AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #1 Del Skrevet 26. juli 2019 Hei, jeg har et spørsmål. Jeg prøver å for kjørelisens i norge jeg allerede had 15 kjøretimer i utlandet i et veldig tett byen så synes jeg har erfaring i mye verre trafikkforhold sammenlignet med det som er normal i Norge. Jeg bestilte et pakke med antall timer og alle diverse greiene for kategori B. Jeg forventer at når jeg tar pakke jeg vil vare klar for å ta lisensen og om jeg trenger noe ekstra timer da vil jeg bestile dem i tileg. Men det som skjer er i øyeblikket jeg begynner å kjøre de larene spør meg om jeg vil ha kjøretime på fredag og plutselig blir det ekstrakjøretime utenfor pakken. Samtidig jeg er ikke ferdig med pakken. What the hell ? Lareren sa til meg at det er normal at en elev bruker 30000 35000 kroner for å ta lisensen. OK men jeg allerede har 15 timer da jeg startet opplaringen så er jeg ikke helt fra bunn. Er det noe jeg ikke forstår i disse trafikkskolepakker ? Hvordan fungerer hele systemet med de trafikkskolene i norge ? Jeg begyner å bli virkelig missfornoyed med valget mit å ta lisensen i norge istedenfor hjemnelandet mit. Det jeg synes er normal er at du har en kurs, når du er ferdig du får mulighet å ta prøve. Hvis du føller seg utrygd da tar du ekstra kjøretimer. Det som jeg synes er helt unormal er å bestile kjøretimer før kurset er ferdig. Kan noen sette lys på saken min ? Takk! Anonymkode: 6078e...b52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Darkrobin27 Skrevet 26. juli 2019 #2 Del Skrevet 26. juli 2019 (endret) Først er det trafikalt grunnkurs, Så må du ta trinn 4. Normalt sett så bedømmer kjørelæreren om du er klar for og gå videre opp i stegene, om dem føler at du ikke er klar, så må du ta ekstra kjøretimer som er utenfor pakken. Husk, bare fordi du kjøpte pakken betyr det ikke beståttgaranti. Pakken er bare en hel pakke som jeg trur du får litt billigere en om du har kjøpt alt invidiuelt. Du må også ta teoriprøven før du kan ta føreprøven, der kan du bare ha 7 feil av 45 spørsmål. Endret 26. juli 2019 av Darkrobin27 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #3 Del Skrevet 26. juli 2019 Har du satt opp dato på alle kjøretimene i pakken? Dette kan jo være en misforståelse hvis dette har skjedd. At du alt har satt opp alle kjøretimene du har betalt for, men de spør om du vil ha flere siden de har ledig time nå på fredag. Anonymkode: 5e83e...861 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brimi Skrevet 26. juli 2019 #4 Del Skrevet 26. juli 2019 Hvor mange kjøretimer har du inkludert i pakken og hvor mange kjøretimer i Norge har du tatt? For hvis du har brukt opp kjøretimene i pakken, må du betale hvis du trenger fler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frostrose Skrevet 26. juli 2019 #5 Del Skrevet 26. juli 2019 Det anbefales å øvelseskjøre minimum 100 timer utenom pakken. Det kan man gjøre med foreldre, bekjente eller med kjøreskolen. Helt opptil deg. Poenget med pakken er at alt som er OBLIGATORISK er inkludert (og rimeligere ettersom du binder deg til skolen). Du lå altså ofte kjøre mye mer. For hvert trinn i pakken er det visse ferdigheter du må ha. Dersom du ikke vil klare trinnprøven, sier kjørelærer at du bør ta flere timer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #6 Del Skrevet 26. juli 2019 Wow! Det er fryktelig dyrt å ta lisens i Norge. Det ser ut jeg vil ha en lang ferie i EU landet mitt. Jeg anbefaler til alle utlandninger å ikke ta lisens i Norge det er en stor penger hule. Samtidig oslo er ikke så stor byen og trafikken er ikke tett nok for at man kan lære seg på god måte. Anonymkode: 6078e...b52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #7 Del Skrevet 26. juli 2019 Jeg vil stille spørsmålet på litt annen måte. Jeg har 6-år høy utdaning og når noen gi meg oppdrag gjennom selskapet jeg jobber for betaler 1100-1500kr. Av disse jeg tar kanskje 50% og betaler skatt i tilleg.Samtidig jeg som person, ikke bedrift må betale 800kr per time til noen som har Max