Gå til innhold

Jeg er lei av å ikke ha venner


SignsFromWithin

Anbefalte innlegg

Jeg er 23 år gammel og har ikke hatt noe særlig med venner etter barneskolen. Faktisk begynte jeg å gå lengre perioder uten venner allerede etter fjerde klasse. Etter barneskolen har mitt sosiale liv vært så og si helt dødt. Jeg går perioder hvor jeg bare er skikkelig nedfor. Jeg har til og med gått 2-3 år hvor jeg nesten ikke har kjent på følelsen av glede! Jeg føler at jeg står utenfor og går glipp av livet. Jeg har aldri opplevd hvordan det er å være i et romantisk forhold, jeg vet ikke hvordan det er å reise for å opplevd kjekke ting sammen med venner... jeg har innsett at min kunnskap om hvordan sosiale liv til folk på min alder er kommer hovedsakelig fra TV, og ikke egen erfaring. Den dag i dag er mitt sosiale liv appen KiK. 

Jeg ønsker ikke å virke helt desperat, men jeg skulle virkelig ønske jeg også kunne endelig ha fått meg noen venner jeg også. Jeg har gått i terapi tidligere og har planer om å prate med noen igjen. Jeg forventer ikke å få noen venner etter alle disse årene, men det er lov å håpe.

Er det noen andre som er i en lignende situasjon? Jeg bor i Kristiansand.

P.S.

Jeg er usikker på om jeg er villig til å treffe noen her i person. Jeg synes det er virkelig flaut at jeg ikke har noen venner. En ting er om man har nettopp flyttet til et nytt sted... det er noe annet når man bare ikke klarer å få seg venner uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Det er aldri for sent å få venner. Jeg kjenner ei som nettopp flyttet til Stavanger og møtte folk gjennom en slags speed dating for potensielle venner. Hvis det høres skummelt ut anbefaler jeg å melde deg inn i organisasjoner som feks røde kors. Da møter du nye mennesker OG gjør bra arbeid for andre mennesker i byen din. Husk at du ikke er alene om å føle deg ensom. Terapi høres ut som en god idé. Det er stor sjans for at det er du som stopper deg selv fra å knytte bånd med andre mennesker, ikke motsatt.

Anonymkode: 2d3ad...102

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du må rett og slett våge. Gjøre noe med det!

Sånn er det bare. Meld deg på noe du liker å drive med så du møter likesinnede, men ikke press deg på andre. Nordmenn er veldig lukket som mennesker, kan være vanskelig å komme innpå.

Anonymkode: 815ae...06e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

58 minutter siden, AnonymBruker said:

Vel, du må rett og slett våge. Gjøre noe med det!

Sånn er det bare. Meld deg på noe du liker å drive med så du møter likesinnede, men ikke press deg på andre. Nordmenn er veldig lukket som mennesker, kan være vanskelig å komme innpå.

Anonymkode: 815ae...06e

Jeg er allerede veldig aktiv i klubb for folk med felles interesser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS. Skulle ønske det var mer fokus på at det er HELT normalt å være både ensom og alene i perioder av livet. Det skrives masse om sosiale ungdom/unge voksne som er på reiser, fester, festivaler  med den store vennegjengen sin. Det får alle andre til å føle at de er utenfor, at de er rare og annerledes.

Jeg vil si det er mer normalt å ha det som deg, enn å ha tusen venner. Det er bare det at folk som har det som deg, legger sjelden ut en Facebook-post om det. Ensomhet og det å ha få/ingen venner er forbundet med skam, og derfor snakkes det lite om. Derfor blir man ikke klar over hvor mange det egentlig er i samme situasjon. Dette gjør at skammen blir enda større.

kjære deg! Jeg skal ikke komme med råd om at det «går over». Det hjelper deg ikke. Men jeg vil foreslå at du prøver å flytte på deg. Hvis du har bodd i samme by hele tiden, har du kanskje fått et ufortjent stempel på deg som «den venneløse». Det kan hende at andre på din alder har sine venner, og slipper deg ikke inn.

Ved å flytte på deg, har du mulighet til å starte med blanke ark. Oslo er feks en kjempefin by når det kommer til variasjon av folk. Det har du mulighet til å prøve ut nye miljøer. Og trives du ikke i ett, kan du bytte til et annet. Det er mulig å holde på slik helt til du finner «folka» dine. Man skal ikke rømme fra problemene, men noen ganger må man vekk fra et sted der man er plassert i bås, og der ingen ser det egentlige potensialet ditt. Blir man i en sånn situasjon, er veien til ensomhet kort.

vil du ikke flytte, foreslår jeg at du prøver ut nye miljøer. Jeg vet du skrev at du var med i en aktivitet, men kanskje ikke den aktiviteten er der du skal finne «dine» folk. Prøv å bytte- ikke gi opp! 

