Gå til innhold

Bestemor som slår


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan forholdt du deg til moren din da? Lats du som ingenting? Tok du det opp med henne?

Anonymkode: 56a0a...499

Barna likte å besøke henne så jeg gjorde ingenting med det. 

Anonymkode: dbece...d0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er moren til TS (mormor til barnet) som selv forteller at hun har slått. Så det er nok tilfelle. 

Men det jeg lurer på, er om hun forteller det fordi hun angrer, og selv føler at dette var å gå over streken ? Om jeg i et meget svakt øyeblikk hadde slått et av mine barn, ville jeg hatt samvittighetskvaler i aldri så lang tid. Så fordi om moren til TS har et kraftig temperament, betyr ikke det at hun mener at det å slå er ok. 

Til mormorens forsvar, kan man si at små barn kan være slitsomme, og det å ha ansvar for de er slitsomt for unge mennesker. Da blir det kanskje en for stor påkjenning for et eldre menneske, og TS og søsteren bør finne noen andre å ha barna hos.

Anonymkode: 39a2c...804

Gammel og sliten? Etter det Ts forteller er hun midt i 60-åra. Det er ikke gammelt i min verden, og overhodet ingen unnskyldning. Har brukt besteforeldre som barnevakt; mamma rundt 70 når vi fikk eldste, svigers noe yngre men de har passet innimellom helt opp til 80-årsalderen. De har aldri brukt slag mot barna. Disse er eldre enn ts’ mor.

Nei, dette må taes opp med henne. Hva skjedde, hva tenker hun om det som har skjedd? Anmeldelse vil bare skade familien mer, det hadde vært helt uaktuelt for meg ihvertfall.

Hvis hun ikke har vært voldelig mot egne barn er dette ekstremt rart. Enig i at det kan være tegn på sykdom. Følg med!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før folk skal politianmelde eller slå ned sin egen mor ville jeg utredet ordentlig at det ikke er fysisk, psykisk eller kognitiv svigt/ sykdom i bilde. 

Anonymkode: cab05...6c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde moren min slått barnet mitt hadde det vært siste gang hun traff oss. I alle fall når hun tar null selvkritikk for det. 

Anonymkode: ccae6...467

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde min mamma slått mine barn ville det vært siste gang hun så snurten av oss. Hun er relativt ustabil, men får være barnevakt (sammen med bestefar da) i få timer om gangen og for et av barna om gangen fra de har vært så gammel at de stort slett klarer seg selv. Men aldri, aldri om hun hadde fått sett ungene igjen om hun hadde gjort noe sånt. 

Anonymkode: 78f0c...32f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Er hun psykisk syk? Jeg hadde iallefall aldri noensinne latt henne være sammen med barna mine. Med eller uten tilsyn. Og hadde aldri brukt henne som barnevakt uansett hvor deseperat jeg var. Da hadde jeg heller leid inn profesjonelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker det kan være greit å få klarhet i hva som faktisk har skjedd før du foretar deg noe som helst. Har hun faktisk slått? Har hun knipset på munnen? Har hun gitt en ørefik? Det er, for meg, klar forskjell på å slå og å knipse til på munnen for eksempel. Ikke at noen av delene nødvendigvis er greit, men du anmelder ikke, eller kutter kontakten med moren din på grunn av sistnevnte. Et barn kan finne på å si at «mormor slo meg!», men det er viktig å få frem nyanseforskjellene før man setter himmel og jord i bevegelse.

Anonymkode: e305e...c6f

Knipse på munnen må være mye verre enn å bli slått! 

Anonymkode: 8bea4...2c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kuttet kontakt med min mor tvert dersom hun slo mitt barn. Spesielt dersom hun forteller det på en helt rolig måte, som om barnet "fortjente det" og hun ikke ser at det var galt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for oppfordring til brudd på norsk lov og svar til dette.

Kragebein, adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første har dere ikke noe valg. Du ringer barnevernsvakten og rådfører dere dere. Da vil det bli loggført og dere har gjort det riktige og har deres på det tørre. Dere kan velge å ta saken i egner hender men da vil dere få et stort problem den dagen barnet forteller dette på skolen eller til venner for videreformidler til foreldre. Det er nulltoleranse for vold. Dere er medskyldig hvis dere ikke melder.

Anonymkode: ed0fe...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det første har dere ikke noe valg. Du ringer barnevernsvakten og rådfører dere dere. Da vil det bli loggført og dere har gjort det riktige og har deres på det tørre. Dere kan velge å ta saken i egner hender men da vil dere få et stort problem den dagen barnet forteller dette på skolen eller til venner for videreformidler til foreldre. Det er nulltoleranse for vold. Dere er medskyldig hvis dere ikke melder.

Anonymkode: ed0fe...f7f

Nå må du ikke ta helt av her da. Så lenge ts og søsteren beskytter barna mot bestemor fremmover, er det ingen andre enn bestemor som risikerer problemer i forhold til dette. Hvis de fortsetter å sende barna til bestemor uten å gjøre tiltak for å beskytte dem, da kan dette bli en barnevernssak, men sånn som saken står nå, er det ingen grunn til å blande inn barnevernet. 

Anonymkode: d9b48...f39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor får ikke være sammen med våre barn alene. Hadde hun slått et av våre barn hadde dette vært den siste gang hun traff barna.  Jeg er usikker på om jeg hadde orket å gå i gjennom en anmeldelse, da den mest sannsynlig hadde blitt henlagt. Men hun hadde aldri sett sine barnebarn igjen! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...