Gå til innhold

Besteforeldre som gir blaffen i barnebarna.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Kjenner meg igjen, dog med unntaket at det er bare mitt barn som behandles slik. De andre barnebarna er på ferie med dem og er med dem nesten daglig.

Besteforeldrene bor to hus bortenfor. De har sett barnebarnet sitt 4-5 timer siden 1.juni. De vil bare tilbringe tid med barnebarnet om andre ser dem. F.eks om vi har besøk av andre besteforeldre som tar seg bry med å reise og å bruke mye tid med barnebarna. Da dukker de opp. Ellers virker det som de tvinger seg selv til å si hei innimellom og det er det hele.

Anonymkode: c287c...a5f

Så provoserende. Fins ikke noe styggere enn besteforeldre som aktivt forskjellsbehandle barnebarna sine slik. Så sårende for deres barn. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Maleficenta said:

Kan man ikke sende skolekids på sommerskole eller feriekoloni lengre? 

Hun som klagde har tre små barn. Så er sikkert kombinasjon der et barn går i barnehagen der juli er stengt. Et barn er ferdig med barnehage og skal begynne på skole først i midten av august. Og da uansett om siste barnet går på skole og kan sendes på SFO, så hjelper ikke det noe. 

Anonymkode: 03395...9ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun som klagde har tre små barn. Så er sikkert kombinasjon der et barn går i barnehagen der juli er stengt. Et barn er ferdig med barnehage og skal begynne på skole først i midten av august. Og da uansett om siste barnet går på skole og kan sendes på SFO, så hjelper ikke det noe. 

Anonymkode: 03395...9ef

Er det kun Sfo som er eneste tilbud når ferien ikke går opp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner faktisk kronikkforfatteren godt, selv om jeg også ser hvordan noen kan syntes hun er «sytete». Her har vi et sett med besteforeldre som stiller opp 100%, og et sett som det «aldri passer» for. Sistnevnte bor 2 kilometer unna. Og vi ønsker oss ikke avlastning fordi vi ikke vil være sammen med barna våre hele tiden, vi ønsker oss faktisk en liten halvtime med barnepass slik at vi kan ha sex... Med to tette barn og en baby som kun sover oppå meg så blir det nemlig omtrent umulig å få til så lenge vi er alene med barna. Og de besteforeldrene som ikke bor timesvis unna er på hytta hele sommeren, selv da de var hjemom en tur for å vaske klær gadd de ikke å stikke innom for å hilse på. 

Hilsen en som ikke har hatt sex med mannen sin hele sommeren. 

Anonymkode: fdfba...5e9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo dumt at foreldrene ikke klarer å ha barna sine de tre ukene barnehagen holder stengt, slik at de er avhengige av at besteforeldre trår til. Hvis barna er veldig krevende slik at man ikke orker å være sammen med de selv er det helt sikkert for slitsomt for besteforeldrene også. Foreldre må ikke gi barna forventninger om at de skal underholdes hele tiden, gjør de selvstendige så blir det bare koselig å få være med de noen uker.

Anonymkode: c8e54...f88

Er det gjengs da? Vi har hatt barna våre i 3 forskjellige barnehager som alle hadde 5 uker stengt om sommeren. 

Skjønner godt foreldre blir utslitte. Besteforeldrene kommer til å høste det de sår, gidder du ikke bruke tid og energi på barnebarna når de er små, så gidder de ikke besøke deg når du er gammel.

Anonymkode: 54f00...bc2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønner faktisk kronikkforfatteren godt, selv om jeg også ser hvordan noen kan syntes hun er «sytete». Her har vi et sett med besteforeldre som stiller opp 100%, og et sett som det «aldri passer» for. Sistnevnte bor 2 kilometer unna. Og vi ønsker oss ikke avlastning fordi vi ikke vil være sammen med barna våre hele tiden, vi ønsker oss faktisk en liten halvtime med barnepass slik at vi kan ha sex... Med to tette barn og en baby som kun sover oppå meg så blir det nemlig omtrent umulig å få til så lenge vi er alene med barna. Og de besteforeldrene som ikke bor timesvis unna er på hytta hele sommeren, selv da de var hjemom en tur for å vaske klær gadd de ikke å stikke innom for å hilse på. 