videregående. Serioisly?????!!!! Hvorfor har jeg motivasjon å studere 6 år ???? jeg har ikke foreldrene mine her eller så mange venner for å bare si. Hei mind if give me a free course so i dont have to pay 100 000kr for a license. Anonymkode: 6078e...b52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #8 Del Skrevet 26. juli 2019 11 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vil stille spørsmålet på litt annen måte. Jeg har 6-år høy utdaning og når noen gi meg oppdrag gjennom selskapet jeg jobber for betaler 1100-1500kr. Av disse jeg tar kanskje 50% og betaler skatt i tilleg.Samtidig jeg som person, ikke bedrift må betale 800kr per time til noen som har Max videregående. Serioisly?????!!!! Hvorfor har jeg motivasjon å studere 6 år ???? jeg har ikke foreldrene mine her eller så mange venner for å bare si. Hei mind if give me a free course so i dont have to pay 100 000kr for a license. Anonymkode: 6078e...b52 Hva har dette med bil å gjøre? Anonymkode: 9508d...4a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #9 Del Skrevet 26. juli 2019 26 minutter siden, AnonymBruker said: Wow! Det er fryktelig dyrt å ta lisens i Norge. Det ser ut jeg vil ha en lang ferie i EU landet mitt. Jeg anbefaler til alle utlandninger å ikke ta lisens i Norge det er en stor penger hule. Samtidig oslo er ikke så stor byen og trafikken er ikke tett nok for at man kan lære seg på god måte. Anonymkode: 6078e...b52 I norge lærer du og kjøre bil ordentlig på en sikker måte. I utlandet så trur jeg ikke de tar det så seriøst som vi tar det. Ja det koster penger, men det er fordi du blir lært opp på en trygg måte hvordan du skal håndtere deg i trafikken.. Du må være den eneste utlendingen som har klaget på dette som jeg har hørt om iallefall. Anonymkode: 9508d...4a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #10 Del Skrevet 26. juli 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: I norge lærer du og kjøre bil ordentlig på en sikker måte. I utlandet så trur jeg ikke de tar det så seriøst som vi tar det. Ja det koster penger, men det er fordi du blir lært opp på en trygg måte hvordan du skal håndtere deg i trafikken.. Du må være den eneste utlendingen som har klaget på dette som jeg har hørt om iallefall. Anonymkode: 9508d...4a9 Sier du at i Oslo man vil lære seg bedre en i Munich f.ex. Eller Paris, eller Warszawa eller Bucharest eller Barcelona? Seriously ? Alle byene har mer komplett traffik sammenlignet med det man kan finne her samtidig prisen for å ta lappen er mye billigere. For eksempel gjennomsnittlig i frankerikke det koster 1000E for å ta lisens. Sier du at i Norge jeg vil lære meg bedre i en 1 milion stor byen sammenlignet med å kjøre i en byen som ligger på 3 millioner ? Jeg tror ikke det. 40 hours kjøreplanen i Tyskland koster 1500E. What exactly i am paying for? For my point of view nordmenn er completly screwed:) Anonymkode: 6078e...b52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #11 Del Skrevet 26. juli 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: I norge lærer du og kjøre bil ordentlig på en sikker måte. I utlandet så trur jeg ikke de tar det så seriøst som vi tar det. Ja det koster penger, men det er fordi du blir lært opp på en trygg måte hvordan du skal håndtere deg i trafikken.. Du må være den eneste utlendingen som har klaget på dette som jeg har hørt om iallefall. Anonymkode: 9508d...4a9 Oh and by the way grunnen du har ikke hørt noe er fordi ingen tar lisensen i Norge. Jeg fikk mange warnings å ikke gjøre det fra venner å bare ta en lang ferie men jeg var veldig travel i det siste og tenkte det kan ikke vare så verst. Vel jeg tok feil 😆. Mest sansynlig de veldi få folk fra EU som har tatt lisensen her er so ashamed of how royaly screwed they were. That they are keeping low profile and are trying to forget it 😀 Anonymkode: 6078e...b52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #12 Del Skrevet 26. juli 2019 35 minutter siden, AnonymBruker said: Oh and by the way grunnen du har ikke hørt noe er fordi ingen tar lisensen i