Gå til innhold

Hard hud under bein

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Håper noen kan hjelpe. Jeg er litt flau, men jeg har egentlig aldri brydd meg om beina mine. Jeg har sykt hard, tjukk hud hud under stort og spesielt hæler.  I tillegg har jeg noen ganger revet av hud under der, dom har gjort problemet verre. Nasty, i know. 

Uansett har begynt å bruke en sånn elektrisk fotfil fra scholl og bruker en krem som lukter sterkt som skal mykgjør. Den hjalp under stortær og litt under hælen, men ikke bra nok. Har også forsøkt babyfeet som gjorde at huden falt av men det var bare et tynt, tynt lag. Hadde lite effekt. 

Har noen noen gode tips til hva jeg kan gjøre selv? Produkter som virker? 

Hadde satt utrolig stor pris på det. 

Anonymkode: 76093...fe0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tja, spandere på seg en time hos fotpleier som sliper vekk alt av hard hus så du bare trenger å vedlikeholde fremover? Aner ikke hva det koster, men kan jo kanskje være verdt en investering. 

Anonymkode: ae859...ca6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tja, spandere på seg en time hos fotpleier som sliper vekk alt av hard hus så du bare trenger å vedlikeholde fremover? Aner ikke hva det koster, men kan jo kanskje være verdt en investering. 

Anonymkode: ae859...ca6

Jo, men det er ingenting jeg kan gjøre selv som kan hjelpe litt? 

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags sko går du med?

Anonymkode: a7194...a8f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker kun fet krem under beina. Body butter, neutrogena er fete kremmer som gjør susen, ingen av de som heter ‘fotkrem.

Smører om kvelden bare. Fotfil syntes jeg aldri funket. 

Anonymkode: 7bdc1...78e

Skrevet

Bruk fotfil og pattesalve

Gå til fotpleie og få fikset som en over her skriver

Pattesalve er utrolig god, den hjelper også mot hælsprekker som du sikkert har med slik tykk hud

Du må stelle med føttene dine regelmessig, de skal bære deg hele livet, jeg bruker tid på føttene hver dag

Velpleide føtter er et pent syn, ustelte føtter not so mutch

Ta vare på deg selv

• Liker 1
Skrevet

en runde hos en fotpleier koster fra 500 til 1200 kroner og er så absolutt veien å gå dersom det er ille for å selv kunne gjøre det bedre etterpå..

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, barbent skrev:

Bruk fotfil og pattesalve

Gå til fotpleie og få fikset som en over her skriver

Pattesalve er utrolig god, den hjelper også mot hælsprekker som du sikkert har med slik tykk hud

Du må stelle med føttene dine regelmessig, de skal bære deg hele livet, jeg bruker tid på føttene hver dag

Velpleide føtter er et pent syn, ustelte føtter not so mutch

Ta vare på deg selv

Hva heter pattesalven? 

Takk for tips. Jeg skal ut på noe og får ikke fotpleie til da. Ferie og greier. 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags sko går du med?

Anonymkode: a7194...a8f

Joggesko for det meste. 

AnonymBruker
Skrevet

1) smør føttene godt inn om kvelden (men ikke mellom tærne så det blir fuktig der)

2) sitt med beina i fotbad eller grønnsåpevann

3) bruk fotfil

4) smør føttene godt inn igjen, det er heftig for dem å bli brukt fotfil på. 

Gå til fotpleie jevnlig. Koster vanligvis 400-600 kr. Bruk gode sko.

Anonymkode: 06426...c78

AnonymBruker
Skrevet

Fothøvel. 

Anonymkode: d0a83...893

AnonymBruker
Skrevet

Pappa og jeg har veldig hard hud under hælene. Fotpleier funker ikke for oss siden vi er sinnssykt kilene (fnis), men det hjelper for oss å gå mye barbent ute om sommeren.

Elektrisk fotfil fra Scholl alene hjelper ikke for oss, den tar ikke nok.
Vanlig fotfil hjelper ikke av den samme grunnen.
Enkelte kremer gjør det verre for oss, andre merker vi ikke forskjell med.

Pappa ble en natt så irritert fordi foten hans hektet seg til lakenet da han skulle sove (sånt laken med litt nupper - de nuppene satt fast i den tørre huden) at han sto opp, løp ned i snekkerboden og fant litt diverse verktøy. Han fant ut at en håndfil (sånne man bruker på planker) funket litt bedre enn fotfiler, men en elektrisk multisliper funka jævlig bra for å få tatt det verste. Etter en runde med slipeverktøyet funket Scholl-fotfilen greit. Mamma skjønte ingen ting da hun våknet av rare lyder og fant pappa sittende oppi det tomme badekaret med en multisliper mot hælen sin midt på natta.

Det som har funket for oss er å ta et langt fotbad med grønnsåpe, og så skjære av huden som løsner med papp-kniv før vi bruker Scholl-fil, skrubber med skrubb-krem, tar et nytt fotbad, filer igjen og smører med tjukk krem. Det gjøres på kvelden, også sover vi med sokker på på grunn av kremen.

