Gå til innhold

Betale hjemme i sommerferien?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som er studenter og bor hjemme i sommerferien, må dere betale husleie, mat osv? 

Hvis ja, må dere det også i juleferien eller andre ferier dere er hjemme? 

Hva tenker folk er rett? 

Anonymkode: 13022...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, måtte ikke betale var jo på ferie.

Anonymkode: 9f821...caa

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, å komme hjem til mor og far i ferier skal ikke betales for. Men kan godt handle inn mat til de i blant, enten det er en helg eller mer selvfølgelig når det er en hel mnd. Etter hva man kan.

Skal man være hjemme 3 mnd er det litt annerledes. Men det kommer jo også an på foreldres økonomi og din..

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men kjøpte gjerne noe til fellesskapet som gikk under kos. Alltid vært flink til å bruke tid med familie når jeg var hjemme. Mamma, bestemor, nieser og nevøer. Og at vi inviterer alle våre søsken, grandtanter og resten av slekta til grillings osv for jeg vil ha mest mulig tid i tillegg til venner. 

Så tror ikke det tenkte på betaling mtp at jeg gir alt jeg har av meg selv når jeg er hjemme og ikke bare bruker det som ett ooohodlsted. 

Anonymkode: 14378...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at de fleste foreldre er så glad for å se barna sine at de ikke ønsker å gjøre ett opphold i hjemmet mindre attraktivt med å ta betalt. Da kan det jo være at barna heller bor hos venner ect. Men hvis økonomien er trang hjemme så er det jo forståelig at ett bidrag ønskes for da spør en jo ikke for å være kjip. At en lager en avtale. 

 

Det jeg føler er aller viktigst under ett opphold hjemme er å ikke rote rundt og rydde etter seg. Hjelpe med å lage mat og små gjøremål hjemme. Vaske over kjøkkenbenken, støvsuge her og der. Henge opp klær. Rett og slett være på tilbud siden hvis noe skulle dukke opp. Kjøre å handle eller andre ærend. 

Anonymkode: 14378...797

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri betalt noe annet enn evt hvis jeg har stukket innom matbutikken e.l alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, betaler ikke for å være hjemme i ferien. 

Anonymkode: e3329...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var student i fjor bodde jeg gratis hjemme de gangene jeg var hjemme i ferier eller under bachelorskriving. Men jeg lagde middag nesten hver dag, støvsuget og vasket hus osv. 

Anonymkode: 3591c...57a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg måtte betale.

Anonymkode: 523ef...66f

For maten, ikke husleie.

Anonymkode: 523ef...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte aldri for å bo hjemme da jeg var student og kom hjem på ferie. Men jeg bidro med husarbeid, og betalte av og til for ting når det var naturlig, f. eks. handlet alene på butikken, fylte litt drivstoff på bilen hvis jeg skulle låne den og kjøre langt, kjøpte kanskje litt snacks til helgen osv. 

Fikk aldri presentert et krav om å betale kost og losji, det tror jeg ikke er vanlig, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For maten, ikke husleie.

Anonymkode: 523ef...66f

Hvor mye og hvor lenge? Og hadde familien din dårlig økonomi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ti10 skrev:

Hvor mye og hvor lenge? Og hadde familien din dårlig økonomi?

Så lenge jeg var der, husker ikke hvor mye, kanskje 40 kr dagen, det er en del år siden da. Tja, de er gjeldfrie nå vertfall, var nok ikke det da, sikkert gjennomsnittlig inntekt. Ikke høy vertfall.

Anonymkode: 523ef...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge jeg var der, husker ikke hvor mye, kanskje 40 kr dagen, det er en del år siden da. Tja, de er gjeldfrie nå vertfall, var nok ikke det da, sikkert gjennomsnittlig inntekt. Ikke høy vertfall.

Anonymkode: 523ef...66f

På den tiden spiste jeg 4 skiver, en frukt og middag om dagen. Spiste ikke stort mer eller annet.

Anonymkode: 523ef...66f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kunne ikke ramle meg inn å be ungene om å betale  år de er studenter. Studenter trenger heller å få litt økonomisk hjelp hvis man har mulighet til det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde hjemme im somrene mens jeg var student. Hadde sommerjobb, og inntekten der gikk til p finansiere studiene. Foreldrene mine hadde ikke særlig god råd, men de ville aldri i sine villeste fantasier bedt om betaling fra meg. Men jeg bidro på andre måter med husarbeid og sånn. Også spanderte jeg innimellom middag, ekstra kos og sånn, hvis jeg hadde tatt litt xtravakter eller det passet seg. . 

Anonymkode: d97b4...1d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke tatt betalt fra våre studenter når de har vært hjemme på ferie. Men nå er datteren min ferdig med bachelor og har begynt å jobbe. Da kommer vi til å kreve litt når hun begynner å få lønn. 

Anonymkode: 008c6...a8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte nok vært virkelig fattig hvis jeg skulle bedt en studerende ungdom om å betale for seg hjemme. Men de hadde ikke fått "bo på hotell her". Husarbeid o.l. hadde det vært en selvfølge at de måtte delta i :) 

Anonymkode: b4084...da4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...