Norge. Jeg fikk mange warnings å ikke gjøre det fra venner å bare ta en lang ferie men jeg var veldig travel i det siste og tenkte det kan ikke vare så verst. Vel jeg tok feil 😆. Mest sansynlig de veldi få folk fra EU som har tatt lisensen her er so ashamed of how royaly screwed they were. That they are keeping low profile and are trying to forget it 😀 Anonymkode: 6078e...b52 Merkeligt at jeg ser utlendinger tar lappen hele tiden da Så igjen, argumentasjonen ditt er faktisk ganske elendigt. Og igjen, du kan ikke "compare" pris i utlandet og norge med tanke på at alle land har forskjelliga valuta kurser, så det blir feil. Men igjen, du gjør som du vil Men ikke kom her og prøve og fortelle hva andre skal gjøre.. det blir for dumt.. Bare fordi du ikke fikk vilja di og måtte ta en ekstra kjøretime så går du gal på Norge? Anonymkode: 9508d...4a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #13 Del Skrevet 26. juli 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg har et spørsmål. Jeg prøver å for kjørelisens i norge jeg allerede had 15 kjøretimer i utlandet i et veldig tett byen så synes jeg har erfaring i mye verre trafikkforhold sammenlignet med det som er normal i Norge. Jeg bestilte et pakke med antall timer og alle diverse greiene for kategori B. Jeg forventer at når jeg tar pakke jeg vil vare klar for å ta lisensen og om jeg trenger noe ekstra timer da vil jeg bestile dem i tileg. Men det som skjer er i øyeblikket jeg begynner å kjøre de larene spør meg om jeg vil ha kjøretime på fredag og plutselig blir det ekstrakjøretime utenfor pakken. Samtidig jeg er ikke ferdig med pakken. What the hell ? Lareren sa til meg at det er normal at en elev bruker 30000 35000 kroner for å ta lisensen. OK men jeg allerede har 15 timer da jeg startet opplaringen så er jeg ikke helt fra bunn. Er det noe jeg ikke forstår i disse trafikkskolepakker ? Hvordan fungerer hele systemet med de trafikkskolene i norge ? Jeg begyner å bli virkelig missfornoyed med valget mit å ta lisensen i norge istedenfor hjemnelandet mit. Det jeg synes er normal er at du har en kurs, når du er ferdig du får mulighet å ta prøve. Hvis du føller seg utrygd da tar du ekstra kjøretimer. Det som jeg synes er helt unormal er å bestile kjøretimer før kurset er ferdig. Kan noen sette lys på saken min ? Takk! Anonymkode: 6078e...b52 Du skal ha så mye kjøreerfaring og oppføre deg slik i trafikken, både teoretisk og praktisk, at læreren kan stå inne for at du kan slippes ut i trafikken på egenhånd uten å skade eller drepen noen, før du får kjøre opp hos Statens Vegvesen med sensor. Om du trener 150 eller 15 timer for å være klar spiller ingen rolle. Du er klar når læreren sier du er klar. Ellers stryker sensor deg, og du må betale mye for noe læreren visste var bortkastede penger. Pakker kan være vel og bra det, når du kan kjøre med foreldre i tillegg. I Norge kjører de fleste 16. åringer med foreldrene og tar noen timer hos kjørelærer frem til de er 18. år og kan kjøre opp. Altaå i to år, da kan pakker være ok. Det blir langt mer enn dine beskjedne 15 timer. Ingen ønsker livsfarlige ajåfører i trafikken, derfor er veien frem til førerkort langt lenger enn du tror, her i Norge er ting slik de er. Anonymkode: 28d10...138 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #14 Del Skrevet 26. juli 2019 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sier du at i Oslo man vil lære seg bedre en i Munich f.ex. Eller Paris, eller Warszawa eller Bucharest eller Barcelona? Seriously ? Alle byene har mer komplett traffik sammenlignet med det man kan finne her samtidig prisen for å ta lappen er mye billigere. For eksempel gjennomsnittlig i frankerikke det koster 1000E for å ta lisens. Sier du at i Norge jeg vil lære meg bedre i en 1 milion stor byen sammenlignet med å kjøre i en byen som ligger på 3 millioner ? Jeg tror ikke det. 40 hours kjøreplanen i Tyskland koster 1500E. What exactly i am paying for? For my point of view nordmenn er completly screwed:) Anonymkode: 6078e...b52 Ønsker egentligmikke svare deg mer, men du må sammenligne timeprisen og lønningene til kjørelærere i Norge med lønninger og valutta i utlandet skal du sammenligne noe som helst. Den Norske kronen er i tillegg meget svak mot utenlandsk valutta p.t. noe du også må hensynta i dine sammenligninger. Anonymkode: 28d10...138 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #15 Del Skrevet 26. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ønsker egentligmikke svare deg mer, men du må sammenligne timeprisen og lønningene til kjørelærere i Norge med lønninger og valutta i utlandet skal du sammenligne noe som helst. Den Norske kronen er i tillegg meget svak mot utenlandsk valutta p.t. noe du også må hensynta i dine sammenligninger. Anonymkode: 28d10...138 The problem here has two sides first it is the price second it is the lack of predictability and the ability for the instructor to decide if you can take a driving test. The main issue is that the instructor has interest to not let you go to the final test. This allows the instructors to give you more hours than you may need. The second thing is the presumption that a relative of yours has given you lessons. What if i have no relatives with license and no friends with license. In most EU countries i did a research you go to school, the school starts from scratch at the end of the school you have a PASS FAIL. You are given the option for additional hours after you complete the school, not before. If you feel ready you do the exam if you are not you fail start from the begining. This gives you predictability! The second element is that you 1000E is 3 times less in france compared to 3000E Which is the equivalent of 30000kr . First the price difference in france and Norway is not 3 times. Paris is AS expensive AS oslo. No big difference. The second thing is that you are guaranteed after the school completion you will be tested by at least 2 person. For 30000kr i don't get any guarantees i will be tested by an independent authority. What if my instructor is a scam? Who protects me ? Anonymkode: 6078e...b52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #16 Del Skrevet 26. juli 2019 30 minutter siden, AnonymBruker said: The problem here has two sides first it is the price second it is the lack of predictability and the ability for the instructor to decide if you can take a driving test. The main issue is that the instructor has interest to not let you go to the final test. This allows the instructors to give you more hours than you may need. The second thing is the presumption that a relative of yours has given you lessons. What if i have no relatives with license and no friends with license. In most EU countries i did a research you go to school, the school starts from scratch at the end of the school you have a PASS FAIL. You are given the option for additional hours after you complete the school, not before. If you feel ready you do the exam if you are not you fail start from the begining. This gives you predictability! The second element is that you 1000E is 3 times less in france compared to 3000E Which is the equivalent of 30000kr . First the price difference in france and Norway is not 3 times. Paris is AS expensive AS oslo. No big difference. The second thing is that you are guaranteed after the school completion you will be tested by at least 2 person. For 30000kr i don't get any guarantees i will be tested by an independent authority. What if my instructor is a scam? Who protects me ? Anonymkode: 6078e...b52 Your Instructor wont be a scam. There is strict instructors around, but they arent scamming. No one has been scammed in norway for driving instruction. A sensor basically tells you at the end of the test what you did wrong and you can tell them what you could of change to basically save your ass, and you may have the chance to actually pass the test. Why do you start to belive that you gonna get scammed? Just because your not norwegian? Sounds like discriminating for sure that one is.. Anonymkode: 9508d...4a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #17 Del Skrevet 26. juli 2019 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skal ha så mye kjøreerfaring og oppføre deg slik i trafikken, både teoretisk og praktisk, at læreren kan stå inne for at du kan slippes ut i trafikken på egenhånd uten å skade eller drepen noen, før du får kjøre opp hos Statens Vegvesen med sensor. Om du trener 150 eller 15 timer for å være klar spiller ingen rolle. Du er klar når læreren sier du er klar. Ellers stryker sensor deg, og du må betale mye for noe læreren visste var bortkastede penger. Pakker kan være vel og bra det, når du kan kjøre med foreldre i tillegg. I Norge kjører de fleste 16. åringer med foreldrene og tar noen timer hos kjørelærer frem til de er 18. år og kan kjøre opp. Altaå i to år, da kan pakker være ok. Det blir langt mer enn dine beskjedne 15 timer. Ingen ønsker livsfarlige ajåfører i trafikken, derfor er veien frem til førerkort langt lenger enn du tror, her i Norge er ting slik de er. Anonymkode: 28d10...138 Ikke var overrasket da av stor sjaførlisensturosme som kjer med de EU landene. En kamerat nettop tok lappen for 500E å ble godkjent i Norge. Jeg nettop betalte 2000E bare for å finne ut jeg kan ikke til og med vare ferdig med pakken uten å betale extra 1000Е. Am I mad ? Yes! Am i going abroad to take the license ? Hell yes!!! Hvis du spør 50% av sjafårkurset må være digitalisert og de fleste sjåførlærerne må gå tilbakke til jobb søk portalen. På denne måten vare problemen løst i france med de altfordyrte sjaførkurser , nå er de første 15 timer er uten instruktor helt digitalisert. Anonymkode: 6078e...b52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 26. juli 2019 #18 Del Skrevet 26. juli 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Wow! Det er fryktelig dyrt å ta lisens i Norge. Det ser ut jeg vil ha en lang ferie i EU landet mitt. Jeg anbefaler til alle utlandninger å ikke ta lisens i Norge det er en stor penger hule. Samtidig oslo er ikke så stor byen og trafikken er ikke tett nok for at man kan lære seg på god måte. Anonymkode: 6078e...b52 Hvis du bor i norge får du jo ikke brukt et utenlands førekort her. Og du får ikke byttet inn et førekort du tok mens du bodde i Norge. Du må flytte tilbake i minst 6 måneder for å kunne få byttet det inn med norsk førekort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #19 Del Skrevet 26. juli 2019 3 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Hvis du bor i norge får du jo ikke brukt et utenlands førekort her. Og du får ikke byttet inn et førekort du tok mens du bodde i Norge. Du må flytte tilbake i minst 6 måneder for å kunne få byttet det inn med norsk førekort. This is not true for the EU countries. Most of EU citizens support address registrations in their lands. AS long AS the own property. Then they have zero problems issuing license Which according to EOS regulations Which Norway has signed gets accepted immediatly innorway. Which means that if i have license with 10 years validitet from EU land I dont Even need to convert it to Norwegian. Anonymkode: 6078e...b52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #20 Del Skrevet 26. juli 2019 16 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke var overrasket da av stor sjaførlisensturosme som kjer med de EU landene. En kamerat nettop tok lappen for 500E å ble godkjent i Norge. Jeg nettop betalte 2000E bare for å finne ut jeg kan ikke til og med vare ferdig med pakken uten å betale extra 1000Е. Am I mad ? Yes! Am i going abroad to take the license ? Hell yes!!! Hvis du spør 50% av sjafårkurset må være digitalisert og de fleste sjåførlærerne må gå tilbakke til jobb søk portalen. På denne måten vare problemen løst i france med de altfordyrte sjaførkurser , nå er de første 15 timer er uten instruktor helt digitalisert. Anonymkode: 6078e...b52 Din egen feil det der OM du ikke gjør noe research før du bruker så mye penger så får du bare få svi på ballane dine Anonymkode: 9508d...4a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå