Gå til innhold

Besteforeldre som gir blaffen i barnebarna.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke ute etter å bruke besteforeldre som barnevakt, men å skape en relasjon mellom barnebarn og besteforeldre. Her er min samboer sin far av den typen som aldri stiller opp og alt må tilpasses han. Har har dame som aldri har vært med i sosiale/familiære settinger før de siste årene. Hun forventer jeg ikke noe av, da de selv har holdt henne unna. Men bestefar derimot forventer jeg litt fra. Han kan kun møtes når det passer han og ja han er pensjonist.. vi med små barn må la det gå utover hvil, leggetid osv hvis vi skal møtes. Nå vi da møtes sitter han på en stol og tar ikke noe iniativ til å være med barnebarna. Han kan prate litt med barna, men ikke leke, da blir han jo sliten. Her i Trøndelag er det varmt nå.  Vi ble invitert med på badetur, tror dere han egngasjerte seg i barna? Nei, da lå han bare på standen og solte seg, gikk på andre siden av stranden for å kjøle seg ned. Koster det så mye å ta seg tid til barnebarna? Det eldste barnet er nå gammel nok til å forstå og blir såret over lite initiativ fra bestefar. Jeg har mest lyst til å gi opp å skape en relasjon, men det er den eneste barna har igjen av slekt på den siden.

Anonymkode: a4d84...717

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde det innlegget på NRK var ironisk. Det var noe av det mest sytete jeg har lest. Ja, jeg skjønner at det er skrevet av en sliten småbarnsmor, men likevel..

Hvorfor forventer foreldre at besteforeldre skal ta barnebarna? Jeg skjønner ikke det.

Ja, jeg og mine barn har vært litt sammen foreldrene mine i sommer. Sammen. For jeg forventer overhodet ikke noe avlastning fra dem, men vi kan godt skape gode minner sammen. Noen sommere har de vært borte hele sommeren på utenlandstur, og det unner jeg dem. De fortjener virkelig å få skape gode minner sammen, reise og kose seg.

Besteforeldre er ferdig med småbarnslivet. De kan faktisk gjøre som de vil i feriene, uten at vi skal bli fornærmet på dem. 

Foreldre må også skjønne at vi lever i en helt annen tid nå, enn det våre besteforeldre gjorde. Begge besteforeldrene er gjerne yrkesaktive nå, og har bare tildelte ferieuker selv. De er mer aktiv i fritiden og har generelt mer å gjøre selv. Da bør der utvises forståelse for at de faktisk vil slappe av i ferien selv. 

Så får heller foreldre skaffe barnevakt, så de kan få slappe av noen timer ved behov.

Foreldrene mine fikk forresten barn igjen da jeg var 17 og flyttet ut for å gå skole. Jeg kan ikke akkurat påstå at jeg heller var særlig flink til å avlaste mine foreldre i ferier og helger så de fikk slappe av. 

Det er jo foreldrene selv som har valgt å få barn, og da bør de jo ikke få flere barn enn de faktisk evner å håndtere. Det er ikke besteforeldre som har valg å få småbarn igjen. 

Småbarnslivet varer dessuten bare noen år, så frem foreldrene ikke velger flere barn. Så det er bare å stå i det, så blir det bedre.

 

 

 

Anonymkode: 24554...27e

Besteforeldrene valgte jo også selv å få barn. Og man slutter ikke å være foreldre etter barna har blitt voksne. Og det å skaffe barnevakt idag er ikke enkelt. Foreldre idag er mye mer alene enn før i tiden. Før var nære naboskap der man bare stakk innom på besøk mer vanlig. Nå til dags er det svært mange som ikke engang kjenner naboene sine. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en bestemor. Skulle så gjerne tilbrakt mer tid med barnebarn. Jeg får det bare ikke til. Jeg jobber fulltid og pendler. Mine barnebarn bor et lite stykke unna. Selv har jeg begrensninger pga kronisk sykdom. 

Jeg har aldri ferie på sommeren. Min ferie er for å hente meg inn slik at jeg klarer jobb. 

