Gå til innhold

Drømmen om en familie


Neutral90

Anbefalte innlegg

Noldi skrev (På 13.7.2024 den 20.31):

Du aner ikke hvor mange ganger jeg har tenkt på deg og lurt på hvordan det går med deg, tittet innom her og håpet at du gir oss en oppdatering på livet generelt. Jeg ble så glad når det endelig kom en oppdatering fra deg, men aner ikke hvordan jeg skal reagere på dette! Altså herremin for en sjokkerende beskjed å få. Også å bare lese det selv, og sitte der og fordøye det og tolke det uten å vite hva dette betyr. Er det en vei videre? Er det håp nå? Er det dette som er grunnen til at alt har vært så vanskelig? Og dette er bare mine tanker, som ikke står i det selv engang. Dere må være verdens sterkeste mennesker som tåler så mange opp og nedturer om hverandre. Det betyr jo ingenting hva jeg føler og håper, men jeg håper sånn at dette gir dere et ønske om å prøve igjen, og at det vil lykkes for dere snart🥹❤️ Tusen takk for at du oppdaterer oss, vi er så mange her inne som tenker masse på dere.

Du er god, du ❤️ Det har vært utrolig vanskelig siden vi satte strek i mai... masse tårer. Ikke fordi et barnløst liv ikke er godt, men fordi vi har med oss så mye bagasje og dårlige erfaringer, vonde forsøk som må jobbes gjennom mentalt. Det har vært så vondt å gå inn i dagboken min, for det var jo ikke sånn det skulle ende. Vi skulle jo få vår lykkelige slutt, slik som så mange andre får ❤️ at det ikke blir som ønsket, er veldig vanskelig, helt til det vil blekne en gang. 

Jeg synes det er graverende at mannen måtte lese det helt alene. Hva tenkte de på? Mest trolig er det en overaktiv sekretær, men medicus hadde nesten to uker på seg før de tok ferie uten at noen tok kontakt - ikke så veldig impoenrende. 

Det kan veldig gjerne betyr at det er en vei videre ❤️ jeg håper veldig på at det er noe enkelt, som åreknute eller at man kan forbigå DNA-skaden ved å hente ut sæd rett fra pung. Jeg antar veien videre er ny test i overgangen aug/sept, da har mannen tatt vitaminer i 3 mnd. Da får vi nok mere svar. Allerede er jo hjernen min hyperaktiv. Det tok ikke mange minuttene før jeg begynte å drømme om at "denne tiden neste år har vi en baby" 🤪 Der er fryktelig dumt, men ønsket er så inderlig. 

 

  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sovia skrev (På 13.7.2024 den 22.09):

Kjære deg 💖

Jeg aner ikke hva jeg selv ville gjort i samme situasjon og tenker det er mange folk her inne som gir gode råd, så jeg ville bare sende en klem ♥️ Såå kjekt å høre fra deg. Gleder meg til å lese neste kapittel av eventyret ditt - jeg er fortsatt veldig engasjert med i den store heiagjengen din 🤩 

Takk for klem ❤️ Jeg gleder meg veldig til neste kap jeg også - håper det blir et godt et. 

Jeg føler meg veldig heldig som har en så fin heia-gjeng ❤️ Det gir meg virkelig håp for verden,, for det er langt fra så ofte jeg har følt støtte i det ekte liv. Det kan selvsagt ikke sammenlignes, men det betyr at det digitale samfunnets støtte har betydd ekstra mye. Det har gjort at man holder ut litt bedre, litt lengre :) 

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får helt frysninger av alt du skriver om, på mange måter! Alt fra måten dere har blitt rådført, behandlet men også at det nå kanskje er håp ❤️

Skjønner du vil vente til etter ferien for å få vite mer, men vil absolutt sterkt anbefale dere til å få en juridisk veiledningstime. Sjekk forsikring/fagforening. Ofte er det inkludert en slik der. Skadeerstatning er høyt aktuelt her, og dere kan jo både vise til årsaksammenheng og økonomisk tap. Å gå videre med denne saken kan ikke ta tilbake alt det vonde både fysiske og psykiske dere har vært igjennom, men kanskje få tilbake en del penger i alle fall.

Og så håp da ❤️ Uansett hvor lite eller stort, det er der. Og vi håper alle sååå for dere. Reisen deres vil ikke bli glemt om dere skulle lykkes å få et barn, og vil helt sikkert sette dype spor. Men det vil i alle fall føles mye mer verdt alt sammen. Ingen fortjener dette mer enn dere.

