Jump to content
Sibirstjerne

Sibirstjerne håper på en liten skatt​😊​

Recommended Posts

Sibirstjerne

Hei og velkommen☺️

Da var tiden inne for å starte min egen graviditetsdagbok. 

Her er kort om vår historie og veien mot å (forhåpentligvis) bli foreldre. ☺️

Jeg ble gravid i januar 2019, dette var vår tredje prøveperiode. Det endre dessverre med MA i april 2019. Det ble oppdaget i uke 12. Fosteret var 8+4 uker. Dette til tross for at vi så et bankende hjerte i uke 7 og 8.

Nå prøver vi igjen og jeg er nå 5+0 uker på vei. Dette var vår femte prøveperiode.

Vi håper så inderlig på at du blir værende her hos oss lille venn, og at vi en dag får møte deg❤️

Jeg har ikke hatt noen merkbare symptomer, jeg mener at det kom mye senere forrige gang. Det eneste jeg har merket er småsmerter i korsryggen. Utover det skulle en ikke tro at jeg var gravid.

Vi planlegger TUL i uke 8, 9, 10 og 12. 

Vi krysser alt vi har for at alt går bra denne gangen.💕

Fortsetter under...

LivetErNå

Åhh, så gøy å kunne følge deg videre her🎉 Gratulerer🌸

Krysser alt jeg har og håper lille spiren sitter helt til termin🥰🤞🏻

rainbow_dash

🤗 Så kjekt med gravid-dagbok, jeg følger med videre!

Sibirstjerne
13 timer siden, LivetErNå skrev:

Åhh, så gøy å kunne følge deg videre her🎉 Gratulerer🌸

Krysser alt jeg har og håper lille spiren sitter helt til termin🥰🤞🏻

Så hyggelig at du holder følge😁😍 tusen takk for at du krysser fingrene! Jeg håper at det klaffer denne gangen🥰

4 timer siden, rainbow_dash skrev:

🤗 Så kjekt med gravid-dagbok, jeg følger med videre!

Så bra! Skal prøve å holde dere oppdatert😍😁

Sibirstjerne

25.07 - 5+3 

tiden går så ekstremt sakte, jeg har fortsatt ingen merkbare symptomer. Kanskje litt ekstra trøtt før jeg legger meg, ellers ingenting🤔 

Vi har bestemt oss for at det blir TUL i uke 8 og 9. Hvis alt ser bra ut reiser vi til Sverige i uke 10 og tar NIP test. 

Lurer litt på UL i uke 14 også. Blir fryktelig engstelig når en allerede har hatt en dårlig opplevelse.

Sibirstjerne

29.07 - 6+0

ingen voldsomme symptomer helt enda. Var veldig oppblåst en liten periode, har av og på med mensmurringer og murringer i korsryggen. Ingen ømme bryster, men merker at de er blitt litt tyngre + veldig synlige blodårer. 

Vi får aldri bestemt oss i forhold TUL, men vi har endret litt retning. Vi ønsker å vente litt lenger og prøver oss i uke 10 + NIP test i uke 11. Så svangerskapskontroll i uke 12 igjen. 

Annonse

Pingvin1

Så gøy at vi er nesten like langt på vei 💕  Jeg har nesten ikke symptomer, enda en ting jeg stresset over 🙈 Men alt var fint på ultralyd. Får bare nyte at vi ikke har symptomer enn så lenge, plutselig slår de til. 

Sibirstjerne
Posted (edited)
På 31.7.2019 den 12.26, Pingvin1 skrev:

Så gøy at vi er nesten like langt på vei 💕  Jeg har nesten ikke symptomer, enda en ting jeg stresset over 🙈 Men alt var fint på ultralyd. Får bare nyte at vi ikke har symptomer enn så lenge, plutselig slår de til. 

Ja sant!😍 Etter at jeg rundet 6+0 (i dag er jeg 6+4), er jeg blitt veldig trøtt. Jeg legger meg tidlig hver kveld og sover 10 timer om natten. Ingen kvalme, men luktesansen har tatt helt av. Har også tilfeller av metallsmak i munnen. Så lenge kvalmen holder seg unna er jeg overlykkelig! 

Vi har bestilt time til NIP test i september så det blir spennende! Da er jeg 11+4. Har bestemt oss for at vi vil vite kjønn😊Så lander vi på TUL i uke 10😊

Edited by Sibirstjerne

Tussi2018

Så gøy at du laget graviditetsdagbok! 😊 Håper inderlig at denne spiren klamrer seg fast ❤

Hva er NIP test? 

Sibirstjerne
7 timer siden, Tussi2018 skrev:

Så gøy at du laget graviditetsdagbok! 😊 Håper inderlig at denne spiren klamrer seg fast ❤

Hva er NIP test? 

Ja håper det går veien denne gangen❤️

En NIPT test er en blodprøve som kan tas (helst) fra uke 10. Det er ikke lovlig i Norge enda. Blodprøven undersøker fosterets DNA for ulike syndromer som f.eks down syndrom. En kan også få vite kjønn. Vi skal ta det i Gøteborg, koster rundt 5000 kroner. Det blir også gjennomført en ultralyd dersom en ønsker det😊

Sibirstjerne

05.08 - 7+0 

Jeg har fortsatt smerter i korsryggen, det varierer om det er på høyre eller venstre siden. Kvalmen har så vidt satt sine spor, og jeg sliter med å finne mat som jeg syns er godt. All mat smaker annerledes og luktesansen er blitt helt ekstrem. 

Har veldig lyst på lakris, men det er jo «fy, fy».... syns synd på mannen, ikke noe av det han lager på kjøkkenet er bra nok lenger😔. Enn så lenge lever jeg på epler, mariekjeks og farris... håper dette gir seg snart🤢

Carro123

Spennende! Gratulerer og lykke til de kommende ukene 😊 hvorfor er lakris fyfy? Søsteren min levde på lakris i svangerskapet da hun hadde hypermesis, har flere venninner som også har spist lakris i svangerskapet? 

Sibirstjerne
Posted (edited)
38 minutter siden, Carro123 skrev:

Spennende! Gratulerer og lykke til de kommende ukene 😊 hvorfor er lakris fyfy? Søsteren min levde på lakris i svangerskapet da hun hadde hypermesis, har flere venninner som også har spist lakris i svangerskapet? 

Tusen takk🤗 

i følge matportalen står det at gravide ikke bør spise mye lakris på grunn av fare for skadelige effekter av glykyrrhizinsyre på fosteret under graviditeten. Glykyrrhizinsyre er et hormonforstyrrende stoff som finnes i lakrisplanten, (Glycyrrhiza glabra).

det kan blant annet føre til prematur fødsel og påvirke barnets intelligens.

https://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/sukker_og_sote_produkter/gravide_bor_ikke_spise_mye_lakris

Edited by Sibirstjerne

Annonse

Pingvin1
3 timer siden, Sibirstjerne skrev:

Tusen takk🤗 

i følge matportalen står det at gravide ikke bør spise mye lakris på grunn av fare for skadelige effekter av glykyrrhizinsyre på fosteret under graviditeten. Glykyrrhizinsyre er et hormonforstyrrende stoff som finnes i lakrisplanten, (Glycyrrhiza glabra).

det kan blant annet føre til prematur fødsel og påvirke barnets intelligens.

https://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/sukker_og_sote_produkter/gravide_bor_ikke_spise_mye_lakris

Nå lærte jeg noe nytt 😊👍 Trodde jeg hadde fått med meg alt som kan være farlig, men tydeligvis ikke. 

Sibirstjerne
19 timer siden, Pingvin1 skrev:

Nå lærte jeg noe nytt 😊👍 Trodde jeg hadde fått med meg alt som kan være farlig, men tydeligvis ikke. 

Så bra!😊 det er ikke så lett å holde oversikt overalt. Vi lærer av hverandre 😊

Sibirstjerne

12.08 - 8+0 

Formen er egentlig helt grei, kvalmen går litt opp og ned. De siste dagene har jeg sovet dårlig, jeg er kjempetrøtt men våkner lett. Korsryggen er fortsatt det samme, men nå er smertene mer konstant. Det var denne uken det gikk galt sist. Dette er virkelig en nervepirrende prosess! 

To uker til UL😊

Sibirstjerne

19.08 - 9+0 

Kvalmen var på sitt værste hele uke 8. Jeg var kvalm døgnet rundt. Klarte så vidt å få i meg noe mat og alt smakte pyton. Kvalmen har lettet litt nå, så nå klarer jeg vertfall å få i meg mat. 

Jeg har også vært litt dårlig i magen, men det har gitt seg. Når det gjelder ryggsmertene er det bare blitt verre. Det har virkelig satt seg i halebeinet. Det gjør vondt å stå/sitte og spesielt å gå i trapper. Har også vondt i skambeinet. Brystene er ikke så veldig ømme, men jammen er de blitt større. Jeg merker at de er blitt tyngre, spesielt når jeg tar av meg bh’n. 

UL neste uke. Håper alt står bra til der inne🥰

Sibirstjerne

26.08 - 10+0 

Kvalmen har vært helt forferdelig i det siste🤢. Jeg har klart å holde på det lille jeg har fått i meg av mat. I går var kvalmen heldigvis borte, men syns jeg kjenner at den smyger seg innpå nå. 

Korsryggen går nå litt opp og ned, men jeg liker ikke at smertene har utviklet seg ned mot halebeinet. Utover det har jeg ingen andre symptomer🤔

Skulle i utgangspunktet på UL denne uken, men det var visst ikke ledig før neste uke. Så da får vi bare smøre oss med tålmodighet🌻

Sibirstjerne

02.09 - 11+0 

Kvalmen forsvant brått i det jeg rundet 10+0. Ingen ømme bryster nå heller, det eneste jeg har hatt av symptomer denne uken er øm korsrygg. 

Jeg ble fryktelig forkjølet fra torsdag og sov mer eller mindre hele helgen. 

Både i går og i dag har jeg hatt svake murringer i magen. 

Kjenner jeg er litt skremt over hvor lite symptomer jeg har. Forrige svangerskap merket jeg at noe var galt siden jeg brått mistet symptomer. Nå har jeg vært usikker hele veien. Jeg skal på UL på fredag, da er jeg 11+4. Håper at alt er bra, men det er en del av meg som tror at det kanskje ikke går denne gangen heller.

Tussi2018

Hvor lenge er det til ultralyd nå? Det er vel ikke helt uvanlig at kvalmen forsvinner i løpet av graviditeten? Hvor tidlig varierer vel veldig fra person til person.

Krysser alt jeg har for at du skal få gode nyheter på ultralyd! 🤞🙏❤ 

Guest
Svar på dette emnet

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Vi setter stor pris på at du deltar i debatten. Unngå brukerangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Husk at du selv er ansvarlig for alt du skriver på nett. Takk for at du bidrar! Her finner du reglene.

Artikler fra forsiden

• Create New...