Gå til innhold

Spørsmål til dere veganere.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg er ikke opptatt av egg, bare det jeg leste lengre oppe i tråden fikk meg til å tenke litt; det virket som om det største «problemet» med egg var masseproduksjonen, det å påvirke omgivelsene til høna for å få den til å kontinuerlig å produsere egg. Så om det er den eneste grunnen bak, så tenkte jeg nå jeg kunne spørre et uskyldig spørsmål 😳 denne reaksjonen her i svaret ditt er grunnen til at mange av oss frykter å en gang åpne munnen foran veganere/vegetarianere, for vi blir nermest angrepet for å spørre noe veldig uskyldig.

Så virkelig var det bare en tanke som slo meg. Man kan jo ha en helt 99% frittgående høne hjemme, gi den god mat (til og med økologisk mat) og et godt liv, og i sesongne kan de produsere opptil 30 egg. Det var bare en liten uskyldig tanke, beklager om jeg fornærmet deg 😰 (var ikke jeg som startet tråden).

Anonymkode: e4d68...192

Sorry, ble ikke fornærmet. Trodde forøvrig du var ts, og spørsmålet ble liksom gjentatt etter HI. Mente ikke å reagere kvasst, men som veganer tror mange at man «lider», man går og sikler på kjøtt og egg og nekter seg dette. Det er vitser om gresspising og kaninmat, og jeg synes uansett kost burde man se at veganmat er mer enn salatblader og gulrøtter (gjelder ikke deg, men veldig mange).

Anonymkode: fc305...976

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og veganere går ikke ut og gresser. 

Anonymkode: 6ea61...b18

Stemmer det. En ku har et noe mer avansert magesystem enn veganere. Men det er nok mye mulig veganere bør vurdere en gen-modifisering i den retningen. Kunne hatt alger i en av magene for tilførsel av b12 eller noe. 

Anonymkode: 08c5e...25c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer det. En ku har et noe mer avansert magesystem enn veganere. Men det er nok mye mulig veganere bør vurdere en gen-modifisering i den retningen. Kunne hatt alger i en av magene for tilførsel av b12 eller noe. 

Anonymkode: 08c5e...25c

Fordi? Alger kan man forøvrig kjøpe/spise.

Anonymkode: fc305...976

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi? Alger kan man forøvrig kjøpe/spise.

Anonymkode: fc305...976

Fordi? Fordi det ville økt overlevelsesevnen deres så dere ikke er så avhengig av kosttilskudd for å klare dere.

Anonymkode: 08c5e...25c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2019 den 10.33, AnonymBruker skrev:

Jeg blir våt i munnen når jeg lukter grillkjøtt i nabolaget. Lurer på om veganerne blir det samme når jeg har klippet plenen 🤤😂😁🤣

 

Hehe dagens!! 

Anonymkode: d57da...1ef

Jeg får vann i munnen når jeg plukker friske deilige grønnsaker fra grønnsakshagen min. Lurer på om kjøttetere får det samme når bestemora demmes dør!

Anonymkode: 36d5d...edc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi? Fordi det ville økt overlevelsesevnen deres så dere ikke er så avhengig av kosttilskudd for å klare dere.

Anonymkode: 08c5e...25c

Det er ikke bare veganere som trenger tilskudd. 

Anonymkode: 6ea61...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.7.2019 den 3.55, AnonymBruker skrev:

Men hva om «du» som veganer hadde en egen høre. Lot den leve helt naturlig. Ingen kunstig lys som står på 24/7, som vil bidra til å hjelpe med konstant egg-produksjon.

Hva om du hadde en høne selv, som du fikk egg av i ny og ne, hadde du da spist egg? Høner som ikke lever i fangenskap, legger ikke 300 egg i året. Så vidt jeg kan se er det da snakk om rundt 30 egg i løpet av sesongen (våren). Hadde du spist disse eggene. Du har selv tatt vare på høna, latt den ha et fantastisk høne liv, gitt den masse god næringsrik mat, ja latt den ha et flott liv.

Anonymkode: e4d68...192

Hadde fremdeles ikke spist eggene, fordi hele tankegangen er at dyr er ikke her FOR meg. Høner legger ikke egg for at mennesker skal spise dem. Om jeg så hadde spist de eggene, så sender jeg fremdeles signaler ut om at egg er mat, og det er jo nettopp fordi det er etterspørsel på egg at høner lider i små bur idag. Dessuten, så spiser ofte hønene eggene sine selv, da de får mye næring fra dem. Jeg vil ikke spise noe som kommer ut fra rumpa til høna. De er ikke laget for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, deedee_ skrev:

Hadde fremdeles ikke spist eggene, fordi hele tankegangen er at dyr er ikke her FOR meg. Høner legger ikke egg for at mennesker skal spise dem. Om jeg så hadde spist de eggene, så sender jeg fremdeles signaler ut om at egg er mat, og det er jo nettopp fordi det er etterspørsel på egg at høner lider i små bur idag. Dessuten, så spiser ofte hønene eggene sine selv, da de får mye næring fra dem. Jeg vil ikke spise noe som kommer ut fra rumpa til høna. De er ikke laget for meg. 

Egg er jo mat. 

Anonymkode: 309b8...5f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Egg er jo mat. 

Anonymkode: 309b8...5f7

I utgangspunktet er det ubefruktede kyllingegg som kommer ut fra rumpen til høna. Høner legger ikke egg for at det skal være mat til mennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...