Hilsen en som ikke har hatt sex med mannen sin hele sommeren. 

Anonymkode: fdfba...5e9

Ikke hatt sex i sommer, stakkar

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det mange her i tråden, og du blant de, som virker å ikke skjønne problemet. Det er en kabal som må opp, med ferier. Hvis man har barnehagebarn og skolebarn, så har de totalt mellom seg 5-6 uker ferie. Foreldrene har ikke like mye. Foreldre har kanskje 3 uker igjen av sin ferie, pga de måtte jo også bruke ferieukene og feriedagene på høstferie, vinterferie, påskeferie, juleferie. Eneste måte dette går opp er hvis en far tar 3 uker først, så mor tar 3 uker etterpå. I det tilfelle kan ikke familien ha ferien sammen, og det er jo også ganske trist. Så ja, man må kunne forvente at besteforeldrene stiller opp for ei uke ihvertfall?

Jeg er født i 1981, og jeg husker MASSEVIS av tid som jeg var sammen med besteforeldre. Spesielt om sommeren men også overnatting ellers. Det gjør samboeren min også. Men vi begge oppvokst i små byer der både foreldre og besteforeldre bodde. Vi selv er heldig som har ihvertfall et par av besteforeldre som stiller opp så godt de kan. De bor litt langt, det er 4,5 timer kjøring imellom oss, men vi ses alikevel nesten hver måned. Det er deilig og jeg vet ikke hvordan vi ville klart oss uten denne lille avlasting, med to små barn. Da tror ikke jeg ville turt å få flere barn enn ett. 

De besteforeldre som velger eget liv, venner, og reise. De håper vel ikke på noe hjelp, selskap eller omsorg i slutten av livet heller, ikke sant. Fra de som de ikke brydde seg særlig om tidligere. 

Anonymkode: 03395...9ef

Jeg har en 9-åring og en baby på 6 mnd og kjenner godt til det problemet jo, men det har alltid løst seg. Jeg klandrer jo likevel ikke min mor for at hun reiser på ferie når hun faktisk har ferie, og ikke alltid har hun hatt ferie i de ukene heller. Disse problemene visste jeg jo av før jeg valgte å få barn. 

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk det henger litt sammen med det hun selv skriver i innlegget, at hennes egen besteforeldre brukte mye tid på henne (og søsknene?). Kanskje det dreide seg like mye om at hennes foreldre var flinke til å skaffe pass fordi de likte å være "fri og frank" fra barnas mas og kjas, hvorfor skulle de da egentlig være annerledes som besteforeldre? 

Anonymkode: 9da0c...579

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner henne godt. Et bestemorfang å sitte i, snakke om gamle dager, er gull verdt. En farfar som viser hvordan man fisker krabbe eller som tar med poden ut i båt. Brettspill, plukke blåbær, få lov til å være alene med en annen voksen som gir deg full oppmerksomhet uten at du må konkurrere med søsken. Bli hentet ekstra tidlig fra bhg/sfo. Bli sett. Lære. Føle seg en del av en større flokk. 

For den voksne: Føle at egne foreldre bryr seg, stiller opp, ønsker å tilbringe tid med deg og dine. Følelsen av å være en familie som er glade i hverandre. Vil hverandre vel. Er hverandres flokk. 

For de som aldri har dette. Som hver eneste dag, i alle ferier, høytider og merkedager føler at man er til bry for egne foreldre. Som merker sårheten, ensomheten og at det er utrolig slitsomt: Det er et tap. Og livet er litt fattigere. Men samtidig, kanskje det gjør deg mer bevisst på å lage egne gode minne med barna. Kanskje kommer dere hverandre nærmere. Og en dag vil dere være et samlingspunkt for familien. Dere vil kunne være de gode besteforeldrene. Gi barna det dere ikke hadde. Og skap minner med venner og hverandre i stedet. 

 

Anonymkode: 12bba...13d

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes budskapet i artikkelen ble helt feil med tanke på avlastning av slitne foreldre osv. Det er ikke det besteforeldre er til for.

Jeg er forøvrig enig i noe av det kronikken handler om, ønske om å være sammen med barna og skape minner. 

