Gå til innhold

Jeg hater minimalismetrenden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, AnonymBruker said:

 

Du er jo en sånn som jeg misunner men klarer ikke å være. :) Jeg kan nemlig ikke leve uten vannkoker da jeg drikker te tre ganger daglig. Men nå skal jeg ha Quooker på kjøkkenet som er egentlig bare vannkoker til ti tusen men skjult under benk. Men vi har også brødbakemaskin, kaffetrakter, toastjern som alle brukes hver dag, jeg kødder ikke. Og kitchenaid, smørdbrød og vaffeljern, og smoothiemaskin og iskremmaskin (!) som alle brukes flere ganger månedlig. Ikke alt må stå på benken samtidig, men er jo ikke plass til alt i skapene heller. Vi er en familie på 4 som er glad i matlaging. 

 

 

Anonymkode: 39445...4f4

Haha, jeg tror ikke mannen min er enig i at vi har lite ting 😂 quooker er drømmen. Men vi har sånn boost funksjon på komfyren, så vannet kokes ganske raskt. Jeg har Kenwood og til den har jeg blender til smoothies, iskremmadkin mm. Men bare en motor, resten er tilbehør. 

Ang brød, så baker jeg så det står og hever over natta. Det er bare å røre og ha i gryte eller form, så steke. De blir så mye bedre og sprøere en i brødbakemadkin. Så der er en ting man kan kvitte seg med ;)

Men jeg ser poenget ditt. Vi har ganske stort kjøkken, så har mulighet til å rydde bort. Jeg har jo nespresso og soda steam stående på benken, disse brukes daglig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 16.7.2019 den 16.29, AnonymBruker skrev:

There, I said it.

Ikke misforstå. Jeg liker nøysomhet, jeg liker å ha det ryddig (i alle fall i teorien), og jeg tror både vi og verden hadde kommet bedre ut av dersom vi kjøpte mindre og levde mer men altså. Konmari, 33-prinsippet, japansk minimalisme, skandinavisk minimalisme, alt bærer en stank av privilegier, og de skjønner det ikke selv en gang fordi det bærende prinsippet i ALL minimalismetankegang er like enkelt som provoserende

Om det er noe jeg virkelig trenger, så kan jeg jo bare kjøpe det igjen.

Og tenk, så mye penger vi kan få av å selge det på Finn! Ja du vet, alle de billige greiene våre som enten er kjøpt på salg eller arvet, som man i beste fall kan få folk til å hente om man gir det bort gratis. Kanskje. 

Ja det er veldig fint og bra å ha råd til å kjøpe steindyre kvalitetsgjenstander så man nesten aldri trenger kaste noenting. Supert! Noen av oss er fanget i å måtte betale 200 kroner for et par støvler hvert eneste år fordi vi aldri har nok penger til å betale 1500 kroner for noen som varer i femten.. 

Vi fyller gjerne hjemmene våre med "ting" til hva-hvis-situasjonene fordi det ikke er penger på konto til å kjøpe dem på nytt om vi trenger. Hjemmene våre er fylt med arvegods, gaver, og billiggjenstander. I mellomtiden latterliggjøres gjerne fattige familier for gårdsplasser fulle av skrot. Hehe, de burde ryddet opp!

Ja det er flott å sitte på et stort nettverk av venner og bekjente og familie som man kan låne X Y og Z fra hvert gang du mangler en av de tingene du kvittet deg med for å rydde opp. De har jo sikkert bare beholdt dem for moro skyld! Hvem trenger å fylle boden med masse stæsj, når man uansett kan låne det av naboen? Ingen av oss bor som kjent enten langt fra folk eller har ikke folk vi kjenner rundt oss. Så da får vi bare være stuck med alle tingene våre vi da, hehe. 

Sånn nå skal jeg ta meg en dusj. 

Anonymkode: 33c36...6ef

Jeg hater ikke minimalisttrenden, men jeg er enig med deg i at mange "ryddeguruer " har et veldig lettvint forhold til bruk og kast.

"Har du ikke brukt det på ett år? Da kommer du ikke til å savne det! Kvitt deg med det.  Trenger du det på et senere tidspunkt er det bare å kjøpe nytt " er ofte et gjennomgående råd, spesielt når det kommer til klær.

Vel, jeg kjøpte en brukt ullkåpe for 20 år siden. Jeg bruker den sjelden, og sist gang jeg brukte den hadde det gått nesten 5 år siden forrige gang der igjen.  Men den er veldig kjekk å ha til spesielle anledninger på vinterstid, og hvis jeg skulle kjøpt ny kåpe hver gang jeg hadde behov for det, hadde det vært belastende for både lommebok og miljø.

