Gå til innhold

Bestemor som slår


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Søsteren min ringte meg gråtende i dag og fortalte at da hun hentet sin 7 år gamle sønn hos moren vår i dag kunne mamma fortelle at hun hadde slått til nevøen min fordi han ikke oppførte seg. Jeg blir helt matt. Oppførselen til moren vår er høyst ustabil, noe som gjør at jeg ikke bruker henne til barnevakt hvis det ikke er krise, men at hun slår er nytt for meg. Hvordan forholder man seg til noe slikt? Burde jeg ringe å konfrontere moren min? Søsteren min skulle ringe tilbake til meg senere etter at hun hadde fått snakka skikkelig med sønnen sin, men jeg er i skikkelig villrede her. Anmelder man sånt til politiet? Slår vi opp med mamma? 

Hvis noen har opplevd noe lignende hadde jeg satt pris på å høre fra de. 

Anonymkode: 56a0a...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La søsteren din bestemme hvorvidt hun skal anmelde dette eller ikke.  Det er jo ikke noe du har førstehånds kjennskap til uansett.  

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere gir henne en kraftig advarsel. "Slår du barnet mitt noensinne igjen, så er det slutt for deg å treffe barnebarna uten tilsyn. Aldri mer"

Jeg hadde nok klikka i vinkel om barnets bestemor hadde slått til barnet mitt noengang... men jeg hadde så tatt meg sammen og sagt klart i fra den ovenfornevnte advarselen. Hun fortjener en advarsel, det kan jo tenkes at hun er av en gammel skole der de ikke så noe galt i å gi barna en smekk. Det er ikke mange år siden lærerne på skolen var utstyrt med spanskrør (bambus-kjepp) til å gi elevene juling med...!

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Whistler skrev:

La søsteren din bestemme hvorvidt hun skal anmelde dette eller ikke.  Det er jo ikke noe du har førstehånds kjennskap til uansett.  

Jada, selvsagt skal hun få bestemme det. Jeg kommer ikke til å gjøre noe med det, men jeg sa til henne at jeg støtter henne hvis hun velger å anmelde. Men er et slag nok til å anmelde?

Anonymkode: 56a0a...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Million skrev:

Dere gir henne en kraftig advarsel. "Slår du barnet mitt noensinne igjen, så er det slutt for deg å treffe barnebarna uten tilsyn. Aldri mer"

Jeg hadde nok klikka i vinkel om barnets bestemor hadde slått til barnet mitt noengang... men jeg hadde så tatt meg sammen og sagt klart i fra den ovenfornevnte advarselen. Hun fortjener en advarsel, det kan jo tenkes at hun er av en gammel skole der de ikke så noe galt i å gi barna en smekk. Det er ikke mange år siden lærerne på skolen var utstyrt med spanskrør (bambus-kjepp) til å gi elevene juling med...!

 

Ja, det var lurt. Vi er jo vokst opp med henne, og hun er ikke av gammel skole altså... jeg kan ikke huske at hun har slått hverken meg eller søsteren min under oppveksten. Men hun har alltid vært veldig oppfarende og litt lunefull. Kan plutselig skrike til deg hvis du ikke hører første gang hun sier noe f.eks. Hun har igjen et par år før hun når pensjonistalder og er sikkert litt sliten og gammel, men å slå er så innmari no-go. 

Anonymkode: 56a0a...499

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dere hvertfall gjør er å slutte å bruke henne som barnevakt, uansett om det er krise eller ikke. Det er ikke noe som er så stor krise at det er verdt å utsette barna for å være alene med en potensielt voldelig bestemor. Så får din søster vurdere hvordan hun vil reagere ang. hendelsen nå. 

Anonymkode: d9b48...f39

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ett slag er definitivt nok til å anmelde. Men hvor vil du med det? Vil du fengsle henne? Få erstatning, eller hva? 

Deres oppgave er å hindre at det skjer igjen. Slik situasjonen er nå så vil det si at dere ALDRI lar barn være alene med henne. 

I tillegg så må dere forklare at hvis hun gjør noe slikt igjen, så må dere involvere politi. Dere har en avvergerplikt. 

Anonymkode: b8a35...0cc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke anmeldt nei. Det er vel nok drama som det er allerede? 

Hadde sagt fra at det er totalt uakseptabelt, og ville ikke brukt henne som barnevakt i kriser heller. Men det er å dra det for langt å anmelde. Hold barna under oppsyn hos henne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at voldelig oppførsel kan være tegn på demens! DU vet best hva moren din er i stand til, men jeg synes det er rart hun har slått et barnebarn, spesielt siden hun ikke "hadde for vane" å slå dere når dere var barn...

Vil anbefale dere å følge godt med på henne fremover!

Anonymkode: 0fd5a...033

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Husk at voldelig oppførsel kan være tegn på demens! DU vet best hva moren din er i stand til, men jeg synes det er rart hun har slått et barnebarn, spesielt siden hun ikke "hadde for vane" å slå dere når dere var barn...

Vil anbefale dere å følge godt med på henne fremover!

Anonymkode: 0fd5a...033

Oi, der sa du noe. Det skal jeg jammen gjøre.

Anonymkode: 56a0a...499

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hubbie skrev:

Hvordan reagerte barnet? Ble det redd? 

Barnet hadde sagt at det fikk vondt, men søsteren min hadde ikke fått snakket med han skikkelig da hun ringte meg. 