Jeg var veldig mye sammen med mine besteforeldre. Hytteturer på sommeren og telt i hagen. Jeg hadde et veldig godt forhold til de når de levde og kan ikke få sagt nok hva de betydde for meg.

Besteforeldrene til mine barn er alltid opptatt. Det skjer noe hele tiden. Vi sender melding om å finne på noe, men de skal på ett eller annet. Barna spør ikke lenger etter de.

Det synes jeg er trist. Barna mine går glipp av så utrolig mye som jeg fikk av både lærdom og minner.

Jeg trenger ikke avlastning, men jeg synes barna mine fortjener besteforeldre som vil tilbringe tid sammen med de! 

 

Anonymkode: 9df1a...50b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn har en bestefar som støtt henter på skolen og i barnehagen, som lager middag til de, tar de med seg ut og jobber og gjerne en hyttetur i helgene. Han bor rett over veien og de kommer og går som de vil, og vil de sove der er det alltid en oppredd seng. 

Han har aldri gjort dette for å avlaste meg og min mann, han gjør det fordi han elsker å være bestefar, og har aldri sett på det som stress eller plikt. De er små mennesker etter hans barn, så hvorfor skulle han gi blaffen i de?

Anonymkode: 1865b...5ab

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med alle oss som ikke har besteforeldre til barna? Mine foreldre døde før barnet vårt ble født, og mannens foreldre var både skrøpelige og bodde langt unna. Vi hadde så godt som aldri noen form for avlastning fra noen, og var glad til for å ha barnehage og sfo. Dere som har besteforeldre er heldige og det er opp til besteforeldrene hvor mye de ønsker, kan og orker å stille opp. Selvsagt fint og ønskelig om de gjør det, men det er absolutt ikke en selvfølge. For oss som ikke har hatt muligheten til dette virket det som mange er veldig bortskjemte med å få avlastning fra besteforeldrene hele tiden, og forventer dette også. Tenk heller litt på oss som ikke har denne muligheten i det hele tatt!

Anonymkode: 3d644...3f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med alle oss som ikke har besteforeldre til barna? Mine foreldre døde før barnet vårt ble født, og mannens foreldre var både skrøpelige og bodde langt unna. Vi hadde så godt som aldri noen form for avlastning fra noen, og var glad til for å ha barnehage og sfo. Dere som har besteforeldre er heldige og det er opp til besteforeldrene hvor mye de ønsker, kan og orker å stille opp. Selvsagt fint og ønskelig om de gjør det, men det er absolutt ikke en selvfølge. For oss som ikke har hatt muligheten til dette virket det som mange er veldig bortskjemte med å få avlastning fra besteforeldrene hele tiden, og forventer dette også. Tenk heller litt på oss som ikke har denne muligheten i det hele tatt!

Anonymkode: 3d644...3f7

Jeg synes faktisk det er mer trist å ha besteforeldre som ikke bryr seg i live enn at de er døde/skrøpelige. Vi som har oppegående friske foreldre som aldri gidder å bruke en eneste kcal på å bli kjent med barnebarna. Nå er våre unger så store at de vet at besteforeldrene på begge sider ikke bryr seg og det er ekstra vondt for oss foreldre. Hadde vært ti ganger lettere at de hadde vært døde eller syke så hadde barna sluppet å føle at de er til bry. 

Anonymkode: 745cd...a16

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner faktisk kronikkforfatteren godt, selv om jeg også ser hvordan noen kan syntes hun er «sytete». Her har vi et sett med besteforeldre som stiller opp 100%, og et sett som det «aldri passer» for. Sistnevnte bor 2 kilometer unna. Og vi ønsker oss ikke avlastning fordi vi ikke vil være sammen med barna våre hele tiden, vi ønsker oss faktisk en liten halvtime med barnepass slik at vi kan ha sex... Med to tette barn og en baby som kun sover oppå meg så blir det nemlig omtrent umulig å få til så lenge vi er alene med barna. Og de besteforeldrene som ikke bor timesvis unna er på hytta hele sommeren, selv da de var hjemom en tur for å vaske klær gadd de ikke å stikke innom for å hilse på. 

Hilsen en som ikke har hatt sex med mannen sin hele sommeren. 