Dette er min store sorg. At jeg ikke kan være mer tilstede for barnebarn. Jeg sitter gjerne barnevakt når jeg får det til. Verdien av at foreldrene får tatt vare på forholdet er en investering. Jeg koser meg med barnebarn, men det har også en pris å betale for meg.

Anonymkode: 7d70e...a8c

Håper du vinner i lotto. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, FrøkenMånestråle skrev:

Jeg har ikke besteforeldre til mitt barn og det går helt greit. Selvfølgelig skulle jeg ønske at han hadde hatt min farmor og farfar for de var fantastiske, og jeg håper at jeg blir en like god bestemor hvis jeg noengang for et barnebarn. ☺️

Men det blir feil å forvente at besteforeldre skal stille opp, det må de gjøre hvis de ønsker det, og det er ikke alle som vil det. Jeg har flere  bekjente som sier at de gleder seg til at barna vokser opp for da kan de gjøre som de vil igjen. Alle er ikke like, er ikke alle som har glede av å passe barn. 

Gidd å få barn da, tenker nå jeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fordi man ønsker at foreldre skal være der for barna sine, fordi at man ønsker at ens egne foreldre skal bry seg om det viktigste i barnas liv, altså barna (foreldrenes barnebarn) , så er man så håpløs at man heller skal droppe å få barn? Har dere lest teksten, eller har dere bare bestemt dere for å tolke den med torn i øyet? 

Anonymkode: 6a98d...2a9

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så fordi man ønsker at foreldre skal være der for barna sine, fordi at man ønsker at ens egne foreldre skal bry seg om det viktigste i barnas liv, altså barna (foreldrenes barnebarn) , så er man så håpløs at man heller skal droppe å få barn? Har dere lest teksten, eller har dere bare bestemt dere for å tolke den med torn i øyet? 

Anonymkode: 6a98d...2a9

Eh nei. Jeg sikter til folk som får barn men ikke liker å tilbringe tid med de og heller gleder seg til barna blir voksne så de endelig får fri. Og da mener jeg også besteforeldre som ikke vil tilbringe tid med barnebarna av samme grunn. 

Endret av Maleficenta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er litt spesielt at besteforeldre ikke har tid til en eneste dag med besøk av barnebarna i sommerferien. Før var dette helt normalt, men i egoismens tidsalder så har folk det fryktelig travelt tydeligvis.

Anonymkode: 0acae...468

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser overhodet ikke en forelder som ønsker at besteforeldrene skal gjøre jobben hennes, men besteforeldre som viser genuin interesse og som ønsker å tilbringe tid med barnebarna sine. Her er vi heldige og har slike besteforeldre på begge sider, titt og stadig ønsker de også å være med barna alene da de syntes det skaper tettere bånd enn når vi foreldrene er rundt hele tiden. Selvfølgelig skal besteforeldre få lov til å realisere seg selv og reise og tilbringe tiden som de vil, samtidig må det få lov til å være sårt å oppleve at ens egne foreldre ikke er særlig investert i det kjæreste man har? At man av og til syntes det er deilig å få «fri» fra barna gjør en overhodet ikke til en dårlig mor eller far, tvert imot syntes jeg det nesten er rart om man ikke har behov for det. De fleste av oss vil vel da ønske at barna er med familie som ønsker å tilbringe tid med dem. Foreldrene får ett pusterom og besteforeldre og barnebarn knytter bånd. Den martyrholdningen som hersker her i Norge når det kommer til rollen som forelder syntes jeg er helt merkelig. Ta stolthet i å aldri ha lyst til å ha litt tid borte fra barna sine og bare være seg, helst ikke ha barnevakt før de begynner på skolen er for meg helt fremmed. Det er en viktig del av ett barns liv å ha tette relasjoner med andre enn foreldrene og lærer dem andre sosiale koder. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, moroklompen skrev:

Ta stolthet i å aldri ha lyst til å ha litt tid borte fra barna sine og bare være seg, helst ikke ha barnevakt før de begynner på skolen er for meg helt fremmed. Det er en viktig del av ett barns liv å ha tette relasjoner med andre enn foreldrene og lærer dem andre sosiale koder. 