Det samme med kjoler.  Jeg har 8-10 penkjoler i skapet, og noen av dem er både 10,20, og 30 år. Og alle blir brukt, om ikke hvert år, så i alle fall med noen års mellomrom.  Det er ikke hvert år jeg er i brylluo, konfirmasjon, dåp, eller andre store anledninger, og skulle jeg kjøpt nye kjoler til hver anledning hadde det også belastet både lommebok og miljø.

Og jeg kan fortsette...

Hos meg blir ting tatt vare på så lenge de kan brukes, og jeg kjøper veldig lite generelt sett.

Anonymkode: 61880...b19

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER
På 16.7.2019 den 16.29, AnonymBruker skrev:

There, I said it.

Ikke misforstå. Jeg liker nøysomhet, jeg liker å ha det ryddig (i alle fall i teorien), og jeg tror både vi og verden hadde kommet bedre ut av dersom vi kjøpte mindre og levde mer men altså. Konmari, 33-prinsippet, japansk minimalisme, skandinavisk minimalisme, alt bærer en stank av privilegier, og de skjønner det ikke selv en gang fordi det bærende prinsippet i ALL minimalismetankegang er like enkelt som provoserende

Om det er noe jeg virkelig trenger, så kan jeg jo bare kjøpe det igjen.

Og tenk, så mye penger vi kan få av å selge det på Finn! Ja du vet, alle de billige greiene våre som enten er kjøpt på salg eller arvet, som man i beste fall kan få folk til å hente om man gir det bort gratis. Kanskje. 

Ja det er veldig fint og bra å ha råd til å kjøpe steindyre kvalitetsgjenstander så man nesten aldri trenger kaste noenting. Supert! Noen av oss er fanget i å måtte betale 200 kroner for et par støvler hvert eneste år fordi vi aldri har nok penger til å betale 1500 kroner for noen som varer i femten.. 

Vi fyller gjerne hjemmene våre med "ting" til hva-hvis-situasjonene fordi det ikke er penger på konto til å kjøpe dem på nytt om vi trenger. Hjemmene våre er fylt med arvegods, gaver, og billiggjenstander. I mellomtiden latterliggjøres gjerne fattige familier for gårdsplasser fulle av skrot. Hehe, de burde ryddet opp!

Ja det er flott å sitte på et stort nettverk av venner og bekjente og familie som man kan låne X Y og Z fra hvert gang du mangler en av de tingene du kvittet deg med for å rydde opp. De har jo sikkert bare beholdt dem for moro skyld! Hvem trenger å fylle boden med masse stæsj, når man uansett kan låne det av naboen? Ingen av oss bor som kjent enten langt fra folk eller har ikke folk vi kjenner rundt oss. Så da får vi bare være stuck med alle tingene våre vi da, hehe. 

Sånn nå skal jeg ta meg en dusj. 

Anonymkode: 33c36...6ef

Jeg forstod ihvertfall ikke hovedinnlegget, men snakker gjerne minimalisme. 

Hva er minimalisme? - Det har lite med organisering og rydding i hvert fall. Konmari har ingenting med minimalisme å gjøre - hun er en rydde og organiserings ekspert om vi skal bruke et folkelig uttrykk. 

Det finnes mange definisjoner på hva minimalisme er. Minimalisme kan være ulike ting for ulike mennesker. Men en felles tankegang er at man velger å leve med færre eiendeler for å gi plass til det som er viktig i livet. Det handler om å leve enklere, leve mer og ha et bevisst forhold til hva man velger å eie. Altså det motsatte av et ugjennomtenkt forbruk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.7.2019 den 16.29, AnonymBruker skrev:

There, I said it.

Ikke misforstå. Jeg liker nøysomhet, jeg liker å ha det ryddig (i alle fall i teorien), og jeg tror både vi og verden hadde kommet bedre ut av dersom vi kjøpte mindre og levde mer men altså. Konmari, 33-prinsippet, japansk minimalisme, skandinavisk minimalisme, alt bærer en stank av privilegier, og de skjønner det ikke selv en gang fordi det bærende prinsippet i ALL minimalismetankegang er like enkelt som provoserende

Om det er noe jeg virkelig trenger, så kan jeg jo bare kjøpe det igjen.

 

Anonymkode: 33c36...6ef

Du har nok misforstått konseptet med minimalisme. Poenget er ikke å kaste det du f.eks ikke har brukt på et år,  som du tydeligvis tror. De fleste har da f.eks verktøy, klær og div gjenstander vi har liggende som brukes selv om det har ligget et år. Tanken bak er å redusere innkjøp, gjenbruke mer, og ikke la seg fange av alle tingene man har. Og rydde garasjen som er overfylt som du spøker om kan være en god ide. Da ser du plutselig at du har 3 hammere gjemt bakunder alt rotet, istedetfor å dra ut å kjøpe en ny.. 

Anonymkode: 08f56...9e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker at huset vårt er minimalistisk innredet. Mindre ting som barna kan ødelegge og mindre ting robotstøvsugeren kan sette seg fast i. 

Anonymkode: 8166c...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...