Gå til innhold

Pakke kategori B trafikkskolle


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Hvis du bor i norge får du jo ikke brukt et utenlands førekort her. Og du får ikke byttet inn et førekort du tok mens du bodde i Norge. Du må flytte tilbake i minst 6 måneder for å kunne få byttet det inn med norsk førekort.

Here you go if you dont believe me. https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/forerkort-i-og-utenfor-norge/forerkort-fra-land-innenfor-eu-eos

Jeg har hørt solforholdene i Burgas i Bulgaria er veldig fint i september og sjaførkurset koster bare 300E. Kanskje det er tid for lit solferie 😄 and show the middle finger to the Norwegian trafikkalskolene. Jeg synes de 2200E jeg brukte så lenge er mer en NOK!

Anonymkode: 6078e...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Din egen feil det der :) OM du ikke gjør noe research før du bruker så mye penger så får du bare få svi på ballane dine

Anonymkode: 9508d...4a9

Unfortunatly det du sier er so tro 😂 Finaly some compasion for my poor soul.

Anonymkode: 6078e...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

This is not true for the EU countries. Most of EU citizens support address registrations in their lands. AS long AS the own property. Then they have zero problems issuing license Which according to EOS regulations Which Norway has signed gets accepted immediatly innorway. Which means that if i have license with 10 years validitet from EU land I dont Even need to convert it to Norwegian.

Anonymkode: 6078e...b52

This is not correct. A citizen of another EU/EEA country can use it as long as they want. But a norwegian resident cannot go to another country to save money on the licence.

So if you take the licence while you reside in romania, you dont need to exchange it and you can use it here, or exchange it. If you dont reside there, and take the licence there, you cant use it here and you cant exchange it.

https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/forerkort-i-og-utenfor-norge/forerkort-fra-land-innenfor-eu-eos/bruk-av-eu-eos-forerkort-i-norge

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Here you go if you dont believe me. https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/forerkort-i-og-utenfor-norge/forerkort-fra-land-innenfor-eu-eos

Jeg har hørt solforholdene i Burgas i Bulgaria er veldig fint i september og sjaførkurset koster bare 300E. Kanskje det er tid for lit solferie 😄 and show the middle finger to the Norwegian trafikkalskolene. Jeg synes de 2200E jeg brukte så lenge er mer en NOK!

Anonymkode: 6078e...b52

Førerkort utstedt i strid med kravet til fast bopel eller studieopphold

Førerkort kan i utgangspunktet bare utstedes av land hvor du har fast bopel eller oppholder deg i forbindelse med studier. Er førerkortet ditt utstedt i et land du ikke har fast bopel eller studieopphold, kan det være at førerkortet ikke er gyldig for kjøring i Norge.

Fremgår det av informasjon på førerkortet, eller informasjon fra utstederstaten, at vilkårene for utstedelse ikke var oppfylt på utstedelsestidspunktet, kan Statens vegvesen starte undersøkelser for å avgjøre om førerkortet er gyldig for kjøring i Norge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Here you go if you dont believe me. https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/forerkort-i-og-utenfor-norge/forerkort-fra-land-innenfor-eu-eos

Jeg har hørt solforholdene i Burgas i Bulgaria er veldig fint i september og sjaførkurset koster bare 300E. Kanskje det er tid for lit solferie 😄 and show the middle finger to the Norwegian trafikkalskolene. Jeg synes de 2200E jeg brukte så lenge er mer en NOK!

Anonymkode: 6078e...b52

Førerkort utstedt i strid med kravet til fast bopel eller studieopphold

Førerkort kan i utgangspunktet bare utstedes av land hvor du har fast bopel eller oppholder deg i forbindelse med studier. Er førerkortet ditt utstedt i et land du ikke har fast bopel eller studieopphold, kan det være at førerkortet ikke er gyldig for kjøring i Norge.

Fremgår det av informasjon på førerkortet, eller informasjon fra utstederstaten, at vilkårene for utstedelse ikke var oppfylt på utstedelsestidspunktet, kan Statens vegvesen starte undersøkelser for å avgjøre om førerkortet er gyldig for kjøring i Norge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Here you go if you dont believe me. https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/forerkort-i-og-utenfor-norge/forerkort-fra-land-innenfor-eu-eos

Jeg har hørt solforholdene i Burgas i Bulgaria er veldig fint i september og sjaførkurset koster bare 300E. Kanskje det er tid for lit solferie 😄 and show the middle finger to the Norwegian trafikkalskolene. Jeg synes de 2200E jeg brukte så lenge er mer en NOK!

Anonymkode: 6078e...b52

It says the opposite of what you are claiming. So lol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norge har vi forskjellige regler for førerkort fra land innenfor og utenfor EU/EØS. Vi skiller også mellom retten til å kjøre med det utenlandske førerkortet i Norge og retten til å bytte inn det utenlandske førerkortet i et norsk førerkort.

Hovedregelen for førerkort fra land innenfor EU/EØS er at de kan brukes i Norge så lenge de er gyldige og kan byttes direkte inn til norsk førerkort uten prøver. Reglene for førerkort fra land utenfor EU/EØS er strengere. Førerkort fra de fleste land utenfor EU/EØS kan brukes i Norge i inntil tre måneder. Førerkort fra kun et fåtall av disse landene kan byttes inn i et norsk førerkort. Kravet er her at man består ny prøve innenfor visse tidsfrister.

Bakgrunnen for skillet er at Norge gjennom EØS-avtalen er bundet av EUs regelverk for førerkort. Et viktig prinsipp i dette regelverket er at medlemslandene skal godkjenne hverandres førerkort. Utenfor EU/EØS har Norge ingen lignende avtaler.

For bruk av norske førerkort i utlandet se her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...