Anonymkode: fdfba...5e9

Dere valgte da selv å få tette barn. Dere klarte da å ha sex da dere bare hadde 1 barn. Jeg hadde ikke vært barnevakt fordi barna mine skulle få ha sex. Jeg kunne passet de ab andre årsaker og ikke minst når det passer for meg og mine arbeidstider.

Sex klarer dere å få til hvis dere vil nå også.

Anonymkode: f5984...93c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mine foreldre gir blaffen i mine barn og oss, vi har en travel hverdag med det som hører med, de har vert på 2 korte besøk i år (bor 5 min kjøring unna) mitt søsken har også en travel hverdag, men de er titt og ofte der og passer barn og duller med dem, slik mitt søsken kan få gjøre akkurat som passer 

Anonymkode: 95552...90b

Ja sånn er svigermor og.Dulle med jenta si og drite i sønnen sin familie.  Kjøpe,passe,hjelpe osv i det uendelige.. Men vi må klare oss selv! Søsteren sine barn har mange andre.Men vi har ingen andre.Men sånn er vel en del av dagens besteforeldre!

Anonymkode: 87f88...feb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, addict skrev:

Jeg har en 9-åring og en baby på 6 mnd og kjenner godt til det problemet jo, men det har alltid løst seg. Jeg klandrer jo likevel ikke min mor for at hun reiser på ferie når hun faktisk har ferie, og ikke alltid har hun hatt ferie i de ukene heller. Disse problemene visste jeg jo av før jeg valgte å få barn. 

 

 

Men synes du ikke det er sårt at foreldrene dine aldri gidder å være med barna dine? For dersom dei gidder det, så er du jo ikke i samme situasjon som kronikkforfatteren. For det ville aldri blitt en kronikk, dersom besteforeldrene viste interesse resten av året. Foreldre som ikke ønsker at barna skal ha kontakt med besteforeldrene sine er enten sære, eller har uegnet besteforeldre. 

Anonymkode: 6a98d...2a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men synes du ikke det er sårt at foreldrene dine aldri gidder å være med barna dine? For dersom dei gidder det, så er du jo ikke i samme situasjon som kronikkforfatteren. For det ville aldri blitt en kronikk, dersom besteforeldrene viste interesse resten av året. Foreldre som ikke ønsker at barna skal ha kontakt med besteforeldrene sine er enten sære, eller har uegnet besteforeldre. 

Anonymkode: 6a98d...2a9

Jo, det er klart det er sårt å ha en så ufullstendig familie. Og klart, vi føler oss jo ikke spesielt mye verdt ovenfor svigermor. Ikke min far heller, han har jeg ikke kontakt med. Min mor bryr seg veldig, og er med oss så mye hun kan, men hun er fortsatt i full jobb med tenåring boende hjemme, så at hun ikke setter av ferien sin til å henge med oss er forståelig. 

 

Jeg klandrer de uansett ikke for å ikke kunne avlaste oss i ferien når vi endelig har fri sammen. Det kan godt hende at innlegget egentlig handler om "noe større", men det var så sutrete skrevet og så konkret at jeg ikke klarer å finne fram så mye medfølelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leser innlegget sånn som du gjør.

Selv var jeg mye hos mine besteforeldre, jobb ingen hindring. (3 av 4 jobbet!!..). De ønsket å  ha besøk av oss, og jeg opplevde genuin interesse da vi snakket sammen og delte opplevelser. (De ble og mye brukt som barnevakt...)

Mine foreldre hadde så laber interesse ovenfor egne barnebarn at jeg valgte å bosette meg langt fra de (før mine barn ble født). Det lille samværet mine barn har med sine besteforeldre er av mye bedre kvalitet enn det samværet mine søskens barn opplever. Mine barn vil dermed ikke føle seg uønsket, « i veien» eller tilsidesatt av sine besteforeldre, men heller tenke at det er den fysiske avstanden som er årsaken til den minimale kontakten.

Jeg forventer ikke, og kommer ikke til å oppfordre mine barn til å stille opp når besteforeldrene blir gamle.  Deres besteforeldre, de fortjener et postkort fra en eller annen plass adressert til gamlehjemmet.

Som man reder, ligger man.

Anonymkode: e8fe8...91a

Helt enig. Og det handler ikke om å ta en dag i ferien. Men dersom dei aldri har tid i hverdagen, da burde besteforeldrene sette av en dag i ferien. Dersom dei bryr seg, da... Men jeg har skjønt at det er ikke alle som gjør det. 