Ja, det er vel heller bedre å ha stolthet rundt det å kunne tilby sitt barn en stor familie? Det å ha familie rundt seg som ser barnet gjør jo at barnet føler seg mer trygg og sett. Tanter, onkler, besteforeldre osv er alle med på å skape nettverk og trygghet. Det er veldig viktig og "ekte rikdom" 

Men tenker også at om noen er psykisk slitne, eller er syke, så skal de ikke ha dårlig samvittighet for å ikke orke å passe barn. Men man kan se barnet selv om man ikke passer det eller har det på overnatting. Kan man gi ens egne barn avlastning så er det så klart er stort pluss. 

Anonymkode: f33d8...4dc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Det så du det. Barna har TRE ukers ferie. Det er ikke mye. Det må da foreldre klare. Tre uker de ikke kan dumpe barna i bhg/SFO. 

Personlig kommer jeg ikke til å bli noen superbestemor. Jeg har hatt barn siden jeg var tenåring, hvilket er veldig koselig, men når sistemann flytter ut så er jeg i femtiårene. Da skal jeg ha tid til å være bare meg. Det har vært utfordringer både med et av barna og meg selv som har krevd mye. Ikke hsr jeg stor kapasitet heller. Ikke dermed sagt at jeg aldri skal stille opp, men noen ukentlig forpliktelse blir det ikke. 

Anonymkode: a0186...763

Noen steder er det mer en tre uker 

Anonymkode: 4d052...6b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvorfor skal man egentlig tilbringe tid med barnebarna sine? Hvorfor skal man egentlig skape relasjoner,  lage gode opplevelser og være glade i hverandre? 

Hvorfor skal jeg dra hjem til mine foreldre og lage middag til dem, når de ikke hadde tid til meg og mine da vi alle var yngre? 

Vi trenger alle hjelp. Forskjellig type hjelp i forskjellige typer situasjoner og etter hvor man er i livet. 

Anonymkode: d27ac...b6b

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes disse individualistiske tendensene i samfunnet er ganske triste i grunn. Det er ikke lenger greit å forvente at de nærmeste stiller opp, virker det som. Man skal ikke regne med noen. Man skal helst klare seg selv og stå på egne ben fra man er myndig, ellers er man uselvstendig. For et trist samfunn. 

Anonymkode: c64ef...046

Jeg er så enig med deg. Det er ufattelig trist at man ikke skal kunne forvente noe hjelp av sin egen familie. Dette er faktisk en skummel samfunnsutvikling! 

Selv har jeg et utrolig godt forhold til min bestemor, jeg elsker henne overalt på jord. Jeg er så takknemlig for at hun stilte opp for meg da jeg var barn. Nå har jeg nylig fått mitt eget barn, og jeg skal stille opp for henne til jeg dør. Det er det man gjør når man er forelder. Har jeg helse til det så skal jeg ha barnebarna mine så mye jeg kan! 

Blir trist, og faktisk litt skremt når jeg leser de sure innleggene her. Innleggene som handler om at man bare bør glemme å ønske seg hjelp av egen familie. 

Anonymkode: ed843...729

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sokkar skrev:

Forstår at vi leser dette innlegget forskjellig. 

Jeg leser det slik;

Hun skulle ønske foreldrene stilte opp, og var en verdifull resurs for barnebarna. Slik hun husker sine besteforeldre. Hun husker besteforeldrene som noen som ønsket å tilbringe tid med henne. Som ønsket å skape minner med henne. Jeg skjønner at hun som skriver innlegget synes det er sårt, at barna ikke får oppleve å skape gode minner med sine besteforeldre. Er det for mye forlangt å sette av en dag til barnebarna? 

Hun ønsker ikke avlastning en gang i mnd. Hun ønsker ikke at besteforeldrene skal ta seg av barna. Hun ønsker at besteforeldrene skal være med barnebarna, som dei ga utrykk for at dei var så glad for at skulle komme. 

