Gå til innhold

Spørsmål til dere veganere.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Parkeringsvakt

Er helt ok med labdyrket kjøtt. Håper mange velger det alternativet, og tror de vil det om vi får en fremtid der det dyrkes i storskala og alle kan få tilgang på det. Ingen dyrelidelse, ikke noe drap av dyr. Helt ok. 

Personlig syntes jeg ikke kjøtt, kunstig eller ekte, er appellerende og ville ikke hatt behov eller spesielt ønske som å spise det selv. Synet på det endret seg for meg da jeg begynte tenke mer over hva jeg spiste og hvor det kom fra. Etter det begynte jeg gradvis se mer på kjøtt som et dødt, partert dyr, heller enn mat. Altså, i mine øyne er det noe makabert og rester etter et dødt dyr. Litt vanskelig å forklare hvordan det føles, tror jeg. Men uansett, kjøtt og mat som ligner kjøtt er for meg noe uappetittelig. Samtidig føles det bra å kun spise planter, så...

Spiser ikke egg grunnet hvordan den moderne hønen er avlet frem. Er ikke overbevist om at det er bra for hønen å bli fratatt egg hele tiden, eller at det føles bra å være i en hønekropp som er avlet på den måten som høner er (kanskje en mildere versjon av pug hunder som har en ganske miserabel tilværelse grunnet feilavl). (Hønen pleide legge 15 egg i året, det tallet er nå rundt 300)

Så skal det sies at tanken på egg som kommer ut av rumpa, samme hull som bæsjen, ikke er spesielt appetittelig heller. Selv om, selvsagt, er nok all mat vi spiser skitten på noen måter og vært borti en arbeider eller to som klødde seg i rumpa 🧐 (for å sette det på spissen). Generelt er det ikke fristende å spise egg, selv om jeg ser på det som bedre enn å spise kjøtt. Men skal sies at jeg ikke har veldig detaljerte kunnskaper om høner og hønedrift, bortsett fra at jeg har jobbet i burhønsfjøs en periode tidligere i livet. (Selvsagt finnes det mye høner og egg som ikke kommer fra burhøns)

Skal sies at jeg "kan" spise egg, jeg bare velger å ikke gjøre det. Jeg kan både drepe dyr og spise de (og har gjort det tidligere i livet), men velger å ikke gjøre det og ønsker ikke gjøre det. 

Endret av Parkeringsvakt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å spise «kjøtt», liker maten jeg spiser nå. Eggeproduksjon er ikke human, derfor spiser jeg ikke egg. Og har null behov for det, polenta er bedre.

Anonymkode: fc305...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir våt i munnen når jeg lukter grillkjøtt i nabolaget. Lurer på om veganerne blir det samme når jeg har klippet plenen 🤤😂😁🤣

 

Hehe dagens!! 

Anonymkode: d57da...1ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir våt i munnen når jeg lukter grillkjøtt i nabolaget. Lurer på om veganerne blir det samme når jeg har klippet plenen 🤤😂😁🤣

 

Hehe dagens!! 

Anonymkode: d57da...1ef

Skikkelig dagens, som i at jeg har hørt den hver dag siden jeg slutta å spise kjøtt for fem år sida. Grattis. 

Anonymkode: 40476...baa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke hatt behov for det selv, hadde hatt like lite behov for å spise labdyrket kjøtt som jeg hadde hatt labdyrket menneskekjøtt. Men det er absolutt bedre for dyrene og miljøet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skikkelig dagens, som i at jeg har hørt den hver dag siden jeg slutta å spise kjøtt for fem år sida. Grattis. 

Anonymkode: 40476...baa

For ikke å snakke om 20 år for min del..

Anonymkode: fc305...976

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir våt i munnen når jeg lukter grillkjøtt i nabolaget. Lurer på om veganerne blir det samme når jeg har klippet plenen 🤤😂😁🤣

 

Hehe dagens!! 

Anonymkode: d57da...1ef

Veganere spiser da mye god og spennende mat, i motsetning til et kjedelig kjøttstykke med en bakt potet til.

Anonymkode: 6ea61...b18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke veganer, men spiser ikke kjøtt. Er ikke så lenge siden jeg sluttet med det, så mulig jeg vil forandre mening, men jeg vil nok spise litt labkjøtt som ikke bidrar til lidelse. Men ikke på langt nær så mye som før, har ikke lyst på mye kjøtt. Men håper mange vil bruke det, og at produksjonen går raskt og effektivt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt
4 hours ago, deedee_ said:

Hadde ikke hatt behov for det selv, hadde hatt like lite behov for å spise labdyrket kjøtt som jeg hadde hatt labdyrket menneskekjøtt. Men det er absolutt bedre for dyrene og miljøet!

Labdyrket kjøtt kan gi mulighet til å dyrke eget kjøtt og spise seg selv. Det ville vært en ganske merkelig opplevelse, nesten så jeg ville prøvd det bare grunnet det bisarre ved det. Men jeg regner ikke med det blir lovlig....

Artig tanke, da 

Endret av Parkeringsvakt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir våt i munnen når jeg lukter grillkjøtt i nabolaget. Lurer på om veganerne blir det samme når jeg har klippet plenen 🤤😂😁🤣

 

Hehe dagens!! 