Anonymkode: 56a0a...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det kan være greit å få klarhet i hva som faktisk har skjedd før du foretar deg noe som helst. Har hun faktisk slått? Har hun knipset på munnen? Har hun gitt en ørefik? Det er, for meg, klar forskjell på å slå og å knipse til på munnen for eksempel. Ikke at noen av delene nødvendigvis er greit, men du anmelder ikke, eller kutter kontakten med moren din på grunn av sistnevnte. Et barn kan finne på å si at «mormor slo meg!», men det er viktig å få frem nyanseforskjellene før man setter himmel og jord i bevegelse.

Anonymkode: e305e...c6f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker det kan være greit å få klarhet i hva som faktisk har skjedd før du foretar deg noe som helst. Har hun faktisk slått? Har hun knipset på munnen? Har hun gitt en ørefik? Det er, for meg, klar forskjell på å slå og å knipse til på munnen for eksempel. Ikke at noen av delene nødvendigvis er greit, men du anmelder ikke, eller kutter kontakten med moren din på grunn av sistnevnte. Et barn kan finne på å si at «mormor slo meg!», men det er viktig å få frem nyanseforskjellene før man setter himmel og jord i bevegelse.

Anonymkode: e305e...c6f

Det er moren til TS (mormor til barnet) som selv forteller at hun har slått. Så det er nok tilfelle. 

Men det jeg lurer på, er om hun forteller det fordi hun angrer, og selv føler at dette var å gå over streken ? Om jeg i et meget svakt øyeblikk hadde slått et av mine barn, ville jeg hatt samvittighetskvaler i aldri så lang tid. Så fordi om moren til TS har et kraftig temperament, betyr ikke det at hun mener at det å slå er ok. 

Til mormorens forsvar, kan man si at små barn kan være slitsomme, og det å ha ansvar for de er slitsomt for unge mennesker. Da blir det kanskje en for stor påkjenning for et eldre menneske, og TS og søsteren bør finne noen andre å ha barna hos.

Anonymkode: 39a2c...804

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor knep sine barnebarn om de oppførte seg svært dårlig. Kunne ikke falt meg inn å melde det til politiet, for det første hadde det helt sikkert blitt henlagt, og for det andre hadde det vært å bruke opp politiets tid på bagateller, tid de trenger til alvorlige saker. 

Anonymkode: dbece...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er moren til TS (mormor til barnet) som selv forteller at hun har slått. Så det er nok tilfelle. 

Men det jeg lurer på, er om hun forteller det fordi hun angrer, og selv føler at dette var å gå over streken ? Om jeg i et meget svakt øyeblikk hadde slått et av mine barn, ville jeg hatt samvittighetskvaler i aldri så lang tid. Så fordi om moren til TS har et kraftig temperament, betyr ikke det at hun mener at det å slå er ok. 

Til mormorens forsvar, kan man si at små barn kan være slitsomme, og det å ha ansvar for de er slitsomt for unge mennesker. Da blir det kanskje en for stor påkjenning for et eldre menneske, og TS og søsteren bør finne noen andre å ha barna hos.

Anonymkode: 39a2c...804

Hun hadde fortalt det i en tone som gjorde at søsteren trodde hun mente han fortjente det. Han er 7,5 år, så så liten er han ikke. Det er ikke snakk om en irriterende treåring her liksom... 

men ja, som sagt før har jeg i lang tid unngått å ha barna der, og det blir nok slik for søsteren min fremover også.

Anonymkode: 56a0a...499

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mor knep sine barnebarn om de oppførte seg svært dårlig. Kunne ikke falt meg inn å melde det til politiet, for det første hadde det helt sikkert blitt henlagt, og for det andre hadde det vært å bruke opp politiets tid på bagateller, tid de trenger til alvorlige saker. 

Anonymkode: dbece...d0c

Hvordan forholdt du deg til moren din da? Lats du som ingenting? Tok du det opp med henne?

Anonymkode: 56a0a...499

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MarkRonsonsWife

Jeg synes ikke det er stor forskjell på å "knipe", knipse, daske eller å slå. Vold mot barn, og spesielt noen som de ser på som trygge omsorgspersoner, er vold uansett hva det kalles eller kategoriseres som. 

Endret av MarkRonsonsWife
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun hadde fortalt det i en tone som gjorde at søsteren trodde hun mente han fortjente det. Han er 7,5 år, så så liten er han ikke. Det er ikke snakk om en irriterende treåring her liksom... 

men ja, som sagt før har jeg i lang tid unngått å ha barna der, og det blir nok slik for søsteren min fremover også.

Anonymkode: 56a0a...499

Da syns jeg dere skal snakke med henne, og fortelle at dere ikke vil finne dere i at barna slås. Så får hun velge - vil hun besinne seg, eller vil hun ha lite kontakt med barnebarna ?

Anonymkode: 39a2c...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mor knep sine barnebarn om de oppførte seg svært dårlig. Kunne ikke falt meg inn å melde det til politiet, for det første hadde det helt sikkert blitt henlagt, og for det andre hadde det vært å bruke opp politiets tid på bagateller, tid de trenger til alvorlige saker. 

Anonymkode: dbece...d0c

Sånn snakker alltid folk om kriminalitet hvor ofrene er de minste i samfunnet

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...