Jeg leser at hun ønsker det for barna sin del, mer enn for sin egen. 

Og jeg personlig, forstår at hun er skuffet. Mine foreldre har ikke hatt barna mine alene i ferien. Men elles i året er dei kjempeflinke. Vi er på middag og kaffe, og barna mine forguder besteforeldrene sine. Og det er jeg glad for. Jeg skal også bli en slik bestemor, som stjeler barnebarna mine. Fordi det er uten foreldrene vi virkelig får kvalitetstid sammen. 

Og, så lurer jeg på... Desse besteforeldrene som ikke stiller opp og er tilstede i barna og barnebarna sin hverdag.... Forventer dei besøk når dei blir gamle og grå, og kanskje trenger hjelp og avlastning til småting? Mine foreldre fekk ikke barn for at vi skal pleie dei som eldre, men så mye som dei gjør for meg, så kan dei ta det som en selvfølge at jeg stiller opp den dagen dei trenger det. For slikt gjør man for mennesker og familie man elsker. Men der skjønner jeg at jeg og mange av dere tenker helt ulikt.

Jeg leser innlegget sånn som du gjør.

Selv var jeg mye hos mine besteforeldre, jobb ingen hindring. (3 av 4 jobbet!!..). De ønsket å  ha besøk av oss, og jeg opplevde genuin interesse da vi snakket sammen og delte opplevelser. (De ble og mye brukt som barnevakt...)

Mine foreldre hadde så laber interesse ovenfor egne barnebarn at jeg valgte å bosette meg langt fra de (før mine barn ble født). Det lille samværet mine barn har med sine besteforeldre er av mye bedre kvalitet enn det samværet mine søskens barn opplever. Mine barn vil dermed ikke føle seg uønsket, « i veien» eller tilsidesatt av sine besteforeldre, men heller tenke at det er den fysiske avstanden som er årsaken til den minimale kontakten.

Jeg forventer ikke, og kommer ikke til å oppfordre mine barn til å stille opp når besteforeldrene blir gamle.  Deres besteforeldre, de fortjener et postkort fra en eller annen plass adressert til gamlehjemmet.

Som man reder, ligger man.

Anonymkode: e8fe8...91a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er den nye trenden ser det ut som

https://www.nrk.no/ytring/mommo-og-moffa-pa-egotripp-1.14635379

"Frustrasjonen gnager i bakhodet over at besteforeldrene ikke prioriterer én eneste dag av ferien til å være sammen med barnebarna sine. "

Anonymkode: 2dada...709

Syns det er så flott og se mange besteforeldre stille opp for barnebarna sine.Det er godt å ha.Når de tar de med på ting og er med de. I parker,på ferie,på hytten,på kino ,på tur,bade, osv. Bare synd barna mine ikke har det.Når så mange rundt oss har det. Ikke har vi annen familie heller. Nei dagens besteforeldre som holder på sånn er egoister og tenker kun på seg og sitt. Tenker spesielt på de som har fri og mulighet.Men bare ikke orker..Å så slitsomt..og så.sutrer de selv når de sitter på gamlehjemmet senere.. jaja.Noen ganger er det bedre uten!

Anonymkode: 87f88...feb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine besteforeldre har aldri visst interesse for meg. Foreldrene til min mor har jeg bodd i samme by som hele livet og de har aldri vært interessert i å bli kjent med eller å tilbringe tid med meg og søsknene mine. De har derimot brukt mye tid med barnet til min onkel. De har kommet i bursdager men å sees et par ganger i året skaper ikke den beste relasjonen. Jeg synes det er sårt. Nå har de blitt så gamle, den tiden som var vært får vi aldri tilbake og jeg synes det er trist at de ikke har skapt minner med og brukt tid med barnebarna sine, for deres del og for min egen del. Jeg prøver å besøke så mye som mulig å være der for dem nå i deres sykdom, men jeg merker jo godt at vi egentlig ikke kjenner hverandre. 