Anonymkode: 637d7...71d

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva heter pattesalven? 

Takk for tips. Jeg skal ut på noe og får ikke fotpleie til da. Ferie og greier. 

Den heter pattesalve :)

AnonymBruker
Skrevet

Å file etter bad/dusj/fotbad er ofte mer effektivt enn på tørre føtter. Det er mye forskjellige filer å få kjøpt, man får også kjøpt noe som ser ut som en rasp, den er effektiv. Men det krever at man bruker det regelmessig. Smør med en fet krem hver kveld. Jeg bruker en svensk fotkrem, fra CCS heter Fotvårdssalva. Kan også kjøpes i Norge. Den er veldig effektivt. Jeg har prøvd mye rart, men denne er den eneste som virkelig har virket og fått sprekker til å forsvinne (med filing også selvfølgelig). 

Hemmeligheten er å gjøre det regelmessig, ikke vent til det er skarp hard hud. 

Anonymkode: 08cae...873

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pappa og jeg har veldig hard hud under hælene. Fotpleier funker ikke for oss siden vi er sinnssykt kilene (fnis), men det hjelper for oss å gå mye barbent ute om sommeren.

Elektrisk fotfil fra Scholl alene hjelper ikke for oss, den tar ikke nok.
Vanlig fotfil hjelper ikke av den samme grunnen.
Enkelte kremer gjør det verre for oss, andre merker vi ikke forskjell med.

Pappa ble en natt så irritert fordi foten hans hektet seg til lakenet da han skulle sove (sånt laken med litt nupper - de nuppene satt fast i den tørre huden) at han sto opp, løp ned i snekkerboden og fant litt diverse verktøy. Han fant ut at en håndfil (sånne man bruker på planker) funket litt bedre enn fotfiler, men en elektrisk multisliper funka jævlig bra for å få tatt det verste. Etter en runde med slipeverktøyet funket Scholl-fotfilen greit. Mamma skjønte ingen ting da hun våknet av rare lyder og fant pappa sittende oppi det tomme badekaret med en multisliper mot hælen sin midt på natta.

Det som har funket for oss er å ta et langt fotbad med grønnsåpe, og så skjære av huden som løsner med papp-kniv før vi bruker Scholl-fil, skrubber med skrubb-krem, tar et nytt fotbad, filer igjen og smører med tjukk krem. Det gjøres på kvelden, også sover vi med sokker på på grunn av kremen.

Anonymkode: 637d7...71d

Haha ha fantastisk. 😂Skal høre om samboer har noe slikt. 

Tusen takk til alle tips og forslag. Setter pris på det. Sommerferie +date krever stelte føtter og tær. Så kan jeg kanskje våge og bruke sandalene mine. Og ikke traske rundt i joggesko. 

Jeg skal forsøke å bytte batteri i schollfilen, putte bein i grønnsåpevann og se om jeg får filt bort litt enklere da. Selv om jeg ikke syns det har hjulpet særlig når beina er våte?

AnonymBruker
Skrevet

Hahah sommerferie pluss* venninnedate. Vil gjerne være fin på beina. Altså jeg har ikke både samboer og skal på date med noen 🙈

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har samme, prøvde å fjerne med tapetkniv, funket greit til jeg gikk litt for dypt og endte opp med et stort kutt under foten🙄 Filer hver kveld og smører, men føler ikke det fungere optimalt

Anonymkode: 7bb4a...f56

AnonymBruker
Skrevet

Fil jevnlig og bruk fotkrem jevnlig. Du kan også forsøke fotbad med olivenolje, svært mykgjørende:)

Anonymkode: 94d13...1b6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var sterkt plaget med hard hud under «tå» område, tror kanskje det faktisk var så liktorn, som stikker dypt. Det var flere små prikker som var veldig vonde å trå på. Hadde og en del rundt hælen og under storetåa.

Jeg ble uavhengig av hard hud, operert for halux valgus, og fikk gips på foten i 6 uker. Pga. gips ikke tåler vann ble derfor foten ikke vasket på disse 6 ukene, følte meg skikkelig ekkel. Fikk av gipsen og hele foten var skikkelig inntørket.

Jeg kom hjem og fikk gitt den en skikkelig vask, satt og skrubbet foten. Etter dette prellet masse hud av og alle mine problemer var borte. Ikke flere liktorner, ikke mer hard hud. Jeg fikk meg virkelig skikkelig «baby-foot» av den der behandlingen. Det er rundt 5 år siden nå, og enda er huden er enda veldig fint og glatt. 

Om du skulle klare å gjennomføre noe lignende, men da uten gips da selvsagt, så kan det hende det kan hjelpe. Men kan jo selvsagt ikke love dessverre.

Anonymkode: cf16c...e93

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg bruker en slik høvel. De har den på El-kjøp og Clas Ohlsson i hvert fall.

Jeg skrev feil, den jeg bruker heter Credo. Men den er maken til den nedenstående.

Merkur fothøvel med 10-pakning barberblad - Gents

Endret av Arabella

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...