. Man skal aldri blande klorin med varmt vann. Bruk kaldt vann.

Anonymkode: c34e6...baa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Tarzan24 skrev:

Jeg tenkte på mugsoppen generelt egentlig. 

 

Jo mer muggsopp du eksponeres for og jo lengre periode du eksponeres for det, jo større helseskader kan du få av det. Det er snakk om store helseskader i verste fall. Noen av de er nevnt her https://helsenorge.no/helse-og-miljo/fukt-fuktskader-og-muggsopp men i tillegg kan man  få dårlig konsentrasjonsevne og andre store plager (lest annet sted).

Anonymkode: c34e6...baa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den farlige muggsoppen

Man behøver ikke ha allergi eller astma for å få symptomer i en bygning med fukt- og muggsopp.

Muggsoppen produserer sporer og når disse pustes inn kan det oppstå sykdom.

Symptomene kan være:

  1. Astma (for eksempel hoste, pipende pust, trykk for brystet)
  2. Høysnue (for eksempel tett eller rennende nese, nys og kløe i øyne)
  3. Hodepine
  4. Tretthet
  5. Nedsatt allmenntilstand
  6. Konsentrasjonsvansker   
  7. https://www.lhl.no/sunnere-bolig/fukt/den-farlige-muggsoppen/

Anonymkode: c34e6...baa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Tarzan24 skrev:

Men jeg har jo allerede pustet det inn mest sannsynlig, kan det bli mer helseskadelig enn det jeg allerde er eksponert for? 

"hvis man utsattes for mye muggsopp over tid, kan det påvirke helsen. Hvert menneske har en "terskel" for hvor mye muggsopp en tåler. Jo oftere en er eksponert for muggsopp, jo raskere nås terskelen."https://www.lhl.no/sunnere-bolig/fukt/den-farlige-muggsoppen/

Anonymkode: c34e6...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her må utleier gjøre noe med det opprinnelige problemet. Det kan være dårlig drenert, og fukt kan sige inn i veggen. Så fjerne mugg,  vil ikke hjelpe.

Hadde kastet madrassen og krevd erstatning av utleier for alt som er skadet pga at bygget er dårlig vedlikeholdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ps. Man skal aldri blande klorin med varmt vann. Bruk kaldt vann.

Anonymkode: c34e6...baa

Finner ikke dette noe sted, men klorin og salmiakk skal aldri blandes. Hvor har du lest dette om klorin? Har brukt varmt vann i alle år og aldri hørt at det er skadelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, MiniMjau skrev:

Her må utleier gjøre noe med det opprinnelige problemet. Det kan være dårlig drenert, og fukt kan sige inn i veggen. Så fjerne mugg,  vil ikke hjelpe.

Hadde kastet madrassen og krevd erstatning av utleier for alt som er skadet pga at bygget er dårlig vedlikeholdt.

Muggen har trolig kommet på grunn av at sengen har stått helt inntil yttervegg. Det er en kjent sak at det oppstår kondens + mugg når man setter møbler inntil yttervegg. Det skal være minimum 1 cm  klaring mellom møbel og yttervegg.

Anonymkode: c34e6...baa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Belima skrev:

Finner ikke dette noe sted, men klorin og salmiakk skal aldri blandes. Hvor har du lest dette om klorin? Har brukt varmt vann i alle år og aldri hørt at det er skadelig.

"Bruk kaldt vann, ellers fordamper kloren."https://www.plusstid.no/hus-og-hjem/uteplass/gjoer-uteplassen-klar-for-sesongen

Anonymkode: c34e6...baa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Belima skrev:

Finner ikke dette noe sted, men klorin og salmiakk skal aldri blandes. Hvor har du lest dette om klorin? Har brukt varmt vann i alle år og aldri hørt at det er skadelig.

Mener at jeg har lest det også på Lilleborg sin side, men jeg orker ikke å lese gjennom alt nå. https://www.lilleborg.no/produkter/rengjoringsmidler-gulv-og-rom/klorin-hygienisk-rengjoring/

SikkerhetsdatabladVerneblad

Anonymkode: c34e6...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...