Gå til innhold

Skal dø, mye alene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Moren til min venninne skal dø, antagelig ca 2-6 mnd. igjen. Hun har 3 barn som bor i nærheten, og har skjønt at en av dem er innom henne stort sett hver dag, de bytter på hvem. Hun bor hjemme, også hjemmesykepleien er innom hver dag og gir medisin.

Hun har nå mye vondt, og sliter med å takle smertene.

Hun føler seg mye alene, og jeg har skjønt at det ER hun jo faktisk også. Idag, feks, har hun hatt 1 times besøk, ellers vært alene utenom hjemmesykepleien. Jeg tenker at moren bør være mye mindre alene i denne situasjonen... Hva tenker dere? Hun tar for øvrig ikke imot annet besøk, pga belastning.

Anonymkode: 1ecb3...f03

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det blir mye alene. Jeg ville  flyttet inn slik at personen hadde hatt lyd rundt seg.. Selvom man ikke alltid prater, er det hyggelig at noen andre er i nærheten. Besøk blir fort veldig intens. 

Anonymkode: e841e...138

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være ting du ikke vet. Kanskje hun ikke ønsker at et av barna skal komme å bo med henne f.eks. 

Anonymkode: 2c982...b76

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil ikke gi min venninne dårlig samvittighet, for jeg ser at situasjonen sliter på henne. Samtidig skjønner jeg moren så inderlig godt. Å være så mye alene, når livet går mot slutt, må være det verste. Og hun uttaler det jo selv, at hun er ensom og lider under det.

TS 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her må hjemmesykepleien på plass. Hun trenger folk rundt seg. 

Anonymkode: 82f99...f95

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan forholdet ditt med venninnen din er men hvis dere er close så kan du jo kanskje starte en samtale om hvordan hun har det, hvordan mora har det mtp smerter og det psykiske og så kan du prøve å vinkle samtalen inn på ensomhet på slutten av livet og hvordan mora har det på den fronten. Jeg hadde prøvd å gi venninnen ting å tenke på, vekke tanker, ideer, refleksjoner og løsninger uten å gi henne følelsen av at hun gjør noe galt. Er du nær nok til mora til at du kan besøke henne oftere? Et døgn har mange timer og jeg tror ikke man kan forvente at barna besøker henne flere timer hver dag i kanskje 6 måneder. Dessuten er dette også noe mora bør kunne snakke om med barna sine hvis hun har krefter til det og hun bør prøve å ytre sine ønsker, bekymringer og følelser til dem slik at de kan finne en løsning som passer for alle. Du kan jo eventuelt oppfordre henne til å snakke med barna sine om det. Kanskje ho orker å sove en natt i uka hos et av barna sine eller kan det ordnes at et av barna overnatter en natt i uka og er der et døgn i uka. Ikke sikkert det er aktuelt men det er bare noen ideer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her må hjemmesykepleien på plass. Hun trenger folk rundt seg. 

Anonymkode: 82f99...f95

Dette er et kjempeproblem. Alltid. Hjemmespl. kan nok ikke gjøre noe da det trengs tildeling. Du som privatperson kan gjøre noe. DU kan møte opp! Det er her problemet starter. Ingen har tid eller fri nok til de som er på det siste.

Anonymkode: f18ea...50e

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke gi min venninne dårlig samvittighet, for jeg ser at situasjonen sliter på henne. Samtidig skjønner jeg moren så inderlig godt. Å være så mye alene, når livet går mot slutt, må være det verste. Og hun uttaler det jo selv, at hun er ensom og lider under det.

TS 

Er hun faktisk terminal eller er hun bare dalende formessig?

Anonymkode: f18ea...50e

• Liker 1
Skrevet

Kanskje hun burde vært innlagt et sted med mennesker i samme situasjon?

• Liker 4
Gjest Familytree
Skrevet

Hun trenger folks roundt seg. Beklager deg og hun😥

Skrevet

Jeg tenker at det er en urimelig belastning på barna dersom de skal besøke henne hver dag i flere måneder, døende eller ei. Å fordele dagene mellom seg slik at moren får besøk hver dag, høres ut som en fornuftig løsning slik at barna ikke skal bli utbrent. Det hadde vært lurt av moren å ta imot besøk av flere enn barna.

Reisevei, egen livssituasjon og andre forpliktelser i hverdagen spiller også en rolle for hva man kan klare, men det skriver du ingenting om. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvor dere bor, men det går an å diakon i kirken,  eller fransiskushjelpen ? Frivillige i kommunen ? Hjemmesykepleien kan jo ikke være der hele tiden. 

Anonymkode: ad708...8e8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å sjekke ut din lokale Røde Kors. Google navnet på din kommune + Røde Kors. Kontakt de og sjekk om de har noen frivillige besøksvenner som kunne tatt på seg det å besøke henne noe hver dag.

Sjekk også om det finnes en Frivillighetssentral i kommunen din. 

:klem:

Anonymkode: 55ccb...89f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kom på en ting til. Sjekk ut om organisasjonen Gjertrudvennene finnes i din kommune. Det er en organisasjon som er relativt ny. De har riktignok mest fokus på personer som er ensomme sin begravelse. De jobber frivillig for å møte opp på begravelser der man antar at få/ingen privatpersoner kommer. De er også svært nøye med å være diskrét. Jeg har per nå ikke hørt om at de passer på døende personer, men dette ligger så nært til deres rolle som frivillig, at jeg ville kontaktet dem.

Anonymkode: 55ccb...89f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ofte får pasienter tilbud om plass på sykehjem o.l men de vil heller være hjemme mot slutten. Hjemmesykepleien har ikke mulighet til å være der over lengre tid, de kan komme innom oftere. Og ved de siste dagene/time, så vil de nok være der hele tiden, det sittes inn ekstra ressurser for at ikke noen skal dø alene. Mange kommuner har egne frivillige som stiller opp i den siste fasen også. 

Det er ganske krevende for pårørende å skulle være så mye hos syke, over så lang tid. Det er ikke bare bare for alle å sitte livet sitt på vent, om man vet det kun er snakk om dager eller uker, så er det en ting, men her virker det snakk om måneder. 

Du bør være der og støtte din venninne, kanskje du kan besøke moren hennes om moren hadde synes det var ok? 

Anonymkode: 3a6c1...0d8

• Liker 6
Skrevet

Ide, hva om hun flytter inn hos en av barna den siste tiden. Det hadde jeg onsket. Mye glede i aa vaere tilstede i hverdagen. Spise middag sammen, ikke fjordland varmet opp av hjemmetjenesten. Barna kan dele rom aa gi bestemor et sted aa vaere.

• Liker 5
Skrevet

Ingen lett situasjon! En tenker jo umiddelbart at hun burde få bo hos barna/et av dem, men så vet en jo ingenting om andre omstendigheter. En bekjent av meg hadde en mor som også var dødssyk, og hun flyttet inn. Det gikk ikke bra dessverre, og en kan ikke dømme noen når det er ting som ikke en vet. 

Det er jo heller langt fra sikkert at moren vil flytte hjemmefra. Tenker at det beste ville vært at barna bodde der hver sin gang i perioder, men det er nok en grunn til at det ikke er sånn. Ser at du har fått råd om noen du kan kontakte her. Kan du drøfte det med venninnen din? 

• Liker 1
Gjest Madame Bovary
Skrevet

I den tekniske byen
hvor alle ruller rundt på hjul
så de kan bli glade fort
og få penger så de kan kjøpe alt
der kjenner ingen hverandre mer
for de har ikke tid
for de skal rulle rundt på hjul
å kjøpe morsomme ting
så de kan bli glade fort
så alle barn må passe på seg selv
og alle gamle må legge seg og dø
for ingen har tid og ingen vet levende råd
for det gjelder å glemme og det gjelder å bli glad fort
mens lysene blinker rødt og blinker grønt
ruller alle rundt på hjul
ruller rundt
og rundt og rundt –

Rolf Jacobsen

AnonymBruker
Skrevet

Det er dessverre vanskelig å være pårørende. Veldig vanskelig.

Det er mye for oss som er utenforstående i en slik situasjon som ville vært en selvfølge, men for de som faktisk står i situasjonen stopper ting seg litt opp. 

Anonymkode: 68ad7...f9f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er hun en grei person? Vært en god mor? Ikke alle foreldre har vært gode støttespillere for barna sine, og da blir det slik mot slutten

Om det kun handler om at barna hennes ikke ser en løsning, så kanskje det hadde vært nok om noen påpekte at de kunne jo bo med henne i 2 mnd. 

Kan du flytte inn hos henne, ts?

Anonymkode: cd84d...fe8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...