Anonymkode: adf79...6f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine besteforeldre har aldri visst interesse for meg. Foreldrene til min mor har jeg bodd i samme by som hele livet og de har aldri vært interessert i å bli kjent med eller å tilbringe tid med meg og søsknene mine. De har derimot brukt mye tid med barnet til min onkel. De har kommet i bursdager men å sees et par ganger i året skaper ikke den beste relasjonen. Jeg synes det er sårt. Nå har de blitt så gamle, den tiden som var vært får vi aldri tilbake og jeg synes det er trist at de ikke har skapt minner med og brukt tid med barnebarna sine, for deres del og for min egen del. Jeg prøver å besøke så mye som mulig å være der for dem nå i deres sykdom, men jeg merker jo godt at vi egentlig ikke kjenner hverandre. 

Anonymkode: adf79...6f2

At du gidder å stille opp når de er så kjipe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mine foreldre gir blaffen i mine barn og oss, vi har en travel hverdag med det som hører med, de har vert på 2 korte besøk i år (bor 5 min kjøring unna) mitt søsken har også en travel hverdag, men de er titt og ofte der og passer barn og duller med dem, slik mitt søsken kan få gjøre akkurat som passer 

Anonymkode: 95552...90b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er den nye trenden ser det ut som

https://www.nrk.no/ytring/mommo-og-moffa-pa-egotripp-1.14635379

"Frustrasjonen gnager i bakhodet over at besteforeldrene ikke prioriterer én eneste dag av ferien til å være sammen med barnebarna sine. "

Anonymkode: 2dada...709

 

Kjenner meg igjen, dog med unntaket at det er bare mitt barn som behandles slik. De andre barnebarna er på ferie med dem og er med dem nesten daglig.

Besteforeldrene bor to hus bortenfor. De har sett barnebarnet sitt 4-5 timer siden 1.juni. De vil bare tilbringe tid med barnebarnet om andre ser dem. F.eks om vi har besøk av andre besteforeldre som tar seg bry med å reise og å bruke mye tid med barnebarna. Da dukker de opp. Ellers virker det som de tvinger seg selv til å si hei innimellom og det er det hele.

Anonymkode: c287c...a5f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, addict said:

Det sier jeg ikke, men å klandre besteforeldrene sine fordi de velger å dra på ferie akkurat når barnehagen er stengt og å hevde at det er noe galt med generasjon besteforeldre generelt fordi man er sliten av å være med ungene sine er noe annet enn å få avlasting av og til. 

Er det mange her i tråden, og du blant de, som virker å ikke skjønne problemet. Det er en kabal som må opp, med ferier. Hvis man har barnehagebarn og skolebarn, så har de totalt mellom seg 5-6 uker ferie. Foreldrene har ikke like mye. Foreldre har kanskje 3 uker igjen av sin ferie, pga de måtte jo også bruke ferieukene og feriedagene på høstferie, vinterferie, påskeferie, juleferie. Eneste måte dette går opp er hvis en far tar 3 uker først, så mor tar 3 uker etterpå. I det tilfelle kan ikke familien ha ferien sammen, og det er jo også ganske trist. Så ja, man må kunne forvente at besteforeldrene stiller opp for ei uke ihvertfall?

Jeg er født i 1981, og jeg husker MASSEVIS av tid som jeg var sammen med besteforeldre. Spesielt om sommeren men også overnatting ellers. Det gjør samboeren min også. Men vi begge oppvokst i små byer der både foreldre og besteforeldre bodde. Vi selv er heldig som har ihvertfall et par av besteforeldre som stiller opp så godt de kan. De bor litt langt, det er 4,5 timer kjøring imellom oss, men vi ses alikevel nesten hver måned. Det er deilig og jeg vet ikke hvordan vi ville klart oss uten denne lille avlasting, med to små barn. Da tror ikke jeg ville turt å få flere barn enn ett. 

De besteforeldre som velger eget liv, venner, og reise. De håper vel ikke på noe hjelp, selskap eller omsorg i slutten av livet heller, ikke sant. Fra de som de ikke brydde seg særlig om tidligere. 

Anonymkode: 03395...9ef

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke sende skolekids på sommerskole eller feriekoloni lengre? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...