Gå til innhold

Glutenmel erstatning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har funnet en del veganske oppskrifter jeg vil lage der det brukes glutenmel. Det er visst det som gir hele "kjøttkonsistensen" i blant annet en "kjøttdeig" oppskrift og pølseoppskrift jeg fant. Går det an å bytte ut glutenmelet med f.eks hvetemel eller potetmel? Eller må jeg kjøpe inn glutenmel? Ser det er flere som har prøvd å spurt forfatterene, men ingen får svar. Erfaringer? :)

Anonymkode: 2bee9...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei det går ikke, da glutenmel har en helt egen konsistens og smak. Har sett noen bytte ut "kjøttet" laget av glutenmel med soyachunks eller lignende i oppskrifter, men usikker på resultatet da. 

Anonymkode: 07d9f...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tusen takk for svar :) 

Anonymkode: 2bee9...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Og du sier jo svaret selv i innlegget ditt. Men det finnes oppskrifter på pølser etc som ikke er basert på seitan(glutenmel)

Anonymkode: e94c0...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lage denne kjøtterstatningen selv, av vanlig hvetemel. Det har jeg forsøkt selv, med gode resultater.

Her er en side hvor man finner oppskrift både på seitan av glutenmel, og av vanlig hvetemel.

Den eneste forskjellen, og jeg har forstått riktig er at glutenmelet er behandlet slik at all stivelsen er vasket bort. Men dennestivelsen kan  du like gjerne vaske bort hjemme.

https://no.fitness-n-health.com/seitan-how-healthy-is-meat-substitute-1240

Anonymkode: 8004d...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...