Gå til innhold

Menskopp uten koking

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lyst til å begynne med menskopp, men bor i kollektiv og det er derfor ikke et alternativ for meg å koke den mellom hver mens. (Virkelig, det er overhodet ikke et alternativ, så det er ikke noe vits i å foreslå det ;) )  Har lest at det finnes en slags steriliserende væske man kan putte den i, men jeg klarer ikke å finne ut av hva det er. Er det noen som har erfaring med det og/eller vet hvor man får tak i det?

For det holder vel ikke å vaske den grundig mellom hver mens bare med varmt vann og såpe? 😕 

Anonymkode: 3bfe0...03e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis menskoppen tåler klor, er det jo bare å klorvaske den. Klorin får du kjøpt på enhver dagligvareforretning.

Anonymkode: e5224...50a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Men klor? Er det noe særlig å stikke inn i skjeden etterpå da? Trodde det var sånn man skulle unngå å få på seg?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du skyller den selvsagt i rent vann etter klorvasken.

Og før det kommer ørten innlegg om hvor fy-fy klor er: I avløpsvannet er det masse humusstoffer som vil reagere med kloren, slik at den er uskadeliggjort før den kommer ut av avløpssystemet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri kokt min kopp. Det går helt fint med varmt vann

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Om du vasker den godt med mild såpe og varmt vann, og sørger for at den er HELT fri for såpe etterpå og får tørke 100% før du har den i posen sin så burde det gå bra, men det er jo ikke anbefalt. 

Anonymkode: 20028...f29

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har lyst til å begynne med menskopp, men bor i kollektiv og det er derfor ikke et alternativ for meg å koke den mellom hver mens. (Virkelig, det er overhodet ikke et alternativ, så det er ikke noe vits i å foreslå det ;) )  Har lest at det finnes en slags steriliserende væske man kan putte den i, men jeg klarer ikke å finne ut av hva det er. Er det noen som har erfaring med det og/eller vet hvor man får tak i det?

For det holder vel ikke å vaske den grundig mellom hver mens bare med varmt vann og såpe? 😕 

Verken klorin eller annen definisjonsvæske er ok å bruke på en menskopp i silikon. 

Koker du den ikke mellom hver periodes bruk, får du før eller senere infeksjoner i underlivet, og i verste fall i bekkenet, som kan gi deg alvorlige problemer. En ting er at du kan bli steril, en annen ting er at du kan få infeksjoner i bekkenet som ikke lar seg behandle slik at du blir kurert. 

Så her er alternativet, enten å koke eller la være å bruke. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du vasker den godt med mild såpe og varmt vann, og sørger for at den er HELT fri for såpe etterpå og får tørke 100% før du har den i posen sin så burde det gå bra, men det er jo ikke anbefalt. 

Nurde gå bra, mener du? Sannsynligheten for at det ikke går bra er på skal og ikke kan nivå. 

Uttal deg aldri om ting du ikke har bedre kjennskap om. I verste fall kan ts dø av infeksjon, det er vel ikke innenfor burde gå bra, vel?

Anonymkode: 6e873...ff6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du skyller den selvsagt i rent vann etter klorvasken.

Og før det kommer ørten innlegg om hvor fy-fy klor er: I avløpsvannet er det masse humusstoffer som vil reagere med kloren, slik at den er uskadeliggjort før den kommer ut av avløpssystemet.

Det er langt mer fy, med klor i silikon enn klor i vasken. 

I tillegg, klorsalter setter seg i silikonet uansett hvor mye man skyller. Dernest overføres klorsaltene og evemtuelle rester av bakterier, virus og sopper direkte på livmorhalsen der menskoppen festes i timevis og er i kontakt med blod, slimhinner m.m. og er åpent til blodbanen i livmorslimhinnen. 

Hva du gjør med din egen kropp er din sak. Hva du anbefaler til andre er ikke bare din sak særlig ikke når rådet er direkte helsefarlig. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Hvor lenge koker dere noe sånt? Kan det være nok å helle over en vannkoker fylt med kokende vann?

Godt jeg ikke bruker en sånn, kjenner meg selv godt nok til å vite at jeg aldri hadde kokt den hver gang.

- Betyr dette at man skal koke vibratorer og slikt også? 😮

Endret av applestories
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, applestories skrev:

Hvor lenge koker dere noe sånt? Kan det være nok å helle over en vannkoker fylt med kokende vann?

Godt jeg ikke bruker en sånn, kjenner meg selv godt nok til å vite at jeg aldri hadde kokt den hver gang.

Nå har du ikke vibratoren i vaginaen i en uke i strekk har du vel? 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, applestories said:

- Betyr dette at man skal koke vibratorer og slikt også? :klo:

Koker i 10 sec når mensen er ferdig. Det er virkelig ingen problem å gjøre. Koker en gang i mnd og legger den tilbake i posen sin. 

Jeg er usikker på om vann fra vannkoker holder. Men vet noen gjør det på den måten. Det finnes en gruppe om menskopp og tøybind på Facebook. Ville spurt der i forhold til sterilisering. Det et mange som selger produktene i gruppa, de har litt mer peiling 

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Verken klorin eller annen definisjonsvæske er ok å bruke på en menskopp i silikon. 

Koker du den ikke mellom hver periodes bruk, får du før eller senere infeksjoner i underlivet, og i verste fall i bekkenet, som kan gi deg alvorlige problemer. En ting er at du kan bli steril, en annen ting er at du kan få infeksjoner i bekkenet som ikke lar seg behandle slik at du blir kurert. 

Så her er alternativet, enten å koke eller la være å bruke. 

Nurde gå bra, mener du? Sannsynligheten for at det ikke går bra er på skal og ikke kan nivå. 

Uttal deg aldri om ting du ikke har bedre kjennskap om. I verste fall kan ts dø av infeksjon, det er vel ikke innenfor burde gå bra, vel?

Ja, det er det jeg er redd for.

Men ikke desinfisjonsvæske heller? Jeg mener sånn som er utviklet til sterilisering av babyutstyr, men det er kanskje ikke nok?

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er langt mer fy, med klor i silikon enn klor i vasken. 

I tillegg, klorsalter setter seg i silikonet uansett hvor mye man skyller. Dernest overføres klorsaltene og evemtuelle rester av bakterier, virus og sopper direkte på livmorhalsen der menskoppen festes i timevis og er i kontakt med blod, slimhinner m.m. og er åpent til blodbanen i livmorslimhinnen. 

Hva du gjør med din egen kropp er din sak. Hva du anbefaler til andre er ikke bare din sak særlig ikke når rådet er direkte helsefarlig. 

Takk! Da kommer jeg ikke til å gå for klorinvask, i hvertfall ... 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vasker termoser og annet hvor ting har satt seg, med eddik. Det holder faktisk. Mon tro om det går like bra her?

Anonymkode: 87f0a...c61

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, applestories skrev:

Hm. Dette høres ut som en mulig løsning, er det noen som vet om det funker? Eller blir det litt lite å bare skylle den i kokende vann?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vasker termoser og annet hvor ting har satt seg, med eddik. Det holder faktisk. Mon tro om det går like bra her?

Anonymkode: 87f0a...c61

Det er ikke for ting som har satt seg, men for å få bort alt av bakterier. Vet ikke om eddik gjør det?

Skrevet

Kjøp egen menskopp-kjele. Det har jeg gjort.  Kok den når de andre i kollektivet liker er til stede. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...