Er kun på kvinneguiden at en kronikk som ber om én dags avlastning, kan vri det til at foreldre får barn for at andre skal oppdra dem... Jeg finner det avlastende å være på besøk hos min mor, fordi vi finner på andre ting hos henne. Og så legger hun barna mine. Og lager middag. Jeg nyter det.  Og ungene digger det. For hun leser mye mer på sengekanten enn hva jeg gjør. 

Og hun kan selvsagt regne med mye besøk når hun blir gammel 😊

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da det ble klart for oss at besteforeldrene (fra mannens side) til våre barn ikke var interessert i annet enn å snakke på Skype noen ganger per uke (og slutte samtalen så fort et av barna begynte å grine litt ;)) og komme på besøk to ganger per år for å sitte i sofaen for å kommentere og kritisere vårt familieliv og hvordan barna ser ut, kreve service og måltider flere ganger per dag så kuttet vi rett og slett kommunikasjon til minimum. Vi ringer på Skype et par ganger per år. Det er ikke slik at besteforeldrene kan velge rollen sin selv, og bare gjøre det som faller i smak og unngå alt som de opplever slitsomt. Er besteforeldrene ikke interessert i å passe barna, leke med dem, være sammen så får de ikke komme på besøk heller. Enkelt og greit. Det er en annen sak hvis besteforeldrene er kjempegamle eller har dårlig helse og ikke kan hjelpe, men i vårt tilfelle er det snakk om besteforeldre på 50-60 i god helsestand. Ja, jeg forventer at besteforeldre hjelper og deltar i barnas liv til viss grad. Hvis de ikke gjør det så er det jo ikke noe relasjon mellom barna og besteforeldre uansett. Da kan de bare bli hjemme og nyte sin fritid alene uten stress. Det er jo deres valg.

Anonymkode: 4eb1f...346

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da det ble klart for oss at besteforeldrene (fra mannens side) til våre barn ikke var interessert i annet enn å snakke på Skype noen ganger per uke (og slutte samtalen så fort et av barna begynte å grine litt ;)) og komme på besøk to ganger per år for å sitte i sofaen for å kommentere og kritisere vårt familieliv og hvordan barna ser ut, kreve service og måltider flere ganger per dag så kuttet vi rett og slett kommunikasjon til minimum. Vi ringer på Skype et par ganger per år. Det er ikke slik at besteforeldrene kan velge rollen sin selv, og bare gjøre det som faller i smak og unngå alt som de opplever slitsomt. Er besteforeldrene ikke interessert i å passe barna, leke med dem, være sammen så får de ikke komme på besøk heller. Enkelt og greit. Det er en annen sak hvis besteforeldrene er kjempegamle eller har dårlig helse og ikke kan hjelpe, men i vårt tilfelle er det snakk om besteforeldre på 50-60 i god helsestand. Ja, jeg forventer at besteforeldre hjelper og deltar i barnas liv til viss grad. Hvis de ikke gjør det så er det jo ikke noe relasjon mellom barna og besteforeldre uansett. Da kan de bare bli hjemme og nyte sin fritid alene uten stress. Det er jo deres valg.

Anonymkode: 4eb1f...346

Helt enig med deg. Her forventer besteforeldre på begge sider at vi hver jul,påske og sommer pluss helger innimellom skal pakke bilen med tre unger og hund for å komme på besøk. Og det har vi gjort i mange år. Men nå er det slutt på det. Vi ender alltid opp med å stå å lage middag mens besteforeldre enten sitter ute å røyker eller trykker på iPad. De leker aldri med barna og tar de aldri med på noe når vi er der. Ofte drar de ut for å treffe egne venner osv. Så vi har ofte følt at vi er i veien. Selv om vi lager middag hver dag, tar av oss ungene 24/7 osv. Dvs ingen ekstra jobb for de at vi er der.

Men vi har håpet og trodd at de en dag skal vise interesse for ungenes skyld. Men nå er det nok. Nå får de komme til oss om de gidder. Vi drar aldri på overnattingsbesøk til de igjen. 

Anonymkode: 745cd...a16

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...