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Pp år 6

1 dpo

Greide ikke dy meg 😂

Hadde samtale med embryolog i dag. Det er en veldig fin fyr. Han forklarte alt rundt testen, men så ikke noe vi ikke allerede hadde funnet ut på egen hånd. Han bekreftet derimot at vår infertilitet nå vare mannlig faktor, samtidig som han senere i samtalen sa at han rent faglig støttet et forsøk til enten med donoregg eller egne egg. Ble litt satt tilbake av akkurat det, for i hodet mitt så var nå eggene "frikjent", men som han sa, infertilitet som vår er sjeldent forårsaket av kun en entydig faktor. 

Han var nokså vag. Spesielt på spørsmål om de har opplevd så høy dna fragmentasjon og likevel oppnådd nok bedring til å få barn via tesa. Har time med legen på mandag, han kan svare på alt slik sa han. 

En annen ting som jeg kjenner på nå er det at embryologen i dag var veldig på det at ingen av oss (les mannen) skal føle skyld, at dette er den eneste skyld osv. Ingen, absolutt ingen har brydd seg med å si det til meg ila de siste fem årene. Damen må gjennom ørten og førti undersøkelser, blir proppet full av medisiner, må gjennom smertefulle uttak osv osv. Men å gi et trøstende ord at jeg ikke må føle skyld det var visst for meget å tro noen skulle gi. 

Jeg og mannen er litt uenig om hva vi ønsker fra Medicus. Jeg føler på det at det er svært sviktende kanskje helt forsvunnet grunnlag for å medisinsk sett tilråde eggdonasjon. At vi har gått gjennom en psykisk krevende og svært dyr (200.000kr) behandling uten grunn. Hvorfor ble mannen aldri lansert som "problemet"? Medicus sier selv i sin egen podcast at hos de med gjentatte aborter er mannen årsak ved minst 50% av parene. 

Mannen mener at siden vi ikke har hatt all behandling hos medocus kan vi ikke holde de ansvarlig for å tilråede eggdonasjon på samme måte som dersom vi hadde hatt uttak der før osv. De har jo alle epikrisene og dermed all data. 

Hva mener dere? Bare la dette spøkelset rundt eggdonasjon forsvinne eller kreve noen form for kompensasjon gjennom fks behandling? 

 

  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neutral90 skrev (14 minutter siden):

Pp år 6

1 dpo

Greide ikke dy meg 😂

Hadde samtale med embryolog i dag. Det er en veldig fin fyr. Han forklarte alt rundt testen, men så ikke noe vi ikke allerede hadde funnet ut på egen hånd. Han bekreftet derimot at vår infertilitet nå vare mannlig faktor, samtidig som han senere i samtalen sa at han rent faglig støttet et forsøk til enten med donoregg eller egne egg. Ble litt satt tilbake av akkurat det, for i hodet mitt så var nå eggene "frikjent", men som han sa, infertilitet som vår er sjeldent forårsaket av kun en entydig faktor. 

Han var nokså vag. Spesielt på spørsmål om de har opplevd så høy dna fragmentasjon og likevel oppnådd nok bedring til å få barn via tesa. Har time med legen på mandag, han kan svare på alt slik sa han. 

En annen ting som jeg kjenner på nå er det at embryologen i dag var veldig på det at ingen av oss (les mannen) skal føle skyld, at dette er den eneste skyld osv. Ingen, absolutt ingen har brydd seg med å si det til meg ila de siste fem årene. Damen må gjennom ørten og førti undersøkelser, blir proppet full av medisiner, må gjennom smertefulle uttak osv osv. Men å gi et trøstende ord at jeg ikke må føle skyld det var visst for meget å tro noen skulle gi. 

Jeg og mannen er litt uenig om hva vi ønsker fra Medicus. Jeg føler på det at det er svært sviktende kanskje helt forsvunnet grunnlag for å medisinsk sett tilråde eggdonasjon. At vi har gått gjennom en psykisk krevende og svært dyr (200.000kr) behandling uten grunn. Hvorfor ble mannen aldri lansert som "problemet"? Medicus sier selv i sin egen podcast at hos de med gjentatte aborter er mannen årsak ved minst 50% av parene. 

Mannen mener at siden vi ikke har hatt all behandling hos medocus kan vi ikke holde de ansvarlig for å tilråede eggdonasjon på samme måte som dersom vi hadde hatt uttak der før osv. De har jo alle epikrisene og dermed all data. 

Hva mener dere? Bare la dette spøkelset rundt eggdonasjon forsvinne eller kreve noen form for kompensasjon gjennom fks behandling? 

 

Jeg syns jo det er helt merkelig at de ikke har sjekket mannen før de anbefalte eggdonor! 
Og at de anbefaler den dyreste behandlingen som går omtrent uten å sjekke dere skikkelig er jo virkelig mistenksomt. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klink skrev (12 minutter siden):

Jeg syns jo det er helt merkelig at de ikke har sjekket mannen før de anbefalte eggdonor! 
Og at de anbefaler den dyreste behandlingen som går omtrent uten å sjekke dere skikkelig er jo virkelig mistenksomt. 

Ja, det skurrer veldig for meg også. I det minste tar de lett på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 16.7.2024 den 10.19):

Får helt frysninger av alt du skriver om, på mange måter! Alt fra måten dere har blitt rådført, behandlet men også at det nå kanskje er håp ❤️

Skjønner du vil vente til etter ferien for å få vite mer, men vil absolutt sterkt anbefale dere til å få en juridisk veiledningstime. Sjekk forsikring/fagforening. Ofte er det inkludert en slik der. Skadeerstatning er høyt aktuelt her, og dere kan jo både vise til årsaksammenheng og økonomisk tap. Å gå videre med denne saken kan ikke ta tilbake alt det vonde både fysiske og psykiske dere har vært igjennom, men kanskje få tilbake en del penger i alle fall.

Og så håp da ❤️ Uansett hvor lite eller stort, det er der. Og vi håper alle sååå for dere. Reisen deres vil ikke bli glemt om dere skulle lykkes å få et barn, og vil helt sikkert sette dype spor. Men det vil i alle fall føles mye mer verdt alt sammen. Ingen fortjener dette mer enn dere.

Takk for gode råd ♥️ føler meg veldig rådvill om hva vi vil, hva som er best osv. Jeg vet mer på mandag tenker jeg, da har man mer å ta med seg til en rådgivningstime. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært småsummer ville jeg tenkt at her må man bare komme seg videre og fokusere på målet, men summene det er snakk om er så hinsides store og dere må jo ut med enda mer for å få barnet deres. Derfor tror jeg ikke jeg ville latt denne ligge. Hør om dere har en god sak hos en advokat

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de burde gi dere en kraftig rabatt på tre ekstra forsøk iallfall. 🥰

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassiopeia8 skrev (16 timer siden):

Hadde det vært småsummer ville jeg tenkt at her må man bare komme seg videre og fokusere på målet, men summene det er snakk om er så hinsides store og dere må jo ut med enda mer for å få barnet deres. Derfor tror jeg ikke jeg ville latt denne ligge. Hør om dere har en god sak hos en advokat

 

Josephine skrev (12 timer siden):

Jeg synes de burde gi dere en kraftig rabatt på tre ekstra forsøk iallfall. 🥰

Takk for synspunkt til begge to! ♥️ Det gjør godt å lese. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet til Neutral90 på PM men tenker kanskje det er greit å skrive her også slik at flere faktisk kan se det og bli advart.

Jeg og min partner har en ganske lignende historie med Medicus.

Endret av Følermeddeg
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse lykke til hos legen i morgen❤️

 

Veldig enig at mye skurrer her ja…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med tanke på hva dere har betalt, samt psykisk og fysisk belastning, så syns jeg ikke en kompensasjon er urimelig å be om. Spesielt ikke med tanke på hvor enkelt det er å sjekke sæden til mannen kontra diverse undersøkelser av kvinnen. Syns det er spesielt at ikke det er noe av det første som ble gjort da dere gikk til Medicus, uavhengig av historikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følermeddeg skrev (På 3.8.2024 den 19.03):

Jeg har skrevet til Neutral90 på PM men tenker kanskje det er greit å skrive her også slik at flere faktisk kan se det og bli advart.

Jeg og min partner har en ganske lignende historie med Medicus.

