kk19 Skrevet 25. juli 2019 #1 Skrevet 25. juli 2019 Jeg har en utleier som prøver må kaste meg ut av leiligheten jeg leier som student og bor i kollektiv. Har hatt en ett-års kontrakt (som jeg i ettertid har forstått ikke er lovlig og dermed faller som tids-ubestemt leie) som skal gå ut 31.7.2019. Meg og de to andre som bor der fikk tilbud om å leie videre i et år. Dette tilbudet aksepterte vi alle tre. Kontrakten ble signert av de to andre, mens jeg ikke fikk tid til dette før ferie, men jeg aksepterte videre leie skriftlig som utleier godtok. Etter interne konflikter og krangling får jeg ut av det blå mail av utleier om at de to andre har "annullert" sin aksept av videre leie og dermed må jeg flytte ut inn 31.juli, jeg fikk en mnd på meg til dette. Jeg mener bestemt at kontrakten vi alle godtok er gyldig og at jeg dermed har en tre måneders oppsigelsestid på meg og vil dermed ikke flytte ut. Dette er utleier uenig i, og sier at han skal rettslig kreve meg for høye summer som kommer helt ut av det blå. Er det noen her som har erfaringer eller kunnskap om dette som kan fortelle litt om mine rettigheter her?? Vi er tre stk her som alle har akseptert videre leie både muntlig, skriftlig og økonomisk (ved økt leie). Vi er vistnok solidariske leietakere, altså må vi alle ut hvis en skal ut. Men jeg ble aldri informert eller involvert i de jeg bor med sin beslutning om å annullere vår felles kontrakt, er denne avbrytelsen av kontrakten VÅR gyldig? Og har utleier rett til å rettslig kreve penger som er dobbelt av min husleie av meg?
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #2 Skrevet 25. juli 2019 Har du mulighet for å ta bilde av kontraktet, slik at det er leselig? Det er bare til å legge en papirbit eller noe over navn og eventuelle andre detaljer du ikke vil skal være med. Det er mye lettere å svare på spørsmål om hva kontraktet har for grenser hvis det er mulig å få lese kontraktet. Anonymkode: 35686...1a3 7
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #3 Skrevet 25. juli 2019 Det har han ikke lov til. Ikke ditt ansvar å fylle plassene til de andre. Han vil selvfølgelig ha deg ut, for å kunne stå friere til å få inn andre, og dekke tapet. Anonymkode: 5d50c...f3d 3
kk19 Skrevet 25. juli 2019 Forfatter #4 Skrevet 25. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har du mulighet for å ta bilde av kontraktet, slik at det er leselig? Det er bare til å legge en papirbit eller noe over navn og eventuelle andre detaljer du ikke vil skal være med. Det er mye lettere å svare på spørsmål om hva kontraktet har for grenser hvis det er mulig å få lese kontraktet. Anonymkode: 35686...1a3 Vil helst ikke gjøre det, men det er en helt standar utleie kontrakt som brukes mellom flere personer. Får den typ opp ved bare å google "kontrakt kollektiv"! Er det noe spesielt du mente kunne hjelpe saken? 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #5 Skrevet 25. juli 2019 1 minutt siden, kk19 skrev: Vil helst ikke gjøre det, men det er en helt standar utleie kontrakt som brukes mellom flere personer. Får den typ opp ved bare å google "kontrakt kollektiv"! Er det noe spesielt du mente kunne hjelpe saken? Det er bra at du får den opp for da kan du legge inn link til den! Det gjør det mye lettere hvis det er mulig å lese hva det står i kontraktet. Anonymkode: 35686...1a3 7
kk19 Skrevet 25. juli 2019 Forfatter #6 Skrevet 25. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har han ikke lov til. Ikke ditt ansvar å fylle plassene til de andre. Han vil selvfølgelig ha deg ut, for å kunne stå friere til å få inn andre, og dekke tapet. Anonymkode: 5d50c...f3d Takk, er nettopp det jeg mener! Vet selv at han aldri hadde aksepter denne annuleringen av kontrakten fra de to andre hadde det vært vanlig folk, men nå har det seg sånn at en av disse jeg bor med er en familievenn av utleier, derfor lar han det lett gli forbi lover og regler her. Dette har jeg prøvd å si at jeg ikke vil være et offer for, men han mener veldig bestemt at kontraken ikke er gyldig og at mitt leieforhold går ut nå i juli, og derfor må jeg komme meg ut. At han dermed responderer med bruk av penge trussler syntes jeg virkelig er lavmål 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #7 Skrevet 25. juli 2019 10 minutter siden, kk19 skrev: Jeg har en utleier som prøver må kaste meg ut av leiligheten jeg leier som student og bor i kollektiv. Har hatt en ett-års kontrakt (som jeg i ettertid har forstått ikke er lovlig og dermed faller som tids-ubestemt leie) som skal gå ut 31.7.2019. Meg og de to andre som bor der fikk tilbud om å leie videre i et år. Dette tilbudet aksepterte vi alle tre. Kontrakten ble signert av de to andre, mens jeg ikke fikk tid til dette før ferie, men jeg aksepterte videre leie skriftlig som utleier godtok. Etter interne konflikter og krangling får jeg ut av det blå mail av utleier om at de to andre har "annullert" sin aksept av videre leie og dermed må jeg flytte ut inn 31.juli, jeg fikk en mnd på meg til dette. Jeg mener bestemt at kontrakten vi alle godtok er gyldig og at jeg dermed har en tre måneders oppsigelsestid på meg og vil dermed ikke flytte ut. Dette er utleier uenig i, og sier at han skal rettslig kreve meg for høye summer som kommer helt ut av det blå. Er det noen her som har erfaringer eller kunnskap om dette som kan fortelle litt om mine rettigheter her?? Vi er tre stk her som alle har akseptert videre leie både muntlig, skriftlig og økonomisk (ved økt leie). Vi er vistnok solidariske leietakere, altså må vi alle ut hvis en skal ut. Men jeg ble aldri informert eller involvert i de jeg bor med sin beslutning om å annullere vår felles kontrakt, er denne avbrytelsen av kontrakten VÅR gyldig? Og har utleier rett til å rettslig kreve penger som er dobbelt av min husleie av meg? Ring en advokat der du bor i morgen. Utkastelse fra husleieforhold er prioritert etter reglene om fri rettshjelp, men inntekten din kan ha betydning. Spør om dette på telefon før du avtaler møte med advokat. Anonymkode: 1065e...c58 3
kk19 Skrevet 25. juli 2019 Forfatter #8 Skrevet 25. juli 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er bra at du får den opp for da kan du legge inn link til den! Det gjør det mye lettere hvis det er mulig å lese hva det står i kontraktet. Anonymkode: 35686...1a3 Jeg får ikke opp den nøyaktige kontrakten, men fortell meg gjerne hva du ønsker å ha innblikk i så kopierer jeg det inn her!
kk19 Skrevet 25. juli 2019 Forfatter #9 Skrevet 25. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ring en advokat der du bor i morgen. Utkastelse fra husleieforhold er prioritert etter reglene om fri rettshjelp, men inntekten din kan ha betydning. Spør om dette på telefon før du avtaler møte med advokat. Anonymkode: 1065e...c58 Ja jeg har tenkte at jeg skal ringe en advokat, men koster det penger å bare ringe og nevne situasjonene og spørre om rettigheter? Og må jeg inngå et møte eller kan det snakkes over telefon? Slik jeg forstår det skal jeg ha tilgang til fri rettshjelp da jeg er stundent og ikke har så god inntekt hehe😅😅 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #10 Skrevet 25. juli 2019 2 minutter siden, kk19 skrev: Jeg får ikke opp den nøyaktige kontrakten, men fortell meg gjerne hva du ønsker å ha innblikk i så kopierer jeg det inn her! Kontraktet. Det er en bundet avtale. Hva han, og/eller du, har avtalt muntlig, utenom kontraktet, er helt irrelevant, når dere har skrevet under på et kontrakt. Kontraktet er bindende. Det er derfor jeg lurte på hva det står i det. Jeg er enig med den som sa at du burde ta kontakt med advokat. Da slipper du å bekymre deg for å bli igjenkjent eller noe. Anonymkode: 35686...1a3 1
kk19 Skrevet 25. juli 2019 Forfatter #11 Skrevet 25. juli 2019 Jeg har også en framleie av rommet mitt i sommer som varer til august, denne har utleier selv godtatt skriftlig og muntlig. Han mener nå at den ikke er gyldig og at jenta som framleier rommet mitt også må ut. Det har seg også slik at jeg ikke befinner meg i samme by som leiligheten da jeg har sommerjobb i hjembyen min, dermed har jeg heller ikke mulighet til å faktisk flytte ut 31.juli da jeg jobber hver dag hele den uken! Jeg kan være "enkel" å bare flytte ut uten å lage drama, men så lenge jeg har en framleie og selv ikke har mulighet til å flytte ut blir det vanskelig for meg å faktisk gjøre som utleier befaler.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #12 Skrevet 25. juli 2019 1 minutt siden, kk19 skrev: Jeg har også en framleie av rommet mitt i sommer som varer til august, denne har utleier selv godtatt skriftlig og muntlig. Han mener nå at den ikke er gyldig og at jenta som framleier rommet mitt også må ut. Det har seg også slik at jeg ikke befinner meg i samme by som leiligheten da jeg har sommerjobb i hjembyen min, dermed har jeg heller ikke mulighet til å faktisk flytte ut 31.juli da jeg jobber hver dag hele den uken! Jeg kan være "enkel" å bare flytte ut uten å lage drama, men så lenge jeg har en framleie og selv ikke har mulighet til å flytte ut blir det vanskelig for meg å faktisk gjøre som utleier befaler. For en fæl og kynisk fyr! Bra at du har alt skriftlig. Ta kontakt med en advokat i morgen, så fort som mulig. Håper at når du viser at du ikke lar deg tråkke på, så får du bo i fred, så lenge du vil.. Anonymkode: 71715...d27 1
kk19 Skrevet 25. juli 2019 Forfatter #13 Skrevet 25. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kontraktet. Det er en bundet avtale. Hva han, og/eller du, har avtalt muntlig, utenom kontraktet, er helt irrelevant, når dere har skrevet under på et kontrakt. Kontraktet er bindende. Det er derfor jeg lurte på hva det står i det. Jeg er enig med den som sa at du burde ta kontakt med advokat. Da slipper du å bekymre deg for å bli igjenkjent eller noe. Anonymkode: 35686...1a3 Det som står i kontraktet er at vi inngår nytt leieforhold som startet 1.april 2019 (med økt leie) og varer til sommeren 2020,og at dette nye leieforholdet er basert på tidligere leieforhold fra sommer 2018. Det står også at det forekommer en tre mnd oppsigelsestid. Det står ingenting om solidaritet mellom leietakere, det som derimot står er "3 personer er utgangspunktet for avtalen". Vet ikke om dette tolkes som solidarisk. Vi har alle signert samme kontrakt som har en felles leiesum, som deretter deles på tre leietakere. 1
petterm Skrevet 25. juli 2019 #14 Skrevet 25. juli 2019 15 minutter siden, kk19 skrev: Vil helst ikke gjøre det, men det er en helt standar utleie kontrakt som brukes mellom flere personer. Får den typ opp ved bare å google "kontrakt kollektiv"! Er det noe spesielt du mente kunne hjelpe saken? Hvis det er en helt standard kontrakt så kan det vel ikke være så farlig å legge den ut her, hvis det gir deg bedre kommentarer? Fjern navn, datoer og ting som kan identifisere deg. 4
kk19 Skrevet 25. juli 2019 Forfatter #15 Skrevet 25. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: For en fæl og kynisk fyr! Bra at du har alt skriftlig. Ta kontakt med en advokat i morgen, så fort som mulig. Håper at når du viser at du ikke lar deg tråkke på, så får du bo i fred, så lenge du vil.. Anonymkode: 71715...d27 Ååå du aner ikke hvor deilig det er å høre andre si dette, takk!! Jeg har spilt ganske hardt tilbake og viser masse til lover og regler via lovdata og leierboerforeningen, så føler virkelig jeg har alt rettslig på min side. Men han avslår alt jeg sier og kommer med samme svar hele tiden om at "ny kontrakten er ikke gyldig, du skal være ute 31.7". Er umulig å kommunisere med mannen og han er virkelig grusom. Her sitter jeg en hjelpesløs ung jente i storbyen uten bosted og ikke mye penger grunnet fultidstudent 💔 Og når det plutselig kommer et krav om penger hvis jeg ikke gjør som han sier, da blir jeg jo selvfølgelig redd 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #16 Skrevet 25. juli 2019 10 minutter siden, petterm skrev: Hvis det er en helt standard kontrakt så kan det vel ikke være så farlig å legge den ut her, hvis det gir deg bedre kommentarer? Fjern navn, datoer og ting som kan identifisere deg. Eller bare ta ut et eksemplar av en som ikke er utfylt? Anonymkode: 5d50c...f3d 2
kk19 Skrevet 25. juli 2019 Forfatter #17 Skrevet 25. juli 2019 9 minutter siden, petterm skrev: Hvis det er en helt standard kontrakt så kan det vel ikke være så farlig å legge den ut her, hvis det gir deg bedre kommentarer? Fjern navn, datoer og ting som kan identifisere deg. Dette kontrakten (fjernert all informajson om leilighet og leiesum), videre sier kontrakten kun noe om begge partes plikter om vedlikehold, husregler, dyreopphold og andre standar ting jeg velger å ikke ta med her! 3.1 Tidsbestemmelse Opprinnelig leieforholdet var tidsbestemt, og løper fra 01.7.2018 til 31.7.2019. Etter de første 12 månedene er det gjensidig 3 måneders oppsigelse. Reforhandlet leiekontrakt er også tidsbestemt med gyldighet fra 01.04.2019 til 31.07.2020. Leiligheten benyttes som bolig for eier, og grunnlag for oppsigelse av leietakere er at eier selv skal benytte boligen. 3.2 Oppsigelse Leieavtalen opphører uten oppsigelse 31.07.2020. Mulig forlengelse av leieforholdet skal varsles skriftlig 3 –tre- kalendermåneder før opphør. 4.1 Leiesum BLABLA 3 personer er utgangspunktet for avtalen. Besøk utover 14 dager betyr utløsning av husleiekrav. 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #18 Skrevet 25. juli 2019 Når det står 3 personer er utgangspunktet for avtalen, så tolker jeg det som at alle må flytte samtidig. Ingen ekspert altså, men det høres slik ut. Anonymkode: 5e0e0...015 1
kk19 Skrevet 25. juli 2019 Forfatter #19 Skrevet 25. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Når det står 3 personer er utgangspunktet for avtalen, så tolker jeg det som at alle må flytte samtidig. Ingen ekspert altså, men det høres slik ut. Anonymkode: 5e0e0...015 Ja det er fult mulig! Men når disse to andre ikke har inkludert eller informert meg om oppsigelsen av vår felles kontrakt, da tenker jeg at noe ikke kan være helt gyldig her? Jeg må vell få en varsel om dette og en mulighet til å komme til enighet! Slik jeg tolker det ved solidariske leieforhold. Men det er greit nok det liksom, spørsmålet ligger heller på dette med oppsigelsestiden. Utleier mener jo jeg skal være ute i løpet av neste uke, det er fryktelig kort varsel på at jeg skal finne nytt sted å bo og selve utflyttingen.... Kan umulig være lovlig, men jeg tenkte å kontakte advokat og namsfogd i morgen! Men kom gjerne med innvendinger, meninger og tips her!
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #20 Skrevet 25. juli 2019 7 minutter siden, kk19 skrev: Ååå du aner ikke hvor deilig det er å høre andre si dette, takk!! Jeg har spilt ganske hardt tilbake og viser masse til lover og regler via lovdata og leierboerforeningen, så føler virkelig jeg har alt rettslig på min side. Men han avslår alt jeg sier og kommer med samme svar hele tiden om at "ny kontrakten er ikke gyldig, du skal være ute 31.7". Er umulig å kommunisere med mannen og han er virkelig grusom. Her sitter jeg en hjelpesløs ung jente i storbyen uten bosted og ikke mye penger grunnet fultidstudent 💔 Og når det plutselig kommer et krav om penger hvis jeg ikke gjør som han sier, da blir jeg jo selvfølgelig redd Hvilke krav er det han mener han kan slenge etter deg? Tvangsutkastelse skal foregå etter strenge regler, han kan ikke bare dra en vilkårlig sum ut av ræva og sende deg faktura.. https://www.leieboerforeningen.no/Rettigheter/tabid/304/ID/554/Utkastelse-rett-og-galt.aspx Her kan du lese litt om hva som skjer om du nekter å flytte ut, og dere ikke kommer frem til en avtale. Du kan også ta kontakt med leieboerforeningen og høre hva de anbefaler deg å gjøre. I kontrakten, står det at én av dere er "ansvarlig" for resten? Da jeg leide med 3 andre var vi solidarisk ansvarlige for hverandre, men det var 1 av oss som hadde myndighet til å ta beslutninger på vegne av oss andre. Anonymkode: 71715...d27 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå