AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #21 Skrevet 29. juli 2019 8 minutter siden, Belima skrev: Takk, dette var intr lesing. Ja, da må jeg begynne å bruke kaldt vann. 😀 Det er fint Det er helseskadelig å puste inn den klorindampen som blir når man blander klorin med varmt vann. Her er en advarsel om salmiakk også https://www.hadeland.no/lokale-nyheter/havnet-pa-sykehus-fem-uker-etter-salmiakkvask/s/1-59-7661513 Anonymkode: c34e6...baa 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #22 Skrevet 29. juli 2019 35 minutter siden, Belima skrev: Takk, dette var intr lesing. Ja, da må jeg begynne å bruke kaldt vann. 😀 Bare hyggelig Ps. Vær forberedt på at kranglefanter som eventuelt skriver i tråden vil påstå at det ikke er skadelig å blande klorin med varmt vann "fordi vi bader jo i oppvarmede svømmebasseng som er tilsatt klor" MEN det de ikke tenker på er at når vi bruker klorin til rengjøring og til bleking av klær m.m. i hjemmet så bruker vi en mye sterkere klorinblanding enn det som er i svømmebasseng og svømmebasseng dessuten ikke varmes opp til så veldig høye temperaturer. Anonymkode: c34e6...baa 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #23 Skrevet 29. juli 2019 4 timer siden, Tarzan24 skrev: Så jeg skal flytte idag, og skulle i den forbindelse løfte sengen på høykant for å bære den ut, og da så jeg at bak veggen (som er en murvegg og ytterveggen.) Og der sengen hadde stått var det fult av mugg! Har googlet en del nå, og skjønt at sengen ikke burde stått inntil en yttervegg, men det er jo for seint nå. Spørsmålene mine er da som følger: Burde jeg kaste sengen? Så noen nevne det på ett forum, men da var det synlig mugg på sengen. Det er en kontinentalseng, og jeg kan ikke se noe synlig mugg på selve sengen, men må man bare anta det har trekt inn i madrassen? Jeg er astmatiker (iknow kjempebra å puste inn mugg i søvne) så litt redd for at det skal være noe inne i sengen, men samtidig kjipt å kaste en 2 år gammel seng til flere tusen.. Burde jeg prøve å vaske det bort? Eller la det være så utleier får sett først? Jeg oppdaget det akkurat, og utleier er ikke hjemme nå, men tenkte å ta bilder og sende melding. Jeg skal jo og flytte, så problemet vil ikke påvirke meg lenger. Men vil jeg stå til ansvar for dette? Tekstiler med mugg kan aldri renoveres slik at de er helseforsvarlig å fortsette å bruke. Finnes mye om dette på naaf.no, mycoteam.no, fhi.no, inneklima.co, allergiviten.no og aldre gode nettsider. Du kan gå til bibelen og Mosebøkene og finne at man alt da kjente til spedalskhet på hus og klær og at man skulle kaste urene ting utenfor byen...... Tror det er 3.14 ett eller annet i Mosebøkene. Tar du sengen, dyner, puter og andre ting med deg i ny bolig tar du også de usynlige muggsoppsporene med deg. En seng skal du ligge og sove i, og dermed puste i deg alt av muggsoppsporer fra. Før eller senere får du da helseproblemer du aldri blir kvitt. At du ikke alt har vært syk, er nrsten utrolig. Du må oog vaske alt av klær og tekstiler du har oppbevart på rommet før du legger det i nye skap. Men uten å ha sett dette er det ikke godt å vurdere mengden. Men en hver mengde muggsopp innendørs er for mye. I eldre murhus bør der være lufftespalte mellom møbler og yttervegger. Leier eller eier du denne boligen? Anonymkode: b1326...6d8 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #24 Skrevet 29. juli 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: "Bruk kaldt vann, ellers fordamper kloren."https://www.plusstid.no/hus-og-hjem/uteplass/gjoer-uteplassen-klar-for-sesongen Anonymkode: c34e6...baa Fjerner verken mugg, mugglukt eller mugsoppsporer. Muggsoppsporer er like helseskadelige enten de er levende, døde eller i dvale. Anonymkode: b1326...6d8
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #25 Skrevet 29. juli 2019 Du kan bli erstatningspliktig pga feil møblering og for sjelden lufting på soverom. Og din bekymring er en seng til noen tusen? . Anonymkode: 208ce...ce9
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #26 Skrevet 29. juli 2019 Jeg jobber i et saneringsfirma som håndterer denne type skader på daglig basis. Ingen grunn til panikk her, det er bare å vaske bort muggen og ta med seg sengen. Jeg ville kanskje luftet madrassen godt før jeg tok den i bruk igjen. Muggsopp i små mengder er ikke livsfarlig og de fleste tåler dette godt. Muggsopp eksisterer rundt oss hele tiden, du kan bare først se det vokse når de riktige forholdene er til stede. Vi verken kan eller vil bli kvitt alle spor av muggsopp rundt oss. Vi anbefaler folk å flytte møbler vekk fra yttervegg og vaske med klor. Anonymkode: 49b3e...5b7 2
Tiramy Skrevet 29. juli 2019 #27 Skrevet 29. juli 2019 Gi beskjed til utleier og kjøp deg ny seng. Kjipe penger å bruke, men nå har du lært at senger og møbler ikke skal stå inntil en yttervegg. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #28 Skrevet 29. juli 2019 Håper det er greit at jeg spør, men hva menes med yttervegg? Forstår ikke helt, jeg har jo sengen min inntil veggen og har hatt det i mange år, ingen mugg der? Jeg ville kasta senga ts. Får kjøpt brukte senger billig, får de til og med gratis! Anonymkode: 3c49e...f1e
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #29 Skrevet 29. juli 2019 Kan du legge ut bilde forresten? Ble nysgjerrig på hvordan det ser ut! Anonymkode: 3c49e...f1e 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #30 Skrevet 29. juli 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Håper det er greit at jeg spør, men hva menes med yttervegg? Forstår ikke helt, jeg har jo sengen min inntil veggen og har hatt det i mange år, ingen mugg der? Jeg ville kasta senga ts. Får kjøpt brukte senger billig, får de til og med gratis! Anonymkode: 3c49e...f1e Jeg regner med dette er snakk om en kald yttervegg. I gamle hus, kjellere/murhus og hus uten tilstrekkelig lufting og oppvarming så kan slikt skje når kondens møter kald vegg og kondensen blir sittende fast i møblene inntil de kalde veggene. Anonymkode: 7c2a9...3c3 1
Tarzan24 Skrevet 29. juli 2019 Forfatter #31 Skrevet 29. juli 2019 (endret) 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Tekstiler med mugg kan aldri renoveres slik at de er helseforsvarlig å fortsette å bruke. Finnes mye om dette på naaf.no, mycoteam.no, fhi.no, inneklima.co, allergiviten.no og aldre gode nettsider. Du kan gå til bibelen og Mosebøkene og finne at man alt da kjente til spedalskhet på hus og klær og at man skulle kaste urene ting utenfor byen...... Tror det er 3.14 ett eller annet i Mosebøkene. Tar du sengen, dyner, puter og andre ting med deg i ny bolig tar du også de usynlige muggsoppsporene med deg. En seng skal du ligge og sove i, og dermed puste i deg alt av muggsoppsporer fra. Før eller senere får du da helseproblemer du aldri blir kvitt. At du ikke alt har vært syk, er nrsten utrolig. Du må oog vaske alt av klær og tekstiler du har oppbevart på rommet før du legger det i nye skap. Men uten å ha sett dette er det ikke godt å vurdere mengden. Men en hver mengde muggsopp innendørs er for mye. I eldre murhus bør der være lufftespalte mellom møbler og yttervegger. Leier eller eier du denne boligen? Anonymkode: b1326...6d8 Etter å ha lest meg opp litt er det nok en del plager jeg har slitt med som kommer av muggen, men som jeg har trodd er noe annet. Sengen og madrass går på dyngen. Og kommer til å kaste dynen og putene også.. Jeg leier den leiligheten, men flyttet til ny leilighet idag, så problemet er ikke mitt lenger. Det var ingen luftespalte, bare en ventil som jeg har hatt oppe hele tiden Endret 29. juli 2019 av Tarzan24
Tarzan24 Skrevet 29. juli 2019 Forfatter #32 Skrevet 29. juli 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan bli erstatningspliktig pga feil møblering og for sjelden lufting på soverom. Og din bekymring er en seng til noen tusen? . Anonymkode: 208ce...ce9 Luftingen på soverommet får jeg ikke gjort noe med, da det er en sovealkove som er skilt fra stuen med en vegg, og ikke noe vindu inne selve alkoven. Kun en ventil og den har vært oppe hele tiden.
Tarzan24 Skrevet 29. juli 2019 Forfatter #33 Skrevet 29. juli 2019 Her er bilde for de som ville se, det er ikke lagt ordentlig gulv heller der sengen sto, siden det tidligere var en fastmontert seng der. Så er kun ett teppe og en slags matte over.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #34 Skrevet 29. juli 2019 9 hours ago, AnonymBruker said: Bare hyggelig Ps. Vær forberedt på at kranglefanter som eventuelt skriver i tråden vil påstå at det ikke er skadelig å blande klorin med varmt vann "fordi vi bader jo i oppvarmede svømmebasseng som er tilsatt klor" MEN det de ikke tenker på er at når vi bruker klorin til rengjøring og til bleking av klær m.m. i hjemmet så bruker vi en mye sterkere klorinblanding enn det som er i svømmebasseng og svømmebasseng dessuten ikke varmes opp til så veldig høye temperaturer. Anonymkode: c34e6...baa Eller det faktum at klorin ikke er i nærheten av samme stoff som "klor" til basseng. Anonymkode: 52ae3...149
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #35 Skrevet 29. juli 2019 18 minutter siden, Tarzan24 skrev: Her er bilde for de som ville se, det er ikke lagt ordentlig gulv heller der sengen sto, siden det tidligere var en fastmontert seng der. Så er kun ett teppe og en slags matte over. Takk for bilde! Er begge de to veggene yttervegger (dvs at det ikke er noe oppholdsrom el.l. bak de to veggene)? Anonymkode: c34e6...baa
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #36 Skrevet 29. juli 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eller det faktum at klorin ikke er i nærheten av samme stoff som "klor" til basseng. Anonymkode: 52ae3...149 Takk for opplysning! Hva er forskjellen på klorin og den "klor" som brukes i svømmebasseng? Anonymkode: c34e6...baa
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #37 Skrevet 29. juli 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan bli erstatningspliktig pga feil møblering og for sjelden lufting på soverom. Og din bekymring er en seng til noen tusen? . Anonymkode: 208ce...ce9 Ventilen har stått oppe, skrev ts. Det finnes ikke vindu i sovealkoven. Anonymkode: c34e6...baa
NewInTown Skrevet 29. juli 2019 #38 Skrevet 29. juli 2019 Vet du, jeg hadde kjøpt ny seng. For å være helt sikker. Selv om du ikke ser synlige muggspor på sengen din, har den jo åpenbart stått rett imot en vegg full av mugg. Seng er en svært viktig sak, vi tilbringer tross alt ekstremt mye tid i senga. Kjipt ja... veldig surt. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #39 Skrevet 29. juli 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Fjerner verken mugg, mugglukt eller mugsoppsporer. Muggsoppsporer er like helseskadelige enten de er levende, døde eller i dvale. Anonymkode: b1326...6d8 Hvilket middel bør man bruke til å rengjøre vegg med muggsopp på? Er det best å la et spesialfirma ta seg av slikt? Anonymkode: c34e6...baa
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #40 Skrevet 29. juli 2019 For å bli kvitt eventuelle muggsopp-rester: Kjøp disse eteriske oljene i god kvalitet, fortrinnsvis økologisk: Bergamott Rosmarin Timian Salvie Og så kjører du dem en og en eller flere sammen i en diffuser noen timer hver dag der som sengen står, det dreper absolutt alle rester av mugg. Jeg snakker av erfaring, jeg hadde selv en muggoppblomstring ved fuktig vær etter en taklekkasje. Mugglukten hadde satt seg i vegg-til-veggteppet i gangen, og i alle klærne mine som hang der, og denne metoden tok alt sammen. Jeg bruker fortsatt disse oljene nå og da, det gir veldig frisk og god inneluft. Anonymkode: eda95...67c 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå