Gå til innhold

Tidlig alkoholisme

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om jeg klarer det, men skal i hvert fall prøve 😁

Anonymkode: 891b6...e2a

👍🏻

Anonymkode: ce158...33b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
On 7/22/2019 at 9:19 PM, AnonymBruker said:

Jeg drikker 5 flasker øl daglig. Er jeg en alkoholiker?

Anonymkode: 891b6...e2a

Kommer helt an på. Det er ikke sunt iallfall, det øker sjansen for kreft betydelig. 5 øl kan være lite eller mye. For meg som er 49kg får jeg lett blackout på 5 øl på tom mage. Men om du er alkoholiker kommer mer an på hvor viktig rusen er for deg og om du klarer deg uten. Det finnes mange som tar en hvit måned og tror det er bevis på at de ikke er alkoholikere, men det er ikke slik man finner ut om noen er avhengig eller ikke. 

Anonymkode: c7761...90a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker ca 2 flasker vin om dagen. Har gjordt det i ca 10 år. Kjenner på kroppen at det er nok nå. Skal prøve å stoppe på søndag.

Anonymkode: bb8c9...d14

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gå på AA-møter! Da møter du andre i samme situasjon som kan hjelpe deg inn på et bedre spor.

Anonymkode: f8a4c...ecf

AnonymBruker
Skrevet

Er mer interessert i hva de som ikke har noe å leve for mener. Som syk og fattig er alkohol min eneste underholdning. Den er ikke så dyr heller, mtp hvor mange timer underholdning man får. Å betale for å spise ute, teater osv er mye dyrere. Drikk på tom mage og du kan bli ganske full på 4 øl. 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg drikker ca 2 flasker vin om dagen. Har gjordt det i ca 10 år. Kjenner på kroppen at det er nok nå. Skal prøve å stoppe på søndag.

Jeg vil tro du kan ha behov for legemiddelassistert avrusning når du har drukket så mye, så lenge. Det kan være farlig å gjøre det uten benzo. 

Anonymkode: 2c1ea...426

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tro du kan ha behov for legemiddelassistert avrusning når du har drukket så mye, så lenge. Det kan være farlig å gjøre det uten benzo. 

Anonymkode: 2c1ea...426

Jeg tenkte jeg skulle holde meg til en flaske lørdag og 0 søndag. Har hatt dager før uten noe alkohol og det har gått greit, men med litt skjelving og syke følelse.

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med fastlegen din om dette. Dette har jo vært vedvarende og for mye. Som noen sier er det mye mulig at du trenger behandling i institusjon. Å ha et problematisk forhold til alkohol øker risikoen for en del forskjellige ting. I tillegg må du jo finne ut hvorfor du drikker. Jeg er overbevist om at det alltid finnes en grunn. Trenger ikke alltid å være store saker, men stress, ensomhet mm. (Slik som røykere ofte sier). Men bra at du ser selv at det ikke er bra, det er en utmerket begynnelse.

Anonymkode: 24014...4c4

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Snakk med fastlegen din om dette. Dette har jo vært vedvarende og for mye. Som noen sier er det mye mulig at du trenger behandling i institusjon. Å ha et problematisk forhold til alkohol øker risikoen for en del forskjellige ting. I tillegg må du jo finne ut hvorfor du drikker. Jeg er overbevist om at det alltid finnes en grunn. Trenger ikke alltid å være store saker, men stress, ensomhet mm. (Slik som røykere ofte sier). Men bra at du ser selv at det ikke er bra, det er en utmerket begynnelse.

hvorfor tror du leger vil hjelpe? er du en av de som tenker alt ordner seg bare man kontakter en "autoritet"?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet jeg burde snakke med fastlegen, men kvier meg. Sliter vel litt med flink pike syndrom og vill ikke vise svakhet, jeg er også godt kjent i samdunnet mitt, så ekstra flaut...jeg vet.. Har vel ingen grunn til å drikke. Lever vellykket liv og jobb, men med mye ansvar. Begynte vel med å "unne meg noe" etter krevende arbeidsdager. Jeg ser det ikke er bra og ønsker en endring.

Beklager til deg trådstarter, var ikke meningen å ta tråden din.

Lykke til, til oss alle!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet jeg burde snakke med fastlegen, men kvier meg. Sliter vel litt med flink pike syndrom og vill ikke vise svakhet, jeg er også godt kjent i samdunnet mitt, så ekstra flaut...jeg vet.. Har vel ingen grunn til å drikke. Lever vellykket liv og jobb, men med mye ansvar. Begynte vel med å "unne meg noe" etter krevende arbeidsdager. Jeg ser det ikke er bra og ønsker en endring.

Lykke til, til oss alle!

Å herregud, er det grunnen din? Du har et bra liv og kan leve et bra liv uten alkohol og du lar være bli bedre fordi du er flau. Herregud, noen av oss har faktiske problemer. 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvorfor tror du leger vil hjelpe? er du en av de som tenker alt ordner seg bare man kontakter en "autoritet"?

For å komme inn til behandling må man henvises. Mange som drikker for mye har også lave nivåer av enkelte vitaminer, og man kan faktisk risikerer hjerneskade. I tillegg kan man skade lever og faktisk hjerte også. Forhøyet blodtrykk over tid. Så om man drikker for mye over tid er det i mine øyne smart å ta seg en grundig helsesjekk. Kanskje kan det være aktuelt med Antabus... Hva vet jeg... Det er derfor man bør prate med lege. Og leger er da ikke autoritet, de har årevis med utdanning og kunnskap, og et ønske om å hjelpe andre. Leger er ikke farlige, men det kan være farlig å ikke oppsøke lege om det er nødvendig.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

For å komme inn til behandling må man henvises. Mange som drikker for mye har også lave nivåer av enkelte vitaminer, og man kan faktisk risikerer hjerneskade. I tillegg kan man skade lever og faktisk hjerte også. Forhøyet blodtrykk over tid. Så om man drikker for mye over tid er det i mine øyne smart å ta seg en grundig helsesjekk. Kanskje kan det være aktuelt med Antabus... Hva vet jeg... Det er derfor man bør prate med lege. Og leger er da ikke autoritet, de har årevis med utdanning og kunnskap, og et ønske om å hjelpe andre. Leger er ikke farlige, men det kan være farlig å ikke oppsøke lege om det er nødvendig.

Som nevnt tidligere. Jeg har fysiske helseproblemer som leger gir en god faen i, med tiden begynte jeg misbruke alkohol fordi alkohol gjør at mine fysiske problemer ikke kan føles. Jeg føler meg friskere som full. Leger er ganske farlige når de gir feil behandling. Ikke alle leger er så snille og ønsker hjelpe heller. 

Hadde jeg kunnet oppsøke en lege for hjelp og det fungerte hadde jeg selvsagt gjort det for lenge siden

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å herregud, er det grunnen din? Du har et bra liv og kan leve et bra liv uten alkohol og du lar være bli bedre fordi du er flau. Herregud, noen av oss har faktiske problemer. 

Hei trådstarter. Jeg mente ikke å si at jeg hadde mer problem enn deg. Beklager.

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes faktisk folk i helsevesenet som tar deg alvorlig og som vil hjelpe. Har du prøvd å bytte fastlege? Og hva med å gi AA-møte en sjanse selv om det er langt unna?

Anonymkode: de268...958

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei trådstarter. Jeg mente ikke å si at jeg hadde mer problem enn deg. Beklager.

Det er egentlig ikke personlig. Jeg har levd på utkanten av alt lenge, de få gangene jeg har gått til helsepersonell blir jeg møtt med nedlatende holdning og fordømmelse. Jeg er ganske lei, og jeg er lei av at mennesker som har det bra og som sannsynligvis vil bli møtt med forståelse og støtte klage. Ja, du har et problem, du har kanskje noe grums fra fortiden, og dersom du går til lege vil du sannsynligvis møte støtte og forståelse. Du vil få hjelp. Men så har du mennesker som meg, som blir møtt med en hard vegg om vi søker hjelp. Du aner ikke hvor mye trynefaktor har å si i helsevesenet. Jeg trodde ikke det selv før jeg ble en av de som ikke får hjelp, selv om jeg ikke har en dårlig fortid eller noe sånt

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det finnes faktisk folk i helsevesenet som tar deg alvorlig og som vil hjelpe. Har du prøvd å bytte fastlege? Og hva med å gi AA-møte en sjanse selv om det er langt unna?

Å få hjelp av leger vil noke ikke skje. Å reise til AA møte langt unna er en mulighet

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til Ts. Det høres ikke ut som du har tillit til helsepersonell og ønsker heller å kjøre livet i grøfta. Dette er faktisk skremmende lesning. Du trenger da sikkert hjelp. Du må finne ut hvilke tilbud som er i ditt område, evt ringe hjelpetelefonen. 

Til du som drikker to flasker vin. Man trenger ikke å måle størrelsen på problemer, og iallefall ikke unnskylde at sine problemer er mindre enn andre. Jeg håper du tar til mot og spør etter hjelp. På en aller annen måte. Det er så trist når problemer vokser seg så store at de blir vanskeligere å ta tak i. Kanskje ta en telefon og spør om råd? 

AnonymBruker
Skrevet

Kan du spare penger og dra til et privat legesenter? Det finnes bra leger i verden.  Vet du om det finnes medikamenter/hjelp for sykdommen/tilstanden din? Hvis det finnes, kan du kanskje få hjelp hos en privat.

Gjest Familytree
Skrevet
På 22.7.2019 den 14.14, AnonymBruker skrev:

Er det noen "hjelp" å få om man merker man har tendenser til alkoholiker, men har ca kontroll på det?

En psykolog. Slik at du bekrefter din kontroll over den tilbøyeligheten til alkoholisme

Gjest Familytree
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til, til oss alle!

Denne tråden kan være nyttig for alle. Det er bra at du  og trådestarter mottar disse tipsene. Takk for spør trådstarter og jeg ønsker de lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...