Anonymkode: d57da...1ef

Kjedelig du er...dårlig humor også.

Anonymkode: 9a975...734

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dette blir vanlig. https://www.bondebladet.no/aktuelt/varsler-skifte-mot-kunstig-kjott/

 

Kommer dere til å spise kjøtt hvis dette blir mulig?

hvorfor kan dere ikke spise egg? 

Anonymkode: 34c97...367

Nei, jeg kommer ikke til å spise kunstig kjøtt. Jeg vil heller spise matjeg synes smaker godt. 

Jeg spiser ikke egg blant annet fordi jeg er allergisk.

Anonymkode: 5640f...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jeg selvsagt aldri til å spise, og de som tror dette er en god ide er gale i hodet.

Anonymkode: f3dcb...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere vet at det er genmanipulering eller? 

"– Min oppfatning er at debatten er i ferd med å flytte seg framover. Bøndene må også forstå hva forbrukerne tenker om genmodifisering. Ord følger ikke alltid handling. Svært mange av dem som tidligere har sagt de aldri vil spise genmodifisert mat, går nå ut og kjøper kjøtterstatninger som The impossible foods burger, som har genmodifiserte organismer i seg, sa Proudfoot. Dette selskapet benytter cellulær teknologi til å skape ekte kjøttproteiner og kjeden har nå 3000 utsalgssteder i USA og Hongkong."

Og hvorfor gjør de det? Fordi de ikke aner at det er GMO. Dette er helt sykt, og kronisk sykdom som allerede øker i eksploderende fart kommer til å øke ytterligere med dette monster-kjøttet. Ikke rart denne planeten ser ut som den gjør når folk er så hodeløse. Sukk. 

Anonymkode: f3dcb...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva om «du» som veganer hadde en egen høre. Lot den leve helt naturlig. Ingen kunstig lys som står på 24/7, som vil bidra til å hjelpe med konstant egg-produksjon.

Hva om du hadde en høne selv, som du fikk egg av i ny og ne, hadde du da spist egg? Høner som ikke lever i fangenskap, legger ikke 300 egg i året. Så vidt jeg kan se er det da snakk om rundt 30 egg i løpet av sesongen (våren). Hadde du spist disse eggene. Du har selv tatt vare på høna, latt den ha et fantastisk høne liv, gitt den masse god næringsrik mat, ja latt den ha et flott liv.

Anonymkode: e4d68...192

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veganere spiser da mye god og spennende mat, i motsetning til et kjedelig kjøttstykke med en bakt potet til.

Anonymkode: 6ea61...b18

Som om det å spise kjøtt utelukker at folk spiser grønnsaker/kan lage mat. Snakk for deg selv om alt du klarer å komme opp med som tilbehør til kjøtt er en bakt potet.

Anonymkode: 08c5e...25c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, vil fortsette å spise ekte kjøtt. Nam nam!

 

Anonymkode: b5a4c...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva om «du» som veganer hadde en egen høre. Lot den leve helt naturlig. Ingen kunstig lys som står på 24/7, som vil bidra til å hjelpe med konstant egg-produksjon.

Hva om du hadde en høne selv, som du fikk egg av i ny og ne, hadde du da spist egg? Høner som ikke lever i fangenskap, legger ikke 300 egg i året. Så vidt jeg kan se er det da snakk om rundt 30 egg i løpet av sesongen (våren). Hadde du spist disse eggene. Du har selv tatt vare på høna, latt den ha et fantastisk høne liv, gitt den masse god næringsrik mat, ja latt den ha et flott liv.

Anonymkode: e4d68...192

Nei, jeg har ikke noe behov for å spise egg. Hvorfor er du så opptatt av om folk spiser egg? Jeg liker vegansk mat og savner ikke andre ting.

Anonymkode: fc305...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som om det å spise kjøtt utelukker at folk spiser grønnsaker/kan lage mat. Snakk for deg selv om alt du klarer å komme opp med som tilbehør til kjøtt er en bakt potet.

Anonymkode: 08c5e...25c

Og veganere går ikke ut og gresser. 

Anonymkode: 6ea61...b18

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har ikke noe behov for å spise egg. Hvorfor er du så opptatt av om folk spiser egg? Jeg liker vegansk mat og savner ikke andre ting.

Anonymkode: fc305...976

Nei jeg er ikke opptatt av egg, bare det jeg leste lengre oppe i tråden fikk meg til å tenke litt; det virket som om det største «problemet» med egg var masseproduksjonen, det å påvirke omgivelsene til høna for å få den til å kontinuerlig å produsere egg. Så om det er den eneste grunnen bak, så tenkte jeg nå jeg kunne spørre et uskyldig spørsmål 😳 denne reaksjonen her i svaret ditt er grunnen til at mange av oss frykter å en gang åpne munnen foran veganere/vegetarianere, for vi blir nermest angrepet for å spørre noe veldig uskyldig.

Så virkelig var det bare en tanke som slo meg. Man kan jo ha en helt 99% frittgående høne hjemme, gi den god mat (til og med økologisk mat) og et godt liv, og i sesongne kan de produsere opptil 30 egg. Det var bare en liten uskyldig tanke, beklager om jeg fornærmet deg 😰 (var ikke jeg som startet tråden).

Anonymkode: e4d68...192

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...