Du kommer nok desverre ikke utenom en egeninnsats. Men det å gå sånn over lenger tid, gjør noe med selvtillitt og egenverdi. Kanskje du kan gå til en psykolog eller en coach for å få litt støtte i at du er fin som du er. Du har ingen venner rundt deg akkurat nå til å bekrefte deg, så da må du midlertidig finne noen andre som kan gjøre det. Det er ikke noe SKAM i det. 

Uansett hva du velger: gjør NOE! Ikke tillatt deg selv å bli i en situasjon som etterhvert blir uholdbar. Gjør noe forskjellig/nytt hver dag. Les bøker om hvordan du kan bli tryggere når du snakker med andre. Se folk i øynene. Smil og snakk med folk når det faller seg naturlig. Da får du litt trening mens du jobber med å finne dine framtidige venner. For det VIL du gjøre!!

Ønsker deg masse lykke til❤️

Anonymkode: 8728e...a21

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Kjære TS. Skulle ønske det var mer fokus på at det er HELT normalt å være både ensom og alene i perioder av livet. Det skrives masse om sosiale ungdom/unge voksne som er på reiser, fester, festivaler  med den store vennegjengen sin. Det får alle andre til å føle at de er utenfor, at de er rare og annerledes.

Jeg vil si det er mer normalt å ha det som deg, enn å ha tusen venner. Det er bare det at folk som har det som deg, legger sjelden ut en Facebook-post om det. Ensomhet og det å ha få/ingen venner er forbundet med skam, og derfor snakkes det lite om. Derfor blir man ikke klar over hvor mange det egentlig er i samme situasjon. Dette gjør at skammen blir enda større.

kjære deg! Jeg skal ikke komme med råd om at det «går over». Det hjelper deg ikke. Men jeg vil foreslå at du prøver å flytte på deg. Hvis du har bodd i samme by hele tiden, har du kanskje fått et ufortjent stempel på deg som «den venneløse». Det kan hende at andre på din alder har sine venner, og slipper deg ikke inn.

Ved å flytte på deg, har du mulighet til å starte med blanke ark. Oslo er feks en kjempefin by når det kommer til variasjon av folk. Det har du mulighet til å prøve ut nye miljøer. Og trives du ikke i ett, kan du bytte til et annet. Det er mulig å holde på slik helt til du finner «folka» dine. Man skal ikke rømme fra problemene, men noen ganger må man vekk fra et sted der man er plassert i bås, og der ingen ser det egentlige potensialet ditt. Blir man i en sånn situasjon, er veien til ensomhet kort.

vil du ikke flytte, foreslår jeg at du prøver ut nye miljøer. Jeg vet du skrev at du var med i en aktivitet, men kanskje ikke den aktiviteten er der du skal finne «dine» folk. Prøv å bytte- ikke gi opp! 

Du kommer nok desverre ikke utenom en egeninnsats. Men det å gå sånn over lenger tid, gjør noe med selvtillitt og egenverdi. Kanskje du kan gå til en psykolog eller en coach for å få litt støtte i at du er fin som du er. Du har ingen venner rundt deg akkurat nå til å bekrefte deg, så da må du midlertidig finne noen andre som kan gjøre det. Det er ikke noe SKAM i det. 

Uansett hva du velger: gjør NOE! Ikke tillatt deg selv å bli i en situasjon som etterhvert blir uholdbar. Gjør noe forskjellig/nytt hver dag. Les bøker om hvordan du kan bli tryggere når du snakker med andre. Se folk i øynene. Smil og snakk med folk når det faller seg naturlig. Da får du litt trening mens du jobber med å finne dine framtidige venner. For det VIL du gjøre!!

Ønsker deg masse lykke til❤️

Anonymkode: 8728e...a21

Du kan ikke si at det er normalt å ikke ha noen venner på mange år. Her snakker vi tiår! 

Vel, jeg er aktiv fordi det er det jeg trives best med. Den aktiviteten passer meg perfekt. Kan jo prøve andre ting i tillegg da.

jeg flytter til ny by. Utifra erfaring vil det ikke ha så mye å si. Nye videregående skoler, universitet osv. har gjort lite for meg tidligere. Har en tendens til alltid å havne utfor.

 

Takk for flott melding!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er mer vanlig enn man tror. Vi er alene hver eneste ferie. Vondt å se bilder av sammenkomster. Jeg har logget av SoMe i sommer, får å spare meg for vonde følelser. Men det er som det sies over her. Msn legger liksom ikke ut bilde/ tekst på fb om at nå kjeder jeg meg alene..osv. 

 

Anonymkode: 8bc49...cae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, SignsFromWithin skrev:

Du kan ikke si at det er normalt å ikke ha noen venner på mange år. Her snakker vi tiår! 

Vel, jeg er aktiv fordi det er det jeg trives best med. Den aktiviteten passer meg perfekt. Kan jo prøve andre ting i tillegg da.

jeg flytter til ny by. Utifra erfaring vil det ikke ha så mye å si. Nye videregående skoler, universitet osv. har gjort lite for meg tidligere. Har en tendens til alltid å havne utfor.

 

Takk for flott melding!

Jo da, jeg vil påstå at mange går gjennom en årrekke uten venner. Særlig gjelder det de som trenger tid til å finne ut hvem de er.

ikke gi deg før du finner folka dine. Det VIL du gjøre, men du må ha troen på det. Få noen til å hjelpe deg med det❤️

Anonymkode: 8728e...a21

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør at du ikke har fått deg venner på den aktiviteten du er med på? 

Anonymkode: 5bbab...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært for at du bodde på andre siden av landet, kunne jeg tenkt meg å vært din venn. 

Håper du får respons her inne da, ønsker deg det beste :) 

Anonymkode: 167fb...726

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Familytree

Jeg forstår deg, jeg føler at du skal gå ut og oppleve nye ting gradvis. Det er mange ting å gjøre i byen din, du må bare oppmuntre dem til å oppleve dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror det er mer vanlig enn man tror. Vi er alene hver eneste ferie. Vondt å se bilder av sammenkomster. Jeg har logget av SoMe i sommer, får å spare meg for vonde følelser. Men det er som det sies over her. Msn legger liksom ikke ut bilde/ tekst på fb om at nå kjeder jeg meg alene..osv. 

 

Anonymkode: 8bc49...cae

Jeg mener ikke at det ikke er vanlig med ensomhet. Jeg mener det ikke er vanlig for en på 23 år og ha gått mesteparten av livet sitt uten venner. Etter fjerde klasse har jeg då vidt opplevd å ha en venn. Det er jo ikke normalt. I de årene har mesteparten av tiden min gått på å være alene eller med familie. Jeg setter pris på ordene dine, men jeg vet jo at det ikke er normalt å ikke ha venner etter man har fylt tolv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er det som gjør at du ikke har fått deg venner på den aktiviteten du er med på? 

Anonymkode: 5bbab...af4

Det har jeg faktisk ingen anelse om. Jeg har prøvd å gjøre noe med det. Det har nådd fet punktet hvor jeg bare har gitt opp og innsett at KiK er mitt sosiale liv, men det er tøft. Skulle så gjerne ha opplevd hvordan det er å ha venner og hvordan det er å ha en kjæreste. Jeg frykter at jeg aldri går oppleve disse tingene. Vel, jeg hadde jo venner da jeg var liten, men skulle gjerne visst hvordan det er å ha venner som stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde det ikke vært for at du bodde på andre siden av landet, kunne jeg tenkt meg å vært din venn. 

Håper du får respons her inne da, ønsker deg det beste :) 

Anonymkode: 167fb...726

Tusen takk! Kan jeg spør hvor gammel du er pluss hvor du bor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Augustotejerina said:

Jeg forstår deg, jeg føler at du skal gå ut og oppleve nye ting gradvis. Det er mange ting å gjøre i byen din, du må bare oppmuntre dem til å oppleve dem.

Jeg går turer alene. Går også på konserter alene. Har planer om å prøve å gå på kino alene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Installer Jodel og en anonym chatte-app kalt Wickr. Slik kan du få venner (du vil forhåpentligvis møte på et par creeps og men de er lett å sile ut.) Hvilken by bor du i forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, snoren said:

Installer Jodel og en anonym chatte-app kalt Wickr. Slik kan du få venner (du vil forhåpentligvis møte på et par creeps og men de er lett å sile ut.) Hvilken by bor du i forresten?

Jeg skal faktisk prøve nå med engang. Skal legge ut noe kort men ærlig for å se hvordan responsen er først.

Forhåpentligvis? 😛

Kristiansand. Du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det på arbeidsplassen din? Er det mulig å få venner blant kollegene dine? 

Anonymkode: 374c5...d2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, snoren said:

Installer Jodel og en anonym chatte-app kalt Wickr. Slik kan du få venner (du vil forhåpentligvis møte på et par creeps og men de er lett å sile ut.) Hvilken by bor du i forresten?

Funker ikke. For mange triggere der. Blir bare verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan er det på arbeidsplassen din? Er det mulig å få venner blant kollegene dine? 

Anonymkode: 374c5...d2f

Jobber ikke, men skal begynne på studie. Har ikke fått men noen venner på tidligere studier eller jobber da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...