Gå til innhold

Hjelp til raglanøkning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Strikker Ankers trøye fra petiteknit. Den strikkes ovenfra og ned og etter første del av bærestykket så har jeg 160 m som oppskriften sier.

Så skal resten av bærestykket strikkes med raglanøkninger på hver 2. omgang, totalt 7 ganger. Strikk merke-m r, løft tråden med venstre pinne forfra og strikk denne vridd r, strikk r til merke-m, løft opp tråden mellom maskene med venstre pinne frå baksiden av tråden, strikk denne r. Gjenta ut omg. 

Jeg skal da ha 216 m i følge oppskriften. Om jeg har forstått det rett øker jeg 7 ganger med 4 m hver gang. Det blir 28 m og totalt 188 m. Er det noe jeg har misforstått? 

Anonymkode: 56b9c...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du øker med 8 masker pr. omgang, en før og en etter merkemasken x4 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, uglejenta skrev:

Du øker med 8 masker pr. omgang, en før og en etter merkemasken x4 😊

Åh nei! Og jeg som hater å rekke opp! 😵

Takk for svar i alle fall. 🙂

Anonymkode: 56b9c...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du på garnstudio.no så finner du mange topper, gensere og jakker med raglanøkning strikket både ovenfra og ned, og nedenfra og opp. Ragland økning/felling er veldig godt forklart i disse mønsterne. Du skal øke to masker på fremstykket, to masker på bakstykket og to masker på hver arm. = åtte masker på hver økeomgang. 

Kjøp deg noen slike https://www.ebay.com/itm/30xMini-Colorful-Knitting-Crochet-Locking-Stitch-Marker-Holder-Needle-Clip-Craft/161852499236?epid=1490138258&hash=item25af292524:g:CwEAAOSwA4dWFxtu&redirect=mobile og tre dem inn på pinnen før eller etter hvert sted du skal øke elelr felle. Flytt de over på den strikkede pinnen hver gang du passerer en merkemarkør. 

Når jeg øker så lager jeg ett kast. Altså en gang tråden over pinnen. Neste gang jeg strikker og kommer til kastet så strikker jeg kastet vridd rett. Dermed blir det ikke hull. Dette kan du og se i de ulike modellene uten hull på garnstudio. Noen modeller har hull der man har økt, som en del av mønsteret. 

Anonymkode: 63f7e...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går du på garnstudio.no så finner du mange topper, gensere og jakker med raglanøkning strikket både ovenfra og ned, og nedenfra og opp. Ragland økning/felling er veldig godt forklart i disse mønsterne. Du skal øke to masker på fremstykket, to masker på bakstykket og to masker på hver arm. = åtte masker på hver økeomgang. 

Kjøp deg noen slike https://www.ebay.com/itm/30xMini-Colorful-Knitting-Crochet-Locking-Stitch-Marker-Holder-Needle-Clip-Craft/161852499236?epid=1490138258&hash=item25af292524:g:CwEAAOSwA4dWFxtu&redirect=mobile og tre dem inn på pinnen før eller etter hvert sted du skal øke elelr felle. Flytt de over på den strikkede pinnen hver gang du passerer en merkemarkør. 

Når jeg øker så lager jeg ett kast. Altså en gang tråden over pinnen. Neste gang jeg strikker og kommer til kastet så strikker jeg kastet vridd rett. Dermed blir det ikke hull. Dette kan du og se i de ulike modellene uten hull på garnstudio. Noen modeller har hull der man har økt, som en del av mønsteret. 

Anonymkode: 63f7e...a9d

Jeg skulle selvsagt sjekket litt mer før jeg begynte å strikke, men trodde jeg hadde gjort riktig, før jeg la sammen masker. 

Jeg har en pose med sånne markører, bare andre farger. 😊

I denne oppskriften skal jeg løfte tråden mellom masker for å øke. Ser ikke ut som det blir så ille med hull hittil hvertfall. Ble bare noen når jeg måtte rekke opp, men de får jeg sy igjen til slutt. 🙈

Anonymkode: 56b9c...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kimmie Munkholm på youtube, hun forklarer på godt forståelig dansk, og med gode videoer. Pickles har også gode videoer under "strikkehjelpen" på hjemmesiden sin:)

Anonymkode: 8896e...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...