Det er fryktelig å lese om andres lignende erfaringer, selv om det selvsagt er nyttig for meg når jeg går i dialog med Medicus 💛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (8 timer siden):

Masse lykke til hos legen i morgen❤️

 

Veldig enig at mye skurrer her ja…

Takk ♥️

Money talks, tenker jeg. Kynisk bransje. Føler meg ikke som pasient, men kunde. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

tøysekopp skrev (6 timer siden):

Med tanke på hva dere har betalt, samt psykisk og fysisk belastning, så syns jeg ikke en kompensasjon er urimelig å be om. Spesielt ikke med tanke på hvor enkelt det er å sjekke sæden til mannen kontra diverse undersøkelser av kvinnen. Syns det er spesielt at ikke det er noe av det første som ble gjort da dere gikk til Medicus, uavhengig av historikk. 

Takk. Ja, jeg tenker i det minste at det er ille å anbefale donasjon av andres genmateriale til en høy sum uten å utrede fullstendig først. 

Når det er sagt, er Comet test kontroversiell blant noen. Når deeet igjen er sagt, så er den standard i mange andre land ved gjentatte aborter uten en grunn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det gikk bedre enn forventet i dag @Neutral90 og at du føler du har fått sagt det du føler, tenker og mener til Medicus? Og at de tok det imot og innrømmet sin del av skylden for at ting har blitt som de har blitt? ❤️❤️❤️ 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det ble veldig vanskelig dette her :( som om alle sår som var på helingens vei ble slått åpen igjen. Alle følelser ble med ett veldig rå igjen, jeg som har jobbet så mye for å ha kontroll over egne tanker og følelser. Det forteller hvor mye dette betyr for meg (oss).

Vi var i startgropen til å akseptere livet vi har nå. Vi hadde bestemt oss at dersom det siste donorforsøket ikke gikk, ville vi sette strek. Så kommer Medicus noen mnd senere og tilbyr oss en gratis dna test av mannens sæd, der resultatet var svært dårlig, som da selvsagt ga oss håp. I tre uker kvernet tankene og goggle gikk nesten varm, før vi nå har snakket med medocus. Disse ukene har nok tatt mer på psykisk enn hva jeg trodde. Jeg var helt totalt utladet etter praten med legen i går. 

Kort fortalt: de anbefaler et nytt forsøk med tesa og egne egg, nærmere jul siden mannen må knaskre litt tilskudd først. Legen mente at de likevel hadde grunnlag til å anbefale eggdonasjon tilbake i 2022 fordi ut fra kunnskapen de hadde da var det riktig steg videre, sett i lys av kunnskap fra dna fragmentasjonstesten ville de ikke gått rett på donasjon. Et annet moment er at det svært sjeldent er en enkelt faktor som gir infertilitet og mannen er bare en del av svaret. I tillegg så var legen sikker på at mannens dna skade ikke har vært problemet hele veien - samtidig tenker legen at mannens dna skade er fra en ulykke når mannen var liten gutt der han måtte sy i ene testikkelen, at traumet fks skadet vevet slik at en blodåre utvidet seg og det har ført litt den lille temperaturøkning som gjør at sæden blir skadet. Det henger jo ikke på greip. 

Fikk lite gehør der med andre ord. Men mye sympati, men det kommer vi ikke langt med. 

Jeg tenker vi har to veier videre mtp at vi føler behandlingen har vært feil: 

1. Vi sender en skriftlig klage, avventer deres svar. 

2. Forhører oss med advokat og tar det fra der. 

Jeg er veldig sliten psykisk nå og har hjertet på utsiden av brystet. Jeg er veldig sårbar akkurat nå, men snart er fighteren tilbake og da greier jeg å formidle bedre. 

Parallelt har vi tre mulige tanker om fremtiden:

1. Tesa og forsøk hos medocus før jul. Det blir bare ett i så fall. 

2. Legen foreslo utlandet. Pgda testing for å se om embryo er friskt. Hadde dette vært lov i Norge hadde vi gjort det med en gang, men jeg kjenner jeg blir sliten bare av tanken på utlandet. Vi bor i gokk. Har dårlig nok samvittighet for å ta en dag permisjon ifbm forsøk i Norge, skal vi til Danmark eller Finland vil det bli minst tre dager om gangen, kanskje to dersom innsett kan være på morgenen. 

3. Forbli barnløs. 

 

Å, det gjorde litt godt å skrive dette ♥️ vi føler oss ikke noe lengre enn noen dager siden og samtalen med legen var skuffende. En del av meg hadde drømt om at legene skulle si "herlig! Der har vi årsaken, nå er jeg optimistisk for dere!"  :(

